billigare läderkapson

Sv: billigare läderkapson

Men det låter för mig konstigt, jag skulle def. INTE vilja att någon form av påskjut eller annat är påverkat elelr kontrollerat (som i mer) av kapsonen, eller ens för den delen av 'framför manken' så att säga, påskjut och samling vill jag sköta från sitsen.

På så sätt är det väl lite ahlvt korrekt att säga att rena klassiska ryttare inte vill ha "kontakt" med munnen, men då är det nog den typen av "kontakt" som dom flesta kallar kontakt, men egentligen är betydligt mer 'häng/drag' än det :/.

kontakt för mig är ytterst lätt, och man kan ha mycket kontakt i munnen utan att för den delen ha sträckta tyglar, det är inget jag känner nåt behov av, snarare tvärt om, om jag kommit så långt att hästen kan bära sig och lyda med ganska slackade tyglar, då är det BRA.

Som min dressyrtränare brykar säga, "tyglarna ska kunna vara av sytråd, om det är mer tryck än det i dom då rider du inte med sitsen" eller "om du tar mer i tygeln klipper jag av den och då får du lära dig rida utan, och det ska man nsätan kunna när det är bra nog"

Det är ocskå därför jag inte alls har nåt emot att skola mina hästar bettlöst, för jag vill att dom ska vara så pass lydiga att när dom väl har ett bett i munnen så är det med ytterst mjuk kontakt och hjälper jag påverkar med ett bett.

Aja nu babblade jag på lite men älskar dressyr och det är alltid lite kul att disskutera :)
 
Sv: billigare läderkapson

Man kan inte alltid sköta allt från sitsen, ofta behövs det förstärkningar särskilt i inlärningsfasen till något.
Som exempel- vissa använder sig av en speciell timing i tygelkramningar - krama i tygeln när innerfram är i marken för att uppnå en effekt, när tygeln är i luften för en helt annan, detta kanske också blir annorlunda beroende på gångart (om timingen beräknas på vart hästen har bakbenen). Ex. så är en metod om man vill förstärka innerbaks undersättning när man vill samla att man pinglar lite i innertygeln precis när inre bakbenet ska lyftas. På så vis kan du alltså utnyttja hur hästen med största sannolikhet kommer reagera beroende på timingen utan att det för den skull är några stora signaler det är frågan om, det kan t o m bara vara tanken av det eller en impuls. Det är inte signalen för samling, det är ett sätt att reglera och mer gå in i detalj på det man vill.
På samma sätt är då tanken att om du tvärtom vill få ett bakben att skjuta mer och du använder dig av kramningar i tyglarna utifrån när det bakbenet ska lyftas, då kan det ge rätt effekt om du använder kapsonen t ex och hästen har kvar sin reflex att sträva framåt tack vare kapsonen. Att använda en stång i det läget och ge impulser med skulle med stor sannolikhet ge bromsande effekt på skjutkraften istället. (Observera att det här inte är "mitt" sätt utan exempel på situationer man kan använda sig av timing för att inverka på hästen.)
Om man rider kombinerat med kapson + stång kan man utnyttja dessa inverkansskillnader beroende på vad man har för häst och vad man vill göra. Har man t ex lätt för att bli "på stället" utan kraft framåt kan man nyttja det i tygel-impulserna man ger.

Alla har sina metoder och det finns tokmånga olika sätt att se på olika "verktyg". Smaken är som baken! ;) Samma med sitsen. Själv tänker jag t ex så att det hela tiden är en övervägning- klarar jag av att ge den här signalen till hästen med sitsen utan att ge dubbelkommandon eller missvisande signaler med sitsen istället? Försöker hålla varje hjälp så "ren" som möjligt och det innebär också sitsen. Att kunna rida enbart för sitsen betyder för mig egentligen "kunna rida endast på fokuset/känslan i sitsen" även om det i praktiken såklart blir pyttejusteringar i sitsen pga det. Mao är de flesta signaler jag medvetet gör med sitsen förstärkningar det också, precis som hand/skänkel. Sitsen vill jag ha ganska tyst och neutral för att inte störa hästen. Kan man inverka och behålla den ganska tyst och ren - då har man kommit långt, och det är såklart målet att man ska kunna göra i allt.

Angående kapsonen så har jag på någon häst lärt in med flit att hästen ska söka fram till tygeln, även om tygeln är lång. Det betyder att den går mot trycket - tar jag ett tygeltag ska den fram/ner lite mot trycket, inte bakåt = från trycket. Därifrån jobbar man till sig formen. Men hästar är olika. Denne hade extremt svårt att länga och slappna av i överlinjen till en början och spände ihop hela överlinjen i traven, dock hade den ganska bra balans och byggnad = bra förutsättningar. På den nuvarande skulle jag inte lära in att svara fram/ner på samma sätt på tygeltaget för att jag inte vill riskera att den blir för låg och tappar balans utan försöker först hitta bakbenen/balans bakifrån för att sen få huvudet på köpet. Det är också den hästen som man får vara väldigt försiktig med att inte inverka fel ofrivilligt med kapsonen på eftersom den om man kramar eller tar en förhållning, eller öht har en kontakt som den kan lyckas ta stöd på, får ett ökat påskjut i bakbenet den var på väg fram med. Det behöver inte vara mycket för att ge fel mot det man hade tänkt sig. Däremot är kapsonen kanon för att "fiska fram" nosen i traven just för att den har kvar mottrycket - föra fram nosen vid lätt tryck av kapsonen, öka påskjutet aningens. Vilket är kanon i traven om man riskerar att få för lite energi framåt för att få en bra helhet i traven, mindre bra i skritten där det oftast är för mycket påskjut redan.
Det är en väldigt svår balansgång att med sitsen få till lagom bär-/skjutkraft på en häst som är väldigt framåt, fokuserar man för mycket på den biten tycker jag det blir lätt att man låser sig och börjar tänka bakåt istället. Men det går säkert. = Smaksak, eller kanske utbildningnivå-relaterat.
 
Senast ändrad:
Sv: billigare läderkapson

MEn piss, jag hade skrivit en lång reply, men så råkade jag trycka på fel knapp o så försvann det :/

Nu orkar jag inte skriva allt igen, men det var typ att jag förstår hur det är tänkt då men skulle itne göra det själv, och att sitsen är oerhört viktig, just att man behörskar att vara neutral innan man börjar kräva att hästen ska kunna förstå och utföra det man vill. Det är hur jag lärt mig och är väl därför jag tänker så liksom.
Min tränare hade jämt mycekt fokus på just neutral sits innan man ens fick göra nåt annat, det var bara att sitta utan stigläder och utan tyglar och rida rida rida och träna enbart på att sitta korrekt och neutralt.
När man sen kunde det så fick man ha tyglarna igen (hålla i dom men inte direkt använda mycket), och då börja göra enkla hjälper för att kolla av att man inverkar rätt och tydligt.

Jättebra tycker jag, så borde alla börja och fortsätta att "kolla av" ofta nog, att bli longerad på en bra häst är super bra träning, sen kan man som sagt göra enkla saker utan tyglar som att stanna, växla gångart, öka eller minska volten, och till slut svårare som att samla lite etc.
SEN kan man ta tyglarna ;)
Hårt men funkar :)

Och bla bal typ sånt haha.

Suck jag hatar när det blir så att det försvinner när man skrivit bra svar.
 
Sv: billigare läderkapson

Jag tjafsar inte. :laugh:

Jag försökte mig på en alternativ förklaring till Totolas inlägg (eftersom jag ofta upplever att det huggs på hennes inlägg, och jag tycker det är trist), för att vara vänlig. Men jag råkade visst skriva något som flera reagerade på, och det var inte min mening.

Jag har varit på Bents öppna träning (självklart läst hans böcker, läst Guerniere också), jag har varit på clinics med en tränare som var väldigt poppis i Skåne för några år sen, sett filmer från Bukefalister (det är väl mest Immer som är generös och visar upp sig och Besten, men även sett film på dig och Pink), har sett uppvisningar i samband med ex Malmö Horse Show och självklart läst reportage där man sett Eva Hjälmbrant rida och instruera. För att nämna lite exempel - jag är en jätteintresserad hobbyryttare som brukar försöka åka på så mycket som möjligt för att se och lära mig mer. ;) (Men åker primärt på "tävlingsdressyr-clinics, det ska jag inte sticka under stol med!)

Och vill du se film på mig är det bara att pm:a.
 
Sv: billigare läderkapson

Ja pratar man om ryttarens skolning så är det såklart superbra träning att rida "utan händer" ex. vid longering.
Blandar man in en häst i det hela som själv behöver skolning måste man ta hänsyn till hästen. Och ofta tycker jag det är snällt att lägga till förstärkningar när det behövs -vare sig det kommer från sits/hand/skänkel/spö/röst (det får man ju anpassa till sitt eget signalsystem och vad som funkar på hästen) bara det är upplagt "rent" alltså så brus-fritt man kan få till och pedagogiskt gentemot hästen. Målet är såklart så lite förstärkningar som möjligt.

Om du t ex rider en häst som behöver väldigt mycket fokus på det du vill till den grad att du lyckas överföra känslan till hästkroppen - då kommer fokuset i sig ge inverkan på ens egen kropp som blir till (oftast små) signaler i form av förstärkningar -också. Om man t ex vill hjälpa hästen med takten i traven så kan man själv överdriva känslan av lugn tvåtakt i kroppen. Resultatet i praktiken kan bli att man lägger om sin egen "genomsläpplighet" till att signalera till hästen att det är bekvämare att gå i den här takten, att man guppar väldigt svagt uppåt med handen eller kanske pulserar mycket svagt med handen i den takt man är ute efter, kanske också att överskänklarna ger pyttesvag drivning i takt med det du vill. Om du utför det här i praktiken så kommer det knappast synas öht vad du ger för fysiska "förstärkningar", men hästen kommer känna tygel- /skänkel-/sitshjälper, ju starkare fokus desto renare hjälper (och så finns det andra faktorer som spelar in såklart! :p ). Så det jag vill ha sagt egentligen är att det lätt kan låta som väldigt mycket eller onödiga signaler, när det i själva verket oftast krävs väldigt lite som knappt syns. Less is more. Men hade du inte lagt till någon förstärkning alls så hade det i många lägen blivit svårt att få till något vettigt öht innan man kommit ganska långt utbildnings- och kommunikationsmässigt.
 
Sv: billigare läderkapson

Jo men jag håller med, glömde dock att skriva (om) om att jag håller med att det självfallet är en helt annan sak på unga/under utbildning hästar, det tycker jag också, då får man ju vara extra tydlig och hjälpa dom på diverse sätt.

Så egentligen håller jag med typ är mest att jag kankse inte skulle använda just tryck/kapson som en av dom sakerna. Fast kan delvis förstå om nån annan gör det.
 
Sv: billigare läderkapson

Om du läst mitt svar till Immer: så som jag ser AR utföras på filmer och liknande rider ni med betydligt mindre munkontakt än vad jag gör. Som jag förstått det rider ni gärna på längre tygel (jag har läst AR-folk här på buke säga att tygelns vikt räcker) än vad ex jag gör. Jag rider med sträck tygel.

Som jag förstått AR "nuddar" ni hästen i munnen, medan jag som regel vill "ta i" hästen. Men jag kan ha missuppfattat skillnaden! :idea:

Nej jag håller med om att det är skillnad i hur sträckt tygeln är om man jämför AR och tävlingsdressyr och beroende på vart i utbildningen man är.
Jag fick intrycket av att du trodde AR ryttare inte ville ha kontakt via tygeln och det vill vi ju.
 
Sv: billigare läderkapson

*knapp*
Nu har jag beställt en kapson. Köpte en Brun som ska matcha min nya sadel!!! :banana:
Eller ja ny och ny köpte en begagnad till att börja med! Det blev en Star Trekk Espaniola!
 
Sv: billigare läderkapson

Man kanske tänker lite olika? "Kontakt" kan ju vara mer mentalt än fysiskt, "kontakt med bakbenen" t ex har man ju inte fysiskt egentligen utan lite mer som en halvflummig känslo-beskrivning jämfört med om man skulle sitta uppe på rumpan på hästen! :D Så det man tänker på är kanske snarare mer direkt kontakt. Inte heller den då fysisk iofs, man håller ju inte i munnen på hästen, men har man tygeln sträckt och hästen utnyttjar hela tygeln till en utsträckt tygel, vare sig stöd eller inte, så blir den ju mer direkt än en kontakt där man har hängande tygel men ändå känslan av kontakt med munnen.

Kanske är där det blir konstigt?
 
Sv: billigare läderkapson

ja, det är himla synd att vi inte bor närmre varandra.. hade varit intressant att prova. :)
hm, jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.. men på ett ungefär. eftersom pållen har rejält med skjutkraft o en tendens till att lägga sig i handen, så kanske kapsonen inte är ngt för oss ändå? jag hade främst tänkt att använda den vid arbete för hand o som alternativ till bettlöst. aja, jag får se hur jag gör. men testa kan man ju alltid göra :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 169
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp