Billigare med egen lösdrift?

Q

Queen

Är det billigare att låta hästen gå lösdrift året om än att ha den uppstallad.
Då menar jag om man har den hemma alltså.
Dessutom är den barfota året om så den behöver inga skor utan bara verkas.
Alltså, inga skor, ingen boxhyra, inget spån.
Vad blir det man ska betala?
Hage - byggnads - kostnaden, vindskydds - kostnaden, hö året om...
Vad mer?
Hästar som går på lösdrift ska ju ha tillgång till hö hela tiden men ska de ha vanlig mat också, alltså havre, betfor o.s.v.?
Skulle vara jätte - kul att få svar!!
 
Hästar på lösdrift "ska" inte ha fri tillgång till hö utan helst ha fri tillgång till grovfoder, det är önskvärt men fungerar inte med alla. En del hästar äter på tok för mycket. Alla hästar behöver en bra foderstat oavsett om de går på lösdrift eller inte och om de behöver kraftfoder, vitaminer och mineraler precis som alla andra, om, vad och hur mycket beror på vad man har för grovfoder.

Du ska betala ungefär samma saker för en häst på lösdrift som en uppstallad, det man kan spara in på är möjligen arbetet. Inte för att det alltid blir mindre jobb men det går att rationalisera på ett annat vis (med fri tillgång till hö kan det bli färre fodringar t.ex). I en ordentlig lösdrift så kommer du inte undan strökostnaden helt, det är lagstadgat att hästarna ska ha tillgång till vindskydd med ordentlig bädd. Det går heller inte att sätt kostnaden för skor/skoning i relation till lösdrift, om hästar klarar sig utan beror inte enbart på hur man väljer att inkvartera dem utan hovkvalite och hur den jobbas och på vilket underlag etc.

Om du väljer lösdrift av ekonomiska skäl kan du bli besviken, risken är att du inte sparar särskillt mycket eller i värsta fall rent av ökar kostanderna. Dina utgifter är helt beroende på vad du har för förutsättningar och går inte att ens gissa utan mer uppgifter.
 
Nej det blir nappast billigare....utegången kräver mer energi...dvs det går åt mer hö och mer kraftfoder.

Våra halvblod klämmer i sej ca 20 kg hö om dagen och minst 4 kg kraftfoder per häst.Något typ av strö måste man ju ha...halm eller spån...en del använder även torv(men personligen tycker jag att det fryser för lätt).

Mycket jobb blir det då hästarna gärna använder lösdriften till toalett...ja även precis vid öppningen är populärt att gödsla = mockning både inne och utanför.Fri tillgång till vatten är ett måste vid fri tillgång på stråfoder...något annat anser jag är djurplågeri.

Mina hästar går barfota...men beroende på vem "fossingar" det är tal om...så kan man ändå behöva sko vid regelbunden ridning beroende på hur hovarna slits och hur mkt ridning det är tal om.Normal ridning i skog och mark kan hästarna normalt vara barfota...

Hagen bör vara så pass stor att det inte bara blir massa gegga av marken när hästarna går där under vinterhalvåret...den skall vara dränerad eller ha naturligt motsvarande funktion.Marken skall vara av hårdjord eller liknande.

Ett vindskydd ska ha 3 väggar och tak och innermåtten måste motsvara minst storleken av en normal box av standardstorlek motsvarande hästen.Dvs man gångar med antalet hästar och får fram en yta som motsvarar storleken på boxarna tillsammans.Min erfarenhet säger dock att de behöver mkt större yta...såvida de inte kommer extremt bra överrens.

Mkt bra för hästarna....det ger dem ett sunt liv...
 
Hej!

Hästarna här på Solbacken går på lösdrift året om, att vi valt lösdrift är inte av ekonomiska skäl utan i första hand för hästarnas välbefinnande. Vi anser att hästar mår bäst av att få vara hästar och kan man ge dem ett liv som påminner så mycket som möjligt om hur de lever i vilt tillstånd mår de bättre både mentalt och fysiskt :smirk:
Vad lösdrift sedan innebär är nog lite olika beroende på vilka man frågar. Det kan vara allt från liten (lerig?) hage på 2 tnl och 10 hästar med möjlighet till lästall till hagar på 20-40 ha och bete.
Vi har just nu 10 hästar på ett sommarbete (c:a 5 ha) som är uppdelat i tre hagar som öppnas succesivt efter de betas av vilket innebär att vi inte ens tänker på att ge extra hö ;) På vinterbetet är det lika mycket så det blir c:a 10 ha totalt. Hästarna hanteras varje dag allt från daglig visitation till markarbete och långritter.

De merkostnader vi haft beroende på lösdriften är ett lästall med plats för 14 hästar. Vi behöver alltså inte ha en boxplats för varje häst utan kommer när det är klart att ha 4 boxplatser att användas vid behov.
Skillnaden i pengar tror jag inte är så stor mellan lösdrift och annan drift men hästarna mår nog mycket bättre på en ordentlig lösdrift ;)
Att vi har Islandshästar spelar nog ingen roll eftersom många "storhäst" stall också börjat med lösdrift året om.

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Först och främst skulle jag inte fundera på hur billigt jag kunde komma undan om jag skulle ha häst. Har jag en ansträngd ekonomi som gör att jag måste komma billigt undan har jag förmodligen inte råd att ha häst alls....Kanske bättra att vara medryttare till någon då...

Grovfoder är likamed hö, ensilage, hösilage och möjligen halm av god kvalitet om det är en lättfödd ras man har.

Kraftfoder skjuter man till grovfodret dels för att komplettera brister i grovfodret och dels beroende på hur hårt hästen går i träning.

Spån eller likande helst halm bör du ha i ligghallen. Det för att du skall ha en garanterat torr liggplats till hästen. För det är ju det som är tanken med en ligghall.... torrt och vindskyddat.. Detta skall fyllas på under vintern och ligghalle behöver mockas som vilken box som helst.
Det innebär att du behöver en bra gödselplatta. Olika i olika kommuner hur hårda de är... bestämmelser finns i miljöbalken och jordbruksverkets föreskrifter..

Till detta kommer kostnader för hästens underhåll...träning, utrustning, veterinärvård, hovslagare, och gudförbjude...skoningar om hästen inte fixar barfotagång....
 
Spån eller likande helst halm bör du ha i ligghallen

Mmmm.... tänkte också att jag skulle ha det ovanpå sanden jag lagt. Men det har fungerat fint med bara sand. Alltid torrt och hästarna älskar att rulla sig i det och det är busenkelt att gödsla ut :) Så om det inte dyker upp några
nackdelar struntar jag nog i halmen :smirk:

Bara en liten tanke...
Rolle på Österlen
 
Det står reglerna "ren och torr liggplats", men det står också att det ska vara försett med strö av god hygien som ger en mjuk bädd.

Vi har kabelgrus inne på våran lösdrift och den typen av grus är ju väldigt fin och mjuk.Men vi har laggt ett lager halm först och sedan spån över...men det hade ju varit bra mkt enklare att mocka med enbart gruset.Nu blev det bättre dock med spånen över halmen...än jämfört med när vi bara hade halm.Vi får ju mocka allt för hand så det är ju tacksamt om det kan göras på ett smidigt sätt.
 
Det står reglerna "ren och torr liggplats", men det står också att det ska vara försett med strö av god hygien som ger en mjuk bädd.

Det enda jag hittar är JVFS 2003:6

-----------------------------

Utegångsdjur
35 § Endast djur som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden
får användas som utegångsdjur. En ytterligare förutsättning är att de yttre
förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är lämpliga för dju ren.
36 § Utegångsdjur skall ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som
ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
---------------------------

Hittar inget om halm eller ströbädd i utegångsstall, var har du hittat det?
Vill gärna veta innan jag tar hit djurskyddsinspektören :o

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Jag kan bara hitta ett ställe där det står;

"Ströbäddar och ströade liggplatser skall hållas torra.Strömedel skall vara av lämplig typ och ha bra hygienisk kvalité".

Jag undrade själv vad som gällde och ringde "Miljö och hälsovårdsnämnden" och frågade och fick till svar att man skulle ha lämpligt strömedel så som halm,spån och torv ansågs lämpligt som strömedel till lösdriftsanordningar.

Men du gör ju som du vill...men slå dem en signal och fråga får du se vad de säger... ;)
 
kabelsand är den typ av sand som används när man gräver ner kabelledningar i dikena för att vatten inte skall samlas där.Sanden är porös och dränerande och mkt luftig.Den håller sej bra och det får vara ett antal minus innan den fryser till.Har funderat på att använda sådan grus om vi ska göra paddock....
 
Jag undrade själv vad som gällde och ringde "Miljö och hälsovårdsnämnden" och frågade och fick till svar att man skulle ha lämpligt strömedel så som halm,spån och torv ansågs lämpligt som strömedel till lösdriftsanordningar.

Jo lämpligt, men det innebär inte att det är olämpligt med torr sand (grus). Tänkte bara att det är bra om man vet vad lagen säger om man inte är överens med inspektören, vilket jag iofs är, överens alltså :)

Men det enda lagen (SJVFS) säger är att det ska vara halm eller spån i boxar inte i lösdriftstall:

Utrymme och inredning m.m.
4 § Utöver skiljeväggar mellan spiltor eller boxar skall det om det inte är
uppenbart onödigt finnas en avskiljningsanordning som hindrar hästar att
skada varandra.
5 § Golv i spiltor och boxar skall vara försett med ströbädd.

Jag kör med sanden och hänvisar till SJVFS :smirk: Men det är klart om någon hittar i någon lagtext att det ska vara annorlunda så vore det intressant att veta var. Men Tack ändå...

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Tips... Om inspektören verkar sväva på målet.... vilket inte är så ovanligt... Många gånger är det inspektörens eget tyckande som kommer fram vid en kontroll...
Får du påpeknaden... begär att du får det "skriftligt med besvärshänvisning".... Då måste de nämligen visa var i all lagtext skrivelsen finns som de grundar sitt beslut på. I besvärshänvisningen skall det också framgå hur du skall gå tillväga för att överklaga beslutet. Detta brukar få de flesta inspektörer att backa och bli lite mer samarbetsvilliga. Rätt skall ju vara rätt...
 
kabelsand är den typ av sand som används när man gräver ner kabelledningar i
Jättetack, det är den sanden som jag har sökt för att lägga på min ridbana.
Nu så blir det lättare för mig att beställa den, när jag ju vet vad den heter.

Nu så blev jag glad!
 
Varsågod! :)

Denna sanden är väl inte den som används i vanliga fall när man gör paddock...men jag skulle använda den istället alla gånger!Lite dyrare..men ändå!Den är fluffig och porös och fryser inte lika lätt. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 198
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 086
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp