Billigast att ha häst

Lysasmatte

Trådstartare
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!
 
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!
Det är ju redan skitbilligt?
 
Håller med om att det är billigt. Enklaste sättet att få ner kostnaden annars är väl att inte ha fullservice utan istället göra så mycket som möjlig själv (men tid är pengar osv, dock kanske inte lösdrift kräver så extremt stor arbetsinsats på daglig basis? Inga in/utsläpp, inga fordringar om de har fri tillgång etc)
 
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!

Jag betalar 3000 kr för fullservice lösdrift i Uppland. Förvisso har vi då ett litet ridhus också, men jag tror inte att det är avgörande på priset utan snarare fodret (fodras var tredje timme dvs inte fri tillgång utan ca 8 kg/häst).
 
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!
Låter redan billigt. För att komma ner i pris tror jag du behöver skippa fullservice och göra mer själv. Du kan ju även erbjuda dig att göra tjänster för andra som står i samma stall.
 
Ta större del själv. Medryttare om hästarna är vettiga nog, låna ut en på foder. Vi betalar 2500 på anläggning och då ingår hö/halm/spån/havre ridhus och ridbana. Det är billigt och vi håller hårt i dessa platser. Fölstoet står på lösdrift med hö för 1200 men det är kompispris och vi tar hand om kompisens gård när hon är borta, hon har ett 50-tal hästar och en massa andra djur och är borta på jobb rätt ofta. Här har dessa två gårdar fått in och tag på det hö som behövs.
 
Det är ju redan skitbilligt?
Verkligen, det hon betalar för 2 betalade jag 1 😅
Du kan inte komma undan billigare, var glad så länge stallägaren inte kommer på det också. Häromkring kostar fullservice minst 5k i månaden.

Skaffa medryttare eller halvfodervärd?:) Sen det vanliga, inte köpa onödiga saker och handla begagnat. Ett bra grovfoder gör att man kanske inte alls behöver kraftfoder tex.
 
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!
Allt beror på vart du bor också.
Men 2500kr är billigt.
Avliva en om du inte vill sälja eller skaffa medryttare eller låna ut på foder.
Ha en häst utan skor om det går och blir billigare.
 
Nu vet jag inte vart i landet du bor, men det låter som ett riktigt bra pris om grovfoder och strö ingår!
Trivseln är också guld värd, så det ska man alltid ha i åtanke.
Det går kanske att komma ner i pris något om du gör mer själv men det kan också innebära fler resor till stallet = ökad bränslekostnad (och tid som även det är värt en del).
Som andra redan har skrivit, se till andra kostnader som du kan skära ner på såsom behovet av kraftfoder, köp begagnad utrustning om det behövs, sälj av utrustning, klarar någon häst att gå oskodd/halvskodd (viktigt att hästarna verkligen klarar det och inte ömmar).
Du skriver att du är låginkomsttagare, finns det möjlighet att byta bana och söka andra jobb med något högre inkomst?
 
Alltså när jag stod på lösdriften betalade jag 800 för min häst för allt, DET var absolut jättebilligt men detta var alltså för några år sedan före torkan 2018- efter det har ju fodret skenat i pris, före elen skenade osv. Vet inte vad de har för pris nu men säkert betydligt högre. Jag själv står med en stallhyra som nu ökar med 400 till 2400 för box, foder och service varje morgon och alltså det är ju vad det kostar, min stallhyresvärd ska ju inte gå back (gör inte det, därav höjningar när det är tvunget) på oss inhyrda när hästägandet ökar, likadant för dig så jag tror som övriga säger, håll hårt i dina platser! Har du möjlighet att hjälpa till med servicen och på så vis sänka din hyra? Du har fått flera förslag så tänker inte rabbla det igen :p
 
Nej det är inte troligt att det går att komma undan billigare. Grovfoder har gått upp mycket de senaste åren. Sedan 2018 har priset på grovfoder ökat med 100% för min del. En pall torv har gått upp med drygt 100% på samma tid. Att du betalar 2500 kr för fullservice innebär att någon sponsrar ditt hästägande eftersom hen omöjligt kan ta betalt för sin arbetstid med de priserna.
 
Jag betalade 1700 kr i månaden för fullservice på lösdrift, 1000 kr på sommarmånaderna. Detta var i Stockholm nordöstra delar. Nu betalar jag 1000:- i kallhyra per häst (har två) i samma område. Men då är det kollektivt, dock är det bara jag och en hästägare till som är väldigt okomplicerad så det är väldigt enkelt. Hö ingår inte i nuvarande, blir ca 1100:- extra i månaden för mina två ponnys, 6 månader per år, 6 månader per år på bete. Så visst går det att hitta billigare ställen, men inte med fullservice. 🙂
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 927
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 003
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 899
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp