Billigast möjliga uteboxar?

L

lindgreen

Det kommer finnas 4 hästar till 3 boxar till vintern :eek: Det rör sig om 2 st shettisar, ett halvblod och en travare. I stallet rymmer ju inte alla hästarna, så jag leker lite med tanken att bygga 2 uteboxar till shettisarna. Vill ju att dom ska få bästa möjliga men pengarna vill liksom inte detsamma :devil:
Har ni några förslag på billiga uteboxar som lämpar sig för hästhållning?
Sadelkammare och stallgång kommer ju finnas i befintligt stall, så det är endast 2 boxar som ska rymmas där.
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Om det finns tre boxar i stallet idag och du bygger två till så måste du förpröva hos Länsstyrelsen innan du börja bygga.
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Du har fortfarande 5 hästar och måste då ha förprövning på allt du bygger.
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Du har fortfarande 5 hästar och måste då ha förprövning på allt du bygger.

Nejnej, 4 hästar. Och antalet hästar spelar ingen roll, det är boxarna. Eller det sa dom till mig iaf :S
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Om det finns tre boxar i stallet idag och du bygger två till så måste du förpröva hos Länsstyrelsen innan du börja bygga.

Just det ja, det hade jag helt och hållet glömt av :O Gäller detta även om det är 2 olika byggnader? Och även om en av boxarna är och alltid kommer vara tom?
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Bygg en stor utebox till dom så slipper du länsstyrelsen.

Okej men hur gör man detta billigast möjliga?
Dock slipper jag ju inget ändå då det inte är godkänt enligt lag att ha 2 st hästar i en box såvida det inte gäller sto med föl. Eller har jag hört fel tro?
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Visst får du ha 2 hästar i en box om den håller godkända mått för 2 hästar .

Och att du anser att dom fungerar så väl tillsammans .

4 hästar kräver inte förprövning men 5 boxar kräver förprövning även om 1 box inte används .

Mia
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Just det ja, det hade jag helt och hållet glömt av :O Gäller detta även om det är 2 olika byggnader? Och även om en av boxarna är och alltid kommer vara tom?

En gård kallas i det här fallet för produktionsplats och så länge man har stall för att kunna ha fem eller fler hästar så krävs förprövning. Det har inte att göra med om det finns i olika hus så länge det finns på samma gård. Det inte heller att göra med hur många hästar man faktiskt har utan hur många man kan ha. Så ja det gäller även om en box alltid är tom så länge det finns möjlighet till att kunna ställa en häst i den.
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Dock slipper jag ju inget ändå då det inte är godkänt enligt lag att ha 2 st hästar i en box såvida det inte gäller sto med föl. Eller har jag hört fel tro?

Fel du slipper visserligen inte ifrån förprövningen men det helt ok och lagligt att ha häst i gruppbox. Titta på reglerna för hur stora boxar ska vara så ser du vilka mått som krävs beroede på storleken på hästen/hästarna.
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

*KL*
De befintliga boxarna är inte tillräckligt stora då så du kan ha båda shettisarna i en? Så slipper du bygga alls..
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Fel du slipper visserligen inte ifrån förprövningen men det helt ok och lagligt att ha häst i gruppbox. Titta på reglerna för hur stora boxar ska vara så ser du vilka mått som krävs beroede på storleken på hästen/hästarna.

Tack! Man lär sig nåt nytt varje dag :D Det är det som är så bra med buke!! :D
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

*KL*
De befintliga boxarna är inte tillräckligt stora då så du kan ha båda shettisarna i en? Så slipper du bygga alls..

Det är 2 som är 3x3, lite större men vi räknar därifrån, och en som är ganska så exakt 2x2.. 2x2 är ju minimum för en shettis, och de andra boxarna behöver ju halvblodet och travaren :/
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Sist jag hade mina hästar boendes i ett stall (går på lösdrift nu) så delade de på en box som var 5*5 meter. De trivdes ypperligt! Nu fanns det en vägg i mitten av boxen, och ofta stod de på varsin sida. Men nöjda var de att få vara tillsammans. Ena hästar är 1.64, den andra knappt 1.52
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Jag byggde en lösdrift till mina på 6*4 meter. runt 7-8000:- kostade den att bygga. Kanske kan vara något? Eller vad är din budget?
Nu byggde vi med det vi kunde hitta, bakar från svärfar till en vägg, ett gammalt golv till resterande väggar. Plåt och stomme är däremot helt nytt, och det var det som kostade mest pengar :)

lsdrift.jpg
 
Sv: Billigast möjliga uteboxar?

Oj den var jättefin med tanke på låg summa! :D Tack för tips :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 216
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp