Billigaste strömedlet

_Maria_

Trådstartare
Vilket är det billigaste strömedlet?
Är det bäst men hackad eller hel halm om man ska ha det att strö med? Känns som om hackad halm suger upp bättre...?

Mvh/Maria
 
Sv: Billigaste strömedlet

Halm är billigast i inköp, kanske kostar i lagring (beror på hur du har det) och det blir stor gödselstack. Kan damma. Ger sysselsättning åt hästen vilket är bra för själen och magen.
Lejonelle
 
Sv: Billigaste strömedlet

Vi använder torv som permanentbädd och fyller bara på vid behov ovanpå med sågspån. Det är billigt och blir enligt mej den bästa bädden.
 
Sv: Billigaste strömedlet

Vänta nu!

Ni har alltså torv i botten och spån uppe på? Är det bättre än att bara ha torv rakt igenom.

Vi har nu stallat in hästarna och använder torv, tar en halv evighet att mocka...
Haft torv förra vintern (hade då bara en häst) och det tog ju klart längre tid än att mocka halm och nu när jag har två hästar går det åt mycket tid bara till mockning. Vill gärna prova torvbädd men är osäker på hur det funkar, rädd att hästarna bara drar runt allt. Hur lång tid tar det innan den sätter sig?
 
Sv: Billigaste strömedlet

Jag har använt mig av (och kommer använda mig av även i år) spån- och torvbädd. Det fungerar kanon! Torven sätter sig snabbt och bildar en bra grund. Sedan mockar jag spånet nästan som en vanlig växelströbädd och fyller på vid behov. Blir en ljus, fräsch och fast bädd. :)

Huruvida det är bättre än att använda sig av enbart torv kan jag dock inte svara på då jag aldrig haft det så...
 
Sv: Billigaste strömedlet

Jag har spånbädd underst och sen halm ovanpå :D
Funkar ok och blir ok i pris oxå :D Plus att de har att pilla med :D
 
Sv: Billigaste strömedlet

aiquen skrev:
Jag har använt mig av (och kommer använda mig av även i år) spån- och torvbädd. Det fungerar kanon! Torven sätter sig snabbt och bildar en bra grund. Sedan mockar jag spånet nästan som en vanlig växelströbädd och fyller på vid behov. Blir en ljus, fräsch och fast bädd. :)

Huruvida det är bättre än att använda sig av enbart torv kan jag dock inte svara på då jag aldrig haft det så...


Vad menas med växelströbädd?

Har du bara torv i början tills det satt sig så att inte spånet blandas så mkt med torven?
 
Sv: Billigaste strömedlet

Jag brukar göra så att jag lägger in torven som den är först. Eventuellt vattnar jag rätt rejält på den också för att den ska "sätta sig". Sen när den gjort det efter några dagar så lägger jag bara på spånet uppepå. Glöm heller inte att lägga kalk i botten och uppepå om det börjar lukta nåt.
 
Sv: Billigaste strömedlet

Tack!

Upplever du att det går åt mindre strö och går snabbare att mocka när du har bädd?
 
Sv: Billigaste strömedlet

ja har spån bädd till båda mina hästar o de kan få köpa eller få billigt av ett såg verke eller dyligt ja får mitt från en snickar verkstad o de funkar för mig o de är billigt oxå .. på vintern stör ja på lite halm för att de ska pilla med något ..
 
Sv: Billigaste strömedlet

J, jag tycker det är överlägset bästa bädden. Lätt att mocka och hålla fint. Spån brukar man som NiraK säger kunna köpa billigt på någon såg i närheten (det kan vara lite dammigare än som som man köper förpackat till hästar, men det har alltid funkat bra för mej).
 
Sv: Billigaste strömedlet

En annan fördel med torv är att det blir väldigt fin gödsel som man kan sölja för en slant. :idea:
 
Sv: Billigaste strömedlet

Jag gör precis som JennyK skriver att hon gör.

Kalkar underst och lägger sedan på torven som jag vattnar lite. Sedan låter jag hästarna stå på enbart torv de första dagarna tills den har satt sig innan jag lägger på spånet. Sedan fyller jag aldrig på med mer torv under hela vintern, utan bara spån.

Med växelströbädd menar jag en sådan bädd där man mockar ut allt som kommer från hästen varje dag. I en permanentbädd brukar man ju däremot spara kisset.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
929
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: mily
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 072
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 300
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp