Bilsemester med tvååring

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare eyz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 555

Bukefalos 30 år!

eyz

Trådstartare
Vi ska ut på bilsemester under sommaren med vår 2,5-åring. Hon åker bil bra men med flera turer på 3-6 timmar behöver vi preppa med lite sysselsättning under bilfärderna.

Vi kommer alltid sitta en vuxen bak med henne. Det jag kommit på hittills är klistermärken som hon kan sätta i en bok med lite styvare omslag så det funkar i bilen. Då kan hon även rita i den. Jag ska försöka hitta några Pixi-böcker och Bamsetidningar då hon älskar att läsa. Ett par djurfigurer som är spännande att leka med när de är nya i alla fall :nailbiting: Men jag behöver fler uppslag, hur har ni överlevt långa resor med små barn? 😊

Vi ska ut på bilsemester under sommaren med vår 2,5-åring. Hon åker bil bra men med flera turer på 3-6 timmar behöver vi preppa med lite sysselsättning under bilfärderna.

Vi kommer alltid sitta en vuxen bak med henne. Det jag kommit på hittills är klistermärken som hon kan sätta i en bok med lite styvare omslag så det funkar i bilen. Då kan hon även rita i den. Jag ska försöka hitta några Pixi-böcker och Bamsetidningar då hon älskar att läsa. Ett par djurfigurer som är spännande att leka med när de är nya i alla fall :nailbiting: Men jag behöver fler uppslag, hur har ni överlevt långa resor med små barn? 😊
Bok som man "målar" i med en pensel som fylls med vatten!
Mina barn brukade också ha typ plus plus att leka med, räcker men några bitar när dom har små.

Är hon för liten för att lyssna på ljudbok?

• Gilla
Reactions: eyz
Magnetisk rittavla! Finns de som inte är så stora!
+ @Ponylove Vi har en sån hemma men hade nog inte tänkt på att ta med den, tack för bra idé!

Jag slog in små paket och hivade fram när rastlösheten började krypa fram. Då hade barnet lite att pyssla med en stund.
Smart! Ska bara klura ut var nivån på inslagning behöver vara för att balansera mellan sysselsättning och raseriutbrott :angel:

Bok som man "målar" i med en pensel som fylls med vatten!
Mina barn brukade också ha typ plus plus att leka med, räcker men några bitar när dom har små.
Tack för tips, ska lägga det på minnet!

Är hon för liten för att lyssna på ljudbok?
Kanske lite, hon verkar inte fatta grejen än i alla fall utan frågar efter musik istället. Men det är värt att testa om det blir kris :D

Vi åker mycket och lång i bilen, ska ca 200 mil bil och husvagn i sommar.
Nu har vi iofs fyra barn så blir lite mer livat men vi har köpt bilbingo där man ska leta efter saker för att få en rad det tycker alla barnen är jätte kul! Minsta blir två i juli han får ett kort och får ett nytt när han hittar det han ska ha! Vi brukar köra rörelselåtar att fulsjunga och ”dansa” till

Planerade rutter mycket pepp och spänning först, ser du ngn röd bil osv, lunch för att sen sova i bilen sen 😁 åker vi mer än 30 mil tar vi sen en fika paus också

Nu har jag inga barn än men mina bröder brukar ha tex följande saker i bilen:
- aktivitetsbok (som tex denna Aktivitetsbok )
- leksaker med sugpropp som går att snurra (möjligen för lite yngre barn), som denna Snurrleksaker
- magnetisk ritplatta som har nämnts
- leksak som sysselsätter händerna såsom vikbar "orm", tex en sådan här Magic snake . Tror min lillebrors barn har en mindre variant än denna.

Jag har inga barn men när jag var ett barn åkte vi ofta 2,5 timmar till vårt sommarställe. Tre barn, jag var äldst (syskon 4,5 och 7 år yngre). Jag kom på den briljanta idén att underhålla småsyskonen med en tävling där de fick var sin sida av vägen. Så spanade de efter olika djur och när man fick syn på ett gällde det att skrika lätet (en ko=MUUUU).

Jag minns inte exakt HUR små syskonen var (kanske är 2,5 för ungt i alla fall för att ”spela” ensam), men detta var populärt. Hos barnen. Oklart hur föräldrarna tog det hela. Hur som helst går det att klura ut olika lekar baserat på vad man passerar längs vägen. Jag minns att vi hade bingobrickor där man skulle kryssa för t ex ko, häst, slott mm.

Vi har en sån där "bok" där man kan knyta, dra dragkedja, sätta fast olika figurer med kardborre osv. Sen köpte jag en leksaksratt med lite knappar på som man kan sätta fast ( hon har sin lös, tanken är väl egentligen att man ska sätta fast den när/om barnet åker framåtvänt och också då "köra").

Jag hade preppat med två små paket hon fick öppna med, som det var två olika figurer med (för oss är allt som varit i paket galet roligt) så det var egentligen de och ehnnes gosedjur som höll henne mest sysselsatt på resan :) (Just små paket tycker jag är guld, kan ju bara slå in nått ni har hemma som hon inte använt på länge!)

Och! fika/röra på sig pauser!

Vi brukar ha med ett ritblock och pennor så gör jag egna bilbingobrickor längs med vägen, då kan man göra saker som man vet dyker upp någorlunda snabbt 😅. Sen funkar bamsesagor bra för mina barn men de är lite äldre. En liten plastfigur av nåt slag och en burk att lägga den i funkade i flera timmar när de var i treårsåldern.

Vi har nyligen upptäckt appen Lylli. Ljudböcker och böcker i digital form. Använder en padda.

Vi ser det som vettigare skärmtid, och ett sätt att göra resor (bil, tåg, flyg) mer hanterbara.
Vi börjar alltid med andra sysselsättningar, tex klistermärken, vanliga böcker, ritplatta, och sen nås gränsen och padda åker fram. Börjar då med ljudböcker, eller e-bok som vi läser, i sista hand är det film som gäller.

Använder dock sällan padda på kortare resor än 4h i bil. Oftast åker vi när barnet skall sova, och har då minst 2h av behaglig resa för alla.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka