• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hagge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 124
H

hagge

Håller på att leta ny bil (beg alltså) och blir snart galen... Har suttit framför datorn i snart 2 dygn och inte blivit ett dugg klokare:confused:
Vad har ni för bilar?
Min önskelista ser ut så här
*max 60 000:-
*bra dragbil, minst 1500kg på BE-kort
*ej äldre än 1996
*helst ej kombi, men inte jätteviktigt
Sen ska den vara snygg, billig i drift, aldrig gå sönder etc....... :angel:
Jag har varit inne på Audi och Passat men de har fått sådär resultat i besiktningsstatistiken. Vore dock intressant att höra vad verkliga bilägare säger.
Volvo och SAAB har jag också tänkt på men det känns lite tråkigt....

Sv: Biltips

En Volvo 940 s/se 2,3 från 1997 eller classic från 98, får dra 1520 kg ca på B-kort, 1600 kg på BE och om man förstärker en balk bak får man dra 1800 kg på BE. Bakhjulsdrivna och bra dragbilar.

Du kan säkert hitta för 50-60 000 kr.

Denna modell av Volvo är ganska lättmekad och man kan göra det själv om man har lite kunskap, annars känner man säkert nån volvo-snubbe som kan ;)
Delarna är inte tokdyra heller.

Subaru Legacy, Legacy Outback eller Forester. Jättebra dragbil med fyrhjulsdrift och går sällan sönder.

Jag har en citroen xantia-97 som dragbil. 1530kg på B-kort.
Super att dra med, märker ine att man har trailern!
Drar ca 1.2l milen med trailer, 0.8/mil utan när jag kör.. (drar över litern när sambon kör UNDRAR VARFÖR???:angel::devil:)
Nackdelen med citroen är att de är SVINAKTIGT dyra att reparera och de är ungefär lika lätta att bli av med som aids.

Visst ja, den är till salu:D

040929hond2.jpg

En sån här har vi.

Du kan nog inte hitta en generation 2 för dina pengar, men kanske en generation 1.

Får dra 1500, har 4-hjulsdrift och drar ca 0.85-0.9 bl.k. Honda har grymt bra kvalitét!

Senast ändrad av en moderator:

Ingen aning, me nmed tanke på att det är ett av de märken som ligger allra lägst i reparationskostnad kan det ju inte vara allt för mycket.

Jag har en BMW 523i som får dra 1510 kg på B och 1800 på BE-kort. Bakhjulsdrift (bättre än framhjul när man drar, men klart sämre än 4WD), stark motor och antispin gör den till en riktigt trevlig dragbil! :)

Ingen aning, me nmed tanke på att det är ett av de märken som ligger allra lägst i reparationskostnad kan det ju inte vara allt för mycket.

Det förvånar mig storligen om reparationer och reservdelar till Subaru skulle vara billiga. Toyota kommer ju också från Japan och till det märket är reservdelarna svindyra (även om de inte behövs så ofta :cool:)

Immer

Älskar min V70 -99:bump:
Får dra 1530kg på b-kort ,1600kg på E.
Faktiskt riktigt trevlig att köra i vardagslag och även med boogie hästtransport!
Hittills inga dyra reparationer!

Även jag drar med Citroen Xantia, fast en Hdi 2.0, dvs en turbodiesel. Årsmod 00. Drar 1490 på B, 1500 på E, så lite för lite på E för dig. Dessutom värt att tänka på är att vissa bilar har tillverkaren satt en max tågvikt på, kolla det noga. Kan heta max bruttovikt etc med. Det påverkar så att du med fullastad bil inte får dra lika mkt som med 'tom' bil. Kan vara avgörande om man ligger nära max dragvikt.

Min raring drar 0.3 l diesel (ja jag skrev rätt, tre deciliter) per mil blandad körning utan släp, inte kollat någon ren släpkörning men den drar under litern även lastad. 50/50 släp/utan släp landar den strax under 0.6. Rolig, pigg bil att köra, bar lastutrymme och komfort osv.

Det var fördelarna med. På nackdelskontot har vi att dieslarna är straffskattade in åt helvete. Jag kommer dock runt det iom att min är lastbilsreggad, och skatten sjunker från över 6000 kr/år till 1600 pix/år. Fast då har jag bara plats för en passagerare (men himla fint utrymme till hund/arna *s*). Nästa nackdel är som redan påpekats att de är SVINIGT dyra att reparera när de går sönder. Dyra reservdelar med. Jag kommer runt detta genom att jag som av en hääändelse har en bror som är citroenmekaniker :devil: UTAN att ha denne bror skulle jag nog inte vilja ha en citron, det har jag inte ekonomi till.

Svåra som aids att bli av med vet jag inte om jag håller med om.. Har kört citroen i många år, familjen är citroenindoktrinerad, och inget svårt att sälja bilarna. Däremot vet jag att vissa motorvarianter är ungefär lika bra på att locka köpare som pestsmitta, jag/vi har dock aldrig haft någon av de varianterna (tack och lov).

Men hursom, om man ändå gillar citroner, men vill minska verkstadsnotan den dag något havererar, så har Peugot 'systerbilar' till nästan alla Citroenmodeller - men UTAN den hydrauliska fjädringen (som kostar pest om/när den trasslar/går sönder). Inte haft mycket problem med citroenerna, det finns tre Xantia Hdi 2.0 i familjen idag, och bara smärre problem. Däremot blir man lätt TRÖTT när bilen drabbas av ett litet skitfel, som dessutom visar sig vara standardfel (typ att elhissen till vindrutan pajar), och så kostar det skjortan att fixa. Så som sagt, inte ofta man behöver uppsöka bildoktorn, men om/när man måste det så seglar tusenlapparna iväg i höghastighetsfart (om man inte har en specialdesignad bror då *s*)

Vad gäller passat så Passat Variant turbodiesel var mitt andrahandsalt när jag letade bil. Och till dags dato har jag fan inte hittat NÅGON som haft NÅGOT negativt att säga om dem, fascinerande. Överlag tycks folk nöjda med sina passater, och de drar rätt bra med.

Hur tungt släp drar du med din? Mamma har en och min enaxlade Kylinge på 1300kg är inga problem men den blir lite trött med boggien på 1500kg bakom.

Vi drar 1500 och upplever att det räcker bra.

Om jag jämför med förra Audi v-6:an så är skillnaden inte speciellt stor. Visst vridmomentets karaktär skiljer o Hondan är gjord att gå på högre varv, men slö tycker jag inte att den är. Stort + för den snälla förbrukningen utan släp. :)

Bensinförbrukningen håller jag med om! Iof kommer jag ihåg skillnad på Bojen och star Trailern som jag har nu, Bojen var lättare. Nu drar jag med en v70, helt underbart!

http://www.vibilagare.se/felanmalan...-4161-4176-8EF4-F2E10E760BC8&brand=Volkswagen

Jag gillar VW och Passat, men det är inte en bil med enbart nöjda ägare.

Jo, de finns säkert. Men slogs av det när jag letade bil och trakasserade ALLA stackare i min omgivning med bilfrågor och vad de hade för bilar, vad de hade för erf av bil X och Y osv. De allra flesta bilar så fanns det ju både jättenöjda och inte alls nöjda, dvs blandad kompott. Men just passat så ingen av de som hade haft det/haft i familjen hade minsta ont att säga om den. Nu var ju urvalsgruppen tämligen begränsad, fyrtio pers kanske. Men Passat var den enda bilen där urvalsgruppen var 100% nöjd. Därför den 'stack ut'. Sen, det är ju en bil såld i extremt många exemeplar, och det kan ju slå otroligt fel i en liten urvalsgrupp. Men ändå fascinerande som sagt.

Personligen har jag ju nada erf eftersom jag hittade en Xantia som ju var det jag helst ville ha, men kikade ju på Passat (och Peugot) också när jag letade.

De jag känner som inte är nöjda kör firmabilar som säkert inte behandlas så snällt. En kompis älskar sin diesel-Passat.

Men en stor fördel med Passat är rostskyddet som är riktigt bra. Då kan man kanske ta att byta lite framvagnsdetaljer då o då. Subaru o Honda är inte lika bra på rostskyddet.

Det som jag tycker är intressant när man kollar på felfrekvens och nöjda/missnöjda ägare är procentsatserna, samma sak på besiktningsstatistik och så.

För om ett 'uddamärke' har 100 missnöjda bilägare, men bilen sålts i 300 exemplar, så är ju det 33% missnöjda ägare, och passat har 3000 missnöjda bilägare men bilen sålts i 200 000 exemplar så är det 0,15% missnöjda ägare. Men det kommer se ut som om det finns MASSOR med passatägare som är missnöjda. Och visst i rent antal är de massor jmf med uddamärket, men i procent är de otroligt få. Nu är siffrorna påhittade bara för att visa på hur extremt det kan skilja, och övht inte verklighetsanknytna.

Sen, läste inte hela sidan med fel, men det fanns ju en del fel där som tycks vara standardfel, och som inte 'borde vara'. Samtidigt så att man förr eller senare får byta saker och ting, det gäller ju alla bilar.

Undrar förresten om det finns någon statistik som är lite mer belag någonstans, utom besiktningsstatiskt? För många bilmärken är ju bra på att påtala hur NÖJDA deras kunder är. Men som min bror vist sa 'nästan ALLA bilköpare är nöjda de första åren när bilen är ny, oavsett märke'.

Men hur mycket statistik finns det på hur nöjda ägarna är när bilen är 10 år gammal/gått X tusen mil te x.. hmm..

Finns ju autoindex.. 2007 låg Subaru klart i topp, Citroen låg strax under medel och Wolksvagen låg ännu en bit under medel. Men då är ju alla märkets modeller med i statistiken..

Sen tar ju 'nöjdhetstester' ofta med saker runtikring med, som verkstad, märkeslojalitet och sånt.

Men det ÄR skitknepigt det där. Jag rådfrågar ju bror i bilmärkesfrågor, men jag blev aniiingens TRÖTT på honom när jag sökte bil, och tyckte tillslut att 'men för fan, det kan inte bara vara TRE jävla bilmärken, och typ fem bilmodeller som är okej'. Men han t ex ogillar starkt Hyundai, och där kan jag sätta värd epå det, han har jobbat på Hyundaiverkstad. Däremot har han en massa andra åsikter om en massa märken, där troligen tycke, smak och den (begränsade) erf som finns ligger till grund. Ofta om man frågar 'svensson' så får man ju ett svar grundat på lika delar egna erf och lika delar fördom/andras erf/etc. JAG t ex är INGEN vän av Saab - alls. Det grundar sig på egen erf samt andras (i bekantskapskretsens) erf. Samtidigt, det är cirkus 5 - 10 personer det, av hur många tusen SAABköpare? Och erf baseras ju på vissa modeller. Jag skulle ju inte köpa Saab om jag inte var absolut tvungen, samtidigt så finns det SÄKERT en hel massa Saabmodeller jag skulle tycka alldeles utmärkt om, OM jag bara kom förbi den mentala spärren och provade dem ;) (Det där ser man ofta på citroen, folk som pga att grannens bror på 70-talet hade en citroen som bara hade hydraulikkrångel, skyr citroen som pesten för 'hydrauliken bara krånglar'. Medan en annan person lovprisar samma hydraulik som helt problemfri, och vilken komfort den ger. Om de två hade bytt plats med varandra skulle de troligen ha rakt motsatt åsikt..

Så, det är svårt det där med vilka märken/modeller som är bra/dåliga..

(Jag skulle aldrig köpt en liten golf efter att ha sett mammas golf få typ alla fel en golfjävel kan få. Efter att ha sett brors golf, av samma modell och årsmodell, rulla långt över 40 000 mil, så ändrade jag lite åsikt. Efter att ha kört en kompis golf i 10 mil var jag anti golf igen.. Visar rätt tydligt hur lättpåverkad men är av EN specifik bil eg, och ofta utan att veta hur den är servad osv.. Där är kruxet med bilprovningens statistik med, den förtäljer ingenting om bilarna är servade ordentligt, om de servats inför besiktning, eller om det åkts in på vinst och förlust..)

SKulle min älskade Xantia börja krånga ihjäl sig, skulle jag nog - trts att jag älskat den modellen av Xantia i 7 år nu, mest troligt INTE vilja ha en 'jävla Xantia' igen ens om jag fick betalt, trots att jag har två i min närhet sopm bara tuffat och gått. Och fan vet om jag skulle rek den Xantiamodellen till någon annan heller..

Jag har en Suzuki Grand Vitara, hade väl ungefär dina krav, MEN ville ha fyrhjulsdrift också, så det blev Zuzuzi ;)

Billig i drift, reservdelar är inte så svårt och inte så dyrt. Min får dra 1470 kg, men det är olika på olika modeller.

Liknande trådar

Utrustning Mor och far (även jag) är på jakt efter en ny bil. Har redan varit och kollat på Subaru Forester och Suzuki Grand Vitara. Subban var...
Svar
19
· Visningar
3 423
Senast: Habanero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka