Sv: Biltips
Det som jag tycker är intressant när man kollar på felfrekvens och nöjda/missnöjda ägare är procentsatserna, samma sak på besiktningsstatistik och så.
För om ett 'uddamärke' har 100 missnöjda bilägare, men bilen sålts i 300 exemplar, så är ju det 33% missnöjda ägare, och passat har 3000 missnöjda bilägare men bilen sålts i 200 000 exemplar så är det 0,15% missnöjda ägare. Men det kommer se ut som om det finns MASSOR med passatägare som är missnöjda. Och visst i rent antal är de massor jmf med uddamärket, men i procent är de otroligt få. Nu är siffrorna påhittade bara för att visa på hur extremt det kan skilja, och övht inte verklighetsanknytna.
Sen, läste inte hela sidan med fel, men det fanns ju en del fel där som tycks vara standardfel, och som inte 'borde vara'. Samtidigt så att man förr eller senare får byta saker och ting, det gäller ju alla bilar.
Undrar förresten om det finns någon statistik som är lite mer belag någonstans, utom besiktningsstatiskt? För många bilmärken är ju bra på att påtala hur NÖJDA deras kunder är. Men som min bror vist sa 'nästan ALLA bilköpare är nöjda de första åren när bilen är ny, oavsett märke'.
Men hur mycket statistik finns det på hur nöjda ägarna är när bilen är 10 år gammal/gått X tusen mil te x.. hmm..
Finns ju autoindex.. 2007 låg Subaru klart i topp, Citroen låg strax under medel och Wolksvagen låg ännu en bit under medel. Men då är ju alla märkets modeller med i statistiken..
Sen tar ju 'nöjdhetstester' ofta med saker runtikring med, som verkstad, märkeslojalitet och sånt.
Men det ÄR skitknepigt det där. Jag rådfrågar ju bror i bilmärkesfrågor, men jag blev aniiingens TRÖTT på honom när jag sökte bil, och tyckte tillslut att 'men för fan, det kan inte bara vara TRE jävla bilmärken, och typ fem bilmodeller som är okej'. Men han t ex ogillar starkt Hyundai, och där kan jag sätta värd epå det, han har jobbat på Hyundaiverkstad. Däremot har han en massa andra åsikter om en massa märken, där troligen tycke, smak och den (begränsade) erf som finns ligger till grund. Ofta om man frågar 'svensson' så får man ju ett svar grundat på lika delar egna erf och lika delar fördom/andras erf/etc. JAG t ex är INGEN vän av Saab - alls. Det grundar sig på egen erf samt andras (i bekantskapskretsens) erf. Samtidigt, det är cirkus 5 - 10 personer det, av hur många tusen SAABköpare? Och erf baseras ju på vissa modeller. Jag skulle ju inte köpa Saab om jag inte var absolut tvungen, samtidigt så finns det SÄKERT en hel massa Saabmodeller jag skulle tycka alldeles utmärkt om, OM jag bara kom förbi den mentala spärren och provade dem

(Det där ser man ofta på citroen, folk som pga att grannens bror på 70-talet hade en citroen som bara hade hydraulikkrångel, skyr citroen som pesten för 'hydrauliken bara krånglar'. Medan en annan person lovprisar samma hydraulik som helt problemfri, och vilken komfort den ger. Om de två hade bytt plats med varandra skulle de troligen ha rakt motsatt åsikt..
Så, det är svårt det där med vilka märken/modeller som är bra/dåliga..
(Jag skulle aldrig köpt en liten golf efter att ha sett mammas golf få typ alla fel en golfjävel kan få. Efter att ha sett brors golf, av samma modell och årsmodell, rulla långt över 40 000 mil, så ändrade jag lite åsikt. Efter att ha kört en kompis golf i 10 mil var jag anti golf igen.. Visar rätt tydligt hur lättpåverkad men är av EN specifik bil eg, och ofta utan att veta hur den är servad osv.. Där är kruxet med bilprovningens statistik med, den förtäljer ingenting om bilarna är servade ordentligt, om de servats inför besiktning, eller om det åkts in på vinst och förlust..)
SKulle min älskade Xantia börja krånga ihjäl sig, skulle jag nog - trts att jag älskat den modellen av Xantia i 7 år nu, mest troligt INTE vilja ha en 'jävla Xantia' igen ens om jag fick betalt, trots att jag har två i min närhet sopm bara tuffat och gått. Och fan vet om jag skulle rek den Xantiamodellen till någon annan heller..