Biotin, tillskott dåliga hovar

ufot

Trådstartare
Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt torra, spruckna hovar i kombination med tappskor.

Jag har en bra hovslagare, så skoningen är inte problemet.

Smörjer hovarna varje dag med K9 Hydra hovbalsam, som enligt min hovslagare är det bästa.

Jag funderar på Biotin, men blir inte riktigt klok på om det verkligen hjäper eller inte. Olika tillskott och foder finns det massor av och ”alla” hävdar att just DETTA foder/tillskott är det bästa…

Grovfoderanalys i all ära, men nu äter han gräs och gör så mer än halva året.

Han får ”vanliga” mineraler och lite krubbskrammel för att äta upp mineralerna i fråga.

Jag vet att det inte finns några mirakelmedel och liknande, men finns det något som verkligen hjälper mot torra och spruckna hovar?
 
Mkt korta skoningsintervall och varmskoning.

Med mycket korta menar jag 3-4 veckor.

Hovkvalitèen kan påverkas av tillskott i form av makro eller mikromineraler men då måste en brist finnas först. Vissa hästar har genetiskt kassa hovar.
 
Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt torra, spruckna hovar i kombination med tappskor.

Jag har en bra hovslagare, så skoningen är inte problemet.

Smörjer hovarna varje dag med K9 Hydra hovbalsam, som enligt min hovslagare är det bästa.

Jag funderar på Biotin, men blir inte riktigt klok på om det verkligen hjäper eller inte. Olika tillskott och foder finns det massor av och ”alla” hävdar att just DETTA foder/tillskott är det bästa…

Grovfoderanalys i all ära, men nu äter han gräs och gör så mer än halva året.

Han får ”vanliga” mineraler och lite krubbskrammel för att äta upp mineralerna i fråga.

Jag vet att det inte finns några mirakelmedel och liknande, men finns det något som verkligen hjälper mot torra och spruckna hovar?
Jag har åxå en med dåliga fötter. Det bara spricker och går sönder. Man får vara jätteförsiktig när man nitar så man inte drar sönder. Nu är hon i en period där det går ur stora bitar. Fick lägga på limsko för det fanns inget att spika i. Dålig tillväxt på hoven och dom flyter ut. Känner mej desperat. Alltid katastrof på sommaren
 
Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt torra, spruckna hovar i kombination med tappskor.

Jag har en bra hovslagare, så skoningen är inte problemet.

Smörjer hovarna varje dag med K9 Hydra hovbalsam, som enligt min hovslagare är det bästa.

Jag funderar på Biotin, men blir inte riktigt klok på om det verkligen hjäper eller inte. Olika tillskott och foder finns det massor av och ”alla” hävdar att just DETTA foder/tillskott är det bästa…

Grovfoderanalys i all ära, men nu äter han gräs och gör så mer än halva året.

Han får ”vanliga” mineraler och lite krubbskrammel för att äta upp mineralerna i fråga.

Jag vet att det inte finns några mirakelmedel och liknande, men finns det något som verkligen hjälper mot torra och spruckna hovar?
Dålig hovkvalité är till viss del genetiskt men man måste såklart också ge sin häst de bästa förutsättningarna oavsett varför hovarna är dåliga.

Det första man ska göra är att ge tillräcklig mängd och med rätt kvoter av mikro och makromineraler. Går hästen på bete halva året skickar man gräs för analys så att man vet vad man ska tillsätta. Det går också att ta jordanalys om man hellre vill det och räkna på så sätt.

Det andra är tillräckligt täta skoningsintervaller. Var tredje-fjärde vecka brukar behövas.

Man ska också se till att hästens hovar inte torkar ut och inte heller luckras upp av väta. Är det torrt sommartid så häller jag alltid ut vattenbaljan i hagen, det räcker för mina men gör det inte det så ställer man hästens hovar i vatten iallafall en halvtimme om dagen, helst två gånger om dagen.
Motsatt gäller vid blött väder. Då måste hästens hovar få tid att torka upp tillräckligt, det kan alltså vara svårt att ha en sådan häst på lösdrift utan box iallafall 8 timmar/dygn kan behövas.

Biotin vilket är en b-vitamin tillverkar en frisk häst själv i tarmen. Ger man mycket spannmål kan man skapa en mag-tarmstörning så att hästen inte kan tillverka b-vitamin och då tillsätter man det genom injektion och ser till att fixa till foderstaten så att magstörningen försvinner. Att ge biotin oralt är lika verkningsfullt som att lägga hundralapparna direkt på gödselstan.

Smörjor i all ära, är mineralerna inte i balans och i tillräcklig mängd och de yttre faktorerna är tip topp så kan man smörja i evighet, det kommer ändå inte att hjälpa. Det spelar inte heller så stor roll vad man smörjer med eftersom det är själva massagen som kan göra skillnad men det krävs då att man verkligen masserar kronranden såpass att man ökar blodcirkulationen vilket i sin tur ökar hovtillväxten.
 
Det är vanligt med brist på zink och koppar och de mineralerna har stor påverkan på hovarna. Skulle balansera upp de mineralerna i första hand.
håller med helt och hållet.
@TS Enligt mig finns där ingen anledning att börja ge massor tillskott om du inte har balanserat ut foderplan enligt värden på ditt hö och övriga mat. Tex runt här har vi extremt mycket mangan i vårt hösilage + högt värde på järn, dessa slår ut koppar + zink om du inte har uträknat så man ser till det är rätt. Finns mycket info att läsa om detta även på buke. Min häst har sen i våras fått en helt annan hov kvalite på det som växt ut, får mineraler som är balanserat ut till vårt hö. Från ingen hovvägg till att blivit så mycket tjockare bara på dessa månader. Hon har noll sprickor eller annat och hovarna börjer bli riktigt bra! :up:
(hon är dock barfota och verkas varannan vecka)
 
Zink och koppar kan göra skillnad på några månader, inre hovvägg börjar växa bättre och den fylls på "överallt", inte bara uppifrån kronranden som ytterväggen gör.

Jag tror alla marker på Sveriges fastland ligger lågt på koppar och zink, och mellan lite för högt till mycket för högt på järn och mangan. Men jag säger tror, för det är baserat på det hundratal analyser jag personligen kollat på genom åren, jag tror inte SLU har gjort nån stor undersökning på mikromineraler i grovfodret för häst. Tror 😛. Den som ids kan ju kolla upp det.

Alltid säkrast att analysera först, det har ju blivit betydligt billigare att analysera mikro på bara 5 år.
 
Zink och koppar kan göra skillnad på några månader, inre hovvägg börjar växa bättre och den fylls på "överallt", inte bara uppifrån kronranden som ytterväggen gör.

Jag tror alla marker på Sveriges fastland ligger lågt på koppar och zink, och mellan lite för högt till mycket för högt på järn och mangan. Men jag säger tror, för det är baserat på det hundratal analyser jag personligen kollat på genom åren, jag tror inte SLU har gjort nån stor undersökning på mikromineraler i grovfodret för häst. Tror 😛. Den som ids kan ju kolla upp det.

Alltid säkrast att analysera först, det har ju blivit betydligt billigare att analysera mikro på bara 5 år.
Jag har vid ett tillfälle behövt lägga till järn :eek: i en foderstat. Ytterst lite och till en ardenner men ändå. Vid ett tillfälle var det exakt precis lagom mycket järn. Också mycklet ovanligt. Antalet foderstater jag har gjort och antalet analyser jag därmed har använt bör uppgå till ett hundratal iallafall så jag håller med, brist på järn är extremt ovanligt. Trots det så öser fodertillverkarna i järn i sina kraftfoder och mineralfoder och okunniga ger det glatt.
 
Jag har vid ett tillfälle behövt lägga till järn :eek: i en foderstat. Ytterst lite och till en ardenner men ändå. Vid ett tillfälle var det exakt precis lagom mycket järn. Också mycklet ovanligt. Antalet foderstater jag har gjort och antalet analyser jag därmed har använt bör uppgå till ett hundratal iallafall så jag håller med, brist på järn är extremt ovanligt. Trots det så öser fodertillverkarna i järn i sina kraftfoder och mineralfoder och okunniga ger det glatt.
Visst är det så knasigt så man kan bli helt tokig på det 😂🙈.

Och kraftfodrerna redovisar bara *tillsatt järn* inte totaljärn...
 
Jag har vid ett tillfälle behövt lägga till järn :eek: i en foderstat. Ytterst lite och till en ardenner men ändå. Vid ett tillfälle var det exakt precis lagom mycket järn. Också mycklet ovanligt. Antalet foderstater jag har gjort och antalet analyser jag därmed har använt bör uppgå till ett hundratal iallafall så jag håller med, brist på järn är extremt ovanligt. Trots det så öser fodertillverkarna i järn i sina kraftfoder och mineralfoder och okunniga ger det glatt.
finns en studie på människor som visar att överskott av järn slår ut dom andra mineraler/vitaminer, så jag hoppas folk får upp ögonen. I mitt stall gav man glatt mineraler från en av dom största foderjätterna i Sverige, vi har mycket järn i vår hö, så kan säga aldrig i livet att min häst skulle få sin mineral mix därifrån.
 
finns en studie på människor som visar att överskott av järn slår ut dom andra mineraler/vitaminer, så jag hoppas folk får upp ögonen. I mitt stall gav man glatt mineraler från en av dom största foderjätterna i Sverige, vi har mycket järn i vår hö, så kan säga aldrig i livet att min häst skulle få sin mineral mix därifrån.
Ja forskningen finns, även på häst, men folk bryr sig inte/orkar inte/kan inte utan de ger sin häst eländet ändå. Järnöverskott kan leda till metabola sjukdomar på häst, dvs. fång, PPID, insulinresistens och EMS så järnöverskott är farligt och något man ska ta på allvar men många resonerar som så att järn är nyttigt (ofta för att det är den enda mineral de vet om och de plockar i sig det själva med) och att foderföretagen aldrig skulle göra foder som var farligt. De förstår inte att foderföretagen struntar fullkomligt i deras häst, de är enbart intresserade av att tjäna pengar.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har blivit idiotförklarad här på buke när jag har skrivit om hur farligt järnöverskott är och det är jättesorgligt! Stackars hästar som blir sjuka helt i onödan pga deras ägares okunskap.
 
Blev en "diskussion" i stallgruppen för en skulle köpa andra mineraler än krafft, en annan frågade då om vad skillnaden är, vart jag då berättade om mineralerna och att hur det faktiskt ser ut, fick då detta svaret från en annan "Jag har alltid använt Kraffts mineraler och fortsätter då *hästnamn* mår bra och är i fin form för att vara 24. Han är finare i kroppen nu än han var när vi köpte honom som 11-åring. Hans hovsprickor har berott på skador i kronranden så det har inget med fodret att göra."

Alltså jag fattar inte grejen, inte så att jag säger åt folk vad dom skall använda, folk får göra som dom vill, men fakta är fakta och jag fattar inte varför folk tar illa upp om man säger att dessa mineralerna inte är bra.
 
Blev en "diskussion" i stallgruppen för en skulle köpa andra mineraler än krafft, en annan frågade då om vad skillnaden är, vart jag då berättade om mineralerna och att hur det faktiskt ser ut, fick då detta svaret från en annan "Jag har alltid använt Kraffts mineraler och fortsätter då *hästnamn* mår bra och är i fin form för att vara 24. Han är finare i kroppen nu än han var när vi köpte honom som 11-åring. Hans hovsprickor har berott på skador i kronranden så det har inget med fodret att göra."

Alltså jag fattar inte grejen, inte så att jag säger åt folk vad dom skall använda, folk får göra som dom vill, men fakta är fakta och jag fattar inte varför folk tar illa upp om man säger att dessa mineralerna inte är bra.
Nej egentligen är det märkligt. Folk borde bli glada och tacksamma för ny kunskap som innebär att de kan göra livet än bättre för sina djur. Så reagerade jag. Samtidigt är det mänskligt att gå i försvar när någon säger att man har gjort/gör fel och endel har inte förmågan att ta till sig ny kunskap utan de menar att de gör som de alltid har gjort. Eller som en gammal granne sa, jag har gett mina hästar hö och vatten i alla tider och de mår bra. Att hens hästar har dött av fång och/eller kolik, att de alltid har varit matta i pälsen, omusklade samt dåliga hovar är inte heller något hen ser eller något hen tror kan bero på hens fodringsrutiner/omvårdnad (eller kanske snarare brist på omvårdnad).
 
Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt torra, spruckna hovar i kombination med tappskor.

Jag har en bra hovslagare, så skoningen är inte problemet.

Smörjer hovarna varje dag med K9 Hydra hovbalsam, som enligt min hovslagare är det bästa.

Jag funderar på Biotin, men blir inte riktigt klok på om det verkligen hjäper eller inte. Olika tillskott och foder finns det massor av och ”alla” hävdar att just DETTA foder/tillskott är det bästa…

Grovfoderanalys i all ära, men nu äter han gräs och gör så mer än halva året.

Han får ”vanliga” mineraler och lite krubbskrammel för att äta upp mineralerna i fråga.

Jag vet att det inte finns några mirakelmedel och liknande, men finns det något som verkligen hjälper mot torra och spruckna hovar?

Förlåt om jag är otydlig och lägger mig i.

Men i början av 1990-talet, var jag fodervärd åt en häst som alltid hade dragits med dålig hovkvalitet. Ägaren gjorde allt som kunde göras och gav fodertillskott, från A-Ö... , penslade dagligen med fodertran (doftar inte hallon kan jag säga) hovarna fortsatte spricka o flisa sig och skorna trillade av. Men så vid ett hovslagarbesök, fick vi en tub med Cornucrescinsalva, som skulle masseras in tunt i överkant på hovarna. Hovslagaren varnade att verkningsintervallerna kunde öka en tid framöver och jaa... I stället för att vi körde hästen till hovslagaren var 6-7 vecka, fick vi köra var 4-5 vecka i ett halvår. Men det var det värt. För sedan hade hästen kanonfina hovar.
Jag säger inte att det passar alla hästar. Men på min första foderhäst fungerade det och han kunde fortsätta att ägna sig åt sin paradgren, skicka av mig i skogen på löpande band och galoppera hem, där han sedan stod i stallgången och lugnt tuggade i sig hö ur höpåsarna. :)

 
Blev en "diskussion" i stallgruppen för en skulle köpa andra mineraler än krafft, en annan frågade då om vad skillnaden är, vart jag då berättade om mineralerna och att hur det faktiskt ser ut, fick då detta svaret från en annan "Jag har alltid använt Kraffts mineraler och fortsätter då *hästnamn* mår bra och är i fin form för att vara 24. Han är finare i kroppen nu än han var när vi köpte honom som 11-åring. Hans hovsprickor har berott på skador i kronranden så det har inget med fodret att göra."

Alltså jag fattar inte grejen, inte så att jag säger åt folk vad dom skall använda, folk får göra som dom vill, men fakta är fakta och jag fattar inte varför folk tar illa upp om man säger att dessa mineralerna inte är bra.
Därför att det finns folk som skiter i fakta och tycker det är kränkande när någon "lägre stående" säger att dom har fel.

Vetenskap spelar ingen roll för dom, och "rätt" är en fråga om status.
 
Förlåt om jag är otydlig och lägger mig i.

Men i början av 1990-talet, var jag fodervärd åt en häst som alltid hade dragits med dålig hovkvalitet. Ägaren gjorde allt som kunde göras och gav fodertillskott, från A-Ö... , penslade dagligen med fodertran (doftar inte hallon kan jag säga) hovarna fortsatte spricka o flisa sig och skorna trillade av. Men så vid ett hovslagarbesök, fick vi en tub med Cornucrescinsalva, som skulle masseras in tunt i överkant på hovarna. Hovslagaren varnade att verkningsintervallerna kunde öka en tid framöver och jaa... I stället för att vi körde hästen till hovslagaren var 6-7 vecka, fick vi köra var 4-5 vecka i ett halvår. Men det var det värt. För sedan hade hästen kanonfina hovar.
Jag säger inte att det passar alla hästar. Men på min första foderhäst fungerade det och han kunde fortsätta att ägna sig åt sin paradgren, skicka av mig i skogen på löpande band och galoppera hem, där han sedan stod i stallgången och lugnt tuggade i sig hö ur höpåsarna. :)

Eftersom tillväxten kommer från kronranden så är det ett legit tips :). Jag tror vi kanske kan börja tänka lite "nagelbandshälsa" för att få det att klicka i våra huvuden.

Jag tror inte att det spelar någon större roll vad för fett man masserar kronranden med, men det verkar hjälpa för en del hästar att man ser till att hålla den mjukgjord och ger den lite stimulans ibland.

En fnasig, torr, eventuellt svampinfekterad kronrand som ytspricker och har sig, kommer producera fulare hov än en mjuk, smidig, välmående kronrand. Precis som med våra egna nagelband :).

Strukturen är samma, vi har lameller och allt också, men vi har inte en nagel som omsluter hela fingerspetsen.
 
Därför att det finns folk som skiter i fakta och tycker det är kränkande när någon "lägre stående" säger att dom har fel.

Vetenskap spelar ingen roll för dom, och "rätt" är en fråga om status.
eller hur. Känner också att det är tråkigt att man inte ens kan skriva om saker i en grupp utan att folk känner dom skall försvara sig. Jag skiter väl ärlig talat i vilka mineraler hen ger sin häst, men en annan stall kompis frågade OCH har mycket tappskor, så tänkte att då vill jag gärna dela av mig sakerna jag vet och upptäckt eftersom det i längden nog kommer hjälpa den andra hästen och ägaren. Jag känner verkligen, zero rats ass given angående om den andra ger sin häst Krafft. Not my clown, not my circus, folk kan göra som dom vill. Men är så tröttsamt att man inte kan dela med sig fakta, samma på facebook i diverse grupper, så kommer där alltid flera personer som då skall "min moster har rökt i 40 år och aldrig fått cancer, så rökning är inte farligt", särskilt i diverse hästgrupper har jag märkt. O_o
 
eller hur. Känner också att det är tråkigt att man inte ens kan skriva om saker i en grupp utan att folk känner dom skall försvara sig. Jag skiter väl ärlig talat i vilka mineraler hen ger sin häst, men en annan stall kompis frågade OCH har mycket tappskor, så tänkte att då vill jag gärna dela av mig sakerna jag vet och upptäckt eftersom det i längden nog kommer hjälpa den andra hästen och ägaren. Jag känner verkligen, zero rats ass given angående om den andra ger sin häst Krafft. Not my clown, not my circus, folk kan göra som dom vill. Men är så tröttsamt att man inte kan dela med sig fakta, samma på facebook i diverse grupper, så kommer där alltid flera personer som då skall "min moster har rökt i 40 år och aldrig fått cancer, så rökning är inte farligt", särskilt i diverse hästgrupper har jag märkt. O_o

Japp, det är delvis därför jag lämnade FB. Jag brukade vara mycket aktiv men orkade inte med den där attityden från neuromajoriteten. Jag skiter fullständigt i deras löjliga statuslek 😅.

En gång krävde en äldre kvinna att jag skulle skicka mitt telefonnummer till henne så hon kunde ringa till mig och förklara varför jag skulle "ge mig" 😂. Jag sket fullständigt i "vem hon var" och anmälde henne till gruppadmin, blockade osv. Hon hade vetenskapligt fel, jag länkade vetenskapliga rapporter, hon argumenterade emot med... Ja, dominansförsök?

Skevt beteende tycker jag, om jag stöter på såna i verkligheten så brukar jag bara säga "du, det där är inte vetenskapligt korrekt, men vi behöver inte diskutera det. Din häst, du gör som du vill, men jag tar mig inte an kunder som inte är villiga till förändring."
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 558
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på...
2
Svar
39
· Visningar
8 015
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just...
Svar
12
· Visningar
5 104
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp