H

honung_linda

kan man ge för mycket biotin? det är ju biotin i hippoplus tänkte börja ge det men nu får hon ren biotin, vill inte att hon skall få för lite för hon har dåliga hovar.
fatta ni?
 
Biotin är ett B-vitamin och således vattenlösligt. Men Biotin har nästan ingen häst brist av, så det är nog lite bortkastade pengar att stoppa i henne detta.
 
hej!
Jag har använt biotin i många år pga dåliga hovar.
hon får även kraftfoder som inehåller biotin.
Om det är bortkastade pengar vet jag inte,hovarna är bättre ialla fall
 
Något som är bra billigare och effektivare är att du stället hästens hovar i vattenbad. Du kan även stoppa in blöta trasor i hennes hovar som hon får ha när hon står på gången t.ex..
 
Oftast är det relativt små mängder biotin i fodret, så det ska inte vara någon fara att ge för mkt, om man ger biotin vid sidan av oxå.
Jag ger biotin till min häst på min hovis rek, och det har bara varit positivt.
Tänk på att det kan utgöra en stor skaderisk med vattenbad o dylikt. Det beror ju på hur du gör, men ska du ställa hästens hovar i ex plastbaljor så tänk dig för! Då är det definitivt billigare att köpa biotin o ge i fodret än dyra veterinärkostnader.
 
Om hästen redan får i sig tillräckligt med biotin i sin foderstat så hjälper det inte att ge den extra, den får inte bättre hovar för det.

Ger du ett färdigfoder så kommer den säkert att få i sig tillräckligt därigenom och du behöver inte ge biotin vid sidan om.

Det är sällan biotinbrist i "normala" foderstater och det hjälper inte att trycka i dem mer än deras behov, de får inte bättre hovar för det men det är onödigt dyrt.

det är förvisso inte farligt, men onödigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp