Biten - ska jag gå till läkare?

Fossing

Trådstartare
Blev biten idag av arg pålle och har både övre och undre tandraden ingraverade i min arm. :D Det är lite svullet och lite blått. Hästen bet inte igenom tröjan/jackan, men lite av huden är bortfläkt. Det är inte rött eller irriterat och det har inte blödit alls.

De på jobbet tyckte att jag skulle åka och få en stelkrampsspruta, men eftersom det knappt gick hål på huden, hästen hade inte kontakt med såret och jag redan är stelkrampsvaccinerad känns det lite onödigt. Jag har aldrig blivit biten förut så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Vad tycker ni?
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Ring sjukvårdsrådgivningen (1177) om du känner dig orolig och vill ha professionella råd, men eftersom det inte gått hål på huden och du är vaccinerad skulle jag inte göra någonting alls.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag hade åkt in.
Blev biten i handleden för flera år sedan, åkte inte in.

Nu, flera år senare, har jag fortfarande ont :crazy: Röntgade för några år sen, det visade sig att båtbenet hade spruckit och har växt ihop snett. Jag hade inga nerver ut i fingrarna och kunde inte belasta handleden. Med massa träning har det blivit bättre, men jag ha fortfarande ont.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag bor utomlands och har inte något nummer till sjukvårdsupplysningen här (därför använder jag bukes sjukvårdsupplysning :D)
Kollade på sjukvårdsupplysningen på nätet och där stod bara att man skulle tvätta och hålla under uppsikt.
Jag överlever nog tills imorrn iaf, ska kolla med jobbets sjuksyster då :D
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Tror inte att något är brutet, bettet var på överarmen och han greppade inte runt någon muskel, utan bara en stor tugga skinn & fett (lyckligtvis). Jag kan röra allt normalt. Jag är mest nervös för om jag ska få någon infektion eller något.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Min huggorm till häst högg mig i armen för något år sedan. Det gick hål men jag åkte inte in, ringde inte ens.
Det kanske var dumt men för mig blev det inget mer. Det läkte ihop fort utan komplikationer.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag hade inte ringt.
Jag får visserligen sår hela tiden, och har även fått några hugg som gett mig sår så kanske är extra motståndskraftig. Vad vet jag?
Men jag skulle inte tro det är nödvändigt, om hästen inte var i kontakt med såret. Man tar ju inte stelkramp för andra småsår man får!
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Man tar ju inte stelkramp för andra småsår man får!

Exakt vad jag tänkte! Jag får ofta sår (som blöder) på fingrarna, jag skrapar i dem i tid och otid och det bryr jag mig oftast inte om. Men man kanske gör annorlunda i landet där jag bor? Man kanske inte vaccineras mot stelkramp när man är liten, vad vet jag?

Enligt sjukvårdsupplysningen bör man ta en ny stelkrampsspruta om det har gått mer än 20 år sedan senaste vaccinationen och det har det inte för min del.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag blev biten i armbågen och precis som du kunde jag räkna tänderna på armen utan att det gick hål. Nu drygt nio år senare är jag förtidspensionär och kan inte ens bädda min säng själv utan behöver hjälp med i stort sett allt. Nervskadan som blev i armen har spridit sig till hela kroppen och jag har ont överallt och kan inte ens gå en promenad längre utan behöver rullstol. Jag kan inte ta på min arm för det gör för ont.
Sök läkare är mitt råd.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag tror du kan vara lugn! ;)
Herregud, hade jag gått till läkaren så fort jag blödde lite hade jag inte haft tid över till annat! :angel:

Jag känner en familj som tog sin son (som var i övre tonåren) till vårdcentralen när han fick en fästing. Jag bara gapade när jag hörde det, jag har nog minst två-tre stycken varje år, som jag fixar bort själv!
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Nu var väl ts bett på överarmen i mjukdelarna?
Är det på armbåge/handled/liknande känslig plats är det förstås en annan deal, även om jag förmodligen skulle vara för dum för att söka läkare ändå. :angel:
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Både jag och flera andra familjemedlemmar har blivit bitna på det sättet du blivit och vi har inte kontaktat sjukvården. Inga har några bestående men...
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag tror det var dig jag tänkte på när jag målade upp diverse skräckscenarion! Hur var det precis när du hade blivit biten, kunde du röra fingrarna och armen som vanligt? Gjorde det mycket ont?
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag hade inte uppsökt läkare om det inte var just över en led, om det var ett stort sår som hästen kommit i kontakt med (om ens då) eller liknande.
Eller ja, jag blev biten av min sköthäst över den yttersta fingerleden en gång för 7 (?) år sedan, och det blev svullet och sårigt och antagligen lite slemmat också.. Och hästen bet rejält (dvs inte bet lite o släppte utan bet hårdare o hårdare tills jag sa till, och då följde fingret med en bit och blev liksom vridet mellan tänderna), och jag tog min cykel och cyklade hem med värkande och dunkande finger... Men jag hade på lite alsolsprit, eller om det var väteperoxid, på det när jag kom hem och har inga men efter det heller. Och ingen läkarhjälp.
Men med tanke på de men som andra har fått så skulle jag nog åka om jag blev biten nu, om jag kände att det var värre än ett blåmärke liksom. (eller tagit fram läkarboken o diagnoserat mig själv och handlat efter det, men det är en annan femma :angel:)
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag tror det var dig jag tänkte på när jag målade upp diverse skräckscenarion! Hur var det precis när du hade blivit biten, kunde du röra fingrarna och armen som vanligt? Gjorde det mycket ont?

Jag kunde röra armen och fingrarna som vanligt. Visst gjorde det ont när det hände men sedan stoppade jag handen i fickan och fortsatte täcka hästarna. Det var först efter en vecka som jag inte kunde röra armen längre och som jag kom till läkare. Det pirrade lite i fingrarna också men jag minns inte om det kom efter någon dag eller när det egentligen kom.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag tror inte heller att det är någon fara, men håll koll på att det inte blir rött och svullnar väldigt samt om du får feber. Då kan det ha blivit infektion och du kan behöva antibiotika.
Leg sjuksköterska
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Detta var exakt de råd jag fick från både vårdcentralen och jouren, se så bra det gick :grin:
Bettskador ska behandlas som trauman, likadant som om en liknande skada hade hänt vid en bilolycka för att förhindra att man drabbas av CRPS har jag fått lära mej den hårda vägen.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Så du gick till vårdcentralen? Och de sa att du bara skulle låta det vara? Vad hade man kunnat göra för att förhindra det, såhär i efterhand?

(nu blev det lite ot, och jag förstår såklart om du inte vill lägga ut hela ditt liv på buke)
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

När jag väl kom till läkare efter att varje dag i en veckas tid hade försökt fått en tid hos läkare men fått svaret ovan så sa läkaren att det skulle opererats omedelbart för att förhindra ev. nervskador. Han skällde ut mej för att jag inte hade kommit tidigare men jag förklarade givetvis varför.
Senare visade det sig att nerverna var så svårt skadade att en operation genast kanske inte hade gjort olyckan som ogjord men menen hade blivit betydligt lindrigare.

När jag väl fick träffa min smärtläkare så fick jag veta att vid sådana här trauman med hög kraft som vid hästbett, en klämskada, en bilolycka eller vad som helst med hög kraft så ska man behandlas genast (med något/på något vis). Vad sa aldrig min läkare, det ju inte var aktuellt längre men han bad mej sprida det och det gör jag gärna eftersom jag inte önskar att någon ska drabbas av CRPS.

Vid en bilolycka över 50 km/h ska man alltid uppsöka sjukhus även om man inte känner sig skadad och det är därför. Om alla visste det så hade en mängd men efter olyckor kunnat undvikas.

Jag tänkte, jaja ett hästbett gör ont... så ska man inte tänka och låta det vara bara för att en sjuksköterska som sitter och sållar vem som får komma in säger det utan man ska söka läkare så att man får advekat hjälp.
Jag skulle gärna velat prata med den sjuksköterska som inte tyckte att jag skulle komma in, som vägrade ge mej någon tid fast jag inte ens kunde röra armen längre tillslut. En vecka efter olyckan åkte jag till vårdcentralen och gick inte därifrån förren jag hade fått träffa läkaren. Det skulle jag ju gjort genast men det visste jag ju inte då.

Jag vill inte skrämma dej, jag hoppas givetvis att din olycka inte är lika allvarlig som min men att du ska söka hjälp tycker jag absolut.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Skulle inte gått till sjukan før ett sådant litet sår.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 398
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 647
Senast: xmobilexd
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 550
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp