Biten - ska jag gå till läkare?

Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

tiny, jag läser till syrra nu och jag har läst om dina besvär tidigare och jag kan lova att när jag träffar patienter med häst. rel. skador att jag kommer ha din berättelse i bakhuvudet.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Är du grundvaccinerad ska ju inte extra stelkramp behövas (vi mindre skador iaf)

så dtye är om du tror dte kan bli men av det som ngn annan skrev., tråkig tom nerver/skelette, muskler gått sönder. + att man inte får ut ngt på försäkringen om du inte "anmält", dock vet jag ej hu rdt eär om man är i annat land.

jag fick detta bett i musklen dför 2 år sen:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1773031

jag fick inga "men" av det mer än litet ärr
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag känner en familj som tog sin son (som var i övre tonåren) till vårdcentralen när han fick en fästing. Jag bara gapade när jag hörde det, jag har nog minst två-tre stycken varje år, som jag fixar bort själv!

Lite OT, men fästingbett är inte så bara. En släkting till min man dog av just fästingbett förra året, det gick väldigt fort. :/ (Kan även tillägga att hon var inte särskilt gammal heller).

Har visserligen inte heller åkt in för fästingbett, men att en del är oroliga är kanske inte så underligt ändå.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

tiny, jag läser till syrra nu och jag har läst om dina besvär tidigare och jag kan lova att när jag träffar patienter med häst. rel. skador att jag kommer ha din berättelse i bakhuvudet.

Vad bra! Då kanske mitt elände kan göra att någon annan slipper bli drabbad.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Aj aj aj!!! Mitt är inte alls så farligt, lite ljusblått bara och svullnaden har gått ner. Däremot har blåmärket förflyttat sig nedåt, från bettet ned mot armbågen. Är det något jag bör vara orolig för?
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Aj aj aj!!! Mitt är inte alls så farligt, lite ljusblått bara och svullnaden har gått ner. Däremot har blåmärket förflyttat sig nedåt, från bettet ned mot armbågen. Är det något jag bör vara orolig för?

Det kallas sänkningshematom. Blodet i blåmärket förflyttar sig nedåt pga tyngdkraften/gravitationen. Fullt normalt.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag fick bettet uppkollat av sjuksköterska idag och hon sa att blåmärket antagligen kommer att bli ännu större! :eek: Blir kul det här, tur att man har långärmat såhär års :)
Hon sa också att det såg bra ut och att det var bara att vänta på att det skulle försvinna. Jag hoppas att hon har rätt.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Nej givetvis hade jag inte åkt till läkare för en sån bagatell. Det är faktisk ett stort problem på akutmottagningar att folk kommer in med sina pyttesmå sår och blåmärken och tar tiden som dom riktigt sjuka/skadade skulle behöva!

Vad skulle läkaren göra med din arm? Sätta på ett bandage? Sårsalva? Sånt kan man ju fixa själv.

Jag sitter med benet på en stol pga jag precis har blivit trampad av en broddad häst. Finns inte i mina tankar att åka nånstans för det, det gör svinont och foten är blå och svullen men det går ju över. Knappast första gång jag blivit trampad. ^^
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Man tycker alla olika! TinyWiny skulle nog inte hålla med dig.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Ja alltså visst det kan få följder om man har otur, jag har själv fått fibromyalgi efter en trafikolycka så jag är MKT väl medveten om att skador kan få allvarliga följder.

MEN det är ju ändå inget som läkaren kan behandla, dom kan knappast radera bort olyckan eller hur. Skulle inte ha spelat den minsta roll om jag sprungit till farbror doktor med mina trasiga knän och onda nacke, han skulle skrivit ut smärtstillande och sagt "ta det lugnt". Det kunde jag ju räkna ut själv....

Så vad är det då för mening med att åka in?

I min familj söker vi läkarvård för sådant som är så allvarligt att man måste ha vård. tex sår så stora att dom måste sys, misstänkta brott, lunginflammation osv. Skulle vi åkt till sjukhus varje gång någon fick ett litet sår eller blåmärke så skulle man ju inte göra annat så ofta som sånt händer.... :p

Min kompis arbetar som akutsköterska på ett stort sjukhus och hon säger att det är ett problem att såpass många nu för tiden kommer in för bagateller, sånt som eg inte kräver en läkare öht eller i värsta fall kan vänta tills ens husläkare kan kolla på det. Det skapar långa köer och lidande för dom som verkligen är i behov av akutvård. Tex när min pappa fick hela skenbenet uppskuret, 30 cm långt sår genom musklar och in till benet (orsakat av häst så det var lång ifrån rent....), så fick han vänta i många timmar på att få rensat och sytt såret. Helt galet. Men så blir det när folk missbrukar akutmottagningar. Det tycker inte jag är okej!
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Först handlade ju min tråd om huruvida jag skulle ta stelkramp eller inte. Just för att man på mitt jobb rekommenderar att ta en spruta när man blivit biten (jobbar på en ridskola), medan jag inte tyckte att det behövdes. Jag frågade just för att jag inte ville åka in för något jag inte behövde.

Att det fanns en annan aspekt på det blev tydligt när TinyWiny berättade om sin olycka. Vad läkaren kunde ha gjort i det fallet har jag ingen aning om, det får hon själv svara på om hon vill.

Sjuksköterskan som tittade på mitt bett och försäkrade sig om att det bara var mjukdelsskador är min kollegas mamma. Så du kan vara lugn, jag har inte tagit någon akuttid för de som verkligen behöver det.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Blev biten idag av arg pålle och har både övre och undre tandraden ingraverade i min arm. :D Det är lite svullet och lite blått. Hästen bet inte igenom tröjan/jackan, men lite av huden är bortfläkt. Det är inte rött eller irriterat och det har inte blödit alls.

De på jobbet tyckte att jag skulle åka och få en stelkrampsspruta, men eftersom det knappt gick hål på huden, hästen hade inte kontakt med såret och jag redan är stelkrampsvaccinerad känns det lite onödigt. Jag har aldrig blivit biten förut så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Vad tycker ni?

Jag jobbade en tid på ridskola för ett par år sen och skulle gå in till en häst, för att hämta den och binda upp den på gången. Den var "huggormstypen", därför var det bara vana ryttare och ridskoleanställda som fick gå in till den. Det gick jättebra, tills vi hade vänt och jag skulle leda ut den över gången. Då kastade den sig över min arm och högg rejält och lyfte. Den fick med sig kött skinn muskler troligen... Hela stallgången var full med barn, vuxna, en och annan häst. Jag kippade efter luft, höll andan, kastade över grimskaftet till en annan tjej och skyndade mig ut ur stallet, för att kunna skrika och vråla lite, samt kolla och det hade inte gått hål. Men började bli missfärgat och kändes rejält sladdrigt... Strax efter mig kom en kvinna utskyndande och frågade om det fanns någon kylbalsam eller liknande. Hon hade sett vad som hänt, var utbildad sjukgymnast och hade slitit med sig några av fleece/nattbandagen som låg i en låda i stallet. Jag sa att jag hade Acut medic isspray i min stallåda och då skickade hon en hästskötare ner i stallet fort som sjutton. Hon sprayade på rejält och lindade sen linda rejält hårt och jämnt över hela underarmen. Jag jobbade de timmar som var kvar och åkte sen hem. Väl hemma kikade jag under lindan och det var inte vackert alla himlens olika åskfärger... :p

Men dagen därpå var inte armen svullen och bara lätt värk och idag ett par år senare har jag bara ett ärr kvar. Men det var en "knöl" precis där bettet var under huden i två år efter. Och hade inte den här tjejen varit snabb att hjälpa mig, så hade jag nog varit tvungen att åka ner. För hon sa att jag skulle kolla hur det såg ut när jag kom hem. Om det fortfarande värkt MYCKET och var svullet, skulle jag åka bums.

Jag glömde min senaste acut medic issprayflaska i tidigare stall. Så nu kom jag på att det är dags att skaffa... Bra både till mig o hästen... :idea::bow:
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Nu är ju CRPS tack och lov ganska ovanligt och bör börja behandlas inom ca 3 månader för att ha en hyfsad prognos (och utfallet kan bli dåligt ändå), så ett bett är inget man behöver åka till akuten för eftersom behandling troligtvis inte startas initialt ändå.
Nu såg jag att du redan sökt vård och blivit lugnad, skönt! Att blåmärket flyttar sig är också fullt normalt.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag blev biten i armbågen och precis som du kunde jag räkna tänderna på armen utan att det gick hål. Nu drygt nio år senare är jag förtidspensionär och kan inte ens bädda min säng själv utan behöver hjälp med i stort sett allt. Nervskadan som blev i armen har spridit sig till hela kroppen och jag har ont överallt och kan inte ens gå en promenad längre utan behöver rullstol. Jag kan inte ta på min arm för det gör för ont.
Sök läkare är mitt råd.

Inte för att förringa dina symtom - men det låter väldigt väldigt osannolikt att allt det där skulle bero på ett bett.
CRPS är mycket ovanligt, och att det skulle sprida sig till hela kroppen är ännu ovanligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Inte för att förringa dina symtom - men det låter väldigt väldigt osannolikt att allt det där skulle bero på ett bett.
CRPS är mycket ovanligt, och att det skulle sprida sig till hela kroppen är ännu ovanligare.

Ja det får vara hur ovanligt det vill men tyvärr är det så det är. Min läkare tar mej som exempel när han föreläser runt om i Sverige för andra läkare just för att det är så ovanligt. Min ortoped och en hel hög med andra läkare visste inte vad de skulle ta sig till så jag är glad att jag fick komma till en av de förmodligen få läkare som kunde ställa diagnos och viktigast av allt, hjälpa mej.
Att det skulle bero på något annat än bettet är väl snarare ännu mer osannolikt. Vad skulle det annars bero på menar du?
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Ja det får vara hur ovanligt det vill men tyvärr är det så det är. Min läkare tar mej som exempel när han föreläser runt om i Sverige för andra läkare just för att det är så ovanligt. Min ortoped och en hel hög med andra läkare visste inte vad de skulle ta sig till så jag är glad att jag fick komma till en av de förmodligen få läkare som kunde ställa diagnos och viktigast av allt, hjälpa mej.
Att det skulle bero på något annat än bettet är väl snarare ännu mer osannolikt. Vad skulle det annars bero på menar du?

Jag har absolut ingen aning, utifrån det du har berättat här.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Jag har absolut ingen aning, utifrån det du har berättat här.

Nä det vore ju märkligt om det skulle bero på något annat eftersom jag var fullt frisk (förutom min hörselskada då) och arbetsför innan olyckan men inte efter men du kanske vet något som min läkare och försäkringskassan inte vet eftersom du inte tror att det beror på bettet. Det var inga som helst problem att få bettet klassat som arbetskada och få livränta och att mina följdsjukdomar beror på bettet är du den första att ifrågasätta. Märkligt med tanke på att vi aldrig ens har träffats.
 
Sv: Biten - ska jag gå till läkare?

Efter att jag läst om din skada kommer jag alltid att uppsöka läkare om jag blir biten!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 398
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 647
Senast: xmobilexd
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 550
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp