Bukefalos 28 år!

Biter i kläderna.

M

MisterLillen

Köpte en häst till i våras och det enda som gjorde mig fundersam när jag var och tittade på honom var att han ideligen, jag menar verkligen konstant, bet och drog i kläderna på mig när jag stog och kelade med honom. Men jag tog detta som ett "tigg-beteende" och eftersom jag aldrig ger hästarna något ur händerna hoppades jag att detta var av övergående karaktär. När jag fick hem honom och han gjorde så första gången fick han en "smätt" med fingrarna på mulen på ren automatisk reaktion från mig och efter det har han faktiskt aldrig gjort så mer. Toppen tyckte jag, var det så enkelt! Men tillsammans med höstfnattet som jag tycker alla mina hästar får så har detta börjat igen. Han är så otroligt social och följer mig som en hund när jag grejar i hagarna. Älskar att bli kliad och vrider och vänder på sig för att jag ska komma åt över allt och det är då detta nafsande börjar. Jag upplever inget elakt utan snarare att han inte kan få nog uppmärksamhet. Som en hund som tigger! Men jag vill ha stopp på beteendet utan att behöva "smätta" på mulen mer eftersom han är ganska rädd om sitt huvud. Bra tips önskas om nu någon orkat läsa allt det här om ett ganska bagatellartat problem.
 
Jag tycker att dte låter som att han vill klia tillbaks. hästar kliar varann ju, de har man ju sett.

är det bara när du kliar hästen?

vad säger de förra ägarna?
 
Det är ju helt naturligt att hästen vill klia tillbaka, och att "bita" som du säger är ju så de gör.
Min häst gör likadant när jag kliar/masserar henne, och jag tycker att det är helt okey.
Vill man inte så är det ju bara att gå undan.

En häst kliar inte på en annan häst för att vara snäll, utan för att de vill bli kliade tillbaka. -sluga däggdjur- :D
 
min e likadan,han ska helst sitta uppe i knäet hos en....men de gäller att alltid vara konsekvent med hur häste får bete sig,börjar mam själv klia på hästen får man ta den kliar tebax
 
Jo, jag har väl tänkt som ni att det är hans sätt att klia tillbaka. Det är bara det att ju längre detta har hållt på desto värre blir det. Nu börjar han "klias" innan mig och för egen del kan jag väl stå ut med hans "kärvänlighet" men i och med att jag har ungar är det lite lurigt. Det kan ju komma med mer än kläder mellan klitänderna. Men jag vill heller inte sätta honom på plats för hårt eftersom han äntligen börjar få förtroende för mig. Så bra tips önskas fortfarande. :confused:
 
Jag håller med tidigare inlägg, MEN det är DU som är ledare och det är DU som skall bestämma om hästen frå tillåtelse att nafsa eller inte. Du gjorde rätt första gången! Doch är hästen funtad så att han/hon testar HELA TIDEN om ditt ledarskap håller måttet. Hur du skall göra och vad hästen får göra avgör du själv. Mina killar får INTE bita och nafsa. Det viktigaste är konsekvens. Det hästen inte får göra ena dagen får han heller inte göra dagen efter. //Ulv
 
Det låter kanske lite konstigt i dina öron, men faktum är att jag flera gånger hört och träffat hästar som liksom biter tag i kläderna. En ville dessutom inte släppa mig han kunde står i 20 minuter och bita fast i skjortkragen (lite svåret att komma lös) :D
Varför? JO, det visade sig att dom hade alla problem med tänderna!
En hade tom fel i käken efter en gammal skada som fick opereras. Så därför rekomenderar jag dig att kolla tänderna.

Sen finns det givetvis andra saker att uppmärksamma, men det kan komma senare.
 
Spännande svar eftersom jag väntar på att veterinären ska komma och kolla tänderna på honom. Misstänker en vass tand på vänster sida. Men jag tror nog att jag tänker nypa honom lite i näsan nästa gång han vill "klias" för precis som i svaret innan ditt så tror jag att han testar lite om det är ok nu när han har börjat lita på att jag inte ska slå ihjäl honom.
 
Om han är rädd om huvudet så borde det väl kanske vara smidigare att helt enkelt skjuta undan huvudet när han håller på istället för att nypas eller liknande. Måste det vara en obehaglig upplevelse som får en häst att sluta med ett beteende eller kan man bara envist hindra hästen från att utföra det och på så vis uppnå resultat?
:confused:
 
Det kan ju bero på olika saker. Bra att du ska ta ut vet. nu och kolla tänderna. :)
Är lite kluven men ska försöka komma fram till en mening i det hela. :smirk: Lägger upp en sammanfattning av min tankegång.

Vill han klia tillbaka är detta inget fel. Men du har rätt att bestämma om han ska klia på dig eller inte. Han har ingen rätt att röra dig utan ditt tillstånd. Detta gäller även dig - dvs. du har inte rätt att röra honom om han inte vill. Men respekterar han dig som ledare så kommer han att låta dig röra dig iaf. Annars bör du kanske ta en titt på eran relation.

Så hur man ska gå tillväga med lösningen beror ju på vad som är problemet. Eller snarare anldningen till hans beteende.
Jag hade nog provat att be honom sluta på ett sätt som han förstår. Det är ju olika för olika hästar. Man måste lära sig hur sin häst fungerar.
En smäll på mulen kan vara ett sätt - men det ser jag snarare som en bestraffning efter som att det säkert är väldigt obehagligt för hästen. Inget som den tar positivt.

Kanske ett "nej" och en stamp i golvet? Det skulle fungera på min häst om det hela handlar om att han vill klia tillbaka. Kanske provar hästen igen, men gör då på samma sätt. Hästen måste få undersöka dina reaktioner på saker för att förstå hur du fungerar och vad du menar - precis som vi gör med hästarna.

Beröm när du får rätt respons. Slutar hästen när du säger "nej" så visa då att det var det du ville. Annars har ju hästen ännu en anledning till att prova igen.
 
Du kan ju kolla om han har ont ihuvudet (spänningar) genom att försiktigt styka och massera runt käkleden och vidare på pannan, längs käkarna och under käken, runt öronen?
Hur reagerar han?
Då kommer du nog att märka om han "bara" vill klia eller om det finns andra orsaker.
 
Min håller på likadant. Har märkt att det blir värre när vi har gjort något nytt eller jobbigt och hon känner sig osäker, så jag tolkar det som ett "snuttefilt-beteende" som blivit en (o)vana. Funkar ej att smälla, då blir hon mer osäker, så jag försöker inrikta mig på att få henne att känna sig så trygg som möjligt för att på så sätt minska omfattningen av beteendet. / Å
 
Du har inte funderat på att sänka dina krav och möta hästen på dess nivå? :confused:
 
har en häst som brukar ta tag i armar....och lite överallt på jackan .....men eftersom han inte bits utan bara tar tag i jackan få han gärna göra det ... :)
Började förra vinter då han inte ville gå upp från hagen och man fick ge han lite morötter på vägen upp .... :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 574
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 500
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp