Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Sv: Bjäbb, bjäbb, bjäbb - Hund (grann-) JÄVEL!!!

Största problemet där var väl korven.

Vilken knäpp granne.
Den måste ha haft tråkigt i sitt liv.

Japp, problemet var korven. Men innan kärringen talade om att hon gav hundfan korv, hade han ju hunnit lära sig att om man lät illa kom det korv, snacka om förstärkning.

Hade med all säkerhet gått att lära honom av med det, men inte 'över natten'.

Hon hade nog inte så tråkigt i sitt liv som problem i sitt liv, hon var alkoholiserad, och ganska knepig överlag. Brukade gå omkring med träskor på parketten (bodde över mig), släppa ut sin katt men inte gå och öppna porten (så den kissade ju i trappuppgången, jättemysigt) och ha fyllefester. Så om ngn störde grannar var det ju hon, och så länge bara hon hallucinerade ang hundarna var det ju bara tröttsamt, men ingen fara. Både värden och hyresgästföreningen var på 'min sida'. Men när hunden börjat yla, pga korvjackpot, så om någon annan granne skulle lessnat på att höra hunden yla under 'avvänjningsperioden' och klagat så hade jag mest troligt åkt ut på öronen - just för det inte är okej med en ylande hund i lägenhet och såpass trikta regler. ÄVEN om hundstackaren eg är 'oskyldig' och korvmatarkärringen boven, så..

Och jag vågade - tyvärr - inte ta chansen att någon granne skulle störa sig, jag älskade hunden, men att bli vräkt/uppsagt ur en lägenhet ger snudd på livslånga problem att få en ny, så jag valde - fegt nog - att omplacera hunden (som fick komma ut på landet istället).

Men jag accepterar att jag trots allt har grannar, de har barn och barnen måste också få låta, synas och höras.

Ärligt talat så begriper jag inte varför barn skall låta som "Hela Havet Stormar" eller "Kriget Kommer" de heller.
Och då så har jag 3 barn samt tycker om barn.
När det gäller barn så mår de dessutom bäst av en tyst och lugn miljö.

Över huvud taget så begriper jag inte varför inte tystnaden och lugnet kan respekteras.
Min sambo spelar trummor.
Det kan man inte ägna sig åt i ett flerfamiljshus eller i trädgården i ett villaområde.
Utan det måste man göra inne i sitt eget hus med stänga fönster och många meter till grannen.

Att få föra oväsen är ingen rättighet.
Själv så spelar jag elbas och elorgel till husbehov och det utsätter jag inte heller någon annan för.

Vansinnig pga skallet och rasande för att dom inte tog hand om sin hund.

Det är nog därför som det är så plågsamt - för att man hör hundens förtvivlan.

Som skillnaden mellan glada och lekande barn - det hör jag inte alls.
Jag kan sova mitt i röran.
Och barn som skriker förtvivlat av ångest eller smärta - sådär som bebisar gör.

Idag så hade jag bussen full av glada barn, och nog för att det lät mycket men jag blev på bra humör av det i alla fall.

Ärligt talat så begriper jag inte varför barn skall låta som "Hela Havet Stormar" eller "Kriget Kommer" de heller.
...
Min sambo spelar trummor.
Det kan man inte ägna sig åt i ett flerfamiljshus eller i trädgården i ett villaområde.
...

Att få föra oväsen är ingen rättighet.
Själv så spelar jag elbas och elorgel till husbehov och det utsätter jag inte heller någon annan för.

Nja, jag kan ju faktiskt förstå att det låter om barn när de leker hästtävling i trädgården till exempel. Eller när de spelar fotboll, eller badar i vattenspridaren. Sitter jag då och koncentrerar mig på något själv så kan jag uppfatta det som milt störande, men ändå acceptabelt.

Vi har grannar som spelar djembetrummor i trädgården. Till och med det kan jag leva med. Om det inte är jämt och ständigt, och det är det inte.

Jag står ut med det mesta faktiskt, om det ingår i "normala livsljud", jag är en ganska tolerant person. Men då tycker jag också att folk får acceptera att min hund skäller någon gång. Däremot så utsätter jag faktiskt inte mina grannar för min sång, fast jag gillar att sjunga. Någon måtta på kraven på deras tolerans får det ju vara! ;)

Det är nog därför som det är så plågsamt - för att man hör hundens förtvivlan.

Där tror jag du har helt rätt - att höra på en hund som skäller av förtvivlan och ledsnad, det är väldigt plågsamt. Och frustrerande.

Alltså jag tror inte att jag ens skulle märka glada skall i lek med husse och matte.
Men däremot ett övergivet stilla gnyende skulle nog ge mig hjärnblödning.

Jag störs inte så lätt.
Men jag är ganska så störande - så därför bor jag mitt ute i skogen.
För att ingen omgivning skall lida.

Appropå, Leon drog just ut o gafflade på grannarna som stojade, innan jag han ut o hämta han så skrek de riktigt argt HÅLL KÄFTEN HUNDJÄVEL!
Gissa vad som hände?
Fick lite problem med inkallningen......:devil:

På Svenska Jordbruksverkets hemsida, bland lagar och regler
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tselhundar.4.1c72e95711857a2245380009600.html

Kan man läsa följande:

Uppbindning
Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund som inte vill koppla av och du inte klarar det på annat vis så kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en liten längre tid kan man göra i ordning ett inhägnat område genom att sätta upp galler eller någon annan typ av rumsavdelare.

Utomhus får du inte hålla din hund uppbunden permanent. Detta gäller även vid användning av löplina. Det är tillåtet att tillfälligt binda upp en hund utomhus, men inte mer än två timmar och då endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.

Kanske det kan vara ett användbart argument?
Vad säger Polisen, man kan väl anmäla brott mot Djuskyddslagen anonymt?

Alltså jag tror inte att jag ens skulle märka glada skall i lek med husse och matte.
Men däremot ett övergivet stilla gnyende skulle nog ge mig hjärnblödning.
Det där är definitivt en poäng.
Jag är hundmänniska och har rätt hög tolerans, men det skall som en uttråkad jakthund ger ifrån sig som ett stilla klagomål över tillvarons tristess gör mig tokig.
Vinterns alla draghundar, jag bor i en by med betydligt fler hundar än människor, som ylar ut sin glädje över dagens tur runt spåren stör mig inte alls.
Tvärtom blir man glad av ljudet.
Så positiva och negativa läten ingår också i "problemet".

*kl*

Nu har det varit halvhyfsat lugnt i några veckor men denna helg satte helvetet igång igen.
Hunden var varit ute och skällt i timtals.

Var över och pratade med grannarna igen, denna gång frun. Hon svor sig fri och sa att hon inte heller ville ha hunden men att hennes man vill det. Han kommer inte att avliva hunden (har jag väl inte bett om) och de lever längre.
Dessutom tänkte han börja jaga. (Närdå?)

Grannen på andra sidan har också pratat med dem och påpekat att hunden inte får vara uppbunden så långa tider. Fick då svaret att de tänkte bygga en hundgård.

Men med en hundgård lär det väl bli ännu värre? Det betyder väl att hunden kan vara ute hela långa dagen och skälla oavbrutet ännu mer än nu och dessutom med stöd av lagen? Eller?

Jag mår jättedåligt nu för det här ÄR verkligen mitt drömboende och vi har bott här nu i nio år och har egentligen inte lust att flytta.
Men jag har som sagt var ett ljudintensivt arbete om dagarna och blir kocko av att lyssna på denna skällande hund. Det hörs ju även in genom väggarna... :cry:

Jag ska ta kontakt med djurskyddet och anmäla, men det känns lite mer åt hämndhållet snarare än något annat. Det är ju egentligen inte det jag vill komma till, bara att de får tyst på hunden till en rimlig nivå.

Men finns det något annat att göra åt saken över huvud taget?
Är det bara flytta som återstår?

Ring din länsstyrelse och påtala att hunden står uppbunden och skäller konstant.

Har rotat rätt på telefonnumret till Länsstyrelsen så att jag kan ringa imorgon!
Men har jag rätt i min farhåga om att en hundgård skulle innebära att hunden FÅR vara ute hela dagen, skällandes?

Nu när den är i lina så bryter ju ägaren mot direktiven, men om han verkligen bygger en hundgård då sitter vi kanske mer i skiten än nånsin, för inte blir väl en hund särskilt mycket gladare av att sitta i en hundgård än av att springa i löplina - eller? (jag önskar det vore så..)

Grattis? Din granne har köpt en spets.

Spetsar ska skälla, de är avlade att skälla, enda sättet att få dem att sluta skälla är att strypa dem.

Ehhhh VAD? :confused: Det finns nåt som heter uppfostran. Vi har gt spets i många år och har aldrig haft problem med skall. Å andra sidan har de uppfostrats mkt strängt då de haft psyken som gärna skulle ta över världen om de fått chansen.

Den hund jag haft lite skallproblem med är ena chihuahuan, som älskar sin egen röst. Och ska jag vara ärlig är han också den som fått minst sträng uppfostran då han alltid varit miniliten och familjens clown. Så det får vi ta på oss helt.. dock skäller han aldrig mer än ett skall och föredrar att fnysa eftersom han vet att det är mer ok och då får han ju låta liiite iaf :D

TS: Jag förstår dig verkligen, jag hade fått spader. Och till skillnad från en del i tråden förstår jag åxå att det är jobbigt att gå och prata med grannarna om det, man vill ju säga allt rätt och inte störa grannsämjan.. men i det läge du är i nu är det ju bara att göra allt du kan, håller tummarna för att det blir bättre.

Hunden får vistats i hagen på ett annat sätt än på kätting men den ska ha daglig aktivering.
Har ni tur så är det en hund som trivs bättre i hage än på kätting men efter vad du berättat, knappast.
Men hur som haver får den inte störa grannarna med sitt skällande.

Senast ändrad:

Nej hunden får inte störa grannarna lika litet som grannarna själva får det.

Om det inte går över så är det Miljökontoret i Kommunen som har hand om buller-problem.
För anteckningar över hur mycket ni blir störda och när.

Idag har jag tagit kontakt med Länsveterinären som ska ut och kolla det här med linan.
Sedan har jag även ring kommunens miljökontor och fick prata med en mycket trevlig och förstående person.
Han bekräftade det här med att hunden givetvis inte fick skälla så mycket att grannarna störs och kallade Finnspetsen för "skallkungen" (jotack, jag VET.:cry:) och sa att det var ovanligt att folk hade sådana hundar längre ner i landet och inte vanligt att man hade dem som sällskapshundar enbart.

Han skulle ut och prata med min granne och se om man kunde komma fram till fredliga lösningar som att han tar med den till jobbet eller lovar att ha den inomhus mera. Om/när hundgård ska byggas så skulle han hjälpa till att föreslå lägen som stör så lite som möjligt. Fast han konstaterade att det fanns ju grannar åt alla håll, dessvärre.
Han påpekade också att det kan sluta så att grannen måste göra sig av med hunden men jag misstänker att det nog tar tid innan man kommer dit.

För min del behöver inte grannen göra sig av med sin hund, jag vill bara inte ha den skällandes ute flera timmar i sträck. Jag är ganska tålig och resonabel så om det skulle handla om ett par timmar fördelade över dagen - trots att skallet är ihållande och förjävligt irriterande - så skulle jag överleva det med. Men inte timtals i sträck!

Jag hoppas de får bättre lycka i diskussionerna. Kände att jag inte längre hade något att förlora på att eskalera det hela då grannarna i helgen inte visade någon hänsyn eller gjorde något åt skallet när vi bad dem tysta hunden till, efter fem timmmars bjäbbande från deras tomt.

Jag tycker det var väldigt juste av dig att prata med grannen först, berätta situationen och ge dem en chans att åtgärda. Rycker de sedan på axlarna så är det bara att gå vidare med ärendet, som du nu gjorde.

Jag hoppas för din (men också hundens) skull att det kommer bli respons nu och att ni får det trivsamt och hunden blir aktiverad mm.

Berätta gärna hur det går och lycka till :)

Jag förstår verkligen att du blir störd av detta läte!
Tyckte det var bra gjort att prata med dem först (och faktiskt 2 ggr).

Antiskall halsband finns det som man bara fyller på med vatten, de gör ju ingen skada. Dock kan jag förstå att man kanske inte vill få hunden att koppla ihop obehag med skall om de nu ska jaga med den, men då måste de ju givetvis lära den att vara tyst...

Idag har det varit knäpp tyst på eftermiddagen :bow: och på kvällen var grannen ute och gick med hunden i koppel.
Det trista var att han stötte på min sambo på promenade och då hade han surt kommenterat att "ska det vara på den här sandlådenivån, då vet jag det hädanefter..."
Min sambo hade bara svarat att vad skulle vi annars göra?

Jag tycker det är skittrist att det ska bli osämja men får jag väga kvällens tystnad mot osämjan så tar jag hellre det sistnämnda. Men jag hade verkligen önskat att det hade räckt med att prata med varandra.

Får se hur länge det varar - hoppas länge.

Jag skulle ha kontrat med "Vad är det för sandlåga med att visa hänsyn och följa lagen?".

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 434
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 401
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka