Bukefalos 28 år!

Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

WaterLily

Trådstartare
Har lite halvt panik, några vänner kommer på besök och vi ska fixa middag. Ena gästen är dock både glutenallergiker och mjölkallergiker, och jag kommer verkligen inte på någonting som vi kan göra till middag! Känns som att alla mina middagsförslag har något av ovanstående i sig... :crazy: Någon som har lite tips på rätter/recept? :)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Helstekt fisk i ugn med ris eller potatis och grönsallad.
Sås för dem som önskar, skirat smör som alternativ?
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Just glutenfritt är väldigt lätt (köttbit och potatis;)) I annat fall finns det mycket glutenfritt i affärerna idag.
Vilken sorts mjölkallergi är det? Laktos eller mjölkprotein? Den första är lättast då det bara är att ersätta med laktosfria alternativ.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Kladdkaka m mjölkfritt smör och glutenfritt mjöl blir jättebra. Ananaspaj m ersättningsprodukten för crème fraish fungerar också bra! Överlag baka till dessert och byt ut smör mot mjölkfritt margarin mjölk till havremjölk och ev glass till oatleys glass(bäst tycker jag) så är du safe.

Mat vad vill du göra? Allt utom ost finns det bra ersättningsprodukten för. Pasta koka i två kastruller och ha vanlig till er och glutenfri till vännen.

Tänk på att reda med maizena el liknande om du gör sås.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Men laga det du vill laga och köp gluten- och mjölkfria ingredienser istället. Matlagningsgrädde kommer ju mjölkfri, samma sak med det mesta på mejeriavdelningen.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Det är väl bara att göra en vanlig köttgryta eller chili con carne och servera ris till? Eller en god köttbit med ugnsrostade rotfrukter och en tomatbaserad sås till. Se upp bara med kryddblandningar och buljongtärningar och sånt, så det inte smyger sig ner något.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Det är väl bara att göra en potatis/risrätt med soja/havreprodukter istället? Du gör det svårare än vad det är.

Här kör vi vegan glutenfritt och palmoljefria kvällar. Det kan vara lite utmanande för den oinvigde ;)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Jag gjorde en riktigt god kladdkaka med mandelmjöl förra helgen till en kompis som är glutenallergiker.
Den blev riktigt saftig och god.
Kan serveras med en Sorbet eller färska bär. Så har du varken gluten eller mjölk i efterrätten :)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Såg en gång ett recept på kladdkaka gjord på avocado. Lät väldigt smaskigt.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Min lillebror har laktos och min pappa har gluten :)

Jag skulle köpa laktosfria mjölkprodukter och göra en potatisgratäng och ett gott kött till, även klyftpotatis funkar ju och ha typ bearnaisesås. Vet att Lohmanders bearnaisesås är laktosfri :)
Till efterrätt så kan man ju göra det mesta, bara att ha laktosfria produkter och glutenfria produkter :)

Är inte så jobbigt men kanske lätt för mig att säga som är uppväxt med det inom familjen :)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Men det är skillnad på mjölkallergi och laktosintolerans. Nu skriver TS att personen är mjölkallergiker, så laktosfritt är troligen inte ett bra alternativ ifall det är mjölkproteinet personen är allergisk mot.

Mitt förslag: Lax i ugn (låg temp, lång tid) och en rolig sallad till det (ruccola, granatäpple, babytomater, paprika, nåt bönigt, citrus...)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Men det är skillnad på mjölkallergi och laktosintolerans. Nu skriver TS att personen är mjölkallergiker, så laktosfritt är troligen inte ett bra alternativ ifall det är mjölkproteinet personen är allergisk mot.

Mitt förslag: Lax i ugn (låg temp, lång tid) och en rolig sallad till det (ruccola, granatäpple, babytomater, paprika, nåt bönigt, citrus...)

Nej, precis, "bara" laktosfritt funkar inte. Men jag har fått flera bra tips, så jag ska fundera lite till! :)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Jag gjor ofta fisk fileer (rodspetta kanske skulle fungera i Sverige) som jag lagger uppepa salsa med en klick margarin (oliv) och en citron skiva uppepa och in i ugnen 20-25 minuter. Det kan serveras till ris eller kanske couscous med gron lok och hackade oliver och en gron sallad.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Fast havremjölk är inte bra att ge till en glutenintolerant.Det kan finnas spår av vete och gluten i det, ska man äta havreprodukter måste man köpa dom som är garanterat "rena",sojamjölk (eller mandelmjölk?)är bättre alternativ.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Quinoa är glutenfritt och innehåller bra protein.

Som någon annan skrev så se upp med såser redda på mjöl, maizena fungerar. Majsprodukter fungerar också. Glutenfritt bröd och pasta går att köpa om man vill ha det färdigt till maten. Hirsprodukter kan man också äta om man är glutenintolerant och rotfrukter som man exempelvis kan baka i ugn. Man får se upp med typ köttbullar, korv, hamburgare som t.ex. innehåller strömjöl men annars kan man göra egna biffar eller köttbullar eller servera rotfrukter med fisk eller kyckling eller något annat protein:)

Någon god soppa med bröd och någon efterrätt är ju mumsigt också :)

Om man inte tål mjölk finns det massor av ersättningsprodukter baserade på soja, tror även att de som är baserade på mandel och ris är okej men är inte helt säker. Om man ska ta havreprodukter så titta om de är märkta som glutenfria.
 
Senast ändrad:
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Hastflicka- Couscous är gjort på vete och innehåller därför gluten, vilket även bulgur gör.

Titta på www.allergimat.com för att se mer vad man kan äta och inte både gällande gluten och mjölk och sen är det bara att komponera ihop något bra :) Kanske kan du fråga personen i fråga vad han/hon tycker om och få lite tips?
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Min dotter är glutenintollerant och har mjölkallergi. Så detta är vardagsmat för mig ;)

Men lite finare middag om det är det du har tänkt så funkar det ju utmärkt att göra ungsrostade potatisar/el andra rotfrukter i ugn. En god köttbit som du steker i mjölkfritt margarin tex karlshamns margarin. En rödvinsås som du reder av med majzena.

Efterätt någon god sorbet som du gör själv eller köper.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Inga problem, ibland går det för fort när man skriver. Ville bara påpeka det just eftersom det handlar om en allergi :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 746
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 032
Senast: Halona
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 328
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp