Bukefalos 28 år!

Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

kl

Har inga större tips, men nåt man ofta glömmer som mjölkfritt är kokosmjölk, kan användas i mycket istället för mjölk. Kan bli lite annan smak men behöver ju inte vara fel. Finns både tjockare och "tunnare" konsistens. Gott till tex fisk och kyckling :)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Kladdkaka m mjölkfritt smör och glutenfritt mjöl blir jättebra. Ananaspaj m ersättningsprodukten för crème fraish fungerar också bra! Överlag baka till dessert och byt ut smör mot mjölkfritt margarin mjölk till havremjölk och ev glass till oatleys glass(bäst tycker jag) så är du safe.

Mat vad vill du göra? Allt utom ost finns det bra ersättningsprodukten för. Pasta koka i två kastruller och ha vanlig till er och glutenfri till vännen.

Tänk på att reda med maizena el liknande om du gör sås.

Och att det är "rätt" maizena för det finns minst två olika varianter och båda var i alla fall för ett par år sedan inte glutenfria.

/Camilla
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Glutenet tycker jag inte du behöver oroa dig för, servera helt enkelt ris, potatis eller glutenfri pasta.

Mjölkfritt kan vara lite värre mtp sås, men en tomatsås/salsa kan man ju göra?

Lite tips från saker vi brukar göra (maken är gluten- och laktosintolerant):

Kycklingspett med ris och salsa på tomat, chili, vitlök, lime och basilika.

Kycklingwok med ris/risnudlar.

Köttbullar (köttfärs, salt, peppar, oregano och vatten) i tomatsås (passerade/finkrossade tomater, köttbuljong, oregano, peppar) med glutenfri pasta.

Chili con carne som ngn redan nämnt.

Pastasås på passerade/krossade tomater, vitlök, chili, färsk basilika och såklart glutenfri pasta.

En av mina favoriter är: chili, vitlök, rivna morötter, riven palsternacka, lime, sparris och räkor som fräses ihop och serveras med glutenfri pasta. Så himla gott!

Baconlindad sparris är också fantastiskt gott, så kan man göra glutenfria bruschetta och en melonsallad till också.

Soppa är ju annars också ett alternativ, tomatsoppa, köttfärssoppa, grönsakssoppa o.s.v.

Till efterrätt (om man inte vill göra ngt själv) kan jag tipsa om Frias chokladmuffins, de är hur goda som helst! Finns i den glutenfria frysen i affären och jag är rätt säker på att de är mjölkfria också.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Har lite halvt panik, några vänner kommer på besök och vi ska fixa middag. Ena gästen är dock både glutenallergiker och mjölkallergiker, och jag kommer verkligen inte på någonting som vi kan göra till middag! Känns som att alla mina middagsförslag har något av ovanstående i sig... :crazy: Någon som har lite tips på rätter/recept? :)

indiskt brukar funka
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Puttar upp tråden lite...

I helgen blir middagen förmodligen äntligen av, och jag försöker att bestämma en meny. :) Hittade ett recept på hallonpannacotta gjord på kokosmjölk, och gjorde som tur är en testomgång igår. Den har fortfarande samma konsistens som en riktigt lös milkshake och har alltså inte stelnat till alls, vilket gör att jag nu måste hitta på någon annan efterrätt...

Någon som har någon idé? Vill helst hitta på något lite roligare än en kladdkaka. Och gärna något med hallon (eftersom de hade färska hallon ganska billigt i en affär nära mig såg jag. :D )
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Använd gelatin i pannacottan.

Bra att ha för matlagning för allergiker.
Majsmjöl, potatismjöl, mjölkfritt margarin, matolja, ris, potatis och hotdogs.
Med hotdogs i frysen och några potatisar så kan man alltid mätta även en allergiker.
Och så den alltid räddande Tofuline-glassen, bäst är choklad.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Du har ju redan fått många bra tips på kött/fisk/kyckling och potatis. Som tillbehör kan du göra en kall sås baserad på majonnäs så funkar det för både mjölkallergiker och den som är glutenintolerant.

När det gäller pannacottan undrar jag också: var det inte gelatin i? Pannacotta är en av de få efterrätter jag brukar göra - och jag har aldrig varit med om att den inte stelnat.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Någon som har någon idé? Vill helst hitta på något lite roligare än en kladdkaka. Och gärna något med hallon (eftersom de hade färska hallon ganska billigt i en affär nära mig såg jag. :D )

Gino!

Hallon, jorgubbar (finns också billiga och goda nu i affärerna), kiwi och banan om man gillar det, och riven vit choklad över och i små portionsformar eftersom hallonen vätskar sig ganska mycket och in i ugnen ett tag. Mums!
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Choklad innehåller väl vanligtvis mjölk? Veganchoklad i så fall då.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Choklad innehåller väl vanligtvis mjölk? Veganchoklad i så fall då.

Behöver väl inte vara uttalat vegan, räcker med mjölkfri choklad. Kung Markatta har en tex, som är god. Finns i välsorterade ica affärer, jag brukar köpa på ica kvantum tex.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Nej givetvis inte. Jag känner bara inte till nån choklad som är mjölkfri men inte vegan, så jag skrev så av ren vana.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Du har ju redan fått många bra tips på kött/fisk/kyckling och potatis. Som tillbehör kan du göra en kall sås baserad på majonnäs så funkar det för både mjölkallergiker och den som är glutenintolerant.

Javisst, planen nu är att göra:

Förrätt:
Glutenfria bruschettas med pesto, soltorkade tomater och ev. lite mozzarella på för oss som tål det.

Varmrätt:
Ugnsstekt lax med täcke av pesto och mjölkfri creme fraiche. Serveras med potatis och sallad.

Efterrätt??


När det gäller pannacottan undrar jag också: var det inte gelatin i? Pannacotta är en av de få efterrätter jag brukar göra - och jag har aldrig varit med om att den inte stelnat.

Nej, i receptet som jag gjorde så skulle det vara 1 dl Gelésocker Multi. Pannacottan har fortfarande inte stelnat och jag smakade en sked alldeles nyss - det var verkligen INTE gott! :crazy: Kokosmjölk istället för grädde var ingen bra idé. Tur att jag gjorde en provomgång i förväg. Så nu måste jag hitta på en ny efterrätt, och det snabbt eftersom jag måste åka och handla inför helgen om någon timme.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Det ska finnas en chokladkaka på ica av märket 'plamil' som är mjölkfri, dock vet jag inte om den finns som vit.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Behöver väl inte vara uttalat vegan, räcker med mjölkfri choklad. Kung Markatta har en tex, som är god. Finns i välsorterade ica affärer, jag brukar köpa på ica kvantum tex.


Är den chokladen alltså okej att servera till någon som är gluten- och mjölkproteinallergiker? :) (bara för att dubbelkolla)
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Någon som har koll på om havregrädde går att servera till en glutenallergiker? Får lite olika träffar när jag googlar...
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Är den chokladen alltså okej att servera till någon som är gluten- och mjölkproteinallergiker? :) (bara för att dubbelkolla)

Jag kan inte garantera något, du måste läsa på innehållsförteckningen. Ibland finns det 'allergiombud' i vissa livsmedelsaffärer som man kan fråga.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Glutenfria bruschettas

Har du provsmakat brödet? Min erfarenhet av glutenfria bröd är att de ofta är så trista att jag inte hade velat använda dem till en (annars) god förrätt.

Om du har tillgång till hallon och vill använda dem, så kan väl en enkel lösning vara att servera dem (ev som sås/kompott) till sojaglass, en variant som heter något i stil med Tofuline är väldigt god, tex. Man kan ju utvidga det hela med fler frukter och bär om man vill.
 
Sv: Bjuda på middag - både glutenfritt och mjölkfritt?

Har du provsmakat brödet? Min erfarenhet av glutenfria bröd är att de ofta är så trista att jag inte hade velat använda dem till en (annars) god förrätt.

Om du har tillgång till hallon och vill använda dem, så kan väl en enkel lösning vara att servera dem (ev som sås/kompott) till sojaglass, en variant som heter något i stil med Tofuline är väldigt god, tex. Man kan ju utvidga det hela med fler frukter och bär om man vill.

Oj, nej, jag har aldrig ätit glutenfritt bröd. Är det så illa alltså? Då kanske jag måste komma på en ny förrätt också då... Några tips?

Jag var lite inne på tipsen som jag fått om Gino, men jag har aldrig gjort det förr. (och sen är jag själv inte särskilt förtjust i varm frukt, men jag får väl stå ut.). Glassen borde alltså gå att göra något med?

Nu funderar jag lite på glace au four... Om jag gör en glutenfri chokladbotten, med Tofuline glass och frysta hallon som fyllning, och så maräng ovanpå och färska hallon till. Hur låter det? :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 029
Senast: Halona
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 321
Senast: geting
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 033
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp