Bukefalos 28 år!

Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Jag tycker att det är lite märkligt. Först när hon börjar rensa i sjukrummet och sätter sig är det enda gången hon fått vara själv sedan hon kom dit.

Några sidor, och typ en dag senare, är det plötsligt skönt att hon äntligen fått ett syfte med sin tillvaro, hon har gjort så lite nytta under tiden och bara strukit omkring. Och jag ba, va? Och typ när hon planterade vitlök, är inte det ett perfekt tillfälle att tänka på? Jag tänker massor när jag gör sådan där basic-saker som att plantera, rensa ogräs etc.

Alltså, jag förstår ju att hon ville ha med hur hon tänker angående själva resan, men det känns som att det varit smidigare och mer troligt om det kastats in någonannanstans i berättelsen.

Eller är jag nitpicky nu? :p
 
Brobyggarna av Jan Guillou
(bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )

Outlander eller Främlingen av Diana Gabaldon
(Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
Tom del två när? För mig funkar typ imorgon, haha!

K.J. : en biografi över Klara Johansson av Carina Burman
tanten Mammas Snurrfian


Listan:
  1. Cirkeln av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
    (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  2. Ett fjärran Eko av Val McDermid
    (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm, Jannice)
  3. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna av Ariana Franklin
    (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm, bumpo)
  4. Meningen med hela skiten av Nina Åkestam
    (monstermom, Ninnurur )
  5. Rövardotter av Jackie Ferm, Ola Brising
    (Mammas, monstermom, Killaloe, kanske SkorpSmulan, Jannice)
  6. The Hunger Games eller Hungerspelen av Suzanne Collins
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  7. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
    (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira, SkorpSmulan)
  8. Alanna - the first adventure eller Alanna, det första äventyret av Tamora Pierce
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  9. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter av Ali Shaw
    (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  10. Sagas bok: en trovärdig historia av Elsie Johansson
    (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

Terry Pratchett författare till 1-6
  1. The Colour of Magic eller Magins färg
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites eller Trollkarlens stav
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids eller Pyramidfeber
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira, Killaloe)
  4. Mort eller Mort
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! eller I lagens namn
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures eller Rörliga bilder
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
One for the Money (Stephanie Plum #1) eller Lovligt byte av Janet Evanovich
(Mammas, monstermom, Barret, Jannice)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) eller Farornas väg av Robert Jordan
(Mammas, monstermom, Sasse, Vira, Blacksmithfarm)
Tomorrow, When the War Began eller Imorgon när kriget kom av John Marsden
(Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira, Blacksmithfarm)
Unholy Ghosts av Stacia Kane
(Mammas, Blacksmithfarm, Sasse)
Glint eller Ljusglimtar (ISBN:91-7117-644-6) av Ann Coburn
(Blacksmithfarm, Sasse, )
The Lifeboat eller Livbåten av Charlotte Rogan
(Blacksmithfarm, Sasse, )
Lila Hibiskus eller Purple Hibiscus av Chimamanda Ngozi Adichie
(mammas, )


Jag köpte Lila Hibiskus till min mormor i julklapp och hon tyckte den var jättebra så hon lånade ut den till mig. Någon som är sugen på att läsa den med mig? :D
 
Jag har inte hunnit läsa något alls. Veckan har varit hemsk för mig. Men jag ska läsa ikapp er andra. Jag läser relativt fort.
 
Han är korthårig i boken. Trodde också att han var långhårig, men icke. Men han hade långt innan och kommer nog spara ut det gissar att han kommer att spara ut det igen. Bilden kan ju vara från någon tillbakablick eller så? Gör inget för mig, jag gillar långt hår! :D

@Blacksmithfarm @Monstermom

Ja, jag kom ihåg det inatt nån gång när jag låg och irriterade mig på värmen!
Han var ju nyrakad pga en skallkada när vi träffar på honom första gången, så klart han hade kort hår! :banghead::laugh:

Men hår växer, som bekant. :p

btw, luuuuuuuuuurv din nya avatar! :love::laugh:
 
Jag tycker att det är lite märkligt. Först när hon börjar rensa i sjukrummet och sätter sig är det enda gången hon fått vara själv sedan hon kom dit.

Några sidor, och typ en dag senare, är det plötsligt skönt att hon äntligen fått ett syfte med sin tillvaro, hon har gjort så lite nytta under tiden och bara strukit omkring. Och jag ba, va? Och typ när hon planterade vitlök, är inte det ett perfekt tillfälle att tänka på? Jag tänker massor när jag gör sådan där basic-saker som att plantera, rensa ogräs etc.

Alltså, jag förstår ju att hon ville ha med hur hon tänker angående själva resan, men det känns som att det varit smidigare och mer troligt om det kastats in någonannanstans i berättelsen.

Eller är jag nitpicky nu? :p

Mja, den biten om att hon äntligen får vara till nytta tänker jag har mer att göra med att hon har en specifik kompetens som hon äntligen får använda igen? Hon har ju minst sagt sett att behov finns, och hon kommer dessutom ganska nyligt från en lång och intensiv arbetsperiod där hon verkligen fått ligga i och jobba (kriget), så jag kan förstå att annat busywork inte är i närheten av nog för henne. (Plus att hon redan förlorat sin nytta hemma i sin tid, sen hon gick från sjuksköterska till fru, typ. Hon får ju på många sätt tillbaka sin frihet och sitt värde i sin nya plats...)

Däremot kan jag hålla med om att hon väl måste haft tidigare möjligheter att tänka också, men det är nog lite nitpicky tror jag. :p
 
Antar att du läser på svenska? Jag tror det kan ha med översättningen att göra. Lass (tös) har de inte översatt, men det är ju den kvinnliga motsvarigheten till Lad/Laddie - som jag misstänker översatts till grabb/grabben. Översatt skotska som inte gör sig lika bra på svenska är min gissning...
Reagerade även på att när någons dialekt beskrevs så hade denne i meningen innan sagt "frun". Men efterföljande mening förklarade att uttalet var med ladde än lady (något i den stilen, orkar inte leta upp det ;)) Men det är väl priset man får betala när man inte läser boken på originalspråk :p

Jag läser på svenska, ja. :)
Det stämmer nog som du säger, att det har med översättningen att göra! Tänkte inte så långt. Fast jag vet inte, tycker ändå att det tjatas en del om hur ung han är och benämningen "unge Jamie" återkommer ofta ju?
Äsch, jag vet inte ens varför jag stör mig på det; hon är äldre än han - so what, egentligen. Det är väl kanske just det att det ska påpekas titt som tätt som irriterar mig lite, jag bryr mig liksom inte så mycket om den detaljen och ser inte (än?) varför det är så noga.

Jag tyckte att den kändes lite seg i början, men nu i slutet rullade det på riktigt bra tycker jag. Jag har en rejäl soft spot för Jamie, jag var kär i honom i ÅR efter att jag läste böckerna sist. :D Men ja, hittills har vi ju inte fått se så jättemycket av honom.
GUD. JA.
Jag kommer nog vara rätt så småkär i snubben innan boken är slut, känns det som. Har råkat läsa ganska långt nu och han blir ju bara finare hela tiden. :love:

Angående hårdiskussionen: Jo, han är korthårig. Han/någon - minns ej - rakade ju av honom håret. Minns inte exakt hur långt in i boken beskrivningen av den händelsen står dock. Inte för att det är en superstor spolier, men ändå.

Outlander eller Främlingen av Diana Gabaldon
(Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
Tom del två när? För mig funkar typ imorgon, haha!

Alltså, jag hade extremt svårt att sova inatt pga. ökenvärme och huvudspöken, så jag råkade läsa t.o.m. kapitel 15. :angel:
Ska försöka lägga lite band på mig nu för att det inte ska bli för svårt att komma ihåg vad som hänt när osv, men jag är redo för del 2 närhelst ni andra är :up:.

@Mammas @Monstermom @Blacksmithfarm @Sasse @Vira
 
@Mammas Varför är jag inte förvånad :p

Jag är bara på kapitel 7 och långt ifrån fast. Jag hoppas verkligen att den kommer igång mer. För jag har rätt tråkigt. Hade det inte varit för att jag gillade språket, hade jag nog lagt den åt sidan. Faktiskt. Kan dock tänkas att en del i det hela är att jag tycker den är svårläst stundtals, speciellt konversationerna i dialekt. Så jag hänger inte alltid med. Att sitta och slå upp varje ord jag inte förstår är ingen hit heller! Så i alla fall, hoppas något händer snart.

Till skillnad från tydligen alla (?) gillade jag Frank apmycket. Och oroar mig för att hon ska vara otrogen honom med Jamie :o Å andra sidan känns det som om han har hemligheter för henne.

Gillar Claire, att hon står med båda fötterna på jorden och har skinn på näsan. Atg hon inte är hjälplös som en del kvinnliga karaktärerna ibland är.

Angående er hårdiskussion. Finns det någon filmatisering av boken eller, där Jamie var långhårig? För visdt var gan korthårig i boken?
 
Jag tänker att det inte nödvändigtvis måste vara en tävling mellan dem. Alltså, just nu existerar Frank inte i hennes värld, så vad gör det om hon ligger med Jamie? Tycker inte att det räknas som otrohet ivf.

Jag har inget emot Frank, men tja han får det inte att rinna till direkt. :p Men han känns lite som en bikaraktär för mig.

@Sasse + Du har dålig smak! ;) :D Fast att vi inte gillar samma visste vi ju redan. :D
 
@Mammas
När du läst sida 378 (har jag för mig det var) och allt efter det, kan du väl återkomma om Jamie fortfarande får det att rinna till ;)
 
@Sasse jag har ju läst boken innan, och i min ungdom reagerade jag inte så mycket på det jag tror kommer att hända där, men jag minns det och gissar att jag kommer att resonera annorlunda den här gången. :p
 
@Mammas Varför är jag inte förvånad :p

Jag är bara på kapitel 7 och långt ifrån fast. Jag hoppas verkligen att den kommer igång mer. För jag har rätt tråkigt. Hade det inte varit för att jag gillade språket, hade jag nog lagt den åt sidan. Faktiskt. Kan dock tänkas att en del i det hela är att jag tycker den är svårläst stundtals, speciellt konversationerna i dialekt. Så jag hänger inte alltid med. Att sitta och slå upp varje ord jag inte förstår är ingen hit heller! Så i alla fall, hoppas något händer snart.

Till skillnad från tydligen alla (?) gillade jag Frank apmycket. Och oroar mig för att hon ska vara otrogen honom med Jamie :o Å andra sidan känns det som om han har hemligheter för henne.

Gillar Claire, att hon står med båda fötterna på jorden och har skinn på näsan. Atg hon inte är hjälplös som en del kvinnliga karaktärerna ibland är.

Angående er hårdiskussion. Finns det någon filmatisering av boken eller, där Jamie var långhårig? För visdt var gan korthårig i boken?

+1 på... allt! Jag var inte stormförtjust i Outlander, jag tyckte också att den var seg särskilt i början. Jag har alltså läst första boken men inte resten av serien, vilket säger en hel del eftersom jag alltid brukar vilja veta hur det går.

Och Frank :love:. Den snubben är ju charmig på riktigt, till skillnad från en viss rödhårig skotte :devil:.
 
Alltså jag tycker hela den här grejen med Frank VS Jamie är helt oväsentlig. Alltså, hon har kastats tillbaka i tiden till för 200 år sedan, är i ett skotskt slott som engelsk under brinnande krig. Vem hon ligger med eller inte är oväsentligt, hon är trogen mot Frank bara genom att hon gör sitt bästa för att komma tillbaka till sin tid, och inte bara försöker överleva.

Sedan är väl poängen att boken ska utspela sig under 1700-talet, om hon kommer tillbaka till Frank kommer det vara i slutet av boken, för väl tillbaka där kommer ju hela poängen med boken (den röda tråden) att försvinna tänker jag? Alltså, ingen del än möjligtvis en epilog kommer ju att utspela sig i 1900-talet? Det märkt ju även av att Frank är såpass grunt beskriven, det är ju inte meningen att vi ska lära känna honom eftersom han inte har mer än en biroll i berättelsen, tänker jag?

Strongt @Vira att läsa om boken fast du inte gillade den första gången! :D Även svar till @Sasse och @Monstermom här. Och sedan kan ju @Blacksmithfarm och @Lillelorden läsa också. :D

Ja, men det var mest att i ena sekunden var hon glad att kunna göra något, i nästa har hon haft så fullt upp att hon inte ens kunnat tänka. :p

Kommer ju att glömma bort vad jag tänkte om jag inte skriver med en gång. :p

Okej, ja, jag erkänner, jag är nitpicky. Men jag störde mig som fan på timeline-tabbar. Först är det en vecka kvar till the Gathering. Sedan håller sig kvinnorna på slottet på sin kant, men börjar tina upp så de kan prata med varandra. SEDAN börjar The gathering att närma sig och förberedelser görs... Och det liksom stör mig att man inte kunde bara låta det ta lite längre tid?

Men i övrigt gillar jag hur hon kommer tillrätta med sitt liv där och man får en chans att lära känna livet där. Den lite långsamma takten i berättelsen stör mig inte, jag gillar det här att vi får en chans att lära känna karaktärerna. Tror att tempot kommer att speedas upp senare.
 
@Mammas
Jag reagerade skitmycket. Nu har jag egwntligen bara kommit till kapitel 7, men gar skumläst lite + läst recensioner. Så jag vet typ vad som kommer hända :p Och eh, nej tack! Men fortsätter jag läsa serien så vet jag åtminstone vad för skit jag har att vänta mig. Jag gillar alltså inte karaktärerna och deras utveckling. Men! Mer om det när alla andra kommit så långt.
 
Alltså... Jag får inga notiser från denna tråd, trots att den är på bevakning. Så vill ni mig något, eller skriver något ni tror jag borde veta, tagga mig :)
abell_kiss-of-death1-4-500x375.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp