Bukefalos 28 år!

Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Apropå snusk så finns det faktiskt en Erotik-kategori på Storytel. Jag har inte vågat mig på att titta där än, vet inte riktigt hur det skulle kännas att lyssna på erotik som läses upp så :o
 
Apropå snusk så finns det faktiskt en Erotik-kategori på Storytel. Jag har inte vågat mig på att titta där än, vet inte riktigt hur det skulle kännas att lyssna på erotik som läses upp så :o
Haha, jag är likadan. Det är därför jag inte kan kolla på porr men läsa de mest barnförbjudna grejer... Jag blir besvärad av att tänka på personerna bakom det och vad som rör sig i deras tankar medan de spelar... :o
 
Antingen har forumet fått totalt frispel á la kloak, eller så har min "tolerans för provokationer"-switch i hjärnan gått sönder... Poängen är hur som helst att när jag försöker logga in för att skriva snällt i den här tråden så sidetrackas jag så in i bängen till att ge mig in i provkationskrig istället. Vilket jag inte vill. Så, I'll be back när jag eller Buke varit på verkstan tror jag. :crazy: O_o

(Jag har läst ikapp nu - och jag har börjat skriva om det också, men sitter jag inloggad mer än ett par minuter så börjar jagskabara-kliet i fingrarna... Run away, run awaaaaaaaaaay! :o :banghead:)
 
Brobyggarna av Jan Guillou
(bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )

Outlander eller Främlingen av Diana Gabaldon
(Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
Tom del två när? För mig funkar typ imorgon, haha!

K.J. : en biografi över Klara Johansson av Carina Burman
tanten Mammas Snurrfian


Listan:
  1. Cirkeln av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
    (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  2. Ett fjärran Eko av Val McDermid
    (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm, Jannice)
  3. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna av Ariana Franklin
    (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm, bumpo)
  4. Meningen med hela skiten av Nina Åkestam
    (monstermom, Ninnurur )
  5. Rövardotter av Jackie Ferm, Ola Brising
    (Mammas, monstermom, Killaloe, kanske SkorpSmulan, Jannice)
  6. The Hunger Games eller Hungerspelen av Suzanne Collins
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  7. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
    (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira, SkorpSmulan)
  8. Alanna - the first adventure eller Alanna, det första äventyret av Tamora Pierce
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  9. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter av Ali Shaw
    (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  10. Sagas bok: en trovärdig historia av Elsie Johansson
    (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

Terry Pratchett författare till 1-6
  1. The Colour of Magic eller Magins färg
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites eller Trollkarlens stav
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids eller Pyramidfeber
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira, Killaloe)
  4. Mort eller Mort
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! eller I lagens namn
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures eller Rörliga bilder
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
One for the Money (Stephanie Plum #1) eller Lovligt byte av Janet Evanovich
(Mammas, monstermom, Barret, Jannice)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) eller Farornas väg av Robert Jordan
(Mammas, monstermom, Sasse, Vira, Blacksmithfarm)
Tomorrow, When the War Began eller Imorgon när kriget kom av John Marsden
(Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira, Blacksmithfarm)
Unholy Ghosts av Stacia Kane
(Mammas, Blacksmithfarm, Sasse)
Glint eller Ljusglimtar (ISBN:91-7117-644-6) av Ann Coburn
(Blacksmithfarm, Sasse, )
The Lifeboat eller Livbåten av Charlotte Rogan
(Blacksmithfarm, Sasse, )
Lila Hibiskus eller Purple Hibiscus av Chimamanda Ngozi Adichie
(mammas, )


Jag köpte Lila Hibiskus till min mormor i julklapp och hon tyckte den var jättebra så hon lånade ut den till mig. Någon som är sugen på att läsa den med mig? :D

Ptja, jag har läst 25 kapitel... :p Tänkte att det var bäst att hänga på nu, när jag inte kunnat titta in här på några dager. :p
 
Jag tycker att det är lite märkligt. Först när hon börjar rensa i sjukrummet och sätter sig är det enda gången hon fått vara själv sedan hon kom dit.

Några sidor, och typ en dag senare, är det plötsligt skönt att hon äntligen fått ett syfte med sin tillvaro, hon har gjort så lite nytta under tiden och bara strukit omkring. Och jag ba, va? Och typ när hon planterade vitlök, är inte det ett perfekt tillfälle att tänka på? Jag tänker massor när jag gör sådan där basic-saker som att plantera, rensa ogräs etc.

Alltså, jag förstår ju att hon ville ha med hur hon tänker angående själva resan, men det känns som att det varit smidigare och mer troligt om det kastats in någonannanstans i berättelsen.

Eller är jag nitpicky nu? :p

Mja, den biten om att hon äntligen får vara till nytta tänker jag har mer att göra med att hon har en specifik kompetens som hon äntligen får använda igen? Hon har ju minst sagt sett att behov finns, och hon kommer dessutom ganska nyligt från en lång och intensiv arbetsperiod där hon verkligen fått ligga i och jobba (kriget), så jag kan förstå att annat busywork inte är i närheten av nog för henne. (Plus att hon redan förlorat sin nytta hemma i sin tid, sen hon gick från sjuksköterska till fru, typ. Hon får ju på många sätt tillbaka sin frihet och sitt värde i sin nya plats...)

Däremot kan jag hålla med om att hon väl måste haft tidigare möjligheter att tänka också, men det är nog lite nitpicky tror jag. :p

Alltså jag tycker hela den här grejen med Frank VS Jamie är helt oväsentlig. Alltså, hon har kastats tillbaka i tiden till för 200 år sedan, är i ett skotskt slott som engelsk under brinnande krig. Vem hon ligger med eller inte är oväsentligt, hon är trogen mot Frank bara genom att hon gör sitt bästa för att komma tillbaka till sin tid, och inte bara försöker överleva.

Sedan är väl poängen att boken ska utspela sig under 1700-talet, om hon kommer tillbaka till Frank kommer det vara i slutet av boken, för väl tillbaka där kommer ju hela poängen med boken (den röda tråden) att försvinna tänker jag? Alltså, ingen del än möjligtvis en epilog kommer ju att utspela sig i 1900-talet? Det märkt ju även av att Frank är såpass grunt beskriven, det är ju inte meningen att vi ska lära känna honom eftersom han inte har mer än en biroll i berättelsen, tänker jag?

Strongt @Vira att läsa om boken fast du inte gillade den första gången! :D Även svar till @Sasse och @Monstermom här. Och sedan kan ju @Blacksmithfarm och @Lillelorden läsa också. :D

Ja, men det var mest att i ena sekunden var hon glad att kunna göra något, i nästa har hon haft så fullt upp att hon inte ens kunnat tänka. :p

Kommer ju att glömma bort vad jag tänkte om jag inte skriver med en gång. :p

Okej, ja, jag erkänner, jag är nitpicky. Men jag störde mig som fan på timeline-tabbar. Först är det en vecka kvar till the Gathering. Sedan håller sig kvinnorna på slottet på sin kant, men börjar tina upp så de kan prata med varandra. SEDAN börjar The gathering att närma sig och förberedelser görs... Och det liksom stör mig att man inte kunde bara låta det ta lite längre tid?

Men i övrigt gillar jag hur hon kommer tillrätta med sitt liv där och man får en chans att lära känna livet där. Den lite långsamma takten i berättelsen stör mig inte, jag gillar det här att vi får en chans att lära känna karaktärerna. Tror att tempot kommer att speedas upp senare.

Jag störde mig lite på timelinen också, fick inte ihop det och hade svårt att hålla reda på hur länge hon varit där, hur fort/långsamt tiden går.

Jag gillar Jamie. Och jag inser att det utspelar sig för länge sedan och de hade sina seder, men det känns ändå inte bra att han "spöar upp" henne. Även om han nu "måste". Jag antar att det ska vara historiskt korrekt, men det är en sak att vara tvungen till det - en helt annan att tycka det är roligt. Det är nog det som stör mig mest.

Jag gillar inte Frank, och får lite känslan att det är meningen? Han är ju släkt med kapten Randall, och honom ska man inte tycka om.

Nu visade det sig ju också att hon valt att stanna, och med tanke på att det är fler böcker i serien så är jag väl inte särskilt förvånad. (det hade jag nog inte vart ens om detta var den enda boken...)

Jag kan inte sätta fingret på vad/varför, men jag kan leva mig in i boken - och det är det som gör att jag gillar eller inte gillar en bok. Att sedan vissa saker är lätta att räkna ut, och andra inte alls är som man trott spelar inte lika stor roll för mig.
 
Förresten:
Den här bilden stämmer nog lite bättre med min föreställning av hur han ser ut:
23312be3c5b419f92fd8531ee29987ed.jpg


Jag tycker att Mammas bild ser så... ...fantasy-aktig ut. Men det kanske beror mer på retuch...
 
Jag gillar Jamie. Och jag inser att det utspelar sig för länge sedan och de hade sina seder, men det känns ändå inte bra att han "spöar upp" henne. Även om han nu "måste". Jag antar att det ska vara historiskt korrekt, men det är en sak att vara tvungen till det - en helt annan att tycka det är roligt. Det är nog det som stör mig mest.

/.../

Nu visade det sig ju också att hon valt att stanna, och med tanke på att det är fler böcker i serien så är jag väl inte särskilt förvånad. (det hade jag nog inte vart ens om detta var den enda boken...)

Svar på ovan. Ett tillägg innan spoilern, jag har inte läst till kapitel 25, så viss annan spoiler förekommer kanske. Spoilern är rätt allmän om deras förhållande mao.
Jag antar också att det kanske var på det sättet vid den tiden. Men jag gillar inte att Claire verkar gå från en jordnära kvinna med skinn på näsan, till att underkasta sig Jamie. I brist på bättre ordval. Han slår henne ju (men kanske bara en gång?) och mer eller mindre våldtar. Och uttrycker sig som att han vill äga henne. Nu har jag inte läst mycket mer än när jag skrev sist (alltså till kapitel 7), men har läst recensioner. Som jag fattat det så rymmer hon vid ett tillfälle, och han bestraffar henne för det. Och hon tycker att hon förtjänar det.

Alltså jag förstår att det kanske var så på den tiden, mannen bestämmer och har rätt att göra vad som helst. Men jag tycker ändå det är hemskt att läsa. Jag fastnar inte alls för den här boken, delvis kanske för att utvecklingen av Claire blir helt bakvänd.
 
Jahopp? :p

Hur går det för er alla? Jag har slutat läsa Outlander (mitt i någonstans) och vill börja på en ny bok! Någon som känner sig manad att hänga på?
 
Jag har fastnat totalt för Storytel så efter Brobyggarna fortsatte jag med Dandy och Mellan rött och svart :up: Sen blev det Felicia försvann (och jag var arg! :rage:) och efter det Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen (för att väga upp med lite kärlek efter Felicias berättelse). Och Så har jag fortsatt med Backman och avslutade igår En man som heter Ove och påbörjade Min mormor hälsar och säger förlåt. Backman är nog min favoritförfattare! Satt och skrattade högt för mig själv när jag läste hans blogg här om dagen :D

Men, när Mormorboken är klar så hoppar jag gärna på nåt nytt som någon annan "väljer" :) Sånt är ju verkligen nyttigt, jag hade nog aldrig läst Brobyggarna annars och jag gillade verkligen hela serien. Ser fram emot nästa bok!
 
Jag vill också ha några att läsa, jag har visserligen roat mig att läsa Janet Evanovich på engelska men nu behöver jag ha en bra skönlitterär bok att läsa, helst på svenska just nu så kan jag använda den i skolarbetet också... :angel:
 
Tja, jag är inne på fjärde boken i Outlander-serien för tillfället. ;)

Men det kan hända att jag hänge på om ni börjar på något nytt, så man har något att växla mellan också. :)
 
Jag har fastnat totalt för Storytel så efter Brobyggarna fortsatte jag med Dandy och Mellan rött och svart :up: Sen blev det Felicia försvann (och jag var arg! :rage:) och efter det Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen (för att väga upp med lite kärlek efter Felicias berättelse). Och Så har jag fortsatt med Backman och avslutade igår En man som heter Ove och påbörjade Min mormor hälsar och säger förlåt. Backman är nog min favoritförfattare! Satt och skrattade högt för mig själv när jag läste hans blogg här om dagen :D

Du har med andra ord läst en del :p Jag hade faktiskt tänkt göra ett nytt besök på En man som heter Ove. När min pappa läste den så satt han och grät och skrattade om vartannat :p Helt omöjligt att ge boken en chans till! Har även köpt Min mormor hälsar och säger förlåt. Vad tycker du om den? (No spoilers!)
 
Du har med andra ord läst en del :p Jag hade faktiskt tänkt göra ett nytt besök på En man som heter Ove. När min pappa läste den så satt han och grät och skrattade om vartannat :p Helt omöjligt att ge boken en chans till! Har även köpt Min mormor hälsar och säger förlåt. Vad tycker du om den? (No spoilers!)
Det går ju så lätt att läsa när man lyssnar! Jag har helt slutat lyssna på bilradio, det blir storytel på en gång :D

Jag älskar båda böckerna! Men de är inte alls lika varandra. Ove är mera realistisk, det kan hända. Mormor är mer barnsaga med en allvarlig underton. Och trots att jag läst båda förut så både skrattar och gråter jag nu också. Backman är en fantastisk ordkonstnär och han är inte rädd för att beskriva känslor enkelt och "rent". Jag längtar tills 2/10 för då kommer nästa bok ut, och jag har ett presentkort på Akademibokhandeln att sätta sprätt på! :D Sen kommer ju Backman till stan här 7/11 så då ska jag minsann ha alla fyra böcker singerade! :up:
 
Det går ju så lätt att läsa när man lyssnar! Jag har helt slutat lyssna på bilradio, det blir storytel på en gång :D

Jag älskar båda böckerna! Men de är inte alls lika varandra. Ove är mera realistisk, det kan hända. Mormor är mer barnsaga med en allvarlig underton. Och trots att jag läst båda förut så både skrattar och gråter jag nu också. Backman är en fantastisk ordkonstnär och han är inte rädd för att beskriva känslor enkelt och "rent". Jag längtar tills 2/10 för då kommer nästa bok ut, och jag har ett presentkort på Akademibokhandeln att sätta sprätt på! :D Sen kommer ju Backman till stan här 7/11 så då ska jag minsann ha alla fyra böcker singerade! :up:

Min mamma ska ner på bokmässan när de släpper hans nya bok så jag tänkte tvinga henne att köpa den till mig, signerad! ;) Jag fyller år nästan då så det borde väl vara en bra födelsedagspresent?

Men annars är jag lite på tomgång när det gäller att hitta böcker, jag lånade Drömbokhandeln av Laurence Cossé, men än så länge känns det som den förlorar på översättningen och läsa den på franska är dömt att misslyckas eftersom det enda jag kan på franska är: Jag heter... ;)
Men jag behöver lite förslag! :D
 
Jag är gärna med på någon bok om vi tar någon utav dem som jag skrivit upp mig på :D

@Mammas
Visst vill väl du också läsa?!

@Snurrfian
Jag tycker att drömbokhandel behöver ungefär halva boken för att komma igång och bli intressant :)

Annars kan jag rekommendera Den trettonde historien för det är en helt fantastisk bok :love: Fyren mellan haven är också en himla fin bok, så det är även det ett tips från mig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp