Blad av ek

Catina

Trådstartare
Det är en tråd öppen om ekollon, det jag undrar, är ekblad giftiga för hästar?
En fråga till, vass, min häst älskar att äta vass, är det skadligt?
:confused:
 
Ja, både skott och blad från ek är giftiga. Vass har jag ingen aning om, men kan väl aldrig tänka mig det :confused:
 
jag har aldrig hört att blad och skott av ek är giftigt! endast ekollon och då särskilt efter frost..
tuslus :)
 
Vad menar du är "giftek"?

Det finns två eksorter i sverige. Skogsek och bergsek. Skogsek är de som "breder ut sig", sparbankens ek (eller var det någon annan bank?). Bergsek är högre, växer långsammare, men är rejält hårt virke och användes tidigare till båtar (ordentliga sådana, inte någon eka alltså :D )
 
Ingen av de nämnda ekarna.. Då finns väl inte giftek i Sverige.. Har bara hört talas om något som heter giftek någon gång. Den eken har giftiga blad. Tänkte bara att det kanske var den som trådskrivaren förväxlat vanlig ek med....
 
Det finns faktiskt en odlad art...rödek. De ekar man ser i parker är sådana, dom finns även förvildade lite här och där i södra Sverige.
 
Giftiga??? Det har jag aldrig hört talas om... Mina hästar ÄLSKAR ek-blad...!!! Är det någon som är helt hundra säker på det och i så fall vid vilken mängd är de giftiga? :confused: :crazy:
 
jodu, min häst älskade också ekblad, han var helt galen i dom. det ledde till ett fång anfall.... :smirk: Jag trodde som du att det bara var ekollonen som var giftiga, men dom blir beroende av bladen och vil bara ha mer mer mer.... :eek:
Så låt INTE hästarna eta ekblader!!
 
Du syftar nog på Poison Oak, men det växer inte här i Norden tror jag! Finns i USA vet jag.
Man utvinner det mkt kända homeopatmedlet Rhus Tox. från denna planten. Och det är inte ett träd, ser mer ut spom en buske.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Blyger
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 704
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp