Blandpara färger på dvärgschnauzer?

N

ninanna

Jag har en snart 3 årig dvärgschnauzertik (S&P) som jag planerar att ta valpar på nu. Hon är ögonlyst, röntgad och undersökt av veterinär och är därmed helt frisk. Hunden har ett väldigt trevligt temperament, hon är snäll, okomplicerad, modig, tuff, rolig, lättlärd, lyhörd och kontaktsökande. Hennes stam är väldigt fin med meriterade championsföräldrar osv. Vår tik är ej utställd el trimmad. Vilket inte är något vi vill ägna oss åt heller.
Jag själv kan i princip ingenting om avel och genetik osv.
Har försökt kontakta uppfödaren för tips om lämpliga hanar osv men får inget svar. Jag har också haft väldigt svårt att hitta lämpliga hanar på egen hand, på nätet.
Nu är det så att vi har en granne som har en svart dvärgschnauzerkille som är villig att ställa upp som pappa. En väldigt trevlig hund det här också som kommer väl överens med min tik och som självklart är helt frisk och kry.
Nästa löp kommer när som helst och vi står frågande inför idén att "blandpara" vår tik med denna hane.
Jag vet att många dvärgscnauzereutiaster är väldigt negativt inställda till att blanda färgerna men jag bryr mig ärligt talat inte ett skvatt om färgen, jag vill bara ha stabila och friska valpar.
Så nu till frågan. Är det farligt (rent hälsosamt) att para en S&P-tik med en svart hane?

Behöver svar och tips omgående!;)
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

*Vår tik är ej utställd el trimmad. Vilket inte är något vi vill ägna oss åt heller.

*Jag själv kan i princip ingenting om avel och genetik osv.

Punkterna här ovan gör att jag tycker att du inte ska ta valpar på din tik.

Som uppfödare bör man ha både intresse och kunskap om rasen, aveln och dessutom kunna vara till stöd för sina valpköpare resten av hundens liv om så behövs!
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Du har ju redan en tråd, varför starta en ny?
Hursomhelst så håller jag med Gnist, med tilläget att det låter lite smått galet att erkänna att man har noll koll på avel och genetik men ändå fundera på valpar, dessutom till kommande löp. Jag skulle aldrig kunna ha så lite samvete till att riskera min tik för att jag själv inte är kunnig nog.

Varför vill du att just din tik ska medverka i avel? Vad tror du att hon tillför ds-aveln?
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Hur ska du kunna ställa upp för dina valpköpare med råd, tips, trimning mm när du inte själv kan något?

Finns så många dvärgschnauzeruppfödare, så du lär ju inte vara den köparna tittar på först.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Synd att du blir nerbankad i skoskaftena av rutinerade uppfödare. Men till din fråga
Så nu till frågan. Är det farligt (rent hälsosamt) att para en S&P-tik med en svart hane?

_Nej, det är det inte.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Röntgad för vad?
Skrev ju ett pm till dig att jag gärna kunde hjälpa till att ev kolla på någon lämplig hane men det verkar ha gått dig förbi samt kolla upp stamtavlan om det ens är något att avla vidare på... Vilken uppfödare kommer din tik från? Rekommenderade dig även där att vara med på någon uppfödarutbildning och uppfödarträff som anordnas av ringen på olika ställen runt om i landet. Om du absolut tänkt para så vänta ett år till och passa på att gå utbildningar under detta året.

Varför är inte tiken trimmad? För dålig pälskvalitet? Är så fallet bör inte tiken gå i avel, finns redan tillräckligt många dvärgar med dålig päls. Är inte enbart pga utställning man trimmar ist för att klippa utan funktionalitetens skull. Och som jag skrev i förra tråden så är det hyffsat svårt att bli av med dvärgschnauzrar som tom står med på valphänvisningen, vilket din eventuella kull inte kommer få göra.

Jag vet att många dvärgscnauzereutiaster är väldigt negativt inställda till att blanda färgerna men jag bryr mig ärligt talat inte ett skvatt om färgen, jag vill bara ha stabila och friska valpar.
Detta gör mig mörkrädd! Har du sett vad som händer med färgerna, och ffa p&s när man blandparar? Du har inte tänkt en tanke på att i stort sett alla de erfarna stora uppfödarna är emot blandparningar av en anledning? Som det ser ut idag behövs endast blandparningar på vit ds, alla andra har tillräckligt stora populationer för att klara sig själva.

Men till din fråga... nej det är inte farligt att blandpara. Kolla stamtavlorna längre bak, finns det någon s/s bakom antingen tiken eller hanen tycker jag ABSOLUT inte du ska blandpara. Om det är en jätte värdefullt blod och man verkligen vet varför man gör en parning med svart och p/s kan det vara okej. Men då bör man avla på helt rena färger i nästa led.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Synd att du blir nerbankad i skoskaftena av rutinerade uppfödare. Men till din fråga


_Nej, det är det inte.


Du ska då alltid överdriva. Vadå nerbankad?

Men du kanske tycker det är rätt att ta valpar fast man inte kan något om rasen, avel eller hur man ska sköta trimningen osv...
Hur ska TS kunna finnas där och ge sina valpköpare råd om allt sånt som hör till rasen ts tänker ta valpar på?
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Jag är inte jätte insatt i allt vad som händer kan jag säga för det är MASSOR att lära sig men kort sätt kan man säga att de inte blir rena. Har massor med olika genpar att göra (såklart) och där kan jag inte ännu tillräcklig för att ge en exakt beskrivning.

Men det som syns är ffa:
På p/s förlorar du många gånger (inte alltid) de 3 färgade stråna (svart/vit/svart) om du parar med en s/s. Då tar tantecken som s/s har över och genetiskt sett så har du då en s/s hund med dålig färg=reg som p/s eftersom den ser grå ut. Detta sker eftersom det inte är två hela färger man parar, svart och vit är hela färger. På håll så kan man knappt se om det är en p/s eller s/s. Så det syns nästan alltid när det ligger s/s bakom en p/s.
Jag är på jobbet nu, återkommer med de olika genbeteckningarna och mer info när jag kommit hem.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Vår tik är ej utställd el trimmad. Vilket inte är något vi vill ägna oss åt heller.
Jag själv kan i princip ingenting om avel och genetik osv.

Jag vet att många dvärgscnauzereutiaster är väldigt negativt inställda till att blanda färgerna men jag bryr mig ärligt talat inte ett skvatt om färgen, jag vill bara ha stabila och friska valpar.

Vad vill valpköparna ha? Blir det inte svårare att hitta bra hem till dessa om det redan finns andra dv.schnauzrar med meriterade föräldrar, kunniga uppfödare och genomtänkta stamtavlor?

Jag instämmer med den som rådde er att avvakta ett år och läsa på mer under tiden. Är tiken så fin som du säger så är hon lika fin om ett år. :) Jag tror det är roligare att vänta på valparna också om man har ansträngt sig att hitta den perfekta hanen och tror på kombinationen.

Jag är inget fan av utställningar men tycker att en hund man planerar att avla på iaf ska var utställd någon gång och fått på papper att hon/han är rastypisk.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Svar på din fråga har du redan fått. Men har du tänkt igenom avelsplanerna ordentligt. Om det vill sig illa så kan din tik nämligen inte klara livhanken, speciellt om du inte vet något om hur man ska agera som ägare, vad gör du om något går fel (hinner du upptäcka att något är fel innan det är försent)? Kommer du ha råd om något går fel? Kommer du ha råd och tid att föda upp hela kullen valpar och är du berädd på att kanske få behålla alla 4-5 valpar om du inte får dem sålda?
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Det är skillnad på avel o valpproduktion.
Vid avel så har man en målsättning, bl a att tillföra rasen något som förbättrar populationen, man avlar enligt rasklubbens riktlinjer o man har en mentor i bakgrunden om man själv är oerfaren, förslagsvis ens egen uppfödare.
Trevligt temperament har väl inget att göra med det hela om du inte fått det bedömt av utomstående, som utställning eller MH.

Att para din tik nu, när hon just skall löpa, ha väldigt bråttom för att grannens trevliga hund ställer upp är väl ungefär lika genomtänkt som de flesta blandraser.

Jag har haft många trevliga o bra hundar, inte låter jag dem få valpar för det......
Lyssna på din uppfödare o hejda dig tills du har kunnskaper o det ev finns en hane som passar.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig för svar. Kritik var jag beredd på, absolut, men så här mycket kritik väntade jag mig inte! Och jag trodde framförallt att jag skrev frågan tydligt nog, trots det så svarade väldigt på den ("om det är farligt rent HÄLSOSAMT att blandpara?") det var det jag undrade och ingenting annat. Det var det jag ville veta, inte att jag "absolut inte borde ta valpar på min tik om jag var så OKUNNIG". Ärligt talat så känner jag mig ganska påhoppad...!

Tikens päls är ej av dålig kvalité. Varför vi valt att inte trimma är för att hundarna är så fruktansvärt fula när de är trimmade enligt normen. Vi klipper och kammar som vi själva tycker ser bra ut, punkt slut.

Vad jag ändå tog fasta på var det Skogstrollet sa. Att det finns gott om "fina, rena valpar" (tkr alla valpar är lika fina oavsett färg) och att det då kan bli svårt att sälja blandfärgade valpar. Det var ett svar på frågan jag ställde och inte ett kritiskt påhopp. Tack för det.

Ni andra som hoppade på mig och manglade mig totalt tycker jag ska tänka efter lite innan ni gör så igen. Det är inte särskilt trevligt för den som blir utsatt. Skriv på ett trevligare sätt och ge tips istället, då kanske man lyssnar på er istället för att man blir arg och ledsen och därmed gör tvärt emot det ni säger.
Jag ber er nu sluta svara på den här tråden då jag inte ser något värde i det ni skriver.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Tycker inte alls att du blivit manglad och påhoppad, alla har bara gett dig goda råd. Jag tycker att jag har gett dig tips och även svarat på din fråga. Det är inte heller särskilt trevligt när man tar sig tid att förklara och svara på saker på ett sakligt sätt att du inte ens ägnar en tanke åt det man skrivit. Varför inte lyssna på de som kan mer?
Dessutom, gör som skogis säger, ta dig tid och hitta en bra hane som är lämplig till just din tik, grannens är det förmodligen inte. Gå in på SSK:s avelsdata och gå igenom stamtavlorna flera led bakåt, detta tar tid! Under den tiden hinner du gå utbildningar för att lära sig vad som krävs vid avel.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Klarar man inte av att folk påpekar att avel är så mycket mer än para-sälja valpar och att man måste ha goda kunskaper i ämnet innan man kastar sig in i den världen och dessutom inte är intresserad av meritering, avel och genetik så är man nog inte ämnad att vara hunduppfödare.

Vad ska du göra när valpköparna vill ha råd om både det ena och det andra? Säga att du inte vet och att du inte är intresserad? :crazy:

Det är INGEN i denna tråd som ägnat sig åt påhopp eller "mangling".

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=909029

Rekommenderar att du läser den tråden.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Varför vi valt att inte trimma är för att hundarna är så fruktansvärt fula när de är trimmade enligt normen. Vi klipper och kammar som vi själva tycker ser bra ut, punkt slut.

En liten fundering på detta. Om det är så att ni är intresserade av just avelsbiten kanske det kan vara värt att fundera på om det inte finns en annan ras som passar er bättre? Tycker man att ens hund är "fruktansvärt ful" när den är rastypisk så känns det inte som att ni har hittat helt rätt. Hur det än är så är ju valpköparna (oftast) intresserade av en rastypisk hund och då vill de också se att avelsdjuren har en bra päls (oavsett färg) och en schnauzer som är klippt istället för trimmad får, vad jag förstått, en helt annorlunda pälsstruktur. (Den som vet mer får gärna rätta mig.)

Även jag tycker att största tyngden ska ligga på hälsa och mentalitet men man kan inte lägga exteriören helt åt sidan.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

En liten fundering på detta. Om det är så att ni är intresserade av just avelsbiten kanske det kan vara värt att fundera på om det inte finns en annan ras som passar er bättre? Tycker man att ens hund är "fruktansvärt ful" när den är rastypisk så känns det inte som att ni har hittat helt rätt. Hur det än är så är ju valpköparna (oftast) intresserade av en rastypisk hund och då vill de också se att avelsdjuren har en bra päls (oavsett färg) och en schnauzer som är klippt istället för trimmad får, vad jag förstått, en helt annorlunda pälsstruktur. (Den som vet mer får gärna rätta mig.)

Även jag tycker att största tyngden ska ligga på hälsa och mentalitet men man kan inte lägga exteriören helt åt sidan.

Ja, ffa dvärgschnauzrarnas pälsar klarar inte av att klippas ett flertal gånger. Den blir ullig och ist för att vara vatten och smutsavstötande drar den åt sig detta.
Och idag finns det så pass många ds som har både hälsa, mentalitet och bra extriör att man inte behöver avla på de som t.ex. saknar extriören.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Pälsen ingår väl i exteriören?

Svarade dessutom rent generellt. Jag har ingen aning om hur TS hund ser ut ;)
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Jo, fast klippningen nedärvs ju inte. ;) Jag förstod vad du menade, jag var också lite generellt och menade att det inte är säkert att TS hund har brister i exteriören - bara att det är okänt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 269
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 476
Senast: em-pirre
·
F
Hundhälsa Vad anser ni anses vara en oacceptabel hundhållning? Anledningen till att jag frågar är en bekant som enligt mig har en väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
2 622
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp