blandraser

C

carina

jag har en honkattunge som är skogis/perser och har funderat på att skaffa en hankattunge som är 75% ragdoll,vill höra lite åsikter om parning dom emellan.berätta gärna för och nackdelar med att ha hona och hane i samma hem.finns det någon som har den blandningen av katt?
 
Nackdelen med att ha en honkatt och en hankatt i ungefär samma ålder är att det finns en viss risk för tjyvparning. Katter blir ofta könsmogna lite tidigare än man tror och det är inte alltid det märks.

Sedan har jag ingen erfaren av de olika blandraserna tyvärr. Huvudsaken är väl att deras föräldrar är friska och att man har lite koll på deras härstamning så man vet vilka eventuella sjukdomar som finns bakom.
 
Det man kan säga om utfallet på ungarna är ju att de kommer bli långhåriga (om hannen som var 75%ragdoll är det). De kommer sannolikt inte bli maskade, om inte persern i din hona hade maskat bakom sig.

Sen får man ju fråga sig vad som är syftet med att göra en sådan parning? Vad vill du få fram som man inte kan hitta hos renrasiga katter?
Kan du vara fullständigt säker på att dina katter verklgen ha den härstamning som de sägs ha? (Många uppfödare till "blandisar" kryddar sin akatters härstamning med båd det ena rasnamnet och det andra, utan att det för den skull stämmer. Om det är för att lättare sälja ungarna eller pga okunskap vet jag inte)
 
De flesta som har långhåriga huskatter säger att det är Norsk skogkatt i dem. Hur ofta stämmer det egentligen? Antagligen inte i så många fall.

Men jag tror att det är okunskap. Folk tror att långhåriga katter antingen är Norsk Skogkatt eller angora :confused: (finns det överhuvudtaget angora katter?)
 
det finns väl turkisk angora,en helfärgad turkisk van...
jag med mina liknelser igen...kanske inte har ett dugg med varandra att göra men,men... :angel:
 
Jo, du har rätt, TUA och Vanen är närbesläktade. Men det är en mycket sällsynt ras, och jag tvivlar på att de har gett upphov till massa blandis-ungar. (Precis som att risken att en grå husis med gröna ögon skulle ha korat i blodet är 0, ovanliga avelskatter tillåts inte springa fritt...)
 
Jag tycker absolut inte att du ska korsa två blandraser, what so ever!
Avlar gör man i ett syfte, att föra något vidare, inte för att "skapa ungar"...
 
Jag svarade på Dean´s fråga om det övrhuvudtaget finna angorakatter.. :smirk:

o gråa husisar med gröna ögon är defenitivt inga korater....de är Ryssar... :devil:
 
jag vet att härstamningen stämmer på min blandis och den eventuella hanen.eftersom det är många som har en liten plånbok men ändå vill ha en liten kopia av sin favoritras vet jag inte vad felet skulle vara.min honas ursprungliga ägare fick ca 150!!telesvar av intresserade köpare så efterfrågan finns ju.sen är det inte avel jag hade tänkt mej utan ett par kullar isåfall.
 
Grejen är ju att det kommer inte BLI någon kopia av någon favoritras, inte med den blandningen. Och vilken ras är det egentligen du försöker kopiera?
Jo, efterfrågan finns ju, för att folk låter sig luras. Det finns huskatter som utan inblandning av en massa raskatter har precis samma egenskaper och utseende som dina ungar troligtvis kommer få (jag gissar att de kommer s ut som långhåriga huskatter allihopa), så varför tillverka en massa nya och norpa chansen för ett gott hem för alla de stackas hemlösa kissarna?

Och att "ta ett par kullar" är avel i allra högsta grad! Vad räknar du som avel?
 
:bow: Håller fullständigt med...
Sedaan finns ju risken för pälsproblem när man korsar flera långhår-semilånghår, som egentligen inte har samma pälsegenskaper, förutom längden...
Vad jag vet har perseruppfödarna jobbat ett tag med att få fram perserpälsar som, trots sin ofantliga längd, är mer lättskötta än de varit tidigare. Och om man korsar en tät päls (ex skogis el. MCO) med en lång, som persers, kan man få en päls som inte tillåter huden att andas, den blir tjock och "filtig", det har jag sett, i just korsningen NFO-perser.
Och har man inte råd att köpa en "dyr" raskatt (en katt av sällskapskvalité kan man ofta få lite billigare) så har man inte råd att ha katt. De tusenlappar som katten kostar i inköp är ju bara en bråkdel av vad det kostar att HA katt.
 
Personligen tycker jag att det finns en viss skillnad på att "ta en kull" och att avla. Avel handlar enligt mig om långsiktig planering och att man har ett mål med sin uppfödning. Att ta en kull, eller några stycken är endast att producera några söta kattungar vilket jag tycker är förkastligt, men det är jag.

Avel handlar om så mycket mer än att bara ta en kull. Så ser jag på det (är själv uppfödare).
 
Troligtvis menar du och loveponies samma sak... att man inte kan "bara ta en kull", utan antingen avlar man, seriöst, eller så låter man bli... Det var iaf så jag uppfattade det, och så jag ser på saken :smirk:
 
Ja, det var så jag menade. Att ursäkta sitt val av avelsdjur med att "jag ska bara ta en kull, det räknas inte som avel", tycker jag är helt fel! ALLA djur som används i avel (dvs används för att producera nya individer av arten) borde vara noggrant utvalda.
 
Inte för att det hör till tråden:

Men varför har du två användarnamn?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp