B

**BORTTAGEN**

Hej alla!

för drygt två månader sedan kikade jag på en häst på ett försäljningsstall i Uppland. Jag bestämde mig för att köpa hästen och lade en handpenning på 6000 kronor, detta utan att få kvitto ifrån försäljaren, eftersom jag redan farit därifrån när jag bestämde mig.

Hästen gick inte igenom besiktningen och nu lyckas jag inte få tillbaka mina pengar. Har ringt varje dag, får alltid undanglidande svar som "vi fixar det" eller "vad konstigt att du inte fått dina pengar" "jag ringer om en stund" och jag är mesig förstås och lyckas aldrig få något konkret besked ifrån henne.
Hon ringer aldrig tillbaka, svarar aldrig på telefonsvararmeddelanden eller mejl. Oftast svarar hon inte ens när jag ringer.

Vad ska jag göra? Jag har ett insättningskvitto kvar, men det är allt.

Hon verkar lite hemlig, jag vet inte ens vad hon heter i efternamn (står inte ens på deras hemsida) och har bara ett mobilnummer.

Vad säger ni, har jag någon chans att få tillbaka pengarna? Någon med liknande erfarenheter kan PMa mig. Vill inte hänga ut någon på nätet, men vill bara veta vem jag har att göra med. Är kanske naiv och har alltid för vana att lita på folk- det här gör mig förbaskat lessen.

Är helt luspank, och har inte råd att köpa sadel till nya hästen, hade liksom räknat med dom här pengarna.

tacksam för svar. :(
 
har funderat på det, fast det är nästan 30 mil T/R, men det är helt klart en tanke.
Förmodligen är jag minst lika larvig öga mot öga.. och skulle säkerligen komma hem utan pengar.. :crazy:
 
ta med någon som inte är "larvig" med dig
Eller låt någon hetsa upp dig först så du ser rött :D
 
:rofl:
Av någon anledning omges jag nästan bara av larvpottor. Och den enda person som kan få mig att se rött (då endast när jag är hormonstinn) är sambon, och när det händer blir jag bara frustrerad, stum och våldsam- så det är nog inge vidare.. man vill ju ge ett någorlunda intelligent intryck.

Känns lite kymigt att ha med sig en "försvarare" när man är 30 år. Kanske ska ringa storebrorsan, så kan jag verkligen känna mig som 5 igen.. :o
 
E brorsan karsk så visst ta med dig honom även om du känner dig som fem.... Bättre en att bli av med så mycket pengar!
 
Men åk dit och visa upp kvitot på dom insatta pengarna.
Om hon har ett kvitto på att hon har gett dig dom så...
Men om inte kräv henne då på pengarna :devil:
6000:- är mycket pengar!
 
Sant! Tyvärr så bor han låångt bort, så jag vill inte fråga. Han rackarns bra och tuff annars! Funkar inget annat så..
 
KAn du inte riga nån advokat, det kostar inte ngt att ringa. Eller gå till nått typ medborgarkontor och fråga. Då kanske du kan få nån "fin" person att ringa och då brukar pengarna gå att skaka fram snabbt :devil:
 
Skriv ett brev där du kräver tillbaka pengarna, varför du kärver tillbaka pengarna och att om du inte får dem insatta på ditt konto senast xx-xx-xx lämnar du ärendet vidare till KFM. Ta reda på namn och adress och ring till KFM och kontrollera om människan har betalningsnanmärkningar. Har hon/han INTE det är hon/han säkert rätt ovillig att hamna i KFM´s register. :devil:
 
Risken är stor att du blir blåst på de 6000, om du inte har minsta papper på vad det var för pengar och att du skulle ha tillbaka dem om hästen inte gick igenom besiktningen.

Lessen, men om det är så har du varit mer än lovligt blåögd.
 
Om du har adressen kan du kanske via kommun eller fastighetskontor få fram efternamnet. När du har efternamnet får du skriva en räkning till henne där du kräver pengarna tillbaka. Om du inte får pengarna kollar du med Kronofogden om de kan hjälpa dig med skulden direkt eller om du måste lämna in en stämningsansökan till tingsrätten först. Troligen kan du gå till fogden direkt med obetald räkning.

En artikel i ridsport är bra reklam för seriösa försäljningsstall - Mindre bra för mindre seriösa --
kan du ju upplysa henne om också!

Lycka till och ge dig inte! :)
 
Tack för alla svar! :bow:

Har kontaktat PRV och banken hon hade kontot i. Företaget står registrerat på en av stalltjejerna som har adress långt uppe i norr, det är också hennes privata konto jag satt in pengarna på. Så förmodligen har den "riktiga" ägaren näringsförbud.

De svarar ALDRIG när jag ringer nu, oavsett om jag döljer telefonnumret eller ringer från kompisar, så de verkar inte så intresserade av att sälja hästar till Stockholmsområdet..

Har också ringt till konsumentombudsmannen, som tycker att jag vända mig till allmänna reklamationsnämnden om jag inte får tillbaka mina pengar. Att jag inte hade något kontrakt såg han inte som något problem, tack och lov. Jag är bara rädd att det ska ta en väldig massa tid, behöver verkligen pengarna NU.

Hur som helst, om inte det funkar har jag iaf några goda råd från er att falla tillbaka på! :)
 
berätta gärna hur det går!

lycka till och hoppas att du får fram pengarna snart!

mvh
alexandra
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp