Bli av med fett

Nja, min mage är långt ifrån normal, när jag ligger i sängen känns det som hela magen "ramlar" av och ligger som en extra kroppsdel i sängen (har ej gjort det tidigare).
Mina lår har tidigare aldrig klibbat ihop så som de gör nu inte ens när det var hud mot hud, det är något jag börjat uppleva på sistone.
Men bara för att kroppen har förändrats behöver inte det vara onormalt.
Du svarade inte på mitt första inlägg - visst har du försökt gå upp i vikt tidigare?
 
Jag tänker att bra kost och träning är bra för alla, oavsett mål en har med det. Om du mestadels lever på mackor och har ganska lite rörelse i vardagen så är detta problemen. Inte kroppens förändring. Det sliter på din kropp i längden att leva så.
Har du möjlighet att komma igång med matlagning tex via matkasse? Du slipper planera liksom, får bara hem grejerna o behöver lägga lite tid. Och så kanske börja träna 1-2 ggr per vecka, jogging, gruppträning eller nåt som tilltalar dig? Skittråkigt i början men ge det disciplinerat 6 mån och utvärdera sedan.
 
Tror att det är mackorna som är lite av problemet... gott men ack så onyttigt.
Man har någon liten ovana som man inte tycker spelar någon roll...
T.ex en kopp kaffe på rasten och ett wienerbröd varje dag.... det är ju så lite ju ..

Jag tror att du skulle behöva minska lite på kolhydrat intaget. T.ex mindre vitt bröd,ris, pasta, potatis. Man kan börja minska något i taget och sen ta bort det så blir det inte ett tvärt avbrott.
 
Att leva på mackor är aldrig bra. Kroppen behöver mer än så för att orka fungera. Även om du inte tycker att kost och mat är så intressant så är det ju trevligt att må så bra man kan och det kan man inte göra om man inte äter ordentligt. Kostcirkeln är en bra början. Försök att få i dig något ur varje del varje dag. Äter du inte kött så titta på baljväxter och linser istället (det finns massor av vegetariska hel och halvfabrikat som bara är att steka/värma/koka upp om du inte vill fixa med sådant själv) och se till att få i dig av det. Det behöver inte vara så krångligt att äta bra och må bra.

Shaker och sådant är inget man ska ersätta mat med. Det mår ingen väl av.

Promenader är bra för både kropp och själ och kan göras mer eller mindre jobbigt beroende på längd, underlag och terräng så det rekommenderar jag :)
 
Jag har samma problem, och har ingen egen karaktär. Tröstäter, äter när jag har tråkigt osv. Men pga Corona ska vi ha distansutbildning på universitetet och jag kommer att bo hemma (bor annars i veckorna nära skolan) resten av terminen. Tänkte då kanske börja gå långpromenader med hundarna, vistas mer i stallet osv. Tror ni detta kan vara en bra inkörsport till sundare tankar? :) Förlåt för trådkap men har typ exakt samma problem, bara att jag gått upp rätt mycketr.
 
Jag tänker,
att inte krångla till det för onödigt.

-Röra på sej mer än vad man gör idag.
Cyklar man 6 km om dagen än inte alls, är ju det kanon!
Ta en extra rask promenad, springa om man vill. Cykla en sväng. Extra långpromenad man annars inte tänkt gjort. Och så vidare.

Äta tre-fyra mål och hålla sej dit. Inga småsaker eller annat däremellan. Fasta tider.
Köp inte hem sånt som är lätt att stoppa i sej mellan tiderna eller sånt man vet att man inte kan motstå.

Sen vidare, kan man intressera sej för vilken typ av mat man äter tex.
Fett är ju energirikt så ju fetare mat ju mindre behöver man.
'Se upp' lite med kolhydrater då man ofta äter mer än vad man tror av dessa.
Hitta en enkel smidig app bara för att få en överblick en period så blir det lite mer automatiskt vad som blir för mycket/vad som är lagom/vad som är för lite/vad man kanske kan ändra på.
 
Jag har samma problem, och har ingen egen karaktär. Tröstäter, äter när jag har tråkigt osv. Men pga Corona ska vi ha distansutbildning på universitetet och jag kommer att bo hemma (bor annars i veckorna nära skolan) resten av terminen. Tänkte då kanske börja gå långpromenader med hundarna, vistas mer i stallet osv. Tror ni detta kan vara en bra inkörsport till sundare tankar? :) Förlåt för trådkap men har typ exakt samma problem, bara att jag gått upp rätt mycketr.
Det tror jag absolut att det är!
Man måste inte gå ut för hårt, börjar man smått kan det vara lättare att man håller sej till det och sen kanske tom utökar.
Tror jag. Tycker jag, personligen.
 
Mackorna är boven.

Det verkar som du vill gå ner något kg men också behöver lära dig lite om vad som är vettigt och mindre vettigt vad gäller kosthållning.

Viktväktarna är bra på det sättet. Det är lätt att se vad som är önskvärt (motion - promenader är utmärkt!) och vad som är "dyrt", d v s sådant som ska intas i begränsad omfattning.
 
Jag är en "sån" anser att man kan äta allt (om man tåler det och inte har ngn sjukdom såklart) men i lagom doser. Att leva på mackor är varken bra eller hållbart i längden. Det kanske ger en skön mättnadskänsla i magen med all deg men det ger inte mkt energi och ork till din kropp. Gillar du inte kött så finns det massor av andra saker att äta som går snabbt och lätt. Ge din kropp rätt mat så kommer du säkert inte behöva öka på din motion och den extra vikten som gör dig obekväm kommer säkerligen att försvinna.
 
Jag är också en sån som tycker att man kan äta allt, men lagom av allt. Tror inte på förbud eller att utesluta saker.
Jag tror också att träning är bra, både för kroppen och psyket.
Om du börjar träna så brukar (så upplever iaf jag det) kroppen kännas "fastare" och "stabilare", kommer inte på bättre ord för det... men för att ingen ska missförstå mig så vill jag säga att jag ser inte träningen som ett sätt att "tona" kroppen, bli snyggare och smalare utan för att må bra. Träning är min terapi!
Jag blir också mer sugen på riktig mat när jag tränar så jag börjar äta bättre då också.
 

Vet inte hur du tar dig till jobbet när du inte cyklar men om du åker buss kan man t.ex gå av en hållplats eller två tidigare och gå sista biten. Förstod att du hade en tung arbetsväska så förstår om du inte kan gå hela vägen.

Utomhusgym har blivit ganska vanligt i en del kommuner jag brukar cykla till ett sånt på helgen ibland köra lite styrka och cykla hem. Brukar finnas tydliga skyltar med förslag på övningar
 
Tar för lång tid, jag hinner inte på morgonen och så har jag en rätt tung arbetsväska att bära på också, smidigare med cykel då jag kan lägga den i cykelkorgen alternativt pakethållaren. 😅
Nu vet jag ju inte vad du jobbar med och hur din arbetsväska ser ut och vad den väger osv. Men får du ner sakerna i en bra ryggsäck så är det jättebra motion: 3 km med extra vikt bra placerat på ryggen, x 2 och du har redan där börjat bränna energi. Går du i hyfsat rask takt fixar du 3 km på 20 - 25 minuter utan att bli genomsvettig. Testa att göra det nån dag i veckan i alla fall, cykla övriga dagar.

Och se över dina matvanor. Mackor är ingen höjdare, varesej vad gäller näring eller energiinnehåll. Ett tips: Boken "Portioner under tian" har massor med bra, hälsosamma och supergoda enkla recept! Kolla in den!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 738
Senast: Twihard
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 516
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
834
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp