Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
För ett tag sedan sålde jag av några aktier som ändå inte var långsiktiga, eftersom jag behövde pengarna till annat just då. Aerowash var en av dem. Nu läste jag att den gått upp 400% i år... :banghead::turd:

Osis, den var med i årets bubblare på Avanza och den aktie som gått näst bäst på svenska börsen.
Inte för att göra ditt samvete sämre nu... ;)
Handlade det om mkt pengar ?
 
Osis, den var med i årets bubblare på Avanza och den aktie som gått näst bäst på svenska börsen.
Inte för att göra ditt samvete sämre nu... ;)
Handlade det om mkt pengar ?
Man ska lyssna på sin intuition! Nä, det var inte mycket, som väl var. Och hade jag behållt dem hade jag väl blivit förbannad över att jag inte köpte fler, när de gick så bra! :D
 
Nu är årets alla utdelningar klara. Landar på strax under 4,2% i utdelning (i förhållande till inköp, inte i förhållande till dagens värde). Om jag i stället utgår från dagsvärde landar utdelningen på drygt 4,2% så ingen stor skillnad i portföljen med andra ord :D

Med tanke på att pengarna annars stått på bankkonto med typ 0,7% ränta så är jag nöjd :)
 
Man ska lyssna på sin intuition! Nä, det var inte mycket, som väl var. Och hade jag behållt dem hade jag väl blivit förbannad över att jag inte köpte fler, när de gick så bra! :D
Så är det alltid :) . Lätt att vara efterklok.
Ja, man ska lyssna på sin intuition, samt kolla TA och fundamenta.
 
Så är det alltid :) . Lätt att vara efterklok.
Ja, man ska lyssna på sin intuition, samt kolla TA och fundamenta.
Jag är mer för intuition, i alla fall när jag kör kortsiktigt. :D
I min långsiktiga portfölj har jag, med något undantag, mer "säkra" kort. Typ Investor och liknande.
 
Om jag skulle starta på Nordnet eller Avanza... Blir det någon skillnad om jag gör det nu eller efter nyår? Dvs jag tänker på skatt? Nu är pengarna på sparkonto så får väl ändå skatta för dem...
 
Om jag skulle starta på Nordnet eller Avanza... Blir det någon skillnad om jag gör det nu eller efter nyår? Dvs jag tänker på skatt? Nu är pengarna på sparkonto så får väl ändå skatta för dem...
ISK beskattas kvartalsvis så om du sätter in före nyår får du skatta för sista kvartalet 2018. Sätter du in efter slipper du det.
 
ISK beskattas kvartalsvis så om du sätter in före nyår får du skatta för sista kvartalet 2018. Sätter du in efter slipper du det.
Ok. Men annars får jag skatta för dem på nuvarande sparkonto... men blir det samma summa? Dvs är skatten samma för alla banker oavsett form på konto?
Och jag vet inte om skatten på nuvarande sparkonto också räknas kvartalsvis eller om det är vad som finns där vid årsskiftet.
 
Ok. Men annars får jag skatta för dem på nuvarande sparkonto... men blir det samma summa? Dvs är skatten samma för alla banker oavsett form på konto?
Och jag vet inte om skatten på nuvarande sparkonto också räknas kvartalsvis eller om det är vad som finns där vid årsskiftet.

Hur menar du att du betalar skatt på ett sparkonto? Om du har ränta på kontot betalar du 30% skatt på räntan men inte på den insatta summan.

På ISK schablonbeskattas du på ett värde baserat på värdet varje kvartal samt de insättningar du gjort under året. ISK beskattas likadant oavsett var kontot finns.
 
Hur menar du att du betalar skatt på ett sparkonto? Om du har ränta på kontot betalar du 30% skatt på räntan men inte på den insatta summan.

På ISK schablonbeskattas du på ett värde baserat på värdet varje kvartal samt de insättningar du gjort under året. ISK beskattas likadant oavsett var kontot finns.
Ok tack för info.
Så utifrån det tolkar jag att det är bättre att sätta över pengarna till ISK och Nordnet efter årsskiftet.
 
Nja, beror ju på hur mycket du har i sparat kapital. Nordnet har tagit bort det här med att man inte betalar courtage på Sthlmsbörsen om man har mindre än 80k sparat. Eller de har iaf ändrat regeln så helt plötsligt såg jag av en slump att det drogs courtage. Lite fult av dem att inte upplysa om sådana ändringar. Så jag sålde av allt mitt innehav utom ett lite aktier i Coca cola jag har kvar i en aktiedepå hos Nordnet. Behöver pengarna och det blev en fin avkastning. Startat konto på Avanza istället, har alltid tyckt att de har bättre plattform och mer lättillgängliga nyckeltal osv. Dessutom courtagefritt på Stockholmsbörsen.

Nu kommer jag inte kunna spara mycket närmaste halvåret men jag ska försöka stoppa in lite småslantar då och då. Men innan hästen är såld så klarar jag mig med nöd och näppe nu när jag pluggar.
Tänk vad lätt det är att fästa sig vid en aktie, jag hade ju flera stycken med en avkastning på 20-30% och då tänker jag genast att det är dessa jag vill köpa nya av. Men det är ju det där med att kliva av tåget i tid ibland. Några bolag går jag nog in i igen, investmentbolagen tex.
 
Jaha gick ju käpprätt åt skogen i slutet av året så tur jag inte har så mycket kapital på mitt ISK. Har ju ganska nyligen kommit igång och sparat och sätter inte in så mycket varje månad. Men får ta nya tag detta året, blev iallafall ett rätt rejält minus i slutet av 2018 tyvärr. Funderar på om jag borde läsa någon bok om detta, någon som har något tips? Som är på en bra nybörjarnivå? Jag läser hellre böcker än kollar in sajter på nätet.
 
Jaha gick ju käpprätt åt skogen i slutet av året så tur jag inte har så mycket kapital på mitt ISK. Har ju ganska nyligen kommit igång och sparat och sätter inte in så mycket varje månad. Men får ta nya tag detta året, blev iallafall ett rätt rejält minus i slutet av 2018 tyvärr. Funderar på om jag borde läsa någon bok om detta, någon som har något tips? Som är på en bra nybörjarnivå? Jag läser hellre böcker än kollar in sajter på nätet.
Det jämnar ut sig i längden, så länge man tänker långsiktigt. :) Den bok som fick mig att börja var ”Vägen till din första miljon” av Tobias Schildfat. Lättläst pocket! Finns även ett gäng böcker av Marcus Hernhag, särskilt om man är intresserad av utdelningsaktier.
 
Det jämnar ut sig i längden, så länge man tänker långsiktigt. :) Den bok som fick mig att börja var ”Vägen till din första miljon” av Tobias Schildfat. Lättläst pocket! Finns även ett gäng böcker av Marcus Hernhag, särskilt om man är intresserad av utdelningsaktier.
Tack för tips! Ja det kanske jämnar ut sig i längden men kändes trist när jag efter många om och men kommit igång med sparande på börsen.
 
Hur går det för er? Mina fonder har kravlat sig upp på plus igen, äntligen, lite mer blandade skurar bland aktierna... SaltX är värst på -64%! :D Bara för det så vägrar jag sälja. Jag har också börjat putta in lite pengar i Lysas robot, som jag tycker verkar bra.
 
Hur går det för er? Mina fonder har kravlat sig upp på plus igen, äntligen, lite mer blandade skurar bland aktierna... SaltX är värst på -64%! :D Bara för det så vägrar jag sälja. Jag har också börjat putta in lite pengar i Lysas robot, som jag tycker verkar bra.

Jag var intresserad ett tag men har nu tappat intresset och låter pengarna tuffa på. Jag loggar in typ en gång varannan månad. :o Bantade ner aktiekonton ganska rejält sist, företag som jag inte hade någon egentligen koll på eller intresse av fick ryka.
 
Hur går det för er? Mina fonder har kravlat sig upp på plus igen, äntligen, lite mer blandade skurar bland aktierna... SaltX är värst på -64%! :D Bara för det så vägrar jag sälja. Jag har också börjat putta in lite pengar i Lysas robot, som jag tycker verkar bra.
Det tuffar på, kul med rapportperiod och man får reda på utdelningarna, som kommer börja trilla in snart :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp