Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som att du investerar väldigt förnuftigt och haft en väldigt bra mentor ! :up::) .
När jag började investera i aktier så fick jag några tips av min far. Men alla aktier han tipsade gick åt pipsvängen... så dom sålde jag av :D.
Nu har jag endast ett fåtal aktier som jag haft i ca 8 år. En av dom är Micronic Mydata med GAV på 7 kr , dom ligger på 111 kr idag. Men gäller att ha is i magen och lita på magkänslan. Micronic har en stark ledning och liten/ingen konkurrens i sitt område så den tror jag fortfarande i det längre perspektivet.
Men sen har jag en annan högriskare i ett medicin bolag. Den har har gått ner lite sen jag köpte den... men ligger ändå tungt då jag tror starkt på den i det längre perspektivet 5-10 år.
Det viktiga är en stark ledning och att man tror på företaget i det längre perspektivet. Ett dåligt kvartal betyder inget om företaget har framtiden för sig.

Visst är det så! En stark ledning gör verkligen stor skillnad.

De flesta affärer jag har gjort har gått fint, men så är det ju också så att det är när man säljer som man realiserar vinst eller förlust. Just i år ser ju siffrorna inte sådär jätteroliga ut, men inte heller några katastrofsiffror. Aja, läge att tanka kanske om inte annat. :D

Fint därpå Micronic! 8 år är ju en bra tid. Längtar tills jag kan säga att jag varit med i 8 år. Men det är ju ett tag kvar, jag har inte ens fått handla själv i 8 år så hehe, bäbis som jag är.
 
Visst är det så! En stark ledning gör verkligen stor skillnad.

De flesta affärer jag har gjort har gått fint, men så är det ju också så att det är när man säljer som man realiserar vinst eller förlust. Just i år ser ju siffrorna inte sådär jätteroliga ut, men inte heller några katastrofsiffror. Aja, läge att tanka kanske om inte annat. :D

Fint därpå Micronic! 8 år är ju en bra tid. Längtar tills jag kan säga att jag varit med i 8 år. Men det är ju ett tag kvar, jag har inte ens fått handla själv i 8 år så hehe, bäbis som jag är.

Stark ledning är a och o faktiskt.
Micronic som exempel som har höga vinster har ofta aktieutdelning också... Men nåt år har man tack vare förnuftig ledning förvärvat andra företag istället för aktieutdelningen för att kunna hålla en hög tillväxttakt.

Ja, det är bra att du börjar i tid !
Som sagt, så är ju 2 år ingen tid och de röda siffrorna kan vända till blå ganska fort. Om inte annat så lär man sig alltid nåt av nitarna man går på :).
 
Jag tar tillfället i akt och investerar. Har varit lite lat och hade bonusen från tidigare i år kvar att göra något vettigt av. Så den har jag nu under ett par månaders tid lagt in på utdelningsaktier och kommer fortsätta året ut.

Annars är det mest spännande här att se om det blir något uppköp av Skånska Energi. Jag har iaf valt att tacka ja till Kraftringens bud även om jag har lite känslor för de aktierna jag ärvt efter farfar som han ägt sen urminnes tider men med låg omsättning redan innan och så kan jag av sentimentalitet inte behålla dem. Så då blir nästa fråga vad jag ska köpa istället för de pengarna :D
 
Det mesta låter jag bara ligga och fyller på emellanåt. Har sålt av en del också, framförallt var det väl naiva köp jag gjorde i början men där magkänslan sa att det var dags att säga hejdå. Typ Saltx som jag hade ett GAV på ca 14 kr. När den började komma upp i 38kr talade magen, så jag sålde av en mindre del av innehavet och vid ca 40kr sålde jag av allt. Nöjd med det nu i efterhand och känner, även om jag sitter långsiktigt, att det bolaget var ett sådant jag hade för dålig koll för att våga sitta kvar i. Hade dessutom en större andel av portföljen där så.:o:)
Jag köpte och sålde också Saltx för ett tag sedan, och köpte igen. Gissa om det är illrött där nu! :D Fast jag tror det kommer att bli bra i det långa loppet, så jag sitter lugnt i båten.
 
Jag köpte och sålde också Saltx för ett tag sedan, och köpte igen. Gissa om det är illrött där nu! :D Fast jag tror det kommer att bli bra i det långa loppet, så jag sitter lugnt i båten.

Det blir det säkert! Det var så jag också tänkte men insåg att jag var alldeles för oinsatt för att våga riskera ändå. Sålde av och kunde ju ändå känna att jag gjort en bra vinst. Nu finns det ju dock som sagt chans att kanske gå in igen, om mn då alltså vill sitta med den ett tag. Vem vet ;)
 
Har nu lagt två köpordrar på aktier i två olika bolag, de har haft en stabil utdelning de senaste fem åren och båda bolagen känns solida och har kurs under 100 kronor så de kändes köpvärda. I och med att jag investerar ganska små summor så satsar jag långsiktigt och stabilt och inte på aktier med för höga kurser.

I övrigt har fonderna vänt uppåt lite igen efter den tillfälliga dippen som varit i veckan så nu är jag nog snart uppe på plus igen. :)

Hur många fonder har ni? Jag har fem för tillfället men läst att 10-12 fonder är en bra strategi för att sprida riskerna. Hur är ert tänk där?
 
Har nu lagt två köpordrar på aktier i två olika bolag, de har haft en stabil utdelning de senaste fem åren och båda bolagen känns solida och har kurs under 100 kronor så de kändes köpvärda. I och med att jag investerar ganska små summor så satsar jag långsiktigt och stabilt och inte på aktier med för höga kurser.

I övrigt har fonderna vänt uppåt lite igen efter den tillfälliga dippen som varit i veckan så nu är jag nog snart uppe på plus igen. :)

Hur många fonder har ni? Jag har fem för tillfället men läst att 10-12 fonder är en bra strategi för att sprida riskerna. Hur är ert tänk där?

10-12 låter ganska mycket kan jag tycka. Givetvis kan man ha det, men själv satsar jag på kanske ett fåtal. Allt beror kanske på hur mycket man tänkt investera och hur ofta, samt vad för aktieinnehav man har. Jag lägger större tyngd hos mina aktier än hos fonderna, men har bara sisådär 15 bolag i en portfölj :)
 
Har nu lagt två köpordrar på aktier i två olika bolag, de har haft en stabil utdelning de senaste fem åren och båda bolagen känns solida och har kurs under 100 kronor så de kändes köpvärda. I och med att jag investerar ganska små summor så satsar jag långsiktigt och stabilt och inte på aktier med för höga kurser.

I övrigt har fonderna vänt uppåt lite igen efter den tillfälliga dippen som varit i veckan så nu är jag nog snart uppe på plus igen. :)

Hur många fonder har ni? Jag har fem för tillfället men läst att 10-12 fonder är en bra strategi för att sprida riskerna. Hur är ert tänk där?
Jag har 18 olika aktier och 7 fonder. Några aktier ska säljas, men får ligga kvar så länge. Jag har iaf ytterligare en fond jag ska köpa.
Planen är att ha en portfölj med bra spread i fonderna, aktier i investmentbolag och ytterligare ett par aktier med bra utdelning. Och i företaget där jag jobbar, där är utdelningen inte så hög men kul att äga :)
 
10-12 låter ganska mycket kan jag tycka. Givetvis kan man ha det, men själv satsar jag på kanske ett fåtal. Allt beror kanske på hur mycket man tänkt investera och hur ofta, samt vad för aktieinnehav man har. Jag lägger större tyngd hos mina aktier än hos fonderna, men har bara sisådär 15 bolag i en portfölj :)

Vad menar du med en portfölj? Har du en portfölj på ett konto eller hur funkar det? Frågar för att jag inte vet är ganska mycket nybörjare på detta fortfarande. Tack för svar också!
 
Vad menar du med en portfölj? Har du en portfölj på ett konto eller hur funkar det? Frågar för att jag inte vet är ganska mycket nybörjare på detta fortfarande. Tack för svar också!

Ja alltså portfölj är ju egentligen ett samlingsord för ditt innehav. Sen brukar man prata om att man kanske har olika portföljer. Det handlar då oftast om att du kanske har olika portföljer för olika syften. En för pensionsspar, en för bara utländska aktier och en för bara fonder exempelvis (här är det ju upp till en själv hur man känner att man vill dela upp det, om man nu vill det). :)
 
10-12 låter ganska mycket kan jag tycka. Givetvis kan man ha det, men själv satsar jag på kanske ett fåtal. Allt beror kanske på hur mycket man tänkt investera och hur ofta, samt vad för aktieinnehav man har. Jag lägger större tyngd hos mina aktier än hos fonderna, men har bara sisådär 15 bolag i en portfölj :)
Jag har 18 olika aktier och 7 fonder. Några aktier ska säljas, men får ligga kvar så länge. Jag har iaf ytterligare en fond jag ska köpa.
Planen är att ha en portfölj med bra spread i fonderna, aktier i investmentbolag och ytterligare ett par aktier med bra utdelning. Och i företaget där jag jobbar, där är utdelningen inte så hög men kul att äga :)

Bara en fundering när jag läser era strategier. Är det inte jobbigt att följa så många bolag ?
Min portfölj består av 3 aktier...
 
Bara en fundering när jag läser era strategier. Är det inte jobbigt att följa så många bolag ?
Min portfölj består av 3 aktier...

Jag tänker att det kanske beror på hur "noggrant" man följer sina bolag och vilka analysverktyg/hur djupgående analyser man gör? Jag är ganska ny i sammanhanget och ser det som riskspridning att ha investerat i flera olika bolag som dessutom täcker in olika områden. Min investeringshorisont är dessutom lång, flera decennier, och jag är främst intresserad av utdelningsaktier i bolag som har presterat bra på den punkten under lång tid och som jag upplever är välskötta.

Hur kommer det sig att du valt att bara ha tre aktier i din portfölj @Hero? :)
 
Jag tänker att det kanske beror på hur "noggrant" man följer sina bolag och vilka analysverktyg/hur djupgående analyser man gör? Jag är ganska ny i sammanhanget och ser det som riskspridning att ha investerat i flera olika bolag som dessutom täcker in olika områden. Min investeringshorisont är dessutom lång, flera decennier, och jag är främst intresserad av utdelningsaktier i bolag som har presterat bra på den punkten under lång tid och som jag upplever är välskötta.

Hur kommer det sig att du valt att bara ha tre aktier i din portfölj @Hero? :)

Jag tycker om att vara väl insatt i några få bolag.
Få aktier ger större hävstång i uppgångar men också nedgångar naturligtvis.
Två av dom är utdelningsaktier och en är en högriskare.
Jag kommer förmodligen sälja av en del inför en ny bostad inom de närmsta åren. Högriskaren är det 10+ år horisont på dock.
 
Bara en fundering när jag läser era strategier. Är det inte jobbigt att följa så många bolag ?
Min portfölj består av 3 aktier...

Nej, jag äger som sagt ca 13 något (minns inte exakt) och det är absolut något jag hinner med. 3 bolag skulle jag aldrig våga eftersom man blir väldigt beroende. Jag ägnar väldigt mycket av min vardag till mitt aktieintresset så jag anser mig rätt trygg med det innehavet.

Jag jobbar dessutom som informatör för massor av aktiebolag så det är ofta jag frästas av att gå in i något av de bolagen som jag gör ett projekt för. Men har lyckats hålla mig hitintills och gör alltid rejäla analyser innan jag går in. :laugh:
 
Har nu lagt ett fondbyte i min portfölj. Läste på lite mer om en av de fonderna som jag valde först och jag kände att jag inte hade gjort det bästa valet. I övrigt har det gått lite fram och tillbaka sista tiden, några aktier har gått bra men de flesta fonderna har backat en del nu så jag kände att det var dags att skiljas från den här fonden av flera olika skäl, inte bara att den har backat alltså. De övriga fyra fonderna ligger jag kvar i och har ju också köpt några aktier till så nu äger jag fem olika aktier, fyra av dem har direktavkastning. Men känns ju bra att de även går upp i värde med. Jag har ganska lite investerat i varje aktie men funderar på att köpa lite fler i några av de bolagen som som jag verkligen tror på.
 
Väldigt rött idag. Kinnevik sitter kvar på Qliro och jag undrar om det kommer fortsätta vara så. Ett bolag som jag egentligen gillar men som har en hel del att bevisa för att klara sig, kan jag tro.

Jag tankar på lite allt eftersom, men tror att vi har liten väg ner till att gå åtminstone. Det blir mina julklappar till mig själv. :)
 
Bara en fundering när jag läser era strategier. Är det inte jobbigt att följa så många bolag ?
Min portfölj består av 3 aktier...
Min långsiktiga portfölj följer jag inte så noga, mer än att jag fyller på när jag tycker det är tillfälle. Det är aktier och fonder som jag en gång valt och ska rätt mycket till innan jag säljer.
Däremot "swingtradingportföljen" har jag ett par, tre aktier i. Aktiviteten där är väldigt ojämn, ibland har jag gott om tid och tycker det är kul, och då köper jag och säljer kortsiktigt, ibland ligger verksamheten nere ett tag.
 
För ett tag sedan sålde jag av några aktier som ändå inte var långsiktiga, eftersom jag behövde pengarna till annat just då. Aerowash var en av dem. Nu läste jag att den gått upp 400% i år... :banghead: :turd:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp