Den här tråden hoppar jag in i
Har varit intresserad av ffa aktier i några år men det tog lite tid innan jag tog modet till mig. Började så smått förra året med 200:- i månaden. I år lägger jag 300:-/ mån, näst aår blir det 400:-/mån osv. Anledningen till att summan är liten är dels att jag ser det som enbart lärpengar (jag testar alltså mig fram fortfarande) och dels att vi håller på och helrenoverar vårt hus. Det kan iofs också ses som en investering. I oss

När renoveringen är klar kommer det finnas drygt 5000:- till (minst) att lägga i månaden och då är jag förhoppningsvis lite torrare bakom öronen också så att jag inte gör något superdumt
I övrigt har vi så klart buffertsparande och liknande men det är en helt annan sak. Aktierna är en del i det som förhoppningsvis ska ge oss en riktigt dräglig pension i framtiden

om sisådär 30 år då alltså.
Med så små belopp som jag investerar just nu så är det uppbyggnad av aktieportfölj som gäller. Jag har valt att än så länge hålla mig till investmentbolag och hittills är det en helt OK avkastning

Så småningom kommer jag komplettera med några andra bolag också men tanken är att investmentbolagen ska vara grunden i min portfölj.
Utöver aktierna så är tanken att så småningom äga några hyresfastigheter för uthyrning. Semester och/ eller helårs. Vi amorterar i dagsläget mer på vårt hus än nödvändigt och kommer fortsätta med det. Eftersom målet är en dräglig pension så är minskade utgifter också ett moment i det hela. Därför kommer vi även investera i solceller när huset byggs till.
Jag kommer även börja med Better Globe som även någon annan nämnde här i tråden. Inte så mycket för sparandets skull egentligen utan just för att jag vill lägga 200:-/ mån i välgörenhet. Better Globe känns som ett projekt som tilltalar mitt tänk (bättre miljö + möjlighet för arbete/ egen företagande för dem i Afrika. Jag tror på hjälp till självhjälp). Om jag sedan skulle tjäna några pengar på detta så är det bara ett plus i kanten.