Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tänker ni som sparar i fonder? Har ni valt ut några fonder som ni tror på och har ett månadssparande i dem,ungefär samma varje månad? Eller väljer ni nya fonder, byter ut och lägger till? Hur ofta ser ni i så fall över fondportföljen?

En fråga till: hur tänker ni som använder nätmäklare när ni lägger era köp/säljorder för fonder? Man har ju inte riktig koll på vad kursen ska vara när affären faktiskt genomförs. Jämnar kanske ut sig med tiden?

Vad tror ni om den allmänna utvecklingen på börsen under september med val och allt? När ska man köpa, när ska man sälja om man vill göra sig en hacka på turbulensen?

Det blir mycket troligt ingen turbulens alls på grund av valet. Valets påverkan är minimal, enligt de analyser och spaningar jag har läst.

Jag sitter och väntar på mitten av månaden för att köpa fler andelar i Avanza Zero (den ligger alltid som lägst i mitten och högst vid månadsskiften, har jag lärt mig) och det är väl typ mitt slugaste fondtips, hehe.

Jag hade snarare förväntat mig svar av typen: "Jag tror kurserna kommer gå ned kraftigt efter valet så jag väntar med att köpa" eller "Jag tror att kurserna går upp när folk vill säkra sina vinster före valet så jag passar på att sälja nu, så kanske jag kan köpa till lägre pris efter".
Jag tror inget om det. Och vad än folk tror så tror jag att att du har precis lika stor chans att förutse marknaden som vem som. Så kändes inte särskilt lönt att svara på en "tror" fråga. Sen allmänt så brukar kurser sjunka när folk "säkrar hem vinsten". Och ännu mindre när det kommer till fonder eftersom fonder är lite långsammare i rörelser än enskilda aktier.

Men för att fortsätta tankarna om valet. Någon som känner till någon förändring som skulle kunna påverka oss som handlar med aktier och fonder? Nya regler, skatter, avgifter också vidare?

Det blir mycket troligt ingen turbulens alls på grund av valet. Valets påverkan är minimal, enligt de analyser och spaningar jag har läst.

Jag sitter och väntar på mitten av månaden för att köpa fler andelar i Avanza Zero (den ligger alltid som lägst i mitten och högst vid månadsskiften, har jag lärt mig) och det är väl typ mitt slugaste fondtips, hehe.
Har du gjort någon analys på om det är möjlig att kontinuerligt tjäna pengar på att sälja vid månadskiftet och köpa mitt på månden?`

Nja, ingen regelrätt analys – men jag har noterat mönstret.
Den ligger "högt" vid månadsskiftet, dyker runt första veckan i månaden och stiger sedan långsamt igen för att ligga på samma/eventuellt lite högre nivå lagom till nästa månadsskiftet.

Augusti-september dök den oväntat mycket.
Att köpa någon gång runt 12-15 dagen i månaden borde ge mer än att köpa efter löning, enligt mina lekmannaberäkningar.

knapp

Funderar en del på riskspridning och då på råvaror, fastighetsfonder. Exempelvis Länsförsäkringar fastighetsfond och SEB fastighetsfond, Swedbank Robur Realinvest som investerar i bl a fastigheter och kraftbolag. Eller skogsbolagen. Hur tänker ni kring det?

Den här tråden hoppar jag in i :bump:

Har varit intresserad av ffa aktier i några år men det tog lite tid innan jag tog modet till mig. Började så smått förra året med 200:- i månaden. I år lägger jag 300:-/ mån, näst aår blir det 400:-/mån osv. Anledningen till att summan är liten är dels att jag ser det som enbart lärpengar (jag testar alltså mig fram fortfarande) och dels att vi håller på och helrenoverar vårt hus. Det kan iofs också ses som en investering. I oss :angel: När renoveringen är klar kommer det finnas drygt 5000:- till (minst) att lägga i månaden och då är jag förhoppningsvis lite torrare bakom öronen också så att jag inte gör något superdumt :p

I övrigt har vi så klart buffertsparande och liknande men det är en helt annan sak. Aktierna är en del i det som förhoppningsvis ska ge oss en riktigt dräglig pension i framtiden :up: om sisådär 30 år då alltså.

Med så små belopp som jag investerar just nu så är det uppbyggnad av aktieportfölj som gäller. Jag har valt att än så länge hålla mig till investmentbolag och hittills är det en helt OK avkastning :) Så småningom kommer jag komplettera med några andra bolag också men tanken är att investmentbolagen ska vara grunden i min portfölj.

Utöver aktierna så är tanken att så småningom äga några hyresfastigheter för uthyrning. Semester och/ eller helårs. Vi amorterar i dagsläget mer på vårt hus än nödvändigt och kommer fortsätta med det. Eftersom målet är en dräglig pension så är minskade utgifter också ett moment i det hela. Därför kommer vi även investera i solceller när huset byggs till.

Jag kommer även börja med Better Globe som även någon annan nämnde här i tråden. Inte så mycket för sparandets skull egentligen utan just för att jag vill lägga 200:-/ mån i välgörenhet. Better Globe känns som ett projekt som tilltalar mitt tänk (bättre miljö + möjlighet för arbete/ egen företagande för dem i Afrika. Jag tror på hjälp till självhjälp). Om jag sedan skulle tjäna några pengar på detta så är det bara ett plus i kanten.

knapp

Funderar en del på riskspridning och då på råvaror, fastighetsfonder. Exempelvis Länsförsäkringar fastighetsfond och SEB fastighetsfond, Swedbank Robur Realinvest som investerar i bl a fastigheter och kraftbolag. Eller skogsbolagen. Hur tänker ni kring det?

Jag tänker att du ska lägga pengar på det du tror på. Men lägg inte alla ägg i samma korg, välj alltså ut en av fastighetsfonderna.

Förutom Avanza Zero har jag ju lite aktier att lattja med.
Jag tänker bransch och valde ett företag ut livsmedel/dagligvaruhandel (Axfood), ett redigt industriföretag (Trelleborg B) och så kände jag att rekryteringsbranschen borde vara något att satsa på (Proffice). Proffice gick väl ganska åt helvete och var sorgebarnet i skaran ganska snart, det höll i sig tills jag sålde skiten efter drygt 3 år. Axfood och Trelleborg har däremot gett finfin avkastning. Sen har jag några pluttiga plojaktier i Blondinbellas smyckesprojekt VJ Since 1890, men det är ständigt röda siffror där ;)

Nu ska jag placera hälften av avkastningen från Axfood och Trelleborg i något nytt. Då sneglar jag mot läkemedels- och medicinbranschen ELLER energi (förnybar) och ska väl bestämma mig för något den här veckan.

Tips mottages tacksamt :)

Rookie-fråga nu, jag har precis börjat kika på det där med fonder, är för tillfället mitt uppe i att köpa bostadsrätt med renovering och allt som kommer till, så det är framför allt när allt sånt är klart som det kan bli aktuellt att börja spara i fonder. Har läst in mig så gott jag kan och känner väl att jag börjar få en liten aning om hur det fungerar i alla fall, men en sak som jag inte riktigt fått kläm på är däremot det där med månadssparande.

När man klickar in på olika fonder så finns där en "minsta köp-summa" och den fattar jag, sedan finns där en "minsta månadsspar-summa". Det är denna jag undrar över, innebär det att man måste spara i fonden varje månad? Man kan inte bara låta den vara om man hellre vill investera i något annat en månad? Eller är det bara att de gångerna man slänger in nya pengar i fonden så måste det vara minst den summan?

Min portfolio sjönk med ungefär 3%

Min rörde sig knappt. :D
Inte ens 1 % ner för aktierna och Avanza Zero har bara gått upp sedan i måndag morgon (jag säger ju att den går ner fram till mitten av månaden och sedan börjar stiga igen..! ;)). I dag fortsätter allt mitt uppåt, ser det ut som.

Vill inte binda något nu dock amorterar jag 1kkr på bottenlånet så något händer där i allfall. Sparar mig ca2kr i ränta per månad woop woop =) . Tittar på flytta. Skulle vilja hitta ett litet torp eller atterfalls stugag med tomt med tillgång till skog utanför med någon några mil till malmö som mest. =) Målet är ju bo billigt och leva på avkastning från aktier i framtiden. Och ägna mig åt mina hobbies och intressen. Kanske starta kennel eller något =)

Vill inte binda något nu dock amorterar jag 1kkr på bottenlånet så något händer där i allfall. Sparar mig ca2kr i ränta per månad woop woop =) . Tittar på flytta. Skulle vilja hitta ett litet torp eller atterfalls stugag med tomt med tillgång till skog utanför med någon några mil till malmö som mest. =) Målet är ju bo billigt och leva på avkastning från aktier i framtiden. Och ägna mig åt mina hobbies och intressen. Kanske starta kennel eller något =)

Ja vi hoppas på att bo kvar i många många år så på det viset är vi inte rädda för att binda ngt. Nu är det ju bara drygt hälften som är bundet men ändå. Det ger lite stabilitet om det här valet skulle leda till allvarliga konsekvenser för räntan.

Kan tipsa om saxtorpsskogen för nytt boende :)

Ja vi hoppas på att bo kvar i många många år så på det viset är vi inte rädda för att binda ngt. Nu är det ju bara drygt hälften som är bundet men ändå. Det ger lite stabilitet om det här valet skulle leda till allvarliga konsekvenser för räntan.

Kan tipsa om saxtorpsskogen för nytt boende :)
najs område men skrämmer mig lite med millen för en sommarstuga med renoverings behov och inget kommunalt vatten eller avlopp. =) Men får titta närmare senare.

Meeeen, vad gör jag!?

Jag hade en plan att ta ut 50 % av vinsten från Axfood och Trelleborg och köpa aktier i någon form av medicin-/sjukvårdsaktie.
And what did I just do?
Inte ens i närheten av planen.
Splittade det på hälften och köpte två andra bolag, i helt andra branscher.

Oh well.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Tips på passande utbildningar
  • Jag kommer bli uppsagd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn