Bli frisk från depression

Jag har ätit antidepp hela mitt vuxna liv. Dvs typ 40 år. Äter en väldigt liten dos.

slutar emellanåt för att jag tror att jag inte behöver den. Det går bra i nån månad. Sedan börjar världen bli svart, jag får destruktiva tankar och blir en surkärring. Så jag börjar igen och vips blir det ljusare på alla vis. Det går på en dag eller två.
 
Jag äter en hel del mediciner bla neuroleptika, antidepressiva, stämningstabiliserande, ångestmedicin, sömnmedel. Mm. Kommer antagligen få äta hela livet och förstår inte vad det skulle vara för fel med det om man ser hur jag mår utan medicinerna.

Vad är det för medicin du inte vill testa?
 
För att det är onödigt att medicinera när man inte behöver medicinen längre.

Men först måste du ju komma dit att du inte behöver mediciner mer och där är du ju inte, du kan ju inte gå med den inställningen att du inte vill ta eller prova vissa mediciner bara för att.
Bara för att det finns väldigt ovanliga allvarliga biverkningar eller bara för att du tror att du blir beroende.
 
Jag var ganska ung när jag började med min ångestdämpande medicin, jag hade varit tveksam först och det kändes lite märkligt att det kanske kunde vara något som jag fick fortsätta med i resten av mitt liv. Jag ville inte bli beroende. Men när jag till slut mådde så pass dåligt att det påverkade mig kraftigt i min vardag så kände jag att nästan vadsomhelst var bättre. Så jag började, och när jag väl märkte vilken effekt det hade så vägde det väl upp!
Så jag tar åren som de kommer, mår jag någon gång så pass bättre att jag kanske kan klara mig utan dem så blir det så. Men än så länge behöver jag dem för att kunna skala av topparna på ångesten, och då får det vara så.
Ångrar inte alls beslutet!

Apropå bieffekter, min medicin som ska vara ångestdämpande har ångest som en möjlig biverkan :rolleyes::rofl: alltså, läkemedelsbolagen måste skriva dit alla möjliga oavsett hur små riskerna är, så jag skulle ge den chansen först.
 
Så här står det på min förpackning. Jag får ta blodprover 4-6 gånger om året för att kolla av hur de inre organen mår och jag lär få äta den resten av livet.
Blir jag bättre är det klart värt det!
 

Bifogade filer

  • 3C6989D4-5239-4BE2-B8B9-EBC2E144F2AB.jpeg
    3C6989D4-5239-4BE2-B8B9-EBC2E144F2AB.jpeg
    167,9 KB · Visningar: 127
Alltså, jag blir lite fundersam. Jag har medfödda sjukdomar och har behövt mediciner hela mitt liv. "Trots det" ser jag mig inte som sämre eller något sådant. Jag har de förutsättningar jag har och accepterar att mitt liv består av olika typer av mediciner. Jag har svårt att förstå tankesättet att enbart ett medicinfritt liv är livskvalitet. (Ska man inte heller använda glasögon om man är närsynt frågar jag då).

Jag arbetar, har gått en lång och svår universitetsutbildning och klarar mig bra "trots" mina mediciner.
Ibland har jag fått byta mediciner och ibland läser jag om nya rön som jag diskuterar med min läkare. Eftersom jag inser mina begränsningar förstår jag att det är läkaren som har sista ordet. Hen vet så ofantligt mycket mer om sjukdomar och mediciner än vad jag gör.
Men jag tycker vi har en bra dialog, och respekt för varandras synpunkter. Litar 100 % på min nuvarande läkare.

Som patient är man ju ibland tvungen att göra saker som på kort sikt verkligen inte är kul, för att det på lång sikt ska bli så bra som möjligt.
Där ingår olika undersökningar och behandlingar.
Vill man inte det får man acceptera att det inte blir optimalt resultat heller.

Vad är det för medicin du @Wille inte vågar prova, och vilken biverkning är du rädd för?
 
En av mina mediciner har följande biverkningar, BLAND ANNAT:

Screenshot_20211126-202847.jpg



Är ändå inte orolig alls, räknar med att OM jag mot all förmodan skulle drabbas så vet läkare vad de ska göra åt alla dessa saker.
Alternativet, dvs att inte ta tabletterna är betydligt värre.
 
Jag ser det som att man har brist av något ämne och därför måste medicinera för att få balans i kroppen. Vissa har problem med sköldkörteln, andra behöver insulin, ytterligare andra har för låg nivå av serotonin eller något annat.
Vissa saker blir man kanske aldrig helt frisk från men med rätt medicinering håller man en bra nivå i kroppen som man får ett vettigt liv med.

Själv medicinerade jag i några år för 20 år sen för att bli så stabil att jag orkade ta mig igenom en terapi där jag gick igenom trauman och fobier. Därefter kunde jag långsamt ta mig framåt.
 
Sällar mig till skaran som behöver medicin livslångt, flera olika. Dör jag inte av nån av sjukdomarna lär det vara medicinen som tar död på mig med sina biverkningar. Ena medicinen kräver dessutom blodprov var 8e vecka.
Tar dock hellre medicinerna och mår bra så länge jag kan, än tynar bort i smärtor pga skov.
Ser mig verkligen inte som mindre värd för att jag behöver mediciner (utom när depressionen smyger fram).
 
Sällar mig till skaran som behöver medicin livslångt, flera olika. Dör jag inte av nån av sjukdomarna lär det vara medicinen som tar död på mig med sina biverkningar. Ena medicinen kräver dessutom blodprov var 8e vecka.
Tar dock hellre medicinerna och mår bra så länge jag kan, än tynar bort i smärtor pga skov.
Ser mig verkligen inte som mindre värd för att jag behöver mediciner (utom när depressionen smyger fram).

En sjukdom är ju bara en sjukdom. Mitt värde har ju inget med den att göra.

Jag/vi hade lite otur bara men tur att vi lever i en tid där vi faktiskt kan få hjälp för vår sjukdom och vara mer eller mindre symptomfria (jag och @hemlig har samma sjukdom).
 
Går det att bli frisk från en långvarig depression? Någon som har erfarenhet? Vilka faktorer var det då som fick det att vända?

För att svara på trådstartsfrågan:

Ja. Och jag ville, och klarade av, att göra det utan andra mediciner än en period på Levaxin. En del av min depression var relaterad till att jag har Hashimotos (autoimmun som i skov ger sig på sköldkörteln). En del var menstruationscykelrelaterad. En del var att jag är på "ADHD-spektrumet". Och den största delen, var att jag inte förstod allt detta utan bara blev apatisk och ledsen över att känna mig så ofunktionell, och så såklart som de flesta andra med depression en massa emotionella tovor och trauman.

Jag vet inte om min väg till bättre hälsa är görbar för andra, men jag vet att det går. Med vilja, envishet, vetgirighet och vilja att ta hjälp. Be om hjälp, och ta emot den. Prova olika verktyg.

KBT och psykodramaterapi har gett mig många såna verktyg.

Så vill man inte ta medicin så måste man inte - men det kräver år, många år, av envetet arbete med sig själv.
 
@Wille Precis som @Hippocampus sa - en sak i taget. :heart Allt kommer inte magiskt att falla på plats på en gång, sex gånger hos terapeuten är bara att hitta början på ett nystan.
Jag skrev häromveckan att jag haft tre dagar på rad då jag känt mig som en människa, det var rätt fantastiskt att inse. Sedan kanske det inte kommer att hända igen på ett tag, men hopp om liv! Man får börja med en stund, sedan två stunder... så småningom kanske en bra morgon eller en skön kväll. Inte en känsla av någon slags eufori, men att liksom trivas i det som är.
Om det känns mysigt att bli hälsad av katterna på morgonen till exempel, försök ta vara på känslan och låt den finnas. Erkänn att den var där på något vis? Jag vet att du skrev att det var trevligt när klasskamraterna var förbi och ni grejade i trädgården i somras, kanske erkänn för dig själv att du KAN känna något annat än bara mörker och meh. :heart
 
Alltså, jag blir lite fundersam. Jag har medfödda sjukdomar och har behövt mediciner hela mitt liv. "Trots det" ser jag mig inte som sämre eller något sådant. Jag har de förutsättningar jag har och accepterar att mitt liv består av olika typer av mediciner. Jag har svårt att förstå tankesättet att enbart ett medicinfritt liv är livskvalitet. (Ska man inte heller använda glasögon om man är närsynt frågar jag då).
Jag ser det som att man har brist av något ämne och därför måste medicinera för att få balans i kroppen. Vissa har problem med sköldkörteln, andra behöver insulin, ytterligare andra har för låg nivå av serotonin eller något annat.
Vissa saker blir man kanske aldrig helt frisk från men med rätt medicinering håller man en bra nivå i kroppen som man får ett vettigt liv med.
Ursäkta mina klipp i era citat, men jag tycker att det är intressant och ni gav mig en slags aha-upplevelse.

Nu är mitt problem/icke-namngiven-sjukdom psykologisk med vissa fysiska bieffekter, men jag kan minnas att jag har haft samma problem nästan hela livet (sen jag började grundskolan) och till en början under några år så åt jag ingen medicin då det var något som inträffade bara några gånger per år. (Jag undrar lite vad som skulle ha hänt om jag hade fått hjälp tidigare.)
Men hursomhelst, jag tänker att som ni skriver så kan det vara något som man helt enkelt får leva med under hela livet. Att det behöver inte vara en fysisk sjukdom, det kan vara något psykologiskt också. Som sagt så har jag haft mitt problem under nästan hela livet, under vissa perioder har det nästan varit helt bra men likväl har det ändå funnits där i bakgrunden.
Och att det är acceptabelt att man kan ha det så och behöva medicin, som med fysiska sjukdomar.
 
Ursäkta mina klipp i era citat, men jag tycker att det är intressant och ni gav mig en slags aha-upplevelse.

Nu är mitt problem/icke-namngiven-sjukdom psykologisk med vissa fysiska bieffekter, men jag kan minnas att jag har haft samma problem nästan hela livet (sen jag började grundskolan) och till en början under några år så åt jag ingen medicin då det var något som inträffade bara några gånger per år. (Jag undrar lite vad som skulle ha hänt om jag hade fått hjälp tidigare.)
Men hursomhelst, jag tänker att som ni skriver så kan det vara något som man helt enkelt får leva med under hela livet. Att det behöver inte vara en fysisk sjukdom, det kan vara något psykologiskt också. Som sagt så har jag haft mitt problem under nästan hela livet, under vissa perioder har det nästan varit helt bra men likväl har det ändå funnits där i bakgrunden.
Och att det är acceptabelt att man kan ha det så och behöva medicin, som med fysiska sjukdomar.
Jag har pratat ganska mycket om det här med en kompis som insjuknade i en kronisk sjukdom som väldigt liten, och som därför delar min erfarenhet av att alltid ha mediciner med sig på resor osv.

Vi är båda under 40, och ibland har det hänt att nån bekant reagerat när de sett medicinerna och sagt typ "jag skulle aldrig orka/vilja ta medicin varje dag."
Och ibland kan nån läkare vara bekymrad över att nån behandling är långtidsbehandling, vilket är lite "en medicin mer eller mindre gör varken från eller till" för oss, medan nån läkare man inte träffat tidigare kan fundera på om man kommer att orka hålla på med det.

Men jag tänker att medicinerna är utvecklade för att hjälpa människor må bättre. Då är det ju dumt att vägra ta dem om man har ett behov av dem. Om läkaren bedömer att man har större nytta av medicin — oavsett orsak, varför skulle man då avstå?

Jag vet att det finns folk som tycker det finns något ädelt i att kämpa och ha det lite svårt och jävligt. Men det kan de ha i fred i så fall. Jag har det gärna lite lättare, åtminstone då det gäller hälsan. Jag sätter hellre energin på roliga saker än att bara överleva dagen.

Tänker lite på att kan oviljan mot att ta vissa typer av medicin härstamma i vårt ideal om att klara sig själv? Att man har en mer eller mindre omedveten tanke på att man "inte klarar sig själv" om man tar t.ex vissa mediciner utvecklade inom psykiatrin. Bara tänker högt här och kan ha fel.
Men måste man i så fall alltid klara sig själv, och är det inte bättre att använda de stödhjul som finns än att kanske köra rakt i diket? (Skrivet med stor respekt för alla som har psykiatriska sjukdomar, jag förstår att det inte alltid är samma sak som inom somatiken).
 
Lägger till och det är inte illa menat mot dig @Wille men ofta när det gäller deppighet o ångest så fungerar inte egna tänkandet korrekt Mao lämpligheten att själv bestämma medicineringen fungerar mindre bra.
Jag har alltid haft samma åsikt, även när jag mått bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 699
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 920
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
542
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp