Bli mer liksidig ryttare

Jag, som så många andra, sitter snett i sadeln. Viker mig gärna i vänster sidan i v varv och skjuter fram ena axeln. Jobbar på att bli rakare - såklart. Men det är så jäkla svårt!
Vad är era bästa tips?
Tränare som tjatar har jag 😁
Rider du alltid samma häst (egen?) eller är det ridlektioner på olika hästar?

Generellt är det ju inte helt ovanligt att häst och ryttare är sneda åt samma håll, vilket kan göra att era snedheter förstärker varandra. Så, det kan vara klokt att kolla upp och behandla eventuell snedhet hos hästen också samtidigt som du åtgärdar dig själv som ryttare.
Och kolla upp sadeln.

Sen skulle jag råda dig att börja med att jobba upp din egen liksidighet avsuttet, eftersom du då inte påverkas av hästens oliksidighet.
 
Avsutten träning är värt så fruktansvärt mycket. Symmetriträning och träning som hjälper dig med koordinationen är alltid bra. Det finns en hel hög med konton/personer/företag/appar som fokuserar på avsutten ryttarträning.

Personligen gör jag för lite avsutten träning för tillfället med har en målsättning att få till 2-3 riktiga pass i veckan. Just nu ligger mitt fokus mycket på höftrörlighet (har stelnat till lite väl mycket där det senaste) och rygg (har gammal ryggskada)
 
Rider du alltid samma häst (egen?) eller är det ridlektioner på olika hästar?

Generellt är det ju inte helt ovanligt att häst och ryttare är sneda åt samma håll, vilket kan göra att era snedheter förstärker varandra. Så, det kan vara klokt att kolla upp och behandla eventuell snedhet hos hästen också samtidigt som du åtgärdar dig själv som ryttare.
Och kolla upp sadeln.

Sen skulle jag råda dig att börja med att jobba upp din egen liksidighet avsuttet, eftersom du då inte påverkas av hästens oliksidighet.
Rider två egna - det är min egen snedhet, sadlarna kollas regelbundet :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
725
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 038
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp