Bli vänner igen?

MM

Trådstartare
Vid nyår förra året så sa jag upp vänskapen med min allra bästa vän.

Hon hade betett sig som en skit under hela året. Skickade hon ett sms och jag inte svarade på en gång så sa hon upp bekantskapen med mig. Och detta bara minuter efter hon skickat smset och det hände flera ggr i månaden.
Varje gång hon ringde på kvällarna så var hon full.
"Hon hade semester", "hade en ledig dag", "det var helg" eller "man får passa på när man är ledig från jobbet" - ursäkter hela tiden för att dricka.
Och jag tror en del av hennes konstiga beteende kom från alkoholen.

Nåväl, den dagen jag bestämde mig för att avsluta allt så satt jag på psykakuten och skulle bli inlagd och hon skickade sms på sms hela hela tiden och jag orkade inte svara henne så jag skrev till henne att jag har sett hennes sms och jag ignorerar dig inte men jag kan inte svara henne just nu. Jag hade ingen ork till att svara på hennes fyllesms just nu.
Dagen efter när jag skrevs ut så såg jag sen att hon skickat igen och önskat mig ett bra liv och lycka till med allt.

Skrev till henne varför jag inte svarat henne och frågade varför hon ständigt säger upp bekantskapen när jag inte svarat direkt på smsen.
Får inget svar.

Bestämmer mig då för att det får vara nog och skriver ett handskrivet brev till henne där jag förklarar varför jag inte kan vara hennes vän längre och skriver även att det inte bara är hennes fel att det blivit så här. Lägger ingen skuld på henne alls och skriver att vi älskar nog varandra bäst på avstånd.

Jag får ett sms dagen efter brevet kommit fram där hon förstår hur jag känner och vi önskar varandra allt gott.
Sedan trodde jag det var över men någon månad senare händer det en stor olycka i närheten av var jag bor och hon skickade ett sms och frågade om min man klarat sig undan den. Svarade henne att han lever men skrev inget mer än så.
Ca två månader senare får jag ett sms igen där hon undrar hur det är med mig och familjen. Jag svarar inte på det och får senare ett sms om att hon förstår att jag inte vill vara hennes vän men hon trodde vi kunde vara vänner på avstånd men att det är tråkigt att jag inte vill det. Svarar inte på det heller.

Tiden går och jag trodde allt var lugnt men så skickar hon ett sms vid jul och önskar oss en bra jul och ett gott nytt år.
Svarar inte på det heller.

Sen skickar hon ett sms i mitten på februari och säger förlåt för allt. Att hon slutat dricka alkohol och börjat gå i behandling för en massa symptom hon hade det sista året vi pratade med varandra. Skrev att hon vet att vi inte är vänner längre men ville förklara sig. Önskar mig allt gott.
Jag svarade inte på det.

Sen idag kom ett nytt sms för några timmar sedan där hon skriver att hon saknar mig.
Svarar inte och två timmar senare får jag ett nytt sms där hon skriver att jag klart och tydligt har visat att jag inte vill vara hennes vän längre och hon ber om ursäkt för att hon störde och ska aldrig göra om det. Önskar mig allt gott.
Svarar inte på det heller.


Saken är att jag saknar henne. Vi var bästa vänner i tolv år. Men jag känner att jag inte vet var jag har henne. Vi gjorde verkligen allt tillsammans innan och jag såg henne som min syster. Jag vet inte vad jag ska göra?
Bli vän med henne igen med risk för att hon fortfarande är knäpp? Fortsätta ignorera henne eller be henne sluta höra av sig hela tiden?
 
Sv: Bli vänner igen?

Åh, det där är så svårt.
Jag är ingen långsint människa och tror att folk kan ändra sig. Jag skulle nog svara och låta tiden utvisa om ni kan bygga upp vänskapen igen.
Det tär på en att vara osams men även en dålig vänskap med svek och krav tär.

Jag har själv en fd vän som jag saknar väldigt mycket i perioder. Hon svek mig ordentligt och gjorde mig väldigt illa.
Är inte arg på henne men kommer själv inte ta kontakt. Men hade hon bett om ursäkt hade jag absolut accepterat, förhoppningsvis pratat ut och sen hade vi kunnat börja om.
 
Sv: Bli vänner igen?

Jag förstår att det är svårt, men du har haft ett "uppehåll" på ett ungefär ett år och om du saknar henne och känner att du har utrymme för en sista chans så skulle jag ha gett den. Jag tänker att förändring och personlig utveckling är något som jag gärna stöttar.

Min bästa barndomsvän och jag har en lite liknande situation, men där har kontakten brutits av okänd anledning (vi har alltså inte "gjort slut" eller bråkat eller så) och jag har försökt att återfå den några enstaka gånger sedan 2006; en gång under 2008, jag bjöd henne på vårt bröllop 2010 och en gång 2011. Jag får ingen respons what so ever men har förklarat att jag finns här om hon vill ha kontakt någon gång igen. Jag varken orkar, vill eller tänker vara arg eller bitter över att hon inte svarar, men hoppas så klart att hon hör av sig en vacker dag. :)
(Däremot är vi vänner på Facebook och jag hajar alltid till när jag ser att hon gillar något inlägg eller bild som jag har delat.)
 
Sv: Bli vänner igen?

Svarar er båda.



Det är så svårt för hon var en underbar vän när hon var normal. Världens bästa. Fanns alltid där för mig. Kunde hon göra något så gjorde hon det. Hon har alltid vetat om mitt dåliga mående eftersom vi träffades i fosterhemmet och bodde där tillsammans några månader.

Kanske är det dags att ge henne en sista chans. Hon har lovat att bättra sig så många ggr men hon har ju jagat mig i över ett år nu för att få fortsätta vara min vän och det kan ju faktiskt vara så att hon menar det denna gången.
Jag är inte långsint men vill inte behöva säga upp vänskapen ännu en gång om det visar sig att hon inte ändrat sig.

Vi båda har nog förändrats under detta året vi inte haft kontakt och enligt det hon skriver så har hon ändrat sig livsstil totalt, och mitt liv har förändrats jättemycket det med.

Ska kanske slänga iväg ett sms, men hur ska jag formulera mig? Vi blir ju liksom inte bästa vänner direkt igen utan jag vill ta det lugnt.
Nu bor hon 140 mil ifrån mig så våran vänskap baseras mest på sms och telefonsamtal. Träffas då och då när hon har svängarna förbi här nere.
 
Sv: Bli vänner igen?

Ta ett snack och prata ut och förklara dina villkor för vänskapen i framtiden.
 
Sv: Bli vänner igen?

I min värld finns det ett ganska stort spann mellan ingen kontakt alls och bästisar. Varför inte svara på hennes sms, kanske förklara hur du känner men hålla det på en lite mer ytlig nivå i början?
 
Sv: Bli vänner igen?

Sen idag kom ett nytt sms för några timmar sedan där hon skriver att hon saknar mig.
Svarar inte och två timmar senare får jag ett nytt sms där hon skriver att jag klart och tydligt har visat att jag inte vill vara hennes vän längre och hon ber om ursäkt för att hon störde och ska aldrig göra om det. Önskar mig allt gott.
Svarar inte på det heller.

En sak som jag tänkte på men inte skrev i går är att det kanske är för sent för dig, att du är den som har bränt broarna vid det här laget. Och att det kan vara en ganska taskig signal att ta upp kontakten i samma veva som hon har gett upp hoppet. Lite som för att testa hur länge du kan ge kalla handen innan hon ger upp och visa att du har "makt" i relationen på det sättet.

Typ som en kille som inte svarar på sms och avfärdar all kontakt, men som hör av sig när han vill ligga – och att det alltid kommer i samma veva som en själv börjar känna hur hjärtat har blivit krossat.
 
Sv: Bli vänner igen?

Så kan man se det. Man kan också se det som att hon indirekt säger att "Jag kommer inte höra av mig igen, så om du vill ha kontakt är det upp till dig. Men gör detta på ett icke-pressande sätt genom att påpeka att hon respekterar dig och med en välmenande avslutning."

Till TS: Överlag låter det som en komplicerad relation, men som att ni båda säkert skulle må bra av att prata om det hela. Om hon har ändrat livsstil helt så kanske det är läge nu och kanske ni båda behöver ta det lite lugnt i er vänskap, även om den inte måste vara helt tyst och borta. Kan ni i ömsesidig välmening komma överens om det och förstå varandras behov och problem, så kanske det blir väldigt bra.
 
Sv: Bli vänner igen?

Så är det inte alls min mening att göra. Jag trodde ju faktiskt att vänskapen var över när jag skickade brevet till henne. Sen är det ju hon som hört av sig alla gånger. Jag har bara svarat på ett av hennes sms eftersom det ändå kändes som jag behövde svara på det då hon av omtanke frågade om min man var med i olyckan eller inte.
Jag blev jättepaff när det kom ett sms i julas. Jag hade kommit över henne. Men hon har nog inte kommit över mig.
Sen vill jag inte skicka dubbla budskap genom att höra av mig, då har det känts bäst att inte göra det alls.

Så inte alls min mening att ge henne kalla handen och få makten över det hela.
 
Sv: Bli vänner igen?

Saken är den att hon skrev så i något av smsen jag fick förra året med, att hon inte kommer höra av sig igen. Så jag vet inte riktigt vad hon är ute efter. Känns faktiskt lite som att hon drar till med den repliken då och då för att.. jag vet inte? Hon hör ju ändå av sig.

Ska jag ta kontakt med henne igen så kommer det gå lugnt till. Vi har pratat så många ggr om hennes beteende men hon har aldrig ändrat sig. Nu verkar hon ju dock ha ändrat livsstil och jag vill verkligen tro på det.
Jag är inte oskyldig i den här situationen men det är hon som fått mig att må dåligt och inte tvärtom. Det är hon som sagt upp bekantskapen då och då och jag som blivit ledsen och förlåtit henne om och om igen. Jag tvekar nog att ta kontakt med henne igen för att jag inte vill bli sårad igen.
 
Sv: Bli vänner igen?

Jag hade nog gett det en chans men varit ganska så hård på var gränsen går för hur hon får bete sig, så ni inte hamnar i samma situation igen och får gå igenom allt som i en repris. Kanske har hon blivit en annan människa nu när alkoholen är borta?
 
Sv: Bli vänner igen?

Jag hoppas verkligen det!
Hon har varit beroende av öl sen hon var 14 år då vi lärde känna varandra. Minst en om dagen, helst sju :crazy:
Och tusen ursäkter för att få dricka. Hon var på besök en gång här nere och tog själv bussen in till stan för att sätta sig på lilla torg för att ta en öl. Fick ju passa på när hon hade semester. Och mig lämnade hon hemma för att jag inte ville delta i det hela. Underlättade inte att hon druckit tidigare på dagen heller :crazy:
Så är alkoholen borta så har hon troligtvis ändrat sig totalt, förhoppningsvis.

En gång tvingade hon mig att beställa in tre stora starka åt henne och säga att dom var till mig, för det var ju så pinsamt att beställa in alla till sig själv. Och då var vi ute och åt lunch..
 
Sv: Bli vänner igen?

Tycker du ska svara. Tycker det är lite sorgligt.
Ni behöver inte ha en bästisrelation, men ni att klippa banden helt när ingen av er vill det känns onödigt. Håll henne lite på avstånd och blir hon likadan igen med smsen är det ju bara att klippa kontakten (igen).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 957
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
14 15 16
Svar
301
· Visningar
39 136
Senast: Tranan
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp