”Blicken dör på dem”

Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.
 
Fast på det sättet kan man inte riktigt bedöma. Spöet är förknippat med smärta i en specifik situation. Tar man spöet ur den situationen så har de inte samma association till det.

Sånt blir väldigt tydligt när man tränar hund tycker jag. Brukar du göra övning Y vid X och sedan byter till Z istället för Y så är det inte säkert att hunden förstår alls. Det är samma sak med spöet.
Ja, hästar är inte logiska på det sättet. Därför vissa kan vara rädda för traktorn ute på vägen samtidigt som det är samma traktor som åker in i hagen och ger dom höt. Hästarna vet ju om att förväntningarna inte är samma i hagen som i ridningen och bryr sig såklart inte om spöt då.

Allting för dom är ju satt i ett sammanhang, att slå till ridstöveln när man rider för att "väcka upp" hästen är en ganska aggressiv handling och energi som hästen givetvis känner av.
 
Senast ändrad:
@bellja har du sett hur hästar uppträder vid gemensamt foderbord eller när flera är törstiga samtidigt vid vattenhink eller ett gäng hästar släpps in fritt för att få foder inomhus i sina boxar? Alltså det kan smälla ganska hårt med tänder från ledarhästen och de övriga ska hålla sig undan. Just nu har jag i en hage en snäll gammal valack på lösdrift med ett yngre sto och när det var gott om mat så lät han henne hållas och hon tog mer och mer plats och försökte köra bort honom. Nu när det varit kallt och valacken är hungrigare så har han domderat henne totalt. Han äter först och han kan driva bort henne från fodret. Punkt. Det hindrar inte att han minuten after när han är mätt står och gnuggar och biter på marken extremt kärvänligt med stoet.

När man lär en unghäst att longeras fungerar människans arm som halsen, huvudet och munnen på en häst. Spöet blir då arméns förlängning av halsen/huvudet. Det sättet är det sättet hästar pratar på mellan sig och att lära hästen att arm/spö är människans sätt att prata med hästen. Detta sätt att kommunicera är hästen uppfödd med från sin flock och sin mamma. Den vet.

Det är därför man vill ha flockuppfödda unghästar. Man måste lära unghästen att människan säger samma sak som mammahästen eller övriga flockhästar fast med arm och spö. Det innebär inget våld utan människa-häst-kommunikation där spö är ett hjälpmedel för våra korta armar. Då kan man utan problem stanna hästen i longeringen och smeka hästen med spöet utan någon rädsla hos hästen.
Hur kan du motivera att ha dem ihop? Det är ju helt galet.
 
Och där jag ridit lektion senaste åren (två ridskolor) har det definitivt inte blivit bättre. Både rejält med spöanvändning och såga hästar bakom lod.

Jag är tillräckligt rutinerad för att inte lyssna på de instruktionerna, men många ryttare litar på ridlärarna och gör som de säger.

Vilket har lett till att jag inte längre kan motivera för mig själv att fortsätta rida på ridskola. :(
Det där gäller ju dock långtifrån alla ridskolor! Har aldrig sett det på något av de ställen jag varit och där jag är nu skulle det ALDRIG få förekomma. Men självklart finns det skitridskolor precis som det finns skithästmänniskor rent generellt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aftonbladet publicerar ett stort reportage där man pratat med flera tidigare hästskötare hos ett stort utbildningsstall i Sverige...
Svar
0
· Visningar
1 407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet ryter ifrån efter Aftonbladets granskning där det framkom att ett av Sveriges största inridningsstall använder...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 905
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp