”Blicken dör på dem”

Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.
 
Jag har bara stött på denna människan ett par gånger i mitt liv, men det är typ 23 år sedan. En vän till mig köpte en häst som hon hade för utbildning och förmedlade, den var helt odräglig och ouppfostrad. En 3 årig hingst, eller om den var 4 .. Folk hängde i grimskaftet med kedja när den kom in i ridhuset och den hade helt tagit över hela showen. Min väninna köpte hästen och det blev en fin häst av den utan våld. Då kändes hon i artikeln mest ganska rädd och osäker, hon var definitivt rädd för den här hingsten iallafall.
 
Om någon ligger på gränsen till våld tror jag också att en pressad ekonomisk situation kan "putta" någon över den gränsen. Jag tänker bara på min eget "hästande", hur grovfoderkostnaden för en d-ponny och en shettis har gått från ca 1000 kr/månad för inte alls länge sedan och till ca 2500 kr/månad nu. Såklart måste hästarna prestera ÄNNU snabbare nu, för de kostar ju mer och mer att ha hand om. Jag har också för mig att det stod något i artikeln om att det var fler hästar att sköta, men antal personal hade inte ökat. Så man försöker hålla nere kostnaderna och få hästarna "klara" snabbare. Kan tänka mig att en redan labil människa blir ännu värre i en sådan pressad situation.
 
Alltså jag har arbetat i försäljningsstall, både för dyra och "svenssonhästar" och känner inte igen det du skriver.
Det har inte alltid varit min typ av hästhållning (tex för lite utevistelse eller ridning med graman på nån häst) men inte att man packade på folk sporrar och spö.

Och den här typen av märken får hästarna ju inte av "normal" spöanvändning ens om du använder den som korrigering. Detta är ju ren misshandel. Att folk rider/hanterar hästarna oschysst är väl ingen förvånad över - det är hur extremt det är som folk reagera på.
Jag har också jobbat hos hästhandlare. Vad har det med saken att göra? Jag har inte varit hos några hästhandlare överhuvudtaget på flera år och där har jag aldrig fått höra att jag behöver sporrar och spö.

Jag har inte påstått att den typen av spöanvändning är normal. Det jag har skrivit är att det inte förvånar mig att endel går över gränsen för det är med mer eller mindre våld de allra flesta lär sig rida.
 
Jag har också upplevt en del våld. Både hos eliten och privatpersoner. Hos eliten var det på Irland, de galopperade hästarna mot hinder och sedan i sista sekund så väjde hästen åt sidan antingen själv eller att ryttaren drar den åt sidan, ryttaren hoppar av och sparkar den i magen flera gånger och gör samma visa igen. Förstod inte varför men jag vet att vi försökte anmäla det. Det är en viss o connors unghästar vi såg. Dock inte rida av han själv utan beridare.

Som medryttare har man sett en hel del, jag har varit medryttare hos flera stycken. Alla var inte hemska mot sina hästar hela tiden men ibland kunde mående tryta på ägarna och då gick det ut över hästen. Väldigt tråkigt beteende som man sedan skyller på hästen att man blev arg för att den inte lyssnade etc. Jag är inte felfri jag heller men när jag känner frustration uppstå så avslutar jag hellre än att fortsätta rida eller hantera hästarna. Jag vill inte ha en häst som skärper sig för att den är rädd för mig, jag vill ha en häst som samarbetar tillsammans med mig och förstår att jag är en trygghet den kan söka tröst hos.

Det är så jag jobbar med min Halle. När det var mycket slit och spring med honom så förstod han inte och jag har nu tänkt på att inte överbelasta hans unga hjärna utan låta det ta tid och avsluta passet i tid. Tror många behöver gå den vägen och börja titta på sin häst som en samarbetspartner och inte en maskin för att vinna tävlingar eller sälja den svindyrt. Sen att folk ska skylla på att hästen har en hård skalle och därför kan måtta stryk är för mig idioti. Man hittar bara ursäkter för att få ur sina ilskproblem på ett djur som förlåter mer än vad den bör.
 
Ta tex på en nybörjarlektion och hästen går in i mitten hela tiden. Då kan ridläraren gå fram med ett kortare spö som den personen bara håller i. Det betyder inte att man i regel piskat på hästen i fråga utan just har en förstärkning vid behov. Beror ju helt på häst såklart. Finns de som faktiskt är rädda av olika anledningar. Troligtvis beroende på vad som hänt i deras tidigare liv.
Oavsett tycker jag det blir fel att likställa allt som tex som spön som att det per se är dåligt. Allt beror helt på hur man använder sig av det. Detta som kommit fram på bilderna är helt fruktansvärt och jag har aldrig sett detta irl trots jobbat i proffstall och på ridskola och jobbat med duktiga beridare och tränare. Detta är så långt ifrån normalt och riktigt. Det känns faktiskt overkligt att detta förekommer på sitt/sina håll
Jag håller med, och skulle inte kalla det rädsla. Mer respekt, att hästen vet att jaja, jag får väl jobba på och kan inte löka hur mycket som helst. Ridskolehästar blir ofta mycket skickliga på att snabbt läsa av vad de har i sadeln, och anpassa ansträngningen därefter.
 
Jag håller med, och skulle inte kalla det rädsla. Mer respekt, att hästen vet att jaja, jag får väl jobba på och kan inte löka hur mycket som helst. Ridskolehästar blir ofta mycket skickliga på att snabbt läsa av vad de har i sadeln, och anpassa ansträngningen därefter.
"Jaja, jag får väl jobba på och kan inte löka hur mycket som helst.. för då kommer det göra ont" dvs rädsla. Eller respekt, som många hästmänniskor hellre kallar det. Det finns tyvärr många ord vi använder för att förmildra det vi gör mot hästarna.

Och dessutom, om hästen gör allt för att slippa jobba, dvs den har lärt sig att läsa av och anpassa sin ansträngning, så är det ju själva jobbet som är tråkigt för den? Är det då rätt att med våld eller hot om våld, få den att prestera ändå? Där har vi själva grundproblemet med ridsporten.
 
Om det görs på rätt sätt skulle jag också kalla det respekt, och då är det en ömsesidig respekt. Ungefär som en bra lärare i skolan.
På vilket sätt är det ömsesidig respekt? Och hur kan det vara ömsesidigt när en människa, som är väldigt mycket mer intelligent, använder våld på ett planerat och uttänkt sätt för att få ett flyktdjur att lyda? Jag hade aldrig velat ha en lärare som slår mig om jag gör fel eller inte lyder. Jag hade haft respekt men också varit rädd men självklart hade jag lytt läraren. Hur är det att vara en bra lärare? "Om du inte gör som jag säger gör det ont, eller blir obehagligt tills du lyder mig"
 
Jag tror det är dags att hästvärlden börjar ifrågasättas ännu mer. Många upprepar bara det som de lärt sig på ridskolan eller gamla traditioner utan att fundera på varför hästen lyder. Det går inte riktigt att diskutera med väldigt många för då får man bara höra att man inte ska lägga sig i eller möts av argument där faktan kommer från deras ridlärare. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att våga ifrågasätta sig själv och varför man egentligen gör som man gör. Vi alla älskar väl ändå våra hästar och vill deras bästa.
 
På vilket sätt är det ömsesidig respekt? Och hur kan det vara ömsesidigt när en människa, som är väldigt mycket mer intelligent, använder våld på ett planerat och uttänkt sätt för att få ett flyktdjur att lyda? Jag hade aldrig velat ha en lärare som slår mig om jag gör fel eller inte lyder. Jag hade haft respekt men också varit rädd men självklart hade jag lytt läraren. Hur är det att vara en bra lärare? "Om du inte gör som jag säger gör det ont, eller blir obehagligt tills du lyder mig"
Du missförstod. Det du beskriver är ingen bra lärare, utgå istället från vad du tycker är en bra lärare och vad som gör att eleverna sköter sig trots att de inte är rädda.
 
Du missförstod. Det du beskriver är ingen bra lärare, utgå istället från vad du tycker är en bra lärare och vad som gör att eleverna sköter sig trots att de inte är rädda.
Vi pratade ju om hästar som skärper sig när man har spö i handen. Dvs en lärare som hotar med våld. Hur kan det göras på ett bra sätt av en bra lärare?

Och du svarade inte på frågan, hur är det ömsesidig respekt?
 
Senast ändrad:
På vilket sätt är det ömsesidig respekt? Och hur kan det vara ömsesidigt när en människa, som är väldigt mycket mer intelligent, använder våld på ett planerat och uttänkt sätt för att få ett flyktdjur att lyda? Jag hade aldrig velat ha en lärare som slår mig om jag gör fel eller inte lyder. Jag hade haft respekt men också varit rädd men självklart hade jag lytt läraren. Hur är det att vara en bra lärare? "Om du inte gör som jag säger gör det ont, eller blir obehagligt tills du lyder mig"
Du förutsätter att ett spö alltid används för att bruka våld, något som inte alltid är sant. Ett spö är en förlängning av din arm. Kan din arm bruka våld? Ja, men den kan också brukas som en drivande hjälp, eller som en belöning.
 
Jag tror det är dags att hästvärlden börjar ifrågasättas ännu mer. Många upprepar bara det som de lärt sig på ridskolan eller gamla traditioner utan att fundera på varför hästen lyder. Det går inte riktigt att diskutera med väldigt många för då får man bara höra att man inte ska lägga sig i eller möts av argument där faktan kommer från deras ridlärare. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att våga ifrågasätta sig själv och varför man egentligen gör som man gör. Vi alla älskar väl ändå våra hästar och vill deras bästa.

Det är skitjobbigt att rannsaka sig själv och inse hur illa man behandlat sina hästar genom åren. Mycket lättare att bara sticka huvudet i sanden och hålla sig till enkla ursäkter som att spö är ”förstärkande” och att tygeltag inte är otrevligt för hästen.
 
Du förutsätter att ett spö alltid används för att bruka våld, något som inte alltid är sant. Ett spö är en förlängning av din arm. Kan din arm bruka våld? Ja, men den kan också brukas som en drivande hjälp, eller som en belöning.
Nej det är jag medveten om. Den här diskussionen går tyvärr bara runt och runt. Vad jag än skriver så går ni tillbaka till samma argument. Men okej, en sista gång: Skärper sig hästen eller springer snabbare så fort man har ett spö I handen=hästen vet att spö betyder obehag/smärta=ni kallar det respekt men det är en rädsla (som är olika stark för olika hästar men likväl en rädsla för konsekvenser)=ingen "bra lärare" använder hot om våld och det är inte ömsesidig respekt när man behöver använda ett hot om våld för att få någon att lyda.

Att spö används på andra sätt ibland är helt irrelevant i detta sammanhang. Det är helt självklart att det kan användas på bra sätt också. Men det är inte det jag pratar om.
 
Det är skitjobbigt att rannsaka sig själv och inse hur illa man behandlat sina hästar genom åren. Mycket lättare att bara sticka huvudet i sanden och hålla sig till enkla ursäkter som att spö är ”förstärkande” och att tygeltag inte är otrevligt för hästen.
Ja, det är skrämmande ibland faktiskt. Men inte konstigt, när man fick lära sig detta direkt när man var ett barn. Hjärntvätt. Jag har piskat och slagit hästar när jag var 10 liksom, vilket är helt sjukt att tänka på. Att en vuxen människa sa åt en att göra det för att hästen inte skulle "komma undan". Att ta med ett spö när man skulle rida de lata hästarna på ridskolan var ju också helt normalt, för då gick de ju plötsligt mycket snabbare.

Tycker det är så tråkigt att dessa frågor aldrig riktigt diskuteras, det är enklare att bara fokusera på de riktigt hemska fallen men aldrig fundera på hur våld inom ridsporten kan vara så normaliserat att ingen gått ut i media tidigare.
 
Nej det är jag medveten om. Den här diskussionen går tyvärr bara runt och runt. Vad jag än skriver så går ni tillbaka till samma argument. Men okej, en sista gång: Skärper sig hästen eller springer snabbare så fort man har ett spö I handen=hästen vet att spö betyder obehag/smärta=ni kallar det respekt men det är en rädsla (som är olika stark för olika hästar men likväl en rädsla för konsekvenser)=ingen "bra lärare" använder hot om våld och det är inte ömsesidig respekt när man behöver använda ett hot om våld för att få någon att lyda.
Om det är så att hästen skärper sig för att den är rädd för att bli slagen av longerspöet har man definitivt gjort fel i hanteringen. Det är samma med en vanlig lädergrimma, den används också som ett tvångsmedel för att få hästen att göra som man vill men har man gjort rätt förknippar hästen inte grimman med obehag eller rädsla även om den vet att man måste uppföra sig när en människa håller i den.
 
Senast ändrad:
Jag har också upplevt en del våld. Både hos eliten och privatpersoner. Hos eliten var det på Irland, de galopperade hästarna mot hinder och sedan i sista sekund så väjde hästen åt sidan antingen själv eller att ryttaren drar den åt sidan, ryttaren hoppar av och sparkar den i magen flera gånger och gör samma visa igen. Förstod inte varför men jag vet att vi försökte anmäla det. Det är en viss o connors unghästar vi såg. Dock inte rida av han själv utan beridare.

Som medryttare har man sett en hel del, jag har varit medryttare hos flera stycken. Alla var inte hemska mot sina hästar hela tiden men ibland kunde mående tryta på ägarna och då gick det ut över hästen. Väldigt tråkigt beteende som man sedan skyller på hästen att man blev arg för att den inte lyssnade etc. Jag är inte felfri jag heller men när jag känner frustration uppstå så avslutar jag hellre än att fortsätta rida eller hantera hästarna. Jag vill inte ha en häst som skärper sig för att den är rädd för mig, jag vill ha en häst som samarbetar tillsammans med mig och förstår att jag är en trygghet den kan söka tröst hos.

Det är så jag jobbar med min Halle. När det var mycket slit och spring med honom så förstod han inte och jag har nu tänkt på att inte överbelasta hans unga hjärna utan låta det ta tid och avsluta passet i tid. Tror många behöver gå den vägen och börja titta på sin häst som en samarbetspartner och inte en maskin för att vinna tävlingar eller sälja den svindyrt. Sen att folk ska skylla på att hästen har en hård skalle och därför kan måtta stryk är för mig idioti. Man hittar bara ursäkter för att få ur sina ilskproblem på ett djur som förlåter mer än vad den bör.

Min erfarenhet av våld mot hästar är nästan helt uteslutande på ridskolan. Främst när jag var liten på 90-talet. Min hästägare när jag har varit medryttare har varit fina hästmänniskor som varit lyhörda för hästarna och väldigt mån om dem!
 
Om det är så att hästen skärper sig för att den är rädd för att bli slagen av longerspöet har man definitivt gjort fel i hanteringen. Det är samma med en vanlig lädergrimma, den används också som ett tvångsmedel för att få hästen att göra som man vill men har man gjort rätt förknippar hästen inte grimman med obehag eller rädsla även om den vet att man måste uppföra sig när en människa håller i den.
Ja men tyvärr är det väldigt många som säger att det räcker att hålla i ett spö utan att använda det, för att hästen ska skärpa sig. Då anser de att det är en snäll metod och att de inte brukar våld mot sin häst. Det är det jag försöker förklara: det är inte en snäll metod för man hotar fortfarande om våld. Tyvärr är det jättevanligt att folk säger så och det sägs även här i tråden. Det verkar vara något många får lära sig i ung ålder. Och det har jag också lärt mig; på ridskolan var det bara så att vissa hästar krävde att man red med spö för att gå fram. Ingen ifrågasatte det, men nu är det dags att göra det.

Och ja, om man rider en häst genom att använda ett tryck/obehag eller använda en grimma att dra i när den leds så är det ju också en typ av tvång som man också kan diskutera. Men om man ska hålla sig till spödiskussionen: ryttaren som sitter på hästen har fortfarande sina armar och ben att skänkla och dra med om hästen inte lyssnar. Om vi utgår från att ryttaren redan gör detta men det inte funkar utan spö, då är ju ett spö något hästen tycker är ännu mer obehagligt, vilket ju säger en del. Och nej, nu pratar jag inte om småbarn som kanske har svårt att sparka eller vad som helst.
 
Senast ändrad:
Om det är så att hästen skärper sig för att den är rädd för att bli slagen av longerspöet har man definitivt gjort fel i hanteringen. Det är samma med en vanlig lädergrimma, den används också som ett tvångsmedel för att få hästen att göra som man vill men har man gjort rätt förknippar hästen inte grimman med obehag eller rädsla även om den vet att man måste uppföra sig när en människa håller i den.
Vilken bra liknelse :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aftonbladet publicerar ett stort reportage där man pratat med flera tidigare hästskötare hos ett stort utbildningsstall i Sverige...
Svar
0
· Visningar
1 407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet ryter ifrån efter Aftonbladets granskning där det framkom att ett av Sveriges största inridningsstall använder...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 905
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp