M

MajaJ

Var nyligen på en kurs med BB och funderar på en sak som jag noterade där. Jag rider bl a på ridskola och får då hela tiden kommentarer som “titta vart du ska”, “lyft blicken” osv. När jag nu såg de duktiga ryttarna som red på BB kursen så var det inte en enda som tittade vart de skulle eller höll upp hakan, utan de satt alla och tittade ner i backen kanske någon meter framför hästen, och ingen fick några kommentarer om hur de höll huvudet eller vart de tittade. Så nu undrar jag om man inom den akademiska ridningen inte tycker att regeln om att titta dit man ska och att hålla huvudet lyft gäller, och i så fall varför är inte det en bra regel. :confused:
 
jo, det är väl en bra regel? då vrider man ju sitt huvud efter hästens, så att huvud och axlar är parallelt med hästens. jag har iaf fått komentaren att titta dit jag ska av BB. jag har fått den kommentaren av nästan alla jag ridit för :o sitter alltid och tittar ner när jag koncentrerar mig :crazy:
 
Att man håller pannan åt samma håll man vill att hästen ska hålla pannan (alltså att man generellt sett tittar i färdriktningen, utom i öppna där man tittar lite inåt) och håller upp huvudet tycker jag nästan är ett förutsättning för att ridningen ska funka. Oftast säckar kroppen ihop om man tittar neråt.
 
För att inte tala om hur handen påverkas. (En ryttare som tittar ner blir mycket mer hård i handen).
 
Nej. Hästen ska vara böjd i öppnan. Inåt är alltid åt det håll hästen är böjd. Alltså tittar man inåt. När du tittar inåt får du med dig din yttre axel (förhoppningsvis), och lite andra blandade kroppsdelar av olika kvalisorter, och summan av kardemumman är att då får man med sig ytterbogen också.
 
Nu är du väl lite inkonsekvent? Ska man titta ditåt man rider så ska man göra det i öppna också. Resten av kroppen kan få vara placerad i öppnaställning, men blicken bör allt titta i färdriktningen.
 
Jag läste nyligen en ganska lång artikel om detta i januariupplagan av engelska tidningen Horse&Rider. Författaren ansåg att blicken skulle riktas mellan hästens öron. Hon menade att det gick lättare att koncentrera sig och läsa av hästens signaler om man fokuserade sig på den. Detta medför att även hästens koncentration ökar. Om man tex tittar upp på en raksträcka är risken stor att även hästen höjer huvudet och börjar fokusera på omgivningen. Dessutom blir ryttarens rygg stelare då.

Personligen tror jag att det ligger en del i det. Jag känner mig lite avskuren från min häst om jag inte får titta på den. Ju mer man kan läsa av sin häst desto bättre. Men om man tänker svänga, eller rida en volt m.m. är det ju en stor fördel att titta dit man tänker rida, för då placerar man ju automatiskt hästen rätt. Dessutom säckar man ju som sagt lätt ihop om man tittar nedåt hela tiden. Summa summarum: Man bör nog inte låsa huvud och blick i någon fast position, varken hög eller låg.
 
Nja, jag håller med Svea. Ens huvud som hästens, axlar som bogen och höft som hästens bäcken.

Alltså tittar "man" inåt i öppnan.
 
Näsan (och blicken får man förmoda) i riktining som hästens har jag fått lära mig. En blick som ser vad som händer runt om kring är ju lika relevant inom den barock/akademiska/what-ever...ridkonsten som inom vilken annan ridning som helst. Hur skall man annars lyckas hugga huvudet av sin ridlärare, jag menar motståndare?!
Överlag tycker jag att sitsen, handställningen och blicken är den samma inom den ridning jag lärde mig på ridskolan och den akademiska ridning jag praktiserar nu. Med en skillnad att sitsen används mer inom den akademiska ridningen och händerna mindre. Men annars tycker jag att jag använder den vanliga lodräta sitsen. Men det kanske beror på vilka tränare man rider för?
 
LÄSTE du mitt inlägg? Jag skriver att man ska ha sin panna i samma riktning som hästen ska ha sin panna. Vilket INNEBÄR samma håll som färdriktningen med UNDANTAG av öppna.

De personer som har klarat synundersökningen för körkort, där vissa grundkrav för periferseende ingår, bör klara galant att inte krocka med något även om de följer denna lilla regel.
 
Blicken är jätteviktig i nästan allt du gör.
Rider eller arbetar man min shettis vid hand så MÅSTE man titta dit man ska. Annars landar man där han tycker det passar. & det gäller att titta i tid annars drar han lätt åt andra hållet & ryttaren åker av för att den trodde att han skulle följa den sena anvisningar åt ett helt annat håll.
När jag rider min andra ponny så håller jag med svea. Titta dit du ska förutom i öppnan, där tittar du innåt, eller har i alla fall pannan vänd innåt. Ögonen kan ju fortfarande se något framåt även med pannan vänd innåt.

När jag hjälpt min kompis lite så har jag märkt att när hon sitter & tittar ner på hästen "trycker" hon ner honom. Det räckte med att hon vände upp blicken & hans steg förändrades markant! :D

Så alla hästar är olika känsliga för blicken & alla ryttare rider olika beroende av blickens fäste. Men den är viktig det kan man ju konstatera! :bump:
 
Praktisk erfarenhet! Testa själv! Be en kompis agera häst och sätt på den träns. Nackstycket och pannremmen om skulten och så får "hästen" hålla i bettet med fingarna (håll både om bett och om bettringar - fläta in fingrarna). Sätt hästen på en stol och ställ dig själv framför, så det blir samma vinkel som vid ridning. Ta upp en jämn kontakt med "hästen", be hästen skritta (i bettet) och följ med. Be hästen referera hela tiden (nu är du efter, nu är du för hård, nu är det ett jämnt stöd). När ni är lite mer samspelta kan du börja öva på att ha en jämn kontakt och göra olika saker samtidigt - titta ner på dina händer, höj axlarna, spänn tårna. Jag lovar att hästen känner det som att du blir stum i handen.

Att kika ner känns i hästens mun, synd att det inte är fler som själva "leker häst" - det kan få upp förståelsen åtminstone. (Därför tycker jag det är extra jobbigt att se många nyfrälsta barockare på hårda bett som sitter och glor ner - för jag har sett den här företeelsen ofta...)
 
Då är ju problemet löst eftersom innerögat då kommer att kika i färdriktningen även när näsan pekar i samma riktning som hästens :idea:
 
Så kan man göra, lyssna sig fram :)
Nä, man rider med sitt innre focus och kan rida i vilken riktning som helst utan att se dit. Mental kontroll.
Är man koncentrerad så sitter man inte och skådar rakt ut i luften. Man sänker hakan och känner vad som sker.
 
Det är svårt att sitta rak i ryggen om övre delen av ryggraden är böjd framåt (som den ju oftast blir om man tittar nedåt)och ofta åker också axlarna fram. Detta händer ofta mej i alla fall, och axlar fram betyder spända axlar och i sin tur en hård hand.
men...
Det går ju också att sitta korrekt men bara föra blicken nedåt, uppåt åt sidan eller titta på motståndaren som man ska halshugga, men då är det ju bara ögonmuskeln som ska ändras ingenting annat :)
 
Hmm, jag sänker inte hakan när jag koncentrerar mig och jag känner rätt bra om jag får säga det själv. :) Men jag förstår kanske inte vad du menar med sänking av hakan. Jag ser framför mig en ryttare som tippar fram huvudet vilket varken är snyggt, särskilt effektivt, eller bra för nacken i längden. Eller kanske gapar de? ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag såg fram emot att få åka till veckans ridlektion, tyckte det kändes lite roligt att få komma upp på en hästrygg igen. Och den här...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 834
Senast: pulkaskurk
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 241
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp