Det där växte jag ifrån för länge sen, men om du säger att det är så...
 
Och fånga flugor :eek: kan man göra enbart på sommaren, men då måste man nog rida rätt fort. :)
 
Vilken härlig inställning "det där växte jag ifrån för länge sen"!
 
Vad växte du ifrån? Känslan för hästen?
Jag förstår inte hur du menar. Man har väll alltid en nytta av att känna av hur hästen känner det?
 
När man rider med sitt inre fokus kan man navelskåda utan att faktiskt TITTA på sin navel. Alltså finns det inget som hindrar att man håller upp sitt huvud :rofl:
 
Jag växte ifrån behovet att känna med så handgripliga metoder. Nu känner jag mera med naveln och ser med det tredje ögat :)
 
Kul att det blir lite funderingar kring ridningen igen... Naturligtvis blir det olika beroende på både hästen s och ryttarens nivå - och ofta kan man göra på flera sätt - hästen anpassar sig snällt.
Det jag ser som faran med att titta inåt är att många då viker sig i innersidan. Att lätt vrida om och titta i färdriktningen ger indikationer till hästen om vad jag vill - en del kan väl kalla det för magöga om dom vill - funkar gör det.
Kan också bero lite på hur man väljer att rida öppnan. Jag tränar ofta skolor utan vägg och utomhus. Känns kanske ännu mer att man bör veta vad som riskerar att hamna under hovarna. T_B :)
 
Ah, men jag vill att överkroppen också ska vara vriden inåt. Visst finns det då en risk att man viker sig i överkroppen. Men det får man helt enkelt se till att träna bort!

/Svea - som varken har vägg eller ridhus att tillgå. Koltrastar och kaniner, huka er för här kommer vi i öppna!
 
För övrigt minskar risken att vika sig i sidan avsevärt om man låter bli att försöka klia sig på bröstkorgen med skägget, utan i stället håller upp både huvud och bröstkorg, eller, för att uttrycka sig lite vulgärt, rider med bröstvårtorna först!
 
Jag tycker det är många ryttare inom olika discipliner som sitter och tittar ner, även inom barocken.

Min akademiska instruktör är i alla fall mycket noga med detta. Hon är på mig som en hök! Jag håller på lär mig titta upp, och lär mig att kunna känna in hästen (och dess böjning t.ex) utan att behöva titta på den hela tiden. Jag har också fått känna hur hästen blir mer framtung när jag sitter och tittar och ner, och omvänt blir lättare fram när jag tittar upp.

Har även märkt skillnad på "vanliga" ridskolehästar, hur de blir mer framåt och energin flödar bättre om jag tittar upp.

Men jag har en obändig lust att titta ner på hästen när jag söker kontakt med den, eller har tappat centreringen. Just nu tänker jag nog som så att jag bör lär mig att vara flexibel och göra det som behövs, men inte fastna i det. Titta ner på hästen när jag behöver det för att hjälpa mig själv till centrering, kontrollera böjning, plocka upp kontakten igen, och sen kunna titta upp igen med bibehållet resultat. Och förhoppningsvis komma därhän att jag inte längre behöver kontrollera att hästen faktiskt är där :D

På "vanliga" ridskolan säger ridlärarna ofta att vi ska överdriva tittandet inåt t.ex på volten, för att göra oss mjukare i axlarna och verkligen föra in inre axeln. Men på mina akademiska lektioner blir det helt fel och jag håller på lär om. När jag hittar rätt bör det fungera på ridskolehästarna också, för jag är övertygad om att de är lika känsliga bara de får chansen.

I övrigt har jag lärt mig så som Svea skriver, pannan i samma riktning som hästen panna. Med "mjuk" blick och rörliga ögon har man ju ändå riktningen klar för sig i t.ex öppna.
 
Den som sett Bent rida tvekar nog inte om hur viktig blicken är. Han är jättenoga med det (och allt annat)
På de kurser jag varit så har jag hört honom kommentera det men ibland kanske det blir så att det glöms bort "till förmån" för andra saker. Lite mysko förklaring kanske men jag antar att ni förstår mig i alla fall!
 
Ja jag tror också att det sätts åt sidan i "början" för en del andra saker istället.

Man närker ju själv att ju nyare något är (= mer koncentration krävs) desto mer vandrar blicken nedåt.

Gör man något som man är "van" vid och vet hur det ska kännas kommer blicken automatiskt upp mer.
 
Jag haller med om att det ar bra att "se dit man ska" och lyfta blicken.

Det dar du namnde med hakan tyckte jag var intressant. Nagot som jag har jobbat ganska mycket med sjalv den senaste tiden ar ryttarens egen placeringen av huvudet och nacken. Och jag har upptackt att om man stabiliserar den regionen pa sig sjalv eller den ridande, genom att bla fora hakan mer mot halsen, ar det betydligt lattare att halla ordning pa sin egen rygg samt att fa battre hallning pa hasten. :)
 
De flesta som red på kursen jag var på är inte några nybörjare, utan flera av dom är riddare. Det var just därför jag blev förvånad av att de så tydligt stirrade ner i backen.
 
Det var därför jag skrev början med "". Alltså allt är ju nytt någon gång...det var mer så jag menade. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag såg fram emot att få åka till veckans ridlektion, tyckte det kändes lite roligt att få komma upp på en hästrygg igen. Och den här...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 834
Senast: pulkaskurk
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 241
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp