Blindtarmen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moondance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 5 558
M

moondance

Vart sitter den egentligen på hästarna & gör den någon nytta?? Kan hästar precis som vi människor få den infekterad & måste operera bort den?? OM det är så att den kan bli infekterad på hästar. HUR ser man då det på hästen att den har problem med den?? Blir dom ömma i magen då?? Eller hur kan man veta det??? Hur kollar man upp om det är blindtarmen som spökar, gör man då titthål som på människor först eller??

/Satt bara & funderade lite, då min kusin nyss fick operera bort sin blindtarm/ :confused:

Sv: Blindtarmen

hästars blindtarm innehåller ca 20 liter vätska så den behövs i allra högsta grad

Cellulosan bryts ner där och i stora kolon. Det finns massa härliga bakterier och mikroorganismer där. Hästar kan inte heller få blindtarmsinflammation, då den är så stor att det inte kan bli stopp där. Ja, om den inte får kolik vill säga.

Så utan blindtarmen kan den inte bryta ner hö och gräs, så den behövs! Hoppas det var svar på din fråga.

/Zenith

Till skillnad från vårt lilla blindtarmsbihang är hästens blindtarm mycket viktig för foderspjälkningen. Här sker den största delen av den sk mikrobiella nedbrytningen av svårspjälkade kolhydrater som t ex cellulosa. Lite förenklat kan man säga att miljontals "goda" bakterier hjälper hästen att omvandla det snärjiga gräset till smältbara "partiklar". Det är tack vare detta hästen kan livnära sig på grovfoder. Bakteriefloran i blintarmen och grovtarmen hjälper också till med produktion av vissa vitamin,däribland vit B.

Hästen får inte samma sorts blindtarmsinflammation som vi människor. Däremot är det inte helt ovanligt att hästen får en förstoppning i just blindtarmen. Detta yttrar sig som kolik, ibland som perioder av kolik följt av diarréer. Ibland kan också bakteriefloran i blind- och grovtarm bli störd, t ex i samband med en antibiotikakur eller om hästen fodras med för mycket kraftfoder. Följden blir att "dåliga" bakterier växer till och producerar toxin (gift). Följden kan bli en kraftig diarré.

Aha, okej det visste jag inte. Vilken skillnad på våran & hästarnas blindtarm. :smirk: Tack så mycket, det vart verkligen jätte bra förklarat, nu förstår jag mycket bättre!! ;) :bow:

Vet du vart blindtarmen sitter på hästen?? Bild??

Senast ändrad av en moderator:

Nej, någon bild har jag inte, men det måste ju finnas på nätet någonstans? Latin för blindtarm är "caecum", kan vara bra att veta om du ska tyda någon anatomisk bild!

Blindtarmen hos häst sitter innanför det högra flankvecket. Om du lägger örat tätt intill så kan du höra regelbundna kontraktioner (magknorr!). Kontraktionerna kommer med någon minuts mellanrum. Beroende på hästras kan man väl lite grovt säga att den är mellan 50 och 100 cm lång och formad som en banan ungefär!

Okej, jag ska försöka att leta upp någon..

Är det någon annan som har, så får ni gärna lägga upp den?? :bow: ;) Gärna en bild där det visas vart blindtarmen sitter, alltså inte bara på själva blindtarmen, för att det lyckades jag hitta själv. :eek: Såg lite äckligt ut, precis som en banan. :smirk: Fast det vart nog människornas blindtarm jag hittade, gissar på att hästarnas är mycket större som du skrev. :smirk:

Tack för förklaring, fattar typ. :D

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 079
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 117
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 907
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..