L
Love_Maya
Hej!
Nu har min häst börjat gå ner i vikt igen.
Hon är ju normal i vikten fortfarande men hon äter inget gräs längre i hagen fastän dem har fint grönt gräs. Hennes "bästa kompis" & en annan häst flyttade till ett annat sommarbete men jag ville inte hänga med eftersom jag rider lite på Maya & det kan ju bli jobbigt men jag skulle säkert få låna något gammalt skjul att ha sadel & sånt i men jag bestämde mig för att inte hänga med. Hon verkar vara ledsen & står bara & hänger
Kan det vara för att hennes kompis är borta? Betet där hennes kompis går är fint, det finns mycket träd men det är taggtråd. Fast Maya har gått i den hagen i våras & det gick bra. Men det är MYCKET mygg där ute & det hatar Maya. Ska jag flytta dit henne eller låta henne stanna & ge ännu mer kraftfoder?
Hon får;
2,6 kg kornkrossblandning (90 % kornkross & 10 % havre.)
0,4 kg betfor (Blir väl ca 0,8 kg när det blötläggs.)
1½ dl sojamjöl
Fri tillgång till salt & mineraler
Fri tillgång till gräs (Om hon står inne några timmar på dagen får hon hö som är nyskört.)
1-2 st "rågbollar" (Rågmjöl/Soja/Havregryn)
Ska även ge henne B-vitamin eftersom det finns lite vinterpäls kvar på vissa ställen..
Ska jag ge henne något mer, kanske Grund eller Groov? Eller är det bara för att hennes kompis är borta? Vad tror ni?
Kram
Nu har min häst börjat gå ner i vikt igen.
Hon får;
2,6 kg kornkrossblandning (90 % kornkross & 10 % havre.)
0,4 kg betfor (Blir väl ca 0,8 kg när det blötläggs.)
1½ dl sojamjöl
Fri tillgång till salt & mineraler
Fri tillgång till gräs (Om hon står inne några timmar på dagen får hon hö som är nyskört.)
1-2 st "rågbollar" (Rågmjöl/Soja/Havregryn)
Ska även ge henne B-vitamin eftersom det finns lite vinterpäls kvar på vissa ställen..
Ska jag ge henne något mer, kanske Grund eller Groov? Eller är det bara för att hennes kompis är borta? Vad tror ni?
Kram