Bukefalos Blir omdirigerad till Telia

@Gunnar Fick den här annonsen på datorn nyss (så ingen omdirigering inblandad). Går till briadostore.com och när jag sökte på namnet fick jag i princip enbart träffar om scams. Så oavsett om den är relaterad till detta eller inte så är det väl en högst tveksam annons.

31949

Då försöker jag förklara igen.
En "interaktiv" banner som kan se ut som vilken banner som helst kan ha en kod i sig så att den vidarebefordrar till sidorna ni får upp. Ni behöver inte klicka på banner för att detta skall inträffa. Normalt utgår jag ifrån att Google tar bort den typen av banners ganska snart.
Om det var någon typ av attack förstår jag inte varför man enbart skulle attackera användare med ipad och iphone.
Det jag beskriver har hänt på andra sidor tidigare bland annat drabbades ett antal världskända tidningar av något liknande där problemen var problematiska banners som vidarebefordrade till andra sidor.

Det är rimligen något i ios som gör detta möjligt, ett problem som inte verkar finnas på android-mobiler eller datorer.

Sedan kan jag tänka mig att internet operatörers support inte alltid har full koll framförallt om det är helgpersonal.
Min android blockerar pop up på buke med information om att det var misstänkt skadligt. Händer ingen annanstans än Buke och inte varje gång. Men nu och då går jag "ett popup-fönster blockerades bla bla"

Så den siktar nog inte på iPhone men Android lyckad kanske stoppa det.

Jag har inte varit inne på Buke med mobilen sedan popup-problemet dök upp. Det har inte varit några problem sen dess när jag surfat på mobilen tills för ett par dagar sedan då samma typ av popup dök upp på en annan sida. Igår kom det en sån igen när jag skulle läsa en nyhet på Hippson. Enda kopplingen jag kan göra är att det dyker upp på sidor där det finns någon typ av reklambanner. Jättestörigt, men verkar ha blivit ett vanligare problem på iOs Safari vad jag läst mig till på nätet. Någon form av Adware.

Nu när jag är inne via en vanlig Windows-dator ser jag en ikon uppe bredvid låsikonen i adressfältet. Ser att det står "spårningsförsök blockerat". Hmm.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• Så himla hästsugen

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

• Dagboken