Blir omdirigerad till Telia

@Gunnar Fick den här annonsen på datorn nyss (så ingen omdirigering inblandad). Går till briadostore.com och när jag sökte på namnet fick jag i princip enbart träffar om scams. Så oavsett om den är relaterad till detta eller inte så är det väl en högst tveksam annons.

31949
 
Då försöker jag förklara igen.
En "interaktiv" banner som kan se ut som vilken banner som helst kan ha en kod i sig så att den vidarebefordrar till sidorna ni får upp. Ni behöver inte klicka på banner för att detta skall inträffa. Normalt utgår jag ifrån att Google tar bort den typen av banners ganska snart.
Om det var någon typ av attack förstår jag inte varför man enbart skulle attackera användare med ipad och iphone.
Det jag beskriver har hänt på andra sidor tidigare bland annat drabbades ett antal världskända tidningar av något liknande där problemen var problematiska banners som vidarebefordrade till andra sidor.

Det är rimligen något i ios som gör detta möjligt, ett problem som inte verkar finnas på android-mobiler eller datorer.

Sedan kan jag tänka mig att internet operatörers support inte alltid har full koll framförallt om det är helgpersonal.

Min android blockerar pop up på buke med information om att det var misstänkt skadligt. Händer ingen annanstans än Buke och inte varje gång. Men nu och då går jag "ett popup-fönster blockerades bla bla"

Så den siktar nog inte på iPhone men Android lyckad kanske stoppa det.
 
Jag har inte varit inne på Buke med mobilen sedan popup-problemet dök upp. Det har inte varit några problem sen dess när jag surfat på mobilen tills för ett par dagar sedan då samma typ av popup dök upp på en annan sida. Igår kom det en sån igen när jag skulle läsa en nyhet på Hippson. Enda kopplingen jag kan göra är att det dyker upp på sidor där det finns någon typ av reklambanner. Jättestörigt, men verkar ha blivit ett vanligare problem på iOs Safari vad jag läst mig till på nätet. Någon form av Adware.
 
Nu när jag är inne via en vanlig Windows-dator ser jag en ikon uppe bredvid låsikonen i adressfältet. Ser att det står "spårningsförsök blockerat". Hmm.
 
Undrar om det är det här som händer mig ikväll sen kanske en timme tillbaka? Buke hinner bara precis ladda klart innan jag dirigeras vidare; först en sida som sedan laddar över till en annan som laddar till en tredje som det ser ut. Rensat historiken men det verkar inte ge någon effekt, händer inte på någon annan hemsida än här.
Safari (tyvärr har jag en låne-iphone, använder Android sen knappt ett år tillbaka annars ;))
 
Undrar om det är det här som händer mig ikväll sen kanske en timme tillbaka? Buke hinner bara precis ladda klart innan jag dirigeras vidare; först en sida som sedan laddar över till en annan som laddar till en tredje som det ser ut. Rensat historiken men det verkar inte ge någon effekt, händer inte på någon annan hemsida än här.
Safari (tyvärr har jag en låne-iphone, använder Android sen knappt ett år tillbaka annars ;))

Det här hjälpte mig:

”Om du surfar med Safari, gå in på Settings -> Safari, scrolla längst ned och gå in på Advanced och avaktivera JavaScript och se om det funkar då (utan att ställa till med annat)?”

Obs: Jag kommer inte ihåg om jag rensade all historik i samma veva, men vet att jag blev utloggad överallt i Safari och att alla flikar jag hade öppna var borta efter det. Bra att ha i åtanke om det är ngt man behöver spara innan man testar tipset ovan 😊
 
Och jag får upp någon ”gift card”-sida som sen övergår till ett ”systemmeddelande” om att mitt batteri fått virus. Händer bara när jag surfar in på buke och typ hinner klicka på en eller möjligtvis två grejer innan det kommer upp. Ingen annan sida gör samma så gissar på att det är något som ställer till det kring just buke :confused:
 
Samma sak hela kvällen här. Safari på iPhone
Blir omdirigerad typ omgående, bara på buke.
 

Bifogade filer

  • 041D4964-3687-4501-A22C-0401A50AE714.png
    041D4964-3687-4501-A22C-0401A50AE714.png
    22 KB · Visningar: 21
Och jag får upp någon ”gift card”-sida som sen övergår till ett ”systemmeddelande” om att mitt batteri fått virus. Händer bara när jag surfar in på buke och typ hinner klicka på en eller möjligtvis två grejer innan det kommer upp. Ingen annan sida gör samma så gissar på att det är något som ställer till det kring just buke :confused:

Jag har fått samma skit👿
 
Jag har väl försökt svara på detta tidigare.

Det verkar endast drabba iphone och safari som verkar ha ett sämre skydd eller någon typ av bugg vilket leder till omdirigering.

Anledningen är troligen en eller flera banners som troligen medvetet utnyttjar detta "fel" hos iphone/safari.
Google upptäcker förhoppningsvis dessa banners och tar bort dem, vilket rimligen var vad som hände förra gången.
 
Jag får en omdirigering som säger att jag har ett virus i mobilen och att jag genast måste ladda ner nåt program för att bli av med det. Meddelandet kommer BARA upp när jag går in på Buke! Tänker inte ladda ner nåt.....
 
Jag har väl försökt svara på detta tidigare.

Det verkar endast drabba iphone och safari som verkar ha ett sämre skydd eller någon typ av bugg vilket leder till omdirigering.

Anledningen är troligen en eller flera banners som troligen medvetet utnyttjar detta "fel" hos iphone/safari.
Google upptäcker förhoppningsvis dessa banners och tar bort dem, vilket rimligen var vad som hände förra gången.
Jag kör android/Chrome på båda mina telefoner och idag blockeras omdirigeringar på båda på Buke.
Har aldrig hänt förut.
 
Jag har väl försökt svara på detta tidigare.

Det verkar endast drabba iphone och safari som verkar ha ett sämre skydd eller någon typ av bugg vilket leder till omdirigering.

Anledningen är troligen en eller flera banners som troligen medvetet utnyttjar detta "fel" hos iphone/safari.
Google upptäcker förhoppningsvis dessa banners och tar bort dem, vilket rimligen var vad som hände förra gången.

Android/Google hindrar det från att öppnas ja.men inte sorterar bort banners utan blockerar.
 

Liknande trådar

Samhälle Okej ja jag vet jag har legat under en sten halva mitt liv. Men jag har ett svindyrt abonnemang på telia som jag betalar för varje...
2
Svar
24
· Visningar
1 175
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 281
Bukefalos Det här kanske är ett tecken på att jag skriver för mycket överallt på buke, meeen... Förut om man loggade in på buke och hade massor...
2
Svar
39
· Visningar
1 858
Senast: Daff
·
Kropp & Själ Ja alltså hur känns det i kroppen? Kollegan fick precis en host och nysattack och jag kunde se hur kroppen tog i runt buken. Sedan sa...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp