Blir rädd för min 3åring...

Sv: Blir rädd för min 3åring...

Araber kan vara väldigt olika men av en 3-årig häst kan du inte vänta dig att allt går som på räls. Själv rider jag inte in mina hästar förrän de är runt 4år, just för att undvika ett sådant här bakslag som du fått nu. En av våra hästar här var inte mogen för ridning förrän hon var 5år, men sen lärde hon sig jättemycket under det 6:e året.

Du har dessutom flyttat din unghäst 3 ggr på 6 månader och sen är du förvånad att det skiter sig. Jag är faktiskt lite rädd att du förstört din häst. Hästar är levande varelser och påverkas mycket av omgivningen, hur skulle du själv mått om dina föräldrar ryckte upp dig ur skolan och flyttade med dig flera gånger på en termin?

Jag har själv lång erfarenhet av att ta över "problemhästar" och skulle rekommendera dig att hitta ett lugn ställe där din häst kan få bli bara unghäst igen, kanske hos uppfödaren om det var där du köpte hästen, eftersom den vantrivs och är rädd där den är just nu. Kanske kan du hitta ett litet privatstall där hästen kan få lugn och ro och bara bli ompysslad. Du får rida någon annan häst under tiden. Precis som flera andra också sagt, backa bandet, bygg upp er relation igen. Att skicka hästen på tillridning skulle vara helt fel eftersom den gått baklänges i sin mognad och just nu inte verkar mottaglig för skolning.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Araber kan vara väldigt olika men av en 3-årig häst kan du inte vänta dig att allt går som på räls. Själv rider jag inte in mina hästar förrän de är runt 4år, just för att undvika ett sådant här bakslag som du fått nu. En av våra hästar här var inte mogen för ridning förrän hon var 5år, men sen lärde hon sig jättemycket under det 6:e året.

Du har dessutom flyttat din unghäst 3 ggr på 6 månader och sen är du förvånad att det skiter sig. Jag är faktiskt lite rädd att du förstört din häst. Hästar är levande varelser och påverkas mycket av omgivningen, hur skulle du själv mått om dina föräldrar ryckte upp dig ur skolan och flyttade med dig flera gånger på en termin?

Jag har själv lång erfarenhet av att ta över "problemhästar" och skulle rekommendera dig att hitta ett lugn ställe där din häst kan få bli bara unghäst igen, kanske hos uppfödaren om det var där du köpte hästen, eftersom den vantrivs och är rädd där den är just nu. Kanske kan du hitta ett litet privatstall där hästen kan få lugn och ro och bara bli ompysslad. Du får rida någon annan häst under tiden. Precis som flera andra också sagt, backa bandet, bygg upp er relation igen. Att skicka hästen på tillridning skulle vara helt fel eftersom den gått baklänges i sin mognad och just nu inte verkar mottaglig för skolning.

Ehm okej.......
Dels vet jag att det påverkar en häst att flytta ofta, men när han blev deprimerad på andra stället och inte hade någon livsglädje så vad ska jag göra? Se på när min häst dör lite bit för bit för han vantrivs?! Han trivs i det nya stallet, han leker och han ser alltid glad ut, gnäggar varje gång man kommer och uppskattar närhet och kärlek. Jag förväntar mig inte att allt ska gå som på räls, det har jag inte påstått. Men förstört min häst har jag fan inte gjort! Blir riktigt förbannad på såna här inlägg då man skriver för att få hjälp med att lösa problemet man fått med sin häst, inte bli nertryckt i skiten. Jag känner min häst och vet att han hellre är riden än står stilla. Men just nu har det uppstått ett problem mellan oss som inte jag har fått upp min kunskap om. Och du själv sitter ju nu och påstår att min häst blivit förstörd av att bli flyttad 3 gånger på ett halvår och ändå säger du att jag ska flytta honom igen? Och vart du fått "vantrivs och är rädd" vet jag tyvärr inte. Han har inte visat nånting till att vantrivas och en häst som vantrivs skulle inte stå i hagen och klia man på den andra hästen, gnägga när jag kommer, springa i full galopp och ha öronen framåt hela tiden. Ridningen är inte ett skit viktig för mig, jag kan gott å väl vänta i 6 månader,1 år, 2 år på honom! Men han blir nedstämd när han inte får röra på sig och när han blivit riden, även om det går dåligt så är han gladare än nånsin! Visst, backa bandet och bygga upp relationen igen, relationen har varit exakt likadan hela tiden, förutom att han börjat krångla vid ridningen, som många andra också sagt att nästan alla unghästar gör efter ett tag.
Jag kan ta åt mig att jag kanske har gjort fel hit och dit med min häst, men att sitta och läsa att jag förstört min häst, att det bästa är att han ska gå och se dum ut på ett lugnt ställe, när jag vet att det inte är vad han behöver, det knäcker självförtroendet ska du veta. Klart som fan att hästen blir osäker på ett nytt ställe, men jag var TVUNGEN att flytta, vad ska jag göra då? Låta hästen stå kvar och åka 20 mil varje dag för att det inte är "bra för en unghäst att flytta"? Och det ang om vad jag skulle tycka om att flytta, jag hoppade av skolan och har inget att säga om det, jag har flyttat 4 gånger på 4 år och klart man känner sig vilsen på det nya stället, men ger man det tid så går det bra till slut. Och han har stått i det här stallet i 2 månader och allt fungerar förutom hans beteende vid ridning och ledning, samt bitandet som var ett stort problem redan innan jag köpte honom.

Nu lär väl många av er påstå att jag är dum i huvet och allt vad ni nu ska säga, men förstört min häst har jag fan inte gjort. Och jag tar inte åt mig av såna här fjantiga kommentarer av någon som inte känner min häst. Jag bad om tips, inte om nedvärdering. Tack för ditt svar.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Nej jag tror inte du har förstört din häst, men den har kört över dig. 19 år är ingen ålder i hästsammanhang och du har pga din låga ålder väldigt liten erfarenhet. Tänk på att dom bästa utbildarna är långt över 30 år,har hållt på med hästar i hela sitt liv och lär sig mer och mer hela tiden.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Nej jag tror inte du har förstört din häst, men den har kört över dig. 19 år är ingen ålder i hästsammanhang och du har pga din låga ålder väldigt liten erfarenhet. Tänk på att dom bästa utbildarna är långt över 30 år,har hållt på med hästar i hela sitt liv och lär sig mer och mer hela tiden.

Motgångar kan alla ha när det gäller hästar, både gamla och unga :) Har sysslat med hästar hela mitt liv och har både tränat och tävlat och varit med vid inridning och tillridning så åldern har egentligen inget alls att göra med hur mycket man kan. Man blir aldrig fullt lärd, man lär sig alltid något nytt varje dag, hur gammal man än är :)
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Hej, såg din tråd här och läste lite.

Vad du beskriver just nu är raka motsatsen av vad du skrev i början!

Lugna ner dig lite! Skriver man på forum får man tåla ris o ros. Ingen anser att du är dum i huvudet. Jag tror du är väldigt frustrerad och väldigt känslig just nu och tar åt dig för mycket. Ta allt med en smula salt ingen går mot personangrepp nu!



Fria anklagar dig inte!
Jag håller med om att hästar speciellt unghästar är väldigt känsliga och det finns stora risker att förstöra hästar. Fria sa inte att du har förstört din häst!

Jag har god erfarenhet av unghästar och i stort sett hela mitt liv haft hand om problemhästar. Jag kan säga med säkerhet att för många flyttningar för hästar knäcker dem och gör dem osäkra. Det tog min ena häst minst 2år innan hon litade på mig till 100% , hon hade gått genom säkert mer än 3 ägare på 3år, vilket gjorde henne otroligt osäker.
MEN ingen av mina hästar har någonsin försökt sparka eller bita mig. Tro mig jag har inte haft lätta hästar.

Något tips jag kan ge är att du tar promenader med honom. Men enligt tidigare inlägg verkar det som om att du inte kan det.

Något som är väldigt viktigt för att han ska få förtroende är att du är bestämd mot honom och visar tydligt att du är ledare! Han måste respektera dig som ledare och det bygger på tillit.
På promenader eller då han leds: Stannar du ska han stanna samtidigt som dig och stå bakom dig. Det är vad jag skulle kunna säga är väldigt viktigt.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Har läst igenom dina inlägg igen och blir lite förvirrad för nu beskriver du världens mest harmoniska häst, som visserligen bits, sparkar på allt som rör sig inklusive både dig och din mamma, men utan att mena det:confused:

Om man ber om råd på forum ska man också vara beredd på att ta kritik, sen är det upp till var och en att ta till sig det man vill. Det jag ville säga till dig är att hästar är djur som lätt kan förstöras oavsiktligt av oss människor, oftast går det att reparera men det tar tid.

Vi kan vara överrens om att något har hänt med din häst, den har radikalt förändrat sitt beteende. Att flytta runt unghästar kan göra att de backar i sin utveckling men denna häst verkar ha tappat all respekt för dig. Hästar ska kunna hanteras från marken innan de rids! Jag missuppfattade dig angående att hästen inte trivdes i det nya stallet, bra då är det bara att vänta ut honom, men kräv respekt av honom.

Du skriver att :
"allt fungerar förutom hans beteende vid ridning och ledning, samt bitandet som var ett stort problem redan innan jag köpte honom"

Vad är det som fungerar bra egentligen? Kanske var bara bitproblemet början på ett dåligt beteende som triggats igång av flyttningarna? Det som är oroande är att du är rädd för hästen och det känner han. Mycket av diciplinproblemen uppstår då vi låter hästen ta över, tro mig det finns inga kvick-fix, kanske kan du hitta någon som kan hjälpa dig att hantera hästen, som på plats kan se hur ni fungerar ihop. Ibland är det tyvärr så att hela problemet inte ligger hos hästen, men se det som så, att det som ligger hos en själv är det som är lättast att ändra på.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Hej, såg din tråd här och läste lite.

Vad du beskriver just nu är raka motsatsen av vad du skrev i början!

Lugna ner dig lite! Skriver man på forum får man tåla ris o ros. Ingen anser att du är dum i huvudet. Jag tror du är väldigt frustrerad och väldigt känslig just nu och tar åt dig för mycket. Ta allt med en smula salt ingen går mot personangrepp nu!



Fria anklagar dig inte!
Jag håller med om att hästar speciellt unghästar är väldigt känsliga och det finns stora risker att förstöra hästar. Fria sa inte att du har förstört din häst!

Jag har god erfarenhet av unghästar och i stort sett hela mitt liv haft hand om problemhästar. Jag kan säga med säkerhet att för många flyttningar för hästar knäcker dem och gör dem osäkra. Det tog min ena häst minst 2år innan hon litade på mig till 100% , hon hade gått genom säkert mer än 3 ägare på 3år, vilket gjorde henne otroligt osäker.
MEN ingen av mina hästar har någonsin försökt sparka eller bita mig. Tro mig jag har inte haft lätta hästar.

Något tips jag kan ge är att du tar promenader med honom. Men enligt tidigare inlägg verkar det som om att du inte kan det.

Något som är väldigt viktigt för att han ska få förtroende är att du är bestämd mot honom och visar tydligt att du är ledare! Han måste respektera dig som ledare och det bygger på tillit.
På promenader eller då han leds: Stannar du ska han stanna samtidigt som dig och stå bakom dig. Det är vad jag skulle kunna säga är väldigt viktigt.

Det jag beskriver nu, är exakt det jag skrivit hela tiden. Och jag vet att det är svårt med unghästar då jag både haft hand om och varit med under inridning och tillridning. Och inte alla av dom har varit drömhästar heller. Tyvärr så är promenader inte något som kan göras då dom håller på att bygga i närheten , stora maskiner och redan stressad häst går inte ihop.
Eftersom han tidigare innan han kom till mig mest stått i en hage, blivit longerad sällan och bara gått så kan ju det bero på det att han inte får upp respekten ordentligt. Men jag är beredd på att det tar tid, självklart!
På tal om att han ska stanna samtidigt som jag så tränade jag faktiskt på det idag på väg till ridhuset! Och han stannar jätteduktigt jämte mig, men hittar då saker runtom som är läskiga. Men han har inte försökt skada med vilje eller något sånt, blir bara att han travar istället för att skritta, han springer på små volter och är mest uppmärksam på saker runtom. Har också gått med honom i ridhuset bara för att han ska gå jämte mig, och då går det bättre.
Han är ingen lätt häst, och det visste jag från början då det första han gjorde när vi kollade på honom var att bita mig i handen så blodet sprutade. :angel: Men han har förbättrats med bitandet, men det finns självklart mycket att jobba med, därför jag bad om tips, inte om nedvärdering av mig själv som redan nu har så dåligt självförtroende. Läser man sånt blir man så ledsen att man hellre säljer hästen och gräver ner sig i ett hål, men det skulle aldrig någon i min omgivning tillåta då dom tycker att vi passar perfekt tillsammans och att vi med träning kan komma väldigt långt. Tips är alltid välkommet, men ska man skriva negativa saker på det sättet på Fria gjorde så kan man göra det med stil.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Grejen är att du i ämnet och trådstraten skriver att du blivit rädd för din häst och i det läget kan mycket gå fel. Min ena häst hade en ägare som blev rädd. Hästen blev oridbar och sen gick ganska mycket fel under lång tid och flera ägare. Min häst är eg ingen svår häst, men lite hård i huvudet och tar tillfället i akt att testa gränser. Det blev fel, det betyder inte att någon direkt gjorde fel. Jag tror att både du och hästen kan slippa mängder av tråkigheter om du tar hjälp.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Har läst igenom dina inlägg igen och blir lite förvirrad för nu beskriver du världens mest harmoniska häst, som visserligen bits, sparkar på allt som rör sig inklusive både dig och din mamma, men utan att mena det:confused:

Om man ber om råd på forum ska man också vara beredd på att ta kritik, sen är det upp till var och en att ta till sig det man vill. Det jag ville säga till dig är att hästar är djur som lätt kan förstöras oavsiktligt av oss människor, oftast går det att reparera men det tar tid.

Vi kan vara överrens om att något har hänt med din häst, den har radikalt förändrat sitt beteende. Att flytta runt unghästar kan göra att de backar i sin utveckling men denna häst verkar ha tappat all respekt för dig. Hästar ska kunna hanteras från marken innan de rids! Jag missuppfattade dig angående att hästen inte trivdes i det nya stallet, bra då är det bara att vänta ut honom, men kräv respekt av honom.

Du skriver att :
"allt fungerar förutom hans beteende vid ridning och ledning, samt bitandet som var ett stort problem redan innan jag köpte honom"

Vad är det som fungerar bra egentligen? Kanske var bara bitproblemet början på ett dåligt beteende som triggats igång av flyttningarna? Det som är oroande är att du är rädd för hästen och det känner han. Mycket av diciplinproblemen uppstår då vi låter hästen ta över, tro mig det finns inga kvick-fix, kanske kan du hitta någon som kan hjälpa dig att hantera hästen, som på plats kan se hur ni fungerar ihop. Ibland är det tyvärr så att hela problemet inte ligger hos hästen, men se det som så, att det som ligger hos en själv är det som är lättast att ändra på.


Jag har inte beskrivit någon harmonisk häst? :confused:
Jag beskriver det jag upplever, det jag ser hos min häst. Och ja klart flyttningarna har påverkat honom? Det har jag skrivit tidigare, har också skrivit att jag tycker att man ska kunna hantera den till 100% från marken innan man rider. Därför jag inte ridit honom utan bara jobbat från marken. Och ja klart jag kan ta kritik, därför jag bad om tips och ville höra vad det kan vara som jag gör fel. Jag ville höra kritik , inte nedvärdering / trakassering. Och av dom flesta har jag fått tips eller frågor förutom av dig som direkt sa att "tyvärr tror jag att du förstört din häst". Sånt accepterar jag inte för jag vet att det inte är så.
Du vill veta vad som fungerar bra? han sköter sig exemplariskt i stallgången, vid borstning och ompysslande, också oerhört bra när det gäller sår och hans hovar då han haft lite problem när det vart blött ute. Han är en ängel i boxen, kan stå och gosa, kan stå bakom rumpan på honom utan några problem och skulle antagligen kunna mocka när han står i boxen med! Han sköter sig bra vid longering förutom att han racear lite ibland och nångång då och då vill byta varv utan att han får, men annars, inga problem! Löshoppning går utmärkt, han sköter sig och han kommer till mig efter att han hoppat hindret. Även att släppa honom lös i ridhuset går bra då han för det mesta har all uppmärksamhet på mig även om han är lös. Som sagt, ledning ute och ridningen är det problemet vi har. Sen att han blir tjurig eller beter sig illa, det gör alla hästar? Och respekten jobbar vi fortfarande på. Han har väldigt svårt för att få upp respekten, det märkte jag redan från början, han motarbetar allt som har med respekt att göra. Och vi tränar allt möjligt på det. Och jag har inte heller sagt att problemet ligger hos hästen, till 75% ligger det hos mig då jag blivit så osäker vid ridningen. Därför jag bad om tips som sagt.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Grejen är att du i ämnet och trådstraten skriver att du blivit rädd för din häst och i det läget kan mycket gå fel. Min ena häst hade en ägare som blev rädd. Hästen blev oridbar och sen gick ganska mycket fel under lång tid och flera ägare. Min häst är eg ingen svår häst, men lite hård i huvudet och tar tillfället i akt att testa gränser. Det blev fel, det betyder inte att någon direkt gjorde fel. Jag tror att både du och hästen kan slippa mängder av tråkigheter om du tar hjälp.

Jo jag vet att mycket kan gå fel när man är rädd, men jag försöker iaf med träning från marken för att bygga upp självförtroendet! För när det går bra från marken så känner jag direkt en längtan efter att rida honom, går det dåligt så försvinner den längtan. Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har oerhört svårt att lita på människor när det gäller mina djur. Och därför krävs det mycket för att någon ska få rida eller träna mina hästar, har alltid varit sån. Slänger absolut inte upp vem som helst på min häst! Har bara en som jag litar till 100% på och jag känner att jag inte kan begära hjälp av henne då hon har 2 egna unghästar + jobb att tänka på. Men jag ska som jag skrev för några inlägg sen prata med 2 personer i stallet och se om man kan få tips av dom med. Jag vill min hästs bästa. Om det så kräver 24 timmars träning om dygnet från min sida. Men det är inte det lättaste då man sällan får tips som faktiskt hjälper!
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Man får tåla det ena o andra på forum så är det bara, hetsa inte upp dig. Kritik är alltid bra anser jag även om det känns hårt att ta den även om man anser att den inte är sann.

Håller med Gimlan.
Ta hjälp av någon som kan se hur ni kommunicerar och kan avgöra vad som kan åtgärdas.

Sätt ut annons på på bukefalos och se om det är någon i närheten som kan hjälpa dig!


Lycka till med din häst! Hoppas det löser sig :)
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jag tycker ändå du borde seriöst ta tag i att skaffa bra hjälp, jag har en häst som är väldigt svår och jag är också extremt envis när det gäller att klara saker själv...
Men jag hade aldrig kommit dit jag är idag med den hästen om jag inte hade fått hjälp både med ridningen och från marken. När man känner hästen väl vet man precis vad som kan hända och försöker hela tiden förhindra det, istället för att bara rida på och då blir det aldrig bättre.

Även de bästa tar hjälp och det betyder inte att man är dålig eller lat. Jag vet inte hur många gånger jag har hört just Jens berätta om när Eric van der Vleuten satt upp på Isac under en träning och efter det har han insett hur han ska jobba hästarna på ett bättre sätt. Hör dig för och se om du kan hitta någon du kan lita på, jag vet inte var i Småland du bor, men det finns många duktiga unghästutbildare där!
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

I princip allt du beskriver som går bra är sånt som är helt självklart att en häst ska klara. Sen kan man undra över hur långt du tycker det får gå med risk för dig själv. Det finns hästar som har ordentliga lynnesproblem och som man kanske inte alltid kan göra något åt, tyvärr hjälper inte kärlek i alla lägen. Jag är en gammal hästtant som hållit på med hästar hela mitt liv och jag har aldrig blivit biten så blodet sprutar, jag har också fått ge upp hästar som inte heller andra lyckats med, tyvärr. Nu säger jag inte det här för att du ska tro eller känna att din häst är ett hopplöst fall, förhoppningsvis kommer du till rätta med honom. Han är ju bara 3år och du ska nog ge dig tilltåls. Om du fortfarande är öppen för råd så har jag åtminstone fått erfara att hästar som har problem med respekt är ganska keliga och gosiga men då man ställer krav på dem skiter det sig. Just därför ska man inte kela och gosa med dem, kan verka hårt, men det har visat sig fungera. Det kan vara så att du i ditt dagliga arbete med hästen förstärker hans dominans utan att tänka på det. Unghästar behöver veta sin plats, den uppfostran får de i flocken, men det måste vi också signalera till dem. Genom att studera min hästflock har jag bestämt mig för att vara gammelstoet, den som ingen unghäst ens vågar tänka tanken på att nafsa lite på. I flocken finns också syskonen som man kan springa över i lekens iver. Vilken vill du vara för din häst? Lycka till// Fria
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jo jag vet att mycket kan gå fel när man är rädd, men jag försöker iaf med träning från marken för att bygga upp självförtroendet! För när det går bra från marken så känner jag direkt en längtan efter att rida honom, går det dåligt så försvinner den längtan. Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har oerhört svårt att lita på människor när det gäller mina djur. Och därför krävs det mycket för att någon ska få rida eller träna mina hästar, har alltid varit sån. Slänger absolut inte upp vem som helst på min häst! Har bara en som jag litar till 100% på och jag känner att jag inte kan begära hjälp av henne då hon har 2 egna unghästar + jobb att tänka på. Men jag ska som jag skrev för några inlägg sen prata med 2 personer i stallet och se om man kan få tips av dom med. Jag vill min hästs bästa. Om det så kräver 24 timmars träning om dygnet från min sida. Men det är inte det lättaste då man sällan får tips som faktiskt hjälper!

Jag det är bra att du försöker bygga upp förtroendet, men vad jag förstår fungerar din metod inte fullt ut och börjar man känna sig rädd då är det dags att ta hjälp. För din skull, för hästens skull. Om du har svårt at lit apå folk gällande dina djur så får du väl leta rätt åp nån som du litar på helt enkelt, även om det inte äe många så måste det ju finnas någon som kan handskas även med dina djur på ett bra sätt.

Sen är det här med tips över nätet inte det lättaste när man inte sett er tillsammans och vet hur du jobbar och vilka rätt/fel du gör.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jag skulle inte lämna bort något djur ö h t till någon jag inte litade på. Varför skulle jag?

Men jag kan inte se att jag skulle vara den enda som kunde utbilda en häst, särskilt inte mot vad du beskriver. Det måste rimligen finnas en rad människor som i sin yrkesutövning kan lösa de problemen du beskriver.

Jag håller fast vid min uppfattning att man inte ska sitta på en häst man är rädd för, definitivt inte om det är en unghäst. Då gör man mer skada än nytta.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5 månader sen. Allt gick utmärkt dom 1½ första månaderna, då bodde jag nere i skåne och hade honom i ett perfekt stall. Redan en vecka efter inridning var han med ute på skogsritter och skötte sig alltid perfekt. Han var oerhört lättlärd, skritt, trav, galopp satt direkt och svänga hit och dit + volter var inga problem.

...........

Eftersom han tidigare innan han kom till mig mest stått i en hage, blivit longerad sällan och bara gått så kan ju det bero på det att han inte får upp respekten ordentligt.

............

Du vill veta vad som fungerar bra? han sköter sig exemplariskt i stallgången, vid borstning och ompysslande, också oerhört bra när det gäller sår och hans hovar då han haft lite problem när det vart blött ute. Han är en ängel i boxen, kan stå och gosa, kan stå bakom rumpan på honom utan några problem och skulle antagligen kunna mocka när han står i boxen med! Han sköter sig bra vid longering förutom att han racear lite ibland och nångång då och då vill byta varv utan att han får, men annars, inga problem! Löshoppning går utmärkt, han sköter sig och han kommer till mig efter att han hoppat hindret. Även att släppa honom lös i ridhuset går bra då han för det mesta har all uppmärksamhet på mig även om han är lös. Som sagt, ledning ute och ridningen är det problemet vi har. Sen att han blir tjurig eller beter sig illa, det gör alla hästar?

När du fick hästen var den bara lite longerad? Efter en månad rids hästen sedan i alla gångarter?

Jag tror att du behöver backa bandet ganska rejält. Hästen har inte respekt eller förtroende för dig på marken. Min spontana reaktion är att allt har gått för fort. De saker som "fungerar" är de som sker på hästens vilkor. Låt hästen vila och om den behöver springa av sig, låt den longeras och löshoppas. Sedan får du jobba med att den ska lyssna på dig från marken. Börja i ridhus/ridbana om det är lugnare där. Sedan kan du börja med att bara gå runt stallet/gårdsplanen. Maskinerna i närheten är väl inte igång dygnet runt?
Led i longerlina och träns/kedja, ha hjälm på och en pisk.

Sedan är det bara att gå! Gå ett par steg, stanna, gå igen, vänd höger-vänster se till att hästen måste hålla uppmärksamhet på dig! Ge den inte chansen att se en massa "läskiga" saker.

Var noga i ALL hantering att hästen verkligen gör som du har tänkt dig/ber om. Vissa hästar är experter på att sno en liten millimeter här och där, sedan sitter de helt plötsligt i knät fast men bad dem att stå 2 meter bort.

Sedan skulle jag även be en lugn och trygg person med mycket erfarenhet av unghästar om hjälp. Om inte annat bara att titta när du hanterar hästen, för att kunna ge råd "live".
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jag har läst hela tråden nu och jag förstår fullständigt din frustration och förtvivlan. Du älskar din häst och känner hans potential, men du får inte fram den. Men ge inte upp, det finns lösningar!

Jag har en åring som är väldigt smart och ganska tuff (och stor! :o) och jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska kunna motivera henne att vilja jobba med mig. Nu har jag börjat med klicker, för både min hund och en av mina andra hästar är "inklickade" och det fungerar superbra!
Ett tips till dig är att använda visselpipa som klicker, för det har jag till min gammelhäst och det är praktiskt eftersom du kan ha båda händerna fria, dvs du kan rida samtidigt som du har visselpipan i munnen. Du kan också ta hjälp av någon som står på marken och visslar när du sitter på hästen.

Om din häst inte har ont någonstans, vilket jag antar att du har kollat, kanske det bara är så att han behöver få veta väldigt tydligt vad du vill att han ska göra. Eftersom du belönar rätt beteende i exakt rätt tid med hjälp av klicker får du en häst som plötsligt tänker "Ahaaaa!" :idea: och det är jättekul! Min åring till exempel, ville inte lyfta någon hov alls. På en kvart lärde jag henne att lyfta framhovarna, nu lyfter hon framhoven och håller den stilla när som helst, lös i hagen, medan hon äter... I dag ska vi ge oss på bakhovarna! Och hon tycker det är så roligt!

Läs på lite om klicker eller kolla med en hundtränare i närheten om du har någon sådan, köp en visselpipa och stoppa ner lite morotsbitar i fickan, och du och din häst kan se fram mot jätteroliga stunder tillsammans som verkligen kommer att stärka ert band.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jag funderar över vad som skiljer i övrigt utöver ridning för din häst nu när han inte fungerar för dig?
Får han mer/mindre utevistelse?
Bättre/sämre hagar?
Hur ser flocken ut jämfört med när han fungerade? Får han kanske mindre stimulans ute så att han tar ut det på dig istället?

Tänkt på att förändra utfodringen(minska kraftfodret) om det är så att han får mindre stimulans ute?

Gör det skillnad om du verkligen linar honom trött innan du sitter upp?

För mig låter det mycket som ett småglin som både har för mycket energi och för mycket tid att hitta på hyss...

Tycker oftast problemen med unghästarna kommer när dom får tänka för lite och får för fria händer att hitta på saker...

/Camilla
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

kl

Ta inte det här personligt, ts, men den här tråden tycker jag visar väldigt tydligt att den gamla devisen "oerfaren häst ska ha erfaren ryttare" inte är så dum. Det är inte alltid lätt att utbilda unga hästar, och då måste man antingen vara mycket erfaren själv eller åtminstone ha god tillgång till erfaren och kunnig hjälp.

Jag hoppas det ordnar sig och att det slutar lyckligt för dig, ts.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Lite trixigt att ge råd när man inte sett dig och hästen, men det låter som ni har hamnat i en ond cirkel. Hästen är osäker på sin situation och på dig, vilket gör dig osäker. Kan du inte lösa de problemen med en gång så tar hästen över och löser det på sitt sätt.

Du beskriver en massa problem som gör att du är rädd och inte alls tycker det är roligt att ha häst. Du måste börja göra saker som du själv är trygg med, och du måste sätta gränser åt din häst.

Du beskriver att han nästan har sparkat dig och din mamma, men utan mening. Det spelar ingen roll om han gör det med mening eller ej, han ska lita på dig, respektera dig och vara rädd om dig. Annars är det heller ingen idé att du börjar rida honom igen.

När du blir rädd: Backa tillbaka och gör något som du är helt säker på att ni klarar tillsammans. Och var nöjd med det sen! Era problem beskriver du som praktiska problem men jag tror att det är mer psykologiska problem från bägge hållen.

Ta hjälp av en hästmänniska som är duktig med hästar från marken. Du måste kunna leda din häst förbi farliga saker, han måste lära sig att följa din väg och tänka på vad han gör med sina fötter och tänder. Sätt gränser, korrigera och beröm.

Tänk på att din häst är ung och osäker. Man får bakslag och det är inte hela världen att saker som gick att göra för ett halvår sedan inte går nu. Gör något annat, gör små framsteg, ställ små krav. Problem får du när du själv målar upp att det är ett stort problem.

Men som folk sagt tidigare så tror jag du måste inse att du behöver få lite hjälp på traven för att ändra tänk och lösa era problem.
Lycka till :) /Höstmåne
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp