Blir rädd för min 3åring...

Sv: Blir rädd för min 3åring...

Får be om ursäkt om jag säger saker som redan har tagits upp men jag har bara skummat igenom några svar hit och dit.


Min förra vallack höll på snarlikt som din gjorde där i början. Han var totalt förlåt " dum i huvudet". Han sprang över mig, lyssna inte ett skit och att rida gick knappt för han skulle bara ställa sig eller bocka.

Detta hände 7 månader efter att vi ridit in honom. I Början av inridningen var han super, lättlärd och framåt. Lyssnade, väluppfostrad osv. Jag la in viloperioder så han skulle få smälta det han gått igenom och hade inga krav alls.

Hade en utprovad sadel som kontrollerades tre gånger och allt såg bra ut.

När allt detta börja hända så undrar man ju såklart vad f*n det är som händer? Från att kunna rida som vanligt till att knappt komma upp på hästen för han bara börja bete sig som en dåre.


Jag tog kontakt med Håkan Lundell. Berättade vår situation och sa att jag känner på mig att något är fel. Han gick igenom min häst och hittade 7 låsningar vid korset och så rätta han till SI-leden. Låsningarna vid korset hade kommit ifrån en dålig sadel - ( som enligt sadelutprovaren var kanon).

Efter Håkans behandling så fick jag tillbaka min lugna och fina häst igen. Jag fick dock rådet att avakta lite med ridningen första månaden och tömköra mkt och låta ryggen jobba utan tryck från ryttaren.

Vet inte vart jag vill komma egentligen med detta inlägg men ett råd är kanske att gå igenom hästen, den kanske har låsningar någonstans som gör att han beter sig så? En sak är säker, när en veterinär var ute hos mig så sa denne att - hästen har INGA låsningar, han mena på att hästen bara var dåligt fostrad och behövde läxas upp med lite stryk ???.



Hoppas du får ordning på hästen.

Tack så mycket för tipset! Absolut det bästa och noggrannaste tipset jag fått! När jag läste igenom det du skrivit så kom det upp lite småtankar i huvet om att "ömmade han inte lite smått på ett ställe i ryggen för någon vecka sen?" Och sen blev tankarna mer och mer funderingar på vad det kan bero på. Problemen startade direkt när vi lastade ur honom från transporten när han flyttade till stall nummer 2. Och det var också i den transporten som han fick panik, övre luckan där bak slog ner och han fick panik och satte ena hoven under avdelaren i mitten och den andra hoven lyckades han antagligen på något sätt trampa på själv. Kan vara att han i transporten fick något problem med ryggen?! :confused: Behöver kanske inte vara något allvarligt, men som du säger, låsningar! Eftersom inte det var jag som körde transporten utan min pappa så fick jag höra efteråt att han tydligen fått sån panik att han nästan hoppat över bommen.. Och hans panik kan mycket väl ha orsakat ett osynligt men påverkande problem någonstans på kroppen. Vi hade ute veterinär och hovslagare för att kolla på sår och hovar och dom sa att han är oskadd. Bara att han skulle ha ont ett tag. Jag har under dagen suttit och kollat efter kiropraktor runt här jag bor men inte hittat något som verkar särkilt lockande än... Ska fortsätta kika och i värsta fall får jag slänga upp honom i transporten och köra iväg honom. Detta tipset du gav mig kan mycket väl vara räddningen på mina och min hästs problem! Och även om det inte är det som är felet, så är det alltid bra att ha hästen kollad av kiropraktor :D
Tack tack tack !!!!!
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Lite trixigt att ge råd när man inte sett dig och hästen, men det låter som ni har hamnat i en ond cirkel. Hästen är osäker på sin situation och på dig, vilket gör dig osäker. Kan du inte lösa de problemen med en gång så tar hästen över och löser det på sitt sätt.

Du beskriver en massa problem som gör att du är rädd och inte alls tycker det är roligt att ha häst. Du måste börja göra saker som du själv är trygg med, och du måste sätta gränser åt din häst.

Du beskriver att han nästan har sparkat dig och din mamma, men utan mening. Det spelar ingen roll om han gör det med mening eller ej, han ska lita på dig, respektera dig och vara rädd om dig. Annars är det heller ingen idé att du börjar rida honom igen.

När du blir rädd: Backa tillbaka och gör något som du är helt säker på att ni klarar tillsammans. Och var nöjd med det sen! Era problem beskriver du som praktiska problem men jag tror att det är mer psykologiska problem från bägge hållen.

Ta hjälp av en hästmänniska som är duktig med hästar från marken. Du måste kunna leda din häst förbi farliga saker, han måste lära sig att följa din väg och tänka på vad han gör med sina fötter och tänder. Sätt gränser, korrigera och beröm.

Tänk på att din häst är ung och osäker. Man får bakslag och det är inte hela världen att saker som gick att göra för ett halvår sedan inte går nu. Gör något annat, gör små framsteg, ställ små krav. Problem får du när du själv målar upp att det är ett stort problem.

Men som folk sagt tidigare så tror jag du måste inse att du behöver få lite hjälp på traven för att ändra tänk och lösa era problem.
Lycka till :) /Höstmåne

Tack för dina tips! Jag ska först och främst försöka få tag på en bra kiropraktor då jag tänkt till ordentligt, läs förra inlägget! Det med att han sparkade var verkligen inte med mening för han fick ren och skär panik för när jag var ute och red så satte dom på sprinklers precis jämte honom och han fick panik och skenade, när jag väl fått stopp på honom och tog in honom på ridbanan så var han svettig och darrade i hela kroppen, samtidigt öppnade min mamma en dörr som lät och då sparkade han för han blev så rädd för ljudet. Glömde lägga till det ang när han sparkade mot mamma. Mig har han däremot fått in smällar både på benet och i ansiktet men det tar jag också på mig själv, han sparkade ut med benet när jag tvättade ett öppet sår på benet och stod självklart dumt lutad och han stötte till mig i ansiktet. Spark på benet av honom hände då jag löslongera honom och han var totalt respektlös + en hund som stod å skällde och störde honom, då kastade han ut med framhoven och råkade träffa mitt ben. Han skämdes efteråt kan jag säga!! Men han har gjort framsteg från det som hänt på förra stället vi hade honom. Han är respektlös och kan likaväl springa rakt över en människa, som att gå som en duktig hund jämte. Lite oberäknelig kan man väl säga. Men jag ska ta kontakt med kiropraktor och funkar inte det så får jag prata med en av mina gamla tränare här i stallet. Funkar inte det heller så är det nog dags att fundera på om jag är rätt ryttare för honom. Tack för ditt tips! :)
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Tack för dina tips! Jag ska först och främst försöka få tag på en bra kiropraktor då jag tänkt till ordentligt, läs förra inlägget! Det med att han sparkade var verkligen inte med mening för han fick ren och skär panik för när jag var ute och red så satte dom på sprinklers precis jämte honom och han fick panik och skenade, när jag väl fått stopp på honom och tog in honom på ridbanan så var han svettig och darrade i hela kroppen, samtidigt öppnade min mamma en dörr som lät och då sparkade han för han blev så rädd för ljudet. Glömde lägga till det ang när han sparkade mot mamma. Mig har han däremot fått in smällar både på benet och i ansiktet men det tar jag också på mig själv, han sparkade ut med benet när jag tvättade ett öppet sår på benet och stod självklart dumt lutad och han stötte till mig i ansiktet. Spark på benet av honom hände då jag löslongera honom och han var totalt respektlös + en hund som stod å skällde och störde honom, då kastade han ut med framhoven och råkade träffa mitt ben. Han skämdes efteråt kan jag säga!! Men han har gjort framsteg från det som hänt på förra stället vi hade honom. Han är respektlös och kan likaväl springa rakt över en människa, som att gå som en duktig hund jämte. Lite oberäknelig kan man väl säga. Men jag ska ta kontakt med kiropraktor och funkar inte det så får jag prata med en av mina gamla tränare här i stallet. Funkar inte det heller så är det nog dags att fundera på om jag är rätt ryttare för honom. Tack för ditt tips! :)

Jag kanske är hård mot mina hästar, men helvete heller sånna saker bara passerar. De ska vara försiktiga när det finns människor i närheten.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Jag kanske är hård mot mina hästar, men helvete heller sånna saker bara passerar. De ska vara försiktiga när det finns människor i närheten.

Jag håller med dig, det är oacceptabelt att en häst sparkar och biter. Och han har inte ens visat någon som helst skymt till att ens slänga ut hoven för att sparka. Bitandet är det värre med. Men vi tränar varje dag. Och när han biter, då drar jag mig inte för att ge honom en smäll. Har också bitit honom i mulen när han försökte hugga mig i ansiktet för många månader sen :angel: Det hjälpte ett tag iaf. Men jag är hård mot honom, det är inte acceptabelt att han ska vara farlig för andra människor.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Det låter som att du och din häst har hamnat i en ond spiral. Du har blivit rädd och osäker - hästen känner detta och utnyttjar situationen.
Ni behöver hjälp!

Det är inte säkert att problemet löser sig även om du lämnar iväg honom. Det är möjligt att han sköter sig fint med en trygg erfaren unghästryttare. Men när du sitter upp och är själv så kommer problemet komma tillbaka. Det kan vara ett sätt att komma igenom problemet lättare, hästen får lära sig på nytt att uppföra sig och du får se att hästen kan sköta sig ordentligt - på så sätt blir det lättare att lägga rädslan åt sidan och rida sig igenom den.

Men nummer ett är att göra en veterinärundersökning och se så att hästen inte har ont någonstans.

Sen måste du ta hjälp av en duktig tränare, Om du är osäker så behöver du någon som står på marken och pushar dig och säger vad du ska göra. Du måste våga strunta i känslorna och göra som tränaren säger. Det är extremt viktigt att det verkligen är en bra tränare som vet vad denne gör - annars blir det farligt!
Du måste dessutom sitta stadigt i sadeln och kunna sitta kvar om hästen bockar en del.
 
Sv: Blir rädd för min 3åring...

Det låter som att du och din häst har hamnat i en ond spiral. Du har blivit rädd och osäker - hästen känner detta och utnyttjar situationen.
Ni behöver hjälp!

Det är inte säkert att problemet löser sig även om du lämnar iväg honom. Det är möjligt att han sköter sig fint med en trygg erfaren unghästryttare. Men när du sitter upp och är själv så kommer problemet komma tillbaka. Det kan vara ett sätt att komma igenom problemet lättare, hästen får lära sig på nytt att uppföra sig och du får se att hästen kan sköta sig ordentligt - på så sätt blir det lättare att lägga rädslan åt sidan och rida sig igenom den.

Men nummer ett är att göra en veterinärundersökning och se så att hästen inte har ont någonstans.

Sen måste du ta hjälp av en duktig tränare, Om du är osäker så behöver du någon som står på marken och pushar dig och säger vad du ska göra. Du måste våga strunta i känslorna och göra som tränaren säger. Det är extremt viktigt att det verkligen är en bra tränare som vet vad denne gör - annars blir det farligt!
Du måste dessutom sitta stadigt i sadeln och kunna sitta kvar om hästen bockar en del.


Tack för tipsen! Det med att hålla mig kvar i sadeln tror jag inte är problemet, för jag har balans och är som en blodigel när det gäller att hålla sig kvar! Men jag är mest rädd för att ramlar jag av, så skrämmer jag honom och han kan då börja sparka eller skena och gå omkull. Han är såpass känslig att jag hellre håller mig borta från sånt som kan stressa honom just nu. Jag ska ta ut en kiropraktor så fort jag får tag på en bra och hoppas på att det hjälper. Har suttit och diskuterat hans problem och blivit väldigt orolig för att det är si-lederna. Och det kan ha skett i hans transport från skåne till småland när han fick panik och nästan gick över bommen. Detta ska absolut kollas upp innan jag ens börjar träna honom igen. Allt för att han ska må bra ju! :d
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp