Blivande högskolestudent

Dessutom tycker jag att det är fruktansvärt oartigt att gå halvvägs genom en föreläsning. Men å andra sidan utgick jag också från att det var mitt eget ansvar att hitta något intressant i vad som gicks igenom. Det är ju ändå min utbildning som jag lägger flera år på - jag ville få ut så mycket som möjligt av den, och i det ingick både föreläsningar och böcker.

Vi var schemalagda 5 dagar i veckan, periodvis 8-19. Fyra timmar förspillda på en usel föreläsare är inte bara lite tråkig dötid (framförallt inte när det sällan är engångsföreteelser), och kan man lägga den tiden på att skriva rapport kanske man kan få en ledig söndag för en gångs skull. Det finns ingen skyldighet att gå på (eller stanna kvar på) föreläsning, däremot ett ansvar att se till att man tillgodogör sig utbildningen på bästa möjliga sätt.

Vi var schemalagda 5 dagar i veckan, periodvis 8-19. Fyra timmar förspillda på en usel föreläsare är inte bara lite tråkig dötid (framförallt inte när det sällan är engångsföreteelser), och kan man lägga den tiden på att skriva rapport kanske man kan få en ledig söndag för en gångs skull. Det finns ingen skyldighet att gå på (eller stanna kvar på) föreläsning, däremot ett ansvar att se till att man tillgodogör sig utbildningen på bästa möjliga sätt.
Men läste inte du till ingenjör eller liknande? Där gödslar man ju med lärarresurser på ett annat sätt. I samhällsvetenskap och humaniora är det i regel mycket mindre undervisning, vilket gör att man behöver maxa innehållet i föreläsningarna på ett annat sätt. På fyra timmars föreläsning går vi igenom en tredjedel av kurslitteraturen i en kurs för första och enda gången, så jag skulle ju inte rekommendera att man hoppar över så mycket. Har man fyra timmars föreläsning varje dag blir ju en enskild föreläsningstimme inte lika avgörande.

Börja läsa på om studieteknik nu innan studierna börjar, för att få lite idéer om hur du kan lägga upp ditt studerande framöver :) .
En grej jag använde mycket var att göra tydliga översikter för varje kurs/månad. Där skrev jag upp obligatoriska föreläsningar, vad som skulle läsas, inlämningsuppgifter, tentor och liknande, då gick det att få en bra översikt över den kommande tiden och på så sätt få det enklare att lägga upp tiden. Dessutom var det skönt att få kryssa av grejer :D.
Såhär såg en av mina ut, med färgkodning eftersom jag läste flera kurser samtidigt:
skacc88rmavbild-2016-02-02-kl-13-16-27.png

Jag slår även ett slag för iPad med tangentbord, om du vill anteckna digitalt. Mina klasskamrater som hade dator med sig behövde ladda om vi gick heldagar, själv laddade jag bara på natten och klarade mig fint därefter. Dessutom smidigt att använda vid plugg på t.ex. bussen. Det kräver dock ofta att man har tillgång till dator på annan plats, eftersom det kan bli krångligt att skriva ut direkt från iPaden. Jag skrev antingen i Google docs eller Pages (eftersom jag har mac och iPhone, som då synkroniseras automatiskt), och hade därmed tillgång till mina dokument nästan konstant.

Under tre och ett halvt års studier till just förskollärare tror jag att jag åt lunch max 20 ggr i skolan. Mycket sällan vi hade schemalagd både fm och em och i så fall gick jag i princip aldrig på båda föreläsningarna. Så det gånger jag åt köpte jag mat i matsalen eller kaféet. Tror jag hade med matlåda en gång :laugh:.
Läste du distans? Lät som väldigt få timmar. :)
Enligt ett gammalt schema som jag hittade har den här skolan schemalagd tid 2-4 dagar i veckan, 9-15 oftast.

Jag har en äldre med duglig bärbar dator men batteritiden är inte den bästa, kan man ladda under timmarna i skolan?

Vad är skillnaden mellan föreläsning och en studieworkshop? :)

Enligt ett gammalt schema som jag hittade har den här skolan schemalagd tid 2-4 dagar i veckan, 9-15 oftast.
Nej, på plats! Och från termin tre och framåt var jag sällan på mer än en föreläsning i veckan, men det var förstås ett högst personligt val. Jag upplevde aldrig att föreläsningarna gav mig någonting som böckerna inte gav mig, men jag vet att många känner exakt det motsatta. Sen hade vi en hel del grupparbeten, vilka var obligatoriska så det var grupparbeten som tog mest tid av allt i skolan.

Nej, på plats! Och från termin tre och framåt var jag sällan på mer än en föreläsning i veckan, men det var förstås ett högst personligt val. Jag upplevde aldrig att föreläsningarna gav mig någonting som böckerna inte gav mig, men jag vet att många känner exakt det motsatta. Sen hade vi en hel del grupparbeten, vilka var obligatoriska så det var grupparbeten som tog mest tid av allt i skolan.
Jag har 50 minuter enkel väg till skolan, hur funkar det med grupparbeten, är de obligatoriska att man måste vara på plats eller kan man ta detta via Skype eller Blackbord (stavning?)?

Jag har 50 minuter enkel väg till skolan, hur funkar det med grupparbeten, är de obligatoriska att man måste vara på plats eller kan man ta detta via Skype eller Blackbord (stavning?)?

Här gällde att alla grupparbeten skulle ske på plats om inte alla i gruppen var överens om annat!

Det är säkert olika, men på mina kurser så förväntas studenterna lösa det själva. De får en grupp, en uppgift och en deadline, hur och när de gör uppgiften bestämmer de själva, jag lägger mig inte i det.

Hade två timmars resväg men då var vi fler med lång väg så vi tog heldagar på campus
Sen träffades vi hemma hos varandra med då det blev ungefär samma sträcka att åka.

Just schema är väldigt olika beroende på kurs och utbildning. Den här terminen har vi haft tre timmar två dagar i veckan men mycket läsning på egen hand. Jag läser heltid på campus.
Så jag har ätit väldigt sällan på campus, medans andra har lektioner varje dag äter varje dag på campus.

På samma sätt så är det olika vad man behöver. Den här terminen har bärbar dator varit det enda möjliga men jag kan inte se att jag någonsin under min utbildning kommer att behöva en miniräknare.;)
Jag skriver mycket för hand och lägger stor vikt vid bra pennor och block. Andra antecknar enbart på datorn.

Snart läst klart min första termin på Ämneslärarprogrammet på Örebro Univiersitet, de har vart en berg o dal bana så här i början, men man kommer in de också ;-) En bra dator lärde jag mig snabbt att man behöver ( tack tomten för att du kom med en ny + ryggsäck), kurslitterstur har jag mesta dels köpt begagnade från andra studenter :-) De är både roligt & otroligt jobbigt och frustrerande ibland men mest roligt ;-) Kladdblock är bra att ha också, jag har nog tyvärr knappt gått på en föreläsning under hösten då de jag besökt inte givit mig något, våra har hitills inte vart obligatoriska.

Kul med studier! Jag läser master och älskar plugglivet, är inne på 5 året nu.
Jag har hunnit med att pröva en del olika studiestilar under åren (i början läste och sammanfattade/skrev jag om allt som vi någonsin skulle läsa = väldigt tidskrävande!). Nu ser jag till att gå på alla föreläsningar, för anteckningar, färgkodar/färlägger mycket eftersom jag upplever att jag lär mig bättre, går hem och läser igen samt sammanfattar alla anteckningar. Använder inte böckerna särskilt mycket så köper aldrig längre utan lånar av bibliotek mm.

Jag gillar ordning och struktur, så har en pärm med mig hela tiden där jag sorterar allt material i pågående kurser, typ anteckningar, inlämningar, information, lösa blad osv. Vet alltid var allt finns då, tappar inte bort något, har alltid allting med mig osv. Har bland annat ramschemat som delades ut på uppropet första dagen i skolan kvar ;) Kanske inte jättemycket användning av dem nu men har faktiskt plockat fram dem många gånger genom åren. Så fort tentan är klar sorteras allt ut inför nya kurser.

Ett tag såg jag till att alltid läsa PP innan föreläsningen samt skriva över i eget dokument på datorn, vilket gjorde att jag kunde tillgodose mig föreläsningen bättre samt kunde anteckna endast sånt föreläsaren sa och inte försöka skriva av allt från PP samtidigt som många kursare gjorde. Satt alltså med datorn under föreläsningen. Gav bättre fokus och bättre anteckningar. Beror lite på hur kurserna är upplagda, fungerar tex inte för mig nu då vi har för mycket matte och använder relativt sällan PP längre.

Nuförtiden skriver jag alltid ut alla PP innan föreläsningen och tar med i pappersform (skriver man ut dubbelsidigt och 2 eller 4 slides per blad blir det inte så mycket papper även om föreläsaren har många slides). Samma sak där, MYCKET smidigare att bara fylla på anteckningarna istället för att försöka skriva av samtidigt.

Vissa av mina kursare har använt mindmaps och tyckt att det fungerat bra för att få struktur. Jag har aldrig fastnat för det. Men det är ju såklart indiviuellt vad som passar en bäst.

Hoppas jag kunnat bidra med lite idéer och tankar hur du kan maximera din studietid :)

Tillägg: använder bara vanligt kopieringspapper när jag för anteckningar. Har en bunt längst fram i pärmen som jag fyller på allt eftersom de går åt. Så använder inga anteckningsblock eftersom jag vill kunna sortera in under rätt flik/kurs osv i pärmen sen.

Snart läst klart min första termin på Ämneslärarprogrammet på Örebro Univiersitet, de har vart en berg o dal bana så här i början, men man kommer in de också ;-) En bra dator lärde jag mig snabbt att man behöver ( tack tomten för att du kom med en ny + ryggsäck), kurslitterstur har jag mesta dels köpt begagnade från andra studenter :-) De är både roligt & otroligt jobbigt och frustrerande ibland men mest roligt ;-) Kladdblock är bra att ha också, jag har nog tyvärr knappt gått på en föreläsning under hösten då de jag besökt inte givit mig något, våra har hitills inte vart obligatoriska.
Lite ot men vilka ämnen ska du läsa? Jag är snart klar med tredje terminen i Örebro svenska/historia.:D

Jag har drygt 3 timmar enkel resa, så tyvärr får du räkna med fysiska träffar om ni inte bestämmer annat ihop. I förra kursen pratade vi mycket i telefon då vi bodde långt ifrån varandra. Sen bytte vi triader så nu bor jag en timme till min studiekollega så vi möts 1 gång i veckan på ett fik i staden mellan oss. Resten gör vi över google drive och på gemensamma tåg.

Jag tillhör en av dem som köper kurslitteratur, dyrt men jag tycker att det är värt det för jag slipper stressa med att låna i tid samt att mina böcker inte finns här i stan så då får jag låna från campus bibliotek. Jag skriver upp alla seminarium, inlämningar osv för att ha koll på varje kurs och därmed planeras min studietid efter vad som ska göras. Lunchar sällan i skolan men dock ibland på närliggande resturang då jag är iväg som kortast 11 timmar (om vi har kortdag) och upp till 15 timmar om vi har heldagar. Vi träffas i snitt 1 gång i veckan i skolan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag har till hösten sökt socionomutbildningen (hos i princip alla universitet/högskolor med Norrköping som första-val) och jag är till...
Svar
3
· Visningar
2 532
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka