Kul med studier! Jag läser master och älskar plugglivet, är inne på 5 året nu.
Jag har hunnit med att pröva en del olika studiestilar under åren (i början läste och sammanfattade/skrev jag om allt som vi någonsin skulle läsa = väldigt tidskrävande!). Nu ser jag till att gå på alla föreläsningar, för anteckningar, färgkodar/färlägger mycket eftersom jag upplever att jag lär mig bättre, går hem och läser igen samt sammanfattar alla anteckningar. Använder inte böckerna särskilt mycket så köper aldrig längre utan lånar av bibliotek mm.
Jag gillar ordning och struktur, så har en pärm med mig hela tiden där jag sorterar allt material i pågående kurser, typ anteckningar, inlämningar, information, lösa blad osv. Vet alltid var allt finns då, tappar inte bort något, har alltid allting med mig osv. Har bland annat ramschemat som delades ut på uppropet första dagen i skolan kvar

Kanske inte jättemycket användning av dem nu men har faktiskt plockat fram dem många gånger genom åren. Så fort tentan är klar sorteras allt ut inför nya kurser.
Ett tag såg jag till att alltid läsa PP innan föreläsningen samt skriva över i eget dokument på datorn, vilket gjorde att jag kunde tillgodose mig föreläsningen bättre samt kunde anteckna endast sånt föreläsaren sa och inte försöka skriva av allt från PP samtidigt som många kursare gjorde. Satt alltså med datorn under föreläsningen. Gav bättre fokus och bättre anteckningar. Beror lite på hur kurserna är upplagda, fungerar tex inte för mig nu då vi har för mycket matte och använder relativt sällan PP längre.
Nuförtiden skriver jag alltid ut alla PP innan föreläsningen och tar med i pappersform (skriver man ut dubbelsidigt och 2 eller 4 slides per blad blir det inte så mycket papper även om föreläsaren har många slides). Samma sak där, MYCKET smidigare att bara fylla på anteckningarna istället för att försöka skriva av samtidigt.
Vissa av mina kursare har använt mindmaps och tyckt att det fungerat bra för att få struktur. Jag har aldrig fastnat för det. Men det är ju såklart indiviuellt vad som passar en bäst.
Hoppas jag kunnat bidra med lite idéer och tankar hur du kan maximera din studietid
Tillägg: använder bara vanligt kopieringspapper när jag för anteckningar. Har en bunt längst fram i pärmen som jag fyller på allt eftersom de går åt. Så använder inga anteckningsblock eftersom jag vill kunna sortera in under rätt flik/kurs osv i pärmen sen.