Blivit utsatt för bedrägeri

Smurfoff

Trådstartare
Har varit i Turkiet i 6 veckor och när jag kom hem hade jag två paket jag skulle hämta på posten, från telefonbolag? Telenor och 3. Har inte beställt något så tyckte det var märkligt. När jag kommer dit får jag ut det ena paketet från Telenor som är en iphone 5 och ett nytt abbonomang och det andra paketet blev uthämtat dagen innan?? Alltså har någon beställt detta i mitt namn och även hämtat ut de.. Hur kan de va möjligt? Har polisamält det och spärrat abonomangen. Totalt var det 3 abonomang dem startat upp.

Det finns videoövervakning på ica där dem kan se vem som har hämtat ut paketet men polisen tar inte ärendet så seriöst då det händer så ofta, och jag tror inte dem kommer kolla på videoövervakningen även om jag sa till dem de. Dem skrev upp de men tror inte de händer något.

Men nu är jag riktigt rädd! Vem går runt och lådsas vara jag och beställer saker, som dem även får ut på posten!
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Har du spärrat bankkorten som de använt för att göra beställningarna på också?
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

dem har inte använt några bankkort. bara beställt i mitt namn. allting har skickats på fakturor.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Tyvärr är det oftast ganska lätt att beställa i någon annans namn, så länge man har personnummer och det är ju offentliga uppgifter. Däremot borde den som hämtat ut paketet behövt visa upp leg?
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Tyvärr är det oftast ganska lätt att beställa i någon annans namn, så länge man har personnummer och det är ju offentliga uppgifter. Däremot borde den som hämtat ut paketet behövt visa upp leg?

Sant. Jag skulle prata med butikschefen på ICA, om de slarvar med att kolla leg så vill han/hon nog gärna veta det.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Jag har pratat med butikschefen. Och hon som jobbade sa att dem alltid kräver legg.. Så kanske har dem gjort ett falsk legg på mig. ingen aning faktist.

Men dem har även gjort 2 kreditupplysningar på mig, från andra telefon bolag. som jag ska ringa och kolla upp..

Men man blir ju mörkrädd!!
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

De behöver läsa in streckkoden från ditt leg för att kunna lämna ut paketet så det borde inte funka med falskleg? Läskigt hur som helst!
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Även pass har streckkod vet inte hur det är med alla andra typer av legg. Men hur som helst får de inte lämna ut paket utan att registrera legitimationen i datorn. De jag känner som jobbar med paketutlämning säger att det görs med streckkoden.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Streckkoden säger väl ändå bara personnumret?
Det är ingen annan information än så.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Även pass har streckkod vet inte hur det är med alla andra typer av legg. Men hur som helst får de inte lämna ut paket utan att registrera legitimationen i datorn. De jag känner som jobbar med paketutlämning säger att det görs med streckkoden.
Nya körkortet har inte streckkod. Hämtade ut mitt nya förra veckan och det har ingen streckkod. Killen i kassan tittade överallt efter det och var mycket fundersam när jag hämtade ut ett paket för några dagar sedan.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

De behöver läsa in streckkoden från ditt leg för att kunna lämna ut paketet så det borde inte funka med falskleg? Läskigt hur som helst!

Även pass har streckkod vet inte hur det är med alla andra typer av legg. Men hur som helst får de inte lämna ut paket utan att registrera legitimationen i datorn. De jag känner som jobbar med paketutlämning säger att det görs med streckkoden.

Tråkigt att de som jobbar med sånt inte vet vad de pysslar med säger jag.

Mitt leg, införskaffat ifjol har ingen streckkod och det är inget som helst problem att hämta ut paket, de som jobbar i utlämningen får helt enkelt titta på bilden, se att det är jag och sedan knappa in id-numret manuellt.

Plättlätt och helt enligt "reglerna" att legitimera sig fastän det man legitimerar sig inte har en streckkod således...
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

men det jag funderar på är om dem gjort ett falsk legg med mitt namn och kanske någon annan persons bild? för hur kan dem annars få ut paketet. dem var väldigt noga med att ta mitt legg när jag hämta ut mitt paket..
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Det kan vara så att de har samma namn som du, alltså deras riktiga namn. Jag vet att det har hänt förut iaf, en person som beställt i saker på personer som hetat likadant som den själv. Så när grejerna ska hämtas ut visar den sitt eget leg och eftersom det är samma namn så kan de hämta ut paketen.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Nya körkortet har inte streckkod. Hämtade ut mitt nya förra veckan och det har ingen streckkod.

Mitt leg, införskaffat ifjol har ingen streckkod och det är inget som helst problem att hämta ut paket, de som jobbar i utlämningen får helt enkelt titta på bilden, se att det är jag och sedan knappa in id-numret manuellt.

Nya körkort har en datamatrix istället för en streckkod som innehåller samma information, men många ställens kassautrustning klarar nog inte av att läsa av sådana än.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

De behöver läsa in streckkoden från ditt leg för att kunna lämna ut paketet så det borde inte funka med falskleg? Läskigt hur som helst!

Nej, alla typer av legg har inte streckkod. Det är väl enbart körkorten (uppenbarligen de äldre sådana)?

Jag har jobbat på en Coop-butik med paketutlämning och då var det att fylla i personnumret i en manick som gällde -blev dock lite osäker nu.. Men streckkod behövdes i vilket fall inte.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Streckkoden har, som andra skrivit, ingen som helst betydelse annat än att det går snabbare att skanna in personnumret än att knappa in det manuellt.

Man kan hämta ut en annan persons paket, förutsatt att du har dennes leg (och ditt eget) samt underskrift, men det är ju lätt att förfalska. Det står på varenda avi man får hem... Frågan är ju då om personalen inte varit så värst noga vid utlämnandet eller om någon faktiskt har en dublett på ditt ID.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Det behövs inte underskrift längre. Jag har hämtat från Posten, Schenker och DHL - aldrig skrivit under nåt papper.
 

Liknande trådar

Äldre Igår var jag på ICA och hämtade ut paket. Ett i sambons namn och två i mitt namn. Jag fick paketen och allt var frid och fröjd men nu på...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: Pancakes
·
Äldre Vi flyttade in i vår nya lägenhet i januari och blev då varse om att vi delade trapphus med en för polisen känd yrkeskriminell kvinna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 615
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp