Blivit utsatt för bedrägeri

Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Fast det är ju skillnad på ett "vanligt" Paket och de villkor för Rek/Postförskott/EMS/Värde som du citerar.

Legitimation när du hämtar paket
När du hämtar ett paket över disk hos Postens ombud eller på Företagscenter måste du kunna legitimera dig. Om du ska hämta paket åt någon annan ska både din och mottagarens legitimation visas.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

En kompis till mig blev utsatt för identitetsstöld för ett par månader sedan. Dvs det uppdagades för ett par månader sedan. En polis ringde hem till min kompis och berättade att de vid ett "tillslag" (ja, vad heter det?) hade hittat ett falskt leg med min kompis namn och personnummer på.

Som följd gjordes en anmälan och min kompis har fått spärra sig för all form av kreditköp. Dvs han måste själv upphäva spärren för att kunna ta ett lån eller handla på kredit. Trots detta kom det en telefonräkning till honom på ett telefonabonemang han aldrig beställt. Till skillnad från TS fick han dock varken telefon eller simkort, det är någon annanstans. Och för att ringa kundtjänst för telefonföretaget (var det Comviq månne?) behövde man ett Comviqabonemang - men eftersom han inte hade varken telefon eller simkort för abonemanget han fått faktura på så kunde han inte ringa. Tror han mailade dem, så det gick några dagar innan han kunde polisanmäla det hela och låsa abonemanget. Vet inte alls hur det gick med fakturan sedan tyvärr.

Jag upplever på honom som att han har fått mycket hjälp från polisen om hur han ska hantera identitetsstölden, hur han ska gå till väga för att spärra sig m.m.. Tyvärr är det inte så jättemycket polisen kan göra just nu, då det säkert är så att hans personuppgifter har sålts till flera olika personer som använder hans namn och personnummer för olika ändamål. De kan bara plocka in person efter person när det uppdagas, och på det sättet försöka spåra ursprungskällan.
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Absolut, jag hade dock för mig att paket från tex Telenor och 3, som beställts i TS namn, räknas in under det jag citerade. Men visst, jag kan ha fel för mig!
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Har ingen koll på just dom, men kan tänka mig att bedrägarna försöker beställa för att göra det så lätt som möjligt för sig vid uthämtning, förhoppningsvis börjar företagen göra det svårare för dom genom att bara erbjuda "säkra" leveranssätt för mottagaren. Men för det mesta brukar de bara se det som mottagarens problem som får polisanmäla...
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

KL

Såna paket behöver inte automatiskt hamna som rek/postförskott, om dom ska betalas med faktura så hamnar det på dom vanliga posthyllorna, så blir det hos oss iallafall.

Hos oss knappar vi bara in personnumret som står på legget om inte personen har körkort med streckkod. På vissa paket som ska hämtas ut som rek behövs inte ens leg visas upp utan endast en påskrift, men en underskrift är ju inte svår att fejka?

Otäckt hursom TS! :(
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Idag ringde jag posten och bad dem spåra paket och VEM som hämta ut de.. Det är uthämtat med mitt gamla körkort, som jag tappade för 1 år sen och som är SPÄRRAT... och den smarta förövaren hade även visat sitt pass så har både namn och adress till honom nu. Men på den andra ica hade dem endast tagit emot mitt körkort, dem har gjort tjänstefel.. Då dem ej krävde legg från honom. Och hur kan dem inte se att körkortet är spärrat?? Och han har beställt sjukt mycket i mitt namn gjort falska mejladresser osv. Har blivit nekad vissa köp. Har även fått IP-nummer..

Men som polisen säger detta tar tid.. MEn nu när jag har namn så borde dem skynda på tycker man??
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

På vissa avier finns det plats att skriva under, och då ska det göras. Har haft hemma flertalet sådana senaste tiden, glömmer alltid att skriva under och då säger killen i kiosken varje gång att han måste ha en underskrift (vilket ju stämmer)
 
Sv: Blivit utsatt för bedrägeri

Och hur kan dem inte se att körkortet är spärrat??

Det går ju dessvärre inte att se på själva kortet, man tittar ju bara på giltighetstid, namn och bild, och knappar in personnumret/scannar streckkoden (som är = personnumret).
 

Liknande trådar

Äldre Igår var jag på ICA och hämtade ut paket. Ett i sambons namn och två i mitt namn. Jag fick paketen och allt var frid och fröjd men nu på...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: Pancakes
·
Äldre Vi flyttade in i vår nya lägenhet i januari och blev då varse om att vi delade trapphus med en för polisen känd yrkeskriminell kvinna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 613
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp