block halt..

Sv: block halt..

Men det spelar INGEN ROLL vad VI säger!!! Det är vad VETRINÄREN Säger!!! Det är ett godkänt från där hästen kommer ifrån ,samt här hos denna försäljare! TVÅ vetrnärer, och det är vad försäkringsbolaget går på. Dessutom så kommer ju min kompis inte säga att jag såg hältan, och vetrinären komme rinte rkänna heller att hon bortförklarade två hältor.

Jag fick veta av en bekant -att hennes kompis kompis hade köpt häst därifrån och dte visar sig att Vetrinären är köpt av försäljaren- vetrinären får alls en del av försäljningen... Men jag vet inte alls om det är sant! Men dte är vad jag har hört.

Men som sagt det är vad VETRINÄREN säger där på gårdsbesiktningen,och den säger att hästen är fullt frisk och kan fungera fullt som ridhäst...

Och om min kompis valde att igronera problemet där nere, så ja, ni hör ju vad resultate blir: stora problem- och käsnlogmässiga problem, men framförallt nu beter hon sig som en idiot mot hästen!

Att DU inte skulel ha godkänt dne vbesiktningen visar ju att du är vid dina fullaste sinnes bruk ;)
Jag hade vänt och åkt hem- hade inte köpt hästen!

Men min kompis gjorde ett sånt dumt köp... och nu förösker hon med att "hästen går visst att tränas" trotts att vet. uppe på klinik rekommenderade avlivning-eller ja bästa för hästägaren är att lämna tillbaka hästen pga dolda fel. Dolt fel är ju när det inte upptäcks på en besiktning!! När det inte syns vid KÖP. Då blir dte ett dolt fel! Och det finsn INGA BEVIS på att hästen visade hälta där.. på både gott å ont!, eftersom vetrnären ansåg att detta var en fullt frisk häst på gårdsbesiktningen! MEN hade vi åkt till klinik så hade detta troligtvis kommit fram så tydligt som det visades på denna klinik.
Men oftast behövs dte ju oxå röntgen plåtar som bevis oxå för dolda fel, vilket blir ett problem.. vem ska betala plåtarna?
jag tror -nuvarande hästägare?
blir billigare för henne då att avliva hästen för 5000...

nä usch vilket stort och hemskt problem!!!

och jag håller med dig, min kompis borde tänka till ett par gånger till om vad hon håller på med.. nä hon ska nog inte ha häst nej...
 
Senast ändrad:
Sv: block halt..

Vetrinären såg det,men bortförklrade med att dte va mjukt och konstigt underlag...att hästen inte var skodd osv.. ja vet. had einte förväntat sig att jag frågesatte men ja.. vetrinären friskförklarade hästen... och jag personligen skulle ALDRIG köpt hästen!

Självklart har du rätt i att hästarna kan få tex kotledsinflammationer osv pga ändrat stall, ny ryttare= ny ridstil, nytt underlag osv osv- ja listan kan göras lång!!! Och det är ofta att en hälta kommer fram efter nått halv ett år med en ryttare som inte har förstått hur lungt man bör rida hästen i början i tex ridhuset/ridbanan osv. vänja den med sin ridstil osv.
Inte sjutton gubbar lätt!!
Men här är det alltså möjligtvis kotorna och kanske knät som har kommit fram under dessa månader hos min kompis sa vet. men hovarna- nä dem har funnit LÄNGE!
och eftersom hästen har gått mest som avel å sällskap och bara ridits nångång så har väl inte detta märkts av,som nu när min kompis ville trava å galoppera-träna osv.

men vad vet jag? hästen är iaf halt och min kompis rider på den.. den har ONT och min kompis rider på den! fy fan!!!!
 
Sv: block halt..

Ja, nu menar jag inte dessa hästar/köpare. Jag är mycket medveten om att så är fallet. De jag menar är just dessa där det uppenbart är problem redan vid första provtillfället. typ "när jag kom dit var hästen svullen i benet men ägaren sa att det inte var något farligt" eller "den reste sig när jag skulle hoppa upp men säljaren sa att den inte hade ont i ryggen".

Skulle jag köpa en 17+ häst för mulleridning hade jag inte begärt böjprov utan nöjt mig med att den var ohalt vid longering. Jag hade inte heller röntgat för säkerligen hade det funnits något. Jag har själv en äldre häst med en permanent skada. Vissa dagar är hon väldigt knickig och stel medan andra dagar funkar hon ganska bra, dock aldrig för ett dressyrpass på en bana. Men jag vet om det och anpassar mig till henne. Vill hon inte trava någon dag så får det vara, Ibland är hon jättepigg och studsar som en unghäst trots att jag kan känna att hon är halt. Men vill hon galoppera en bit så får hon det. Men att tömköra eller longera - nej aldrig skulle jag slita på henne på det sättet.
 
Sv: block halt..

Du får tro vad du vill, jag har fakturor sedan flera år som backar upp min uppfattning. Digitala plåtar är betydligt billigare än de var på den gamla goda tiden.

Kotledinflammationer kan ju komma på mindre än en vecka, med fel ridning, eller för snabb igångsättning. Eftersom ingen vet om det finns röntgenförändringar undrar jag hur man så bergsäkert kan säga att felet är dolt?

Och dessutom säger du ju själv att det visst syntes vid besiktningen (inte var dolt alltså), men att veterinären var köpt. Det går inte att välja bägge vägar, antingen är felet dolt och syntes inte vid besiktningen och veterinären gjorde rätt bedömningen, utgår från att felet torde vara dolt, undersöker med röntgen/UL eller vad som krävs och går vidare utifrån resultat. Eller så syntes det (inte dolt) men veteinären är den som "ska hängas".
 
Senast ändrad:
Sv: block halt..

Jag har förstått det som att dolt fel betyder att hästen har något som har funnits INNAN köp.

Tex om hästen är "frisk" vid veterinärbesiktning men efter nån vecka ( upp till 2 år tror jag tom det gäller ) blir tex halt eller börjar hosta rejält eller något annat som man inte kunde förvänta sig.

Om man man kan påvisa att hästen blev halt, började hosta pga ett fel som fanns redan innan den köptes så räknas det som ett dolt fel.

Som ett exempel:

Jag köpte en 4 årig häst som var van att gå mycket ute, dock stod han i box nattetid som jag uppfattade det.
Stallet han stod i var relativt stort så att kunna se något på tex boxinredning var omöjligt.
Fanns ingen misstanke från min sida att han hade någon olat/något fel.

Han gick ute mycket även här men stod på box på natten.
Efter bara nån vecka började han krubbita i boxen, svälja luft, rejält, inte bara lite smått utan ordentligt.
Jag pratade med säljaren som menade att han aldrig gjort det hos dem.

Tyvärr gick jag inte vidare redan då utan först efter knappt 1 år, när han hela sommaren även krubbade på stolpar och träd i hagen !!, så hade jag ut veterinär som tittade honom i munnen.
Veterinären sa att det var något som pågått en lägnre tid men hon kunde inte intyga att det var över ett år den hade hållt på. Det syntes onaturligt slitage på tänderna men om det var 1 år eller 3 år kunde hon inte säga.

Hade jag redan tidigt gått vidare, tagit ut veterinär för koll av tänder med en gång och det hade varit ett onatuligt slitage, så kanske det hade gått att häva köpet pga dolt fel.

Man lär av sina misstag....tyvärr ;)
 
Sv: block halt..

Fast JAG som privat person kan ALDRIG säga emot vad en vetrinär säger- det är dme som är proffsen!!! Spelar ingen roll vad jag säger om vad jag såg där,fortfarande är det besiktningspapprena som GÄLLER.
Ja ,det är vetrnären som ska hängas i detta fall om man kunde göra det.

Men nu går dte inte, utan nu går det som dolt fel eftersom VET. Har GODKÄNT denna häst för RIDNING!

Det är skilland om Vet. har skrivit avel/sällskaps häst,promenadridning.
SAMT att dne påvisade två hältor under besiktningen! Men enligt Vet. fanns det inga hältor..

Mitt ord gäller inte här! Spelar ingen roll om hästen va tex. helt tokig under ridningen osv osv, säger vetrinären att dne är normal och godkänd så är det dens ord som gäller!

Här kan man heller inte komma åt vetrnären! Det är sjukt att man inte kan komma åt vetinären...

Det är skillnad om JAG va vetrinär.. då hade det jag har sett blivit intressant att höra..(försäkringbolgaet framförallt )

Men ställer man desutom 5 vetrinärer, framför en häst men nått fel, så får man typ 5 olika svar.. och det ska inte vara så, men där är så, för vi alla är olika individer,åsikter och framförallt olika erfarenheter..

Precis som du och jag!
Du Tycker ditt och jag tycker Datt ;) Helt ok för min del :) Bra att få olika synfalls vinklar :)

Men dne här hästen går under dolda fel,eftersom inget av detta fanns under vetrinärbesiktningen, vi har ju papper på det...

Hade det dock stått i papprena att hästen visade hälta så skulel dte inte finnas ngr dolda fel,utan då har man köpt hästen som den är.
Så här har alltså min kompis en födel i med att vetrinär nu är troligtvis "köpt"- hon har rätt att lämna tillbaks hästen eftersom den inte stämmer överrens med det som står i vet. besiktningen.

Det är det som står på pappret som gäller.

och jag tror oxå att man måste ha röntgen plåtar som bevis så klart för hovfelet. Men som sagt jag tror oxå, precis som vet. säger att det är nått som hästen har haft mycket mycket länge :(
 
Sv: block halt..

Men om vet säger att hästen bör avlivas bör den inte bli utdömd då? & då bör hon ju få pengar från livförsäkringen på hästen?
För säger klinken att den inte kommer att hålla så lär ju en Distriksveterinär också säga det & döma ut den?

Jag själv har köpt en häst nyligt & haft massor med kontakt med mitt försäkringsbolag & dom har aldrig tjorvat, fast jag var tvungen att ta ut vet samma dag som jag hämtade hästen, dock var ju detta en skada han lyckades göra själv & var tvungen att sys.

min kompis travare blev utdömd för 2 veckor sen & hon hade köpt den för 2 månader sen. PGA att benen inte höll.

Tog hon inte över säljarens försäkring? Då skall det väl inte spela någon roll?
 
Sv: block halt..

nej hon täckte en ny, billig försäkring, dessutom köpte hon hästen mycket MYCKET billigt... och går den som ,som både Vet. och vi tror på dolda fel, så tar INTE försäkringen nånting på hästen, INGET.
Det e sa min kompis sa til mig- men jag vet inte om det stämmer- jag har som sagt aldrig försäkrat nån häst förut- det har hästägarna gjort- jag har bara haft andras hästar i träning.(har aldrig ÄGT en häst på pappret alltså och foder och tillridningshästar har ägarna stått på/för försäkringen) där av min, TYVÄRR bristande okunskap i detta, mer än att jag lyssnar på vad Vet. och min kmopis sa om försäkringen nu, och både tror att försäkringen INTE kommer att gälla för nånting på denna häst...eftersom det kommer troligtvis gå som dolt fel.
vilken soppa av allt. Tur ändå att hon har rätt nära att lämna tillbaks hästen till, inte typ 100 mil eller så, utan det rör sig om ca 8 mil.
Men hon vill helst inte lämna tillbaks hästen sa hon till våran gemensamma kompi shär om dagen till,eftersom hästen inte alls mådde bra där, den va väldigt ful i pälsen och hade sår i munnen oxå, såg trött/olycklig ut där, men framförallt vill hon inte att hästen säljs ut som ridhäst.(men hon själv rider ju på den!!) men hon vill ändå ha tillbaks sina pengar-eller om säljaren iaf står för avlivningen och samtliga vet. kostander så bör det gå jämt upp tyckte hon min kompis.. men men.. jaja jag blir trött av att höra allt, samtidigt e man ju ÄNDÅ NYFIKEN på vad hon kommer att göra/lösa det hela...

förresten, hästen är ju 17 år, finsn det ingen gräns för att få teckna en försäkring på en häst? eler kan man göra det hela hästens liv? jag menar en aktiv tävlings häst, som har gått 150, den lär inte gå 150 när den är 25 år= inte lika värd då väl? om den säljs då som läromästare- och den ny:a ägare- tar dne över försäkringen då eller hur går dte där till?!

Kan nån förklara det tålmodigt för mig ,snälla? :)
 
Sv: block halt..

A2-försäkring (olycksfall) kan du i många bolag teckna som seniorförsäkring. Normalt sett brukar åldersgränsen vara 16-18-år beroende på bolag och ras (när det gäller A1-försäkring).

Att försäkringen inte täcker i det här fallet har med att göra att veterinären och bolaget anser att felet funnits innan kompisen tecknade försäkringen. Det har inget med dolt fel att göra. Det handlar om att det fanns innan försäkringen tecknades.

Om hästen var billig föreslår jag att kompisen tar bort hästen, ser pengarna som läropengar och sparar ihop till en ny häst. Det finns inte mycket annat att göra. Att börja processa juridiskt kommer att kosta mycket pengar och om inte säljaren är med på reklamationen är det vad som återstår.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp