Sv: Blocket

Men är det så, att för de seriösa uppfödarna är det liksom ändå "sista" utvägen att annonsera på Blocket? Jag menar om de har ngn/ngr valpar kvar som de typ "inte blir av med"? Kan det då också isf vara de "sämsta" el. vad man ska kalla det:confused:, valparna som är kvar?
Nej, men så är det inte. Att några valpar är kvar beror sällan på deras kvalitet, det beror på massor av andra saker.

Jag tycker att det är en hel vetenskap att sälja valp, och då har jag ändå sålt ett 20-tal kullar under mina år. Den valpen man själv tror är den som kommer att säljas först är ofta den som blir kvar till sist. Den fulaste valpen man själv aldrig hade kunnat tänka sig att köpa säljs först av alla och alla som kommer och kollar blir så besvikna på att den valpen redan är tingad.

Man vet verkligen aldrig hur försäljningen av valparna kommer att gå i förväg. Nu har ju jag två raser där individerna är väldigt individuella med olika teckning mm, vilket gör att det inte bara är temperamentet som ska jämföras. Hur folk väljer tikar eller hanar går det också lite mode i. Ibland ska alla ha tikar och ibland ska alla ha hanar.

Jag har en man som stått på min väntelista i 6 år nu. Han väntar på en svart-vit tik med irländska linjer. Ännu har jag inte fått en sådan. Men nu ligger det 7 st i magen på den irländska Jack Russelln så nu får vi hoppas på att han får vad han vill ha. :) Ibland har folk bestämt sig innan och håller stenhårt på vad de hade för mental bild. Ibland hade de tänkt sig en mjuk och trevlig tik och tingar den tuffe, stora hannen istället.

Men är det så, att för de seriösa uppfödarna är det liksom ändå "sista" utvägen att annonsera på Blocket? Jag menar om de har ngn/ngr valpar kvar som de typ "inte blir av med"? Kan det då också isf vara de "sämsta" el. vad man ska kalla det:confused:, valparna som är kvar? Det är ju så att vissa raser ALDRIG/SÄLLAN förekommer på Blocket.....

Nej, det är det inte. Det där är bara en gammal myt! Valpar som är kvar lite längre hos uppfödare är inte "sämst" utan det pga att uppfödaren vill hålla lite längre på den/dem och se hur de utvecklas, ifall de är lovande. Eller så blir det sent återbud och det är ju varken uppfödarens eller valpens "fel".

Fast det du beskriver är för mig just ett oplanerat hundköp, även om tankarna funnits i bakhuvudet så var huvudtanken inte just nu... Ändå sitter du med hund efter att en kväll ha råkat få syn på en intressant annons på blocket...

"kl"

Och detta är enligt mig nackdelen med blocket, även om det har fördelar med och det är absolut inte alltid det blir fel bara för att det inte är ett planerat hundköp, men jag tror risken ökar...

/Camilla

Förstår vad du menar och håller med dig!

Detta är inte vår första hund, då hade det nog inte gått så snabbt. :)

När vi har valpar slänger vi ut en annons på blocket.

I varje kull har vi sålt en eller ett par hundar via blocket och då har det varit till människor/familjer som antingen köper sin första hund eller som ha haft hund tidigare som inte är rasbunda, eller till dom som inte rör sig så mycket i hundkretsen vad gäller tävlingar, utställningar etc som vill ha en hund ändå. Dessa köpare tittar oftast på blocket och vill oftast ha en "sällskapshund" i förstahand och en tävlingshund i andra hand.

vi har Am cocker och vi säljer till aktiva människor men vi har inga krav på att dom ska ut och tävla.

Det är ganska svårt som blivande hundägare om man är intresserad av en ras man inte haft förut, att veta vilken av alla uppfödare som är bra eller inte. Det finns ju en uppsjö... och alla är ju inte bundna till en rasförenings hemsida heller. Lite som lotteri, och då kan det vara bra med Blocket och andra annonssidor att hitta länkar och kontakter:)

Vi hade tex intresserat oss för en ras i början av sommaren, men efter att varit på en kennel och bekantat oss insåg vi att den nakna modellen inte passade oss. Uppfödaren rekommenderade då en pälsad variant av samma ras. Men det var inte samma sak för oss...... kändes inte i hjärtat på samma vis. Åkte runt och träffade andra raser ( vi har haft 4 andra raser tidigare i livet) för att känna oss för.
Men så vips fanns där plötsligt en Chinese crested powder puff till salu på blocket som tog andan ur oss:love: Har haft honom i 6 veckor nu och han är underbar!!
Uppfödaren fanns med hos rasklubben men det var inte i våra "hemtrakter" därför hade jag missat hennes egen sida och bilden där :grin:

Nej det tycker jag inte, varför skulle det vara det.
Bara för att en del är oseriösa på blocket behöver inte hela blockets annonsörer vara det.!!
Dra inte alla över en kant.!
En del bra uppfödare lägger även ut sina kullar på blocket,och det anser jag vara ett bra tecken.
Som köpare ska man alltid vara uppmärksam vid köp av hund ,när man läser en annons ,var det än är , kan man ofta läsa mellan raderna , om allt står rätt till eller ej.!
Vad anser du ??:)

Jag köpte min hund genom blocket :p Hans uppfödare lägger vanligtvis inte ut annonser på blocket o har valpar tingade tidigt...men min lilla skrutt hade inte tingats än vid 7 veckors ålder eftersom han föddes med kroksvans och var väl därför inte lika önskvärd...så eftersom han ändå bara skulle säljas till sällskap så la hon ut annons på blocket eftersom det där inte kollar lika utställningsintresserade människor kanske.. som t.ex jag :p Det viktiga för mig var att han har stamtavla iaf och jag fick ju ett hyfsat pris för honom... myyycket nöjd är jag iaf med min bebis, helt underbar är han, o kroksvansen gör honom bara unik i mina ögon ;)

20099612383493516258_sbig.jpg

*kl*

Nej varför skulle det vara det? Vissa uppfödare har kanske inte hela rasklubbens krav på valpförmedling o får därför inte annonsera på rasklubbens hemsida.

Köpte själv min underbara Bella genom annat annonsforum (annonsdirekt gamla buke?) O hon visade sej ju vara ett riktigt lyckoköp. Hade jag tagit valpar på henne så hade rasklubben krävt vissa saker som hon inte hade gått igenom för. (bla att man ska vara medlem i rasföreningen i tre år) o då hade ända utvägen varit tex blocket. Inte hade jag varit mindre seriös för det?

Men som många skriver så måste man vara på sin vakt för det finns oseriösa där ute.

Jag har köpt alla mina hundar på blocket :D och jag har fyra stycken ,fem med den jag lämnade tillbaka pågrund av just oseriös säljare.
För övrigt är jag nöjd med mina busar:)
Dom alla har stamtavla och kommer från seriösa uppfödare..!!

Jag har köpt alla mina hundar på blocket :D och jag har fyra stycken ,fem med den jag lämnade tillbaka pågrund av just oseriös säljare.

Vilket iofs inte är någon jättebra reklam för Blocket, men visst kan man råka ut för det även på andra ställen.

Vilket iofs inte är någon jättebra reklam för Blocket, men visst kan man råka ut för det även på andra ställen.

Nej det är det ju inte men som du säger det kan ju hända även om man inte köper en hund just på blocket.
Synd att man ska råka ut för sådana tråkigheter det är ju bara synd om hunden, som får vandra från hem till hem.:(

Med lite efter tanke så är alla mina djurköp "oplanerade" och en slump att jag fick det djuret just då.
Inget av dem har farit illa av det :)

Nilsson, en kompis tik skulle ha valpar och på en fest nämnde hon att hon tänkte ge mig en valp i studen present Han somnade in -09 14 år gammal

Trusse, en arbetskompis hade en superfin blandis som jag vekligen gillade, på den tiden köpte man gula tidningen och i den fanns en annons på Ulliga gulliga valpar, det var nästa kull och jag fick en helbror...
Omplacerades förra året som 10 åring till en kompis på buke som kunde ge honom ett jätte bra hem när jag var ensamstående och gravid.

Lisa, fick tips om en kanonfin 3-åring av min chef, som skulle avlivas.. köpte för inga pengar alls och hon både sprang in pengar och gav många fina och bra minnen, finns en avkomma efter henne som mitt ex äger.

Cilla, en pass häst som ägaren inte hade råd att betala för, fick henne för det han var skyldig hos veterinären (3500), betäckte och hon gav mig Humlan med 177 000:- på kontot och tävlade tills hon var 10 år och nu betäckt.

Mulle, min nuvarande hund, letade efter en unghund, skk reggat och sökte på hemsidor och överallt, fann honom på blocket, tog en chansning och helt rätt hund för mig!

:)

Det kan ju bli bra fast det inte ligger år av planering bakom :)

I ditt fall ser jag inte att det är ett problem med de oplanerade djuren:)

Problemet blir med alla dom som oplanerat skaffar sig ett hund eller något annat för att det är en söt bild på blocket och nästan inte ens sett en hund tidigare förutom grannarnas på avstånd när dom är ute och går med dom i det fina vädret, och dom har inte ens sett alla dom dagarna grannarna är ute i det dåliga vädret för då är dom ju själv inomhus...
Och dessutom råkade den söta bilden vara flervägskorsningen rottis/dobermann/bordercollie, så att du garanterat har en understimulerad hund med ett stort arbetsbehov, och även när det är uppfyllt en massa energi över...
Och vi har nästan garanterat en "problemhund", som inte är lätt att hitta nytt hem till, som risken är stor att det blir antingen en vandringspokal eller avlivad...

Så där tycker jag nackdelen är med blocket, hade varit lite bättre om annonserna varit lite svårare att hitta, för dom som har lite hundbakgrund vet ändå vart dom ska kolla efter annonserna eller vet vem dom kan fråga för att få reda på det...

/Camilla

Nej varför skulle det vara det ??
Jag tycker att man som köpare, har lika stort ansvar oavsett varifrån man köper hunden d.v.s sålla mycket och se till att hitta en seriös säljare, få hunden veterinär besiktad och se till att alla papper/intyg är i sin ordning .

Jag hittade min senaste hund på blocket. En omplacering , en irländsk setter, har träffat både hans uppfödare och hans f.d ägare, är mkt nöjd med mitt köp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sett på blocket. Varför köper man en blandras som nästan är renrasig? Jag förstår fenomenet att köpa en blandras men när det är som i...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 161
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 941
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?