blod i brunsten

J

joo

har jag aldrig hört talas om förut,eller sett å nåt sto.Men jag tror mitt har det nu.Får inte tag på veterinären,så jag undrar om nån här vet ngt?
 
förmodligen så är det utsöndring från muskler, mår hästen i övrigt bra så är det ingen fara..kolla temp o puls..
 
Det är inte blod! Det bara set ut som det... Råkade själv ut för detta i våras med mitt ena sto. Det luktade lite speciellt dessutom. Hon hade livmodersinflammation! Då får de utsöndringar från livmodern som man lätt misstar för blod, om man inte vet. Kan klibba ihop svansen rätt rejält med.

Det bästa du kan göra är att kontakta vet för rätt diagnos och behandling. Du ska INTE låta stoet gå med det hela hösten/vintern om det är livminfl. Ju snabbare du behandlar, desto bättre resultat! Vet tar i så fall bakterieprov, sköljer livmodern med sulfalösning och så får man ge Hippotrim i dos efter besvär.

Mitt sto blev helt bra efter en behandling (dunderdos med Hippotrim) och blev sen dräktig på första försöket i våras och hon är 20 år gammal. Det är aldrig för sent! Lycka till!
 
Det kan även vara något hästen äter i hagen.. Några ston i mitt förra stall kissade ganska rött i vintras, det berodde på ngt de ätit i hagen, de stoppar ju i sig konstiga saker när det just inte finns ngt annat att äta.. Detta försvann efter ett tag bara.

Om du har nerbetad hage kanske det kan vara så för din häst med? Men ring du veterinären- det skadar ju aldrig att rådfråga! Och så kanske du kan bli lite lugnad också!
 
ja,jag ska fortsätta försöka få tag på vet!Vill inte att hon ska dras med nåt sånt otäckt!Jag tror nog att det är från brunsten, eftersom det var längs benen och på insidan...klart,det kan vara urin med kanske, men hon hade så mycket brunstsläbb med, och som sagt klibbig svans, och ingen av de andra har haft rött urin. Det var inte knallrött,utan utspätt ljusare rött liksom...inte rent blod...tack för hjälpen! :bow:
 
Ston ska inte vara slabbiga och klibbiga när de brunstar! Det är tecken på livmodersinflammation!!! Tyvärr väldigt vanligt utan att "man" känner till det. Men förmodligen det vanligaste problemet vid utebliven dräktighet och resorbtioner/kastningar. Och ändå ganska lätt att behandla. Tror tyvärr att många inte inser det allvarliga i situationen! Kan ge ett ex:

En uppfödare i närheten har ett antal ston. Jag upptäckte hos ett av stona, vid brunst, ett äckligt flöde av nåt brunaktigt, klibbigt som dessutom luktade speciellt. "Jaså är hon brunstig, ja sån är hon när hon brunstar!". Jag häpnade över okunnigheten och har försökt vid ett par, tre tilfällen att på ett diplomatiskt sätt föra livmodersinflammation på tal, till sist rakt ut. Svar: jamen det är inte så farligt. Hon ska ju inte ha fler föl i alla fall. Nehej, men hon ska gå och ha en kronisk inflammation resten av livet?! Som obehandlad trots allt ger ett stort obehag och kan sätta ner livskvaliteten ordentligt! Men så är det ju också så dyrt med veterinär och Hippotrim... Personen i fråga väljer helt enkelt att låtsas som att det inte finns nåt problem och att stoet inte är sjukt :crazy:

Jag vet att jag är *lite* tjatig i detta ämne, men så är det väl när man lärt sig något! Man vill att alla andra också ska ta lärdom.

Hoppas allt blir bra!
 
Om det är livmoder infl kan stoet kissa ofta och bara några droppar då?

Min häst var väldigt märklig igår i stallet, hon står på finadyne för hovbölden och är väldigt törstig. igår småbrunstade hon och for runt och småskvätte i sin box 5 ggr under den tiden jag avr där, som luktade väldigt starkt, ganska mörkt.
kan det vara en livmoder som spökar?
 
Nu är jag inte utb vet, men nog småkissar o skvätter brunstande ston! När mina ston har brunstat (är dräktiga nu) så blir urinen lite annorlunda och luktar dessutom starkare. Ska väl vara signal till hingsten antar jag.

Och inte kommer urinen via livodern...(ursäkta en övertydligheten). Däremot blir ju URIN mörkt och illaluktande om man inte dricker tillräckligt, precis som hos oss själva.

Du skrev att ditt sto är törstigt/har ökat vätskebehov pga medicinering, så det är väl troligast det som är problemet? Kombinerat m brunsten.

Flytningarna vid livminfl luktar inte urin, det luktar väldigt speciellt, lite sött o urkigt, svårt att förklara. Och så blir det tjocka klibbiga klumpar som fastnar på undersidan av svansen. Naturligtvis kan det ju finnas mer eller mindre utsöndringar.
 
haha, det har du rätt i, kag är lite korkad :o

men det är säkert ingen fara med henne, men beteendet hon ahde i förrgår har jag aldrig sett förr, fast vi har nyss bytt stall och det kan vara en orsak

så det var inget :D
 
Ärligt talat, hur många brunstiga ston har du träfffat egentligen???
Ston ÄR klibbiga, slabbiga och äckliga när de är brunstiga, ÄVEN om de inte har några livmoderinflammationer!
Jag har träffat MASSOR av ston som undersökts regelbundet inför seminering, då man alltså KOLLAR om allt ser normalt ut OCH tar baktprov vid behov. Och de allra flesta ston ÄR rejält kladdiga i svansen och på bakbenen under brunst.
Dessutom blir de sällan dröktiga om de har livmoderinflammation. Och bara sett till alla de kladdiga ston som blivit dräktiga när de varit här på betäckning så finns det inte en möjlighet att 100% av dem både haft livmoderinflammation OCH blivit dräktiga...

Ston som HAR livmoderinflammation kan däremot vara kladdiga även MELLAN brunsterna och DÅ är det fel och dags att kolla upp!

Och vad gäller originalinlägget så kan jag bara tillägga att urinen kan ha olika färg utan att det nödvändigtvis måste vara något som är fel. Men om det är rött flera dagar i rad eller TYDLIGT blodblandat, DÅ skulle jag nog kolla upp det.
 
Förmodligen har jag inte träffat lika många brunstiga ston som du! Men mina uppgifter är direkt från veterinär, som dessutom har seminstation (för travhästar).

Enl vet kan det bara rinna ur livmodern vid brunst, för det är bara då livmodershalsen är öppen! Ston kan visst bli dräktiga trots livminfl, men de kan ha svårare att bli dräktiga och ha lättare för att resorbera och kasta. Livmoderslemhinnan blir skadad (förtjockad) och till sist blir det inga fler dräktigheter.

Mina egna ston har inte varit varken klibbiga eller äckliga vid brunst, förutom ena stoet som vid undersökning (dyyr bakterieodling på lab) visade sig ha just livminfl.

Vad gäller färgen på urinen så kan man nog inte utgå från den, precis som du skriver. MEN det kommer andra utsöndringar! Jag upptäckte vad jag trodde var blod i halmen i boxen hos ena stoet i våras och hon var även klibbig runt könsöppningen och hade klibb/klumpar i svansen. Enl vet är det typiskt för livminfl. Och man ser det bara under riktiga brunsten!
 
nu har jag pratat med två olika veterinärer och ingen av dem ansåg att det var något som var onormalt.Jag vet itne om det betyder att du hade fel,elelr att det stärker ditt påstående,den ena sa "jag kan ju ta med ultraljudet om du absolut vill"...
 
I så fall har den veterinären jag tog mitt sto till fel! Och h*n jobbar dessutom på Regiondjursjukhuset i Helsingborg, på hästavdelningen + har klinik hemma och föder upp + är seminstation för travare. Så nog tycker jag att H*N borde veta vad h*n talar om. Jag ringde och berättade symptomen och vetten sa vad h*n trodde, sen åkte vi dit och kollade med UL och visst stämde det! Plus att vetten tog bakterieprov för att behandla rätt. Nog hade stoet livminfl alltid.

Det skulle ju vara om den här vetten har överdrivit? Eller om "din" inte är så påläst? Du gör som du själv vill med din häst! Du kan välja att tro din vet och inte kolla upp och det kanske inte är nåt. Eller så går din häst med obehandlad livminfl, som kan utvecklas till en kronisk åkomma och så kanske du inte kan ta föl i ett senare skede... Men som sagt, du väljer själv! Jag vet bara det "min" vet sa.
 
har följt detta inlägget nu och jag bara undrar utan någon som helst agg till nån alls.

Men, ska man inte tro på sin vet? vad är det då för mening med att ringa till dem om man inte ska tro på det dem säger? :confused:

var bara en tanke som slog mig.
 
Jag tycker inte att man ska lita blint på varken läkare eller vet... :crazy:
Sunt förnuft och kunskapen man har om hur man själv/hästen brukar må och uppföra sig...
ALLA vet. kan inte ALLT om ALLT... de är ju trots allt människor, och kan missa saker ibland...
 
Jo, om man känner sin vet och vet vad den har för meriter, men det är svårt. Första vet jag ringde och som kom ut påstod att shettisvalacken jag hade då förmodligen hade försökt betäcka, fastnat med hoven(!) i slidan och rivit upp ett sår, dvs att det faktiskt var blod! Men han varken frågade efter senaste stelkrampssprutan eller gav någon.

Nästa dag ringde jag en annan vet och vi körde upp med stoet till dennes klinik. Och h*n var tvärsäker på att det livminfl, vilket undersökningen även visade: UL + spolade livmodern med sulfalösning + bakterieprov. En dunderkur Hippotrim tog hand om eländet och sen var stoet desto piggare, gladare och tog sig snabbt pga ökad aptit. Sen blev hon dessutom dräktig på första försöket...och enl förra ägaren (= uppf) var hon "alltid" svår att få dräktig, det tog minst två, tre gånger innan det tog. Tacka f-n för det!

Visst hade jag kunnat tro på första vets förklaring, men det kändes inte helt rätt. Shettisvalacken hade dessutom aldrig visat intresse för ston i sitt 6åriga liv (kastrerad som 1åring). Om jag inte ordnat med ett andra utlåtande hade jag troligtvis inte fått stoet dräktigt. Och den andra vetten litar jag desto mer på bl.a. pga anställning på ett av Sveriges största och bästa djursjukhus + i sin egenskap av både uppfödare och hingsthållare/seminstation. H*n har förmodligen sett och behandlat fler ston än första vetten (och många andra vettar med)!

Livminfl är vanligt förekommande (både enl vet2 och bok) och enligt boken "Hästavel" den största anledningen till att ston inte blir dräktiga, alternativt kastar eller resorberar. Obehandlad livminfl blir lätt kronisk och för varje omgång blir livmslemhinnan tjockare och kan även bli ärrig = sämre förutsättningar för dräktighet och för fostret. Enl Agrias hemsida kallas dessa ston + foster för högriskston och högriskfoster/föl. Fölen kan tydligen även avlida ganska snabbt (inom några dagar) utan synbar orsak, och har då blivit försvagade i fosterstadiet pga försämrad livmoder = försämrat näringsupptag etc.

Jag sitter inte här och kommer med lösa påståenden! Men man väljer ju själv huruvida man vill kolla upp sitt sto närmare eller inte. Det kostar en hel del att få stoet ordentligt undersökt med UL, livm sköljd + sulfaspruta, bakterieprov taget och analyserat på lab och sen behandla med rätt antibiotika.

Det är mycket möjligt att vissa ston är kladdigare än andra vid normal brunst, mina är det i alla fall inte. Allt jag vet är att utsöndringarna vid livminfl ser ut som blod och kan vara mycket rikliga! Men det luktar konstig, väldigt speciellt och nästan kräkframkallande (för mig i alla fall). Sötaktigt, vämjeligt. Och det blir tjocka klibbiga klumpar som fastnar bak i svansen och kan ses som intorkade flagor alt klumpar kring könsöppningen.

Veterinärer är ju som läkare i allmänhet. Somliga är duktiga på vissa områden och mindre intresserade av andra. Som med allt annat (kvällstidningar tex) måste man försöka bilda sig en egen uppfattning om personen i fråga verkligen vet vad h*n säger/sysslar med! I en perfekt värld skulle man slippa behöva tvivla på läkare, veterinärer och andra välutbildade sk proffessionella, men vi lever inte i en perfekt värld.

Och jag påstår inte heller att just trådskaparens sto har livminfl! Eller något annat sto för den delen. Jag vill bara göra uppmärksam på att det finns något som heter så och har dessa symptom! Och att tydligen inte alla veterinärer är så insatta...
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·
Hästvård jag ska skaffa foderhäst och den jag är intresserad av har inte blivit maskkollad på ett tag enligt ägare. hästen är också extremt...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: Madick
·
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
1 603
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp