Blöjfri - tips och tankar

Crossline

Trådstartare
Vi är mitt uppe i att ta bort blöjan för dottern som är knappt 2.5 år. Det går upp och ner, men ändå över förväntan. Vi valde att ta bort blöjan på natten i samma vända, men där är jag mer skeptisk pga ojämn framgång. Dagen går ganska bra! Men vi är ändå bara inne på dag 4.

Har buke några konkreta tips eller tankar, vad har funkat för era barn eller vad funkade inte alls? :)
 
Vi började potträna dottern på 2,5 i våras.

För oss gjorde det mycket att vara helt bar på underkroppen så ofta som möjligt, hjälpte dottern att känna igen känslan lite bättre än med trosor på. Vi var också tvungna att helt undvika att fråga eller be henne gå på pottan, för då började hon pottvägra. Vi körde helt på att hon bestämde när hon skulle gå, säga att det gör inget om det hände en olycka, och positiv förstärkning med klistermärken när det kom något på pottan.

Köpte också in ett gäng böcker om att gå på pottan som vi bara läste när hon satt på pottan, för att göra det roligt istället för jobbigt att avbryta lekar för att få på pottan.

Hon tyckte det var jobbigt med bajs i början, så för att hjälpa det gav vi extra klistermärken när det kom rätt, gav guldstjärna och har krysslista där vi räknar ner, och efter 5 gånger så får hon en ny bok, det har hjälpt och har äntligen börjat vara okej att bajsa på pottan istället för jättejobbigt.

Vad gäller natten har vi fortfarande blöja då, det är ett hormon som styr om de kan hålla torrt på natten, så vi väntar med det tills blöjan börjar vara torr på morgonen, åtminstones ibland.
 
Vi försökte första gången vid 1 år 9 mån, det funkade inte alls och hon var inte intresserad. Sen strax efter 2,5 var det som att det hände något och så fort hon fått sommarlov från förskolan tog vi av blöjan och hjälpte henne till toalett eller potta och det funkade direkt. Nattblöjan behöll vi några månader till för säkerhets skull, men ganska snart började hon vara torr hela natten också och därefter har det varit bara något enstaka tillfälle där hon inte vaknat om hon behövt kissa under natten. Nu är hon 3 år 8 mån.

Så för oss funkade det att vänta in att hon kändes mer redo. Hon gillade toalett med extra sits mycket bättre än potta.

Det gick otroligt smidigt för oss, men det betyder inte att det går lika bra med barn nummer två så jag är lite nervös för det 😅
 
Vi är mitt uppe i att ta bort blöjan för dottern som är knappt 2.5 år. Det går upp och ner, men ändå över förväntan. Vi valde att ta bort blöjan på natten i samma vända, men där är jag mer skeptisk pga ojämn framgång. Dagen går ganska bra! Men vi är ändå bara inne på dag 4.

Har buke några konkreta tips eller tankar, vad har funkat för era barn eller vad funkade inte alls? :)
Mina bästa tips är att köra toalettsits istället för potta, min lilla erfarenhet säger att det annars kan bli en ny invänjning att gå från potta till toalett.

Ha kvar nattblöjan tills barnet har torra blöjor på morgonen, undvik tjat och be barnet hjälpa till att lägga smutsiga kläder i tvätt och vara delaktig i att göra rent. Inte som straff, för det ska alltid vara okej att det händer olyckor, men för att naturligt öka motivationen att gå på toaletten när man känner att man behöver.
 
Vänta med att ta bort nattblöjan tills barnet är redo. Det märker man genom torra nattblöjor/barnet vaknar av att vara kissnödig. Många barn kan vara utan nattblöjan några veckor- månader efter att de är dagtorra, men för en del barn kan inte kroppen reglera nattorrhet förrän i skolåldern. De barnen kan då ha varit utan blöja dagtid i flera år.
 
Sonen blev blöjfri runt 3,5. Vi testade ett år innan men han var helt ointresserad, och även där vid 3,5 var det stökigt för han fortsatte ofta hellre leka än att gå och kissa tex, samt att vi fick en del bakslag när lillasyster föddes. Något vi gjorde "fel" som jag ska försöka att inte göra med tvåan var att fråga och påminna mycket, det tror jag gjorde att han inte själv lärde sig känna efter lika bra.

Bajsa på toa var svårt i början, han ville gärna gå undan på alla möjliga och omöjliga ställen. Det löste sig när jag insåg att han inte visste så mycket om var det skulle ut! En spegel och titta lite, sen gick det nästan helt problemfritt.

Han blev nattorr kanske ett halvår efter att vi började ta bort blöjan på dagtid. Det var inget vi tränade på utan det gick bokstavligen över en natt, det har väl som någon annan sa med ett hormon att göra.
 
Vi tog bott blöjan för vår dotter vid drygt 2 års ålder. Körde med bar underkropp så mycket som möjligt. Läste böcker om att sluta med blöjja och skaffade ett par "pottleksaker" som bara fick lekas med vid eller efter pottbesök. I början släpade vi med pottan överallt.

Tanken var att behålla nattblöjjan längre men hon blev torr på natten 2 nätter in i potträningen. Från att kissa mycket under natten vaknade hon och gick direkt till pottan och kissade trots blöja.

Att inse att det oftast inte är jobbigare med en olycka i kläderna än ett blöjbyte är bra.

Vår dotter har än idag 4 år gammal svårt att prioritera toalettbesök vid lek. Så det blir en del olyckor då. Men vid tråkiga aktiviteter samt på natten så är det inga problem att gå på toa i tid.
 
Vi väntar tills de är såpass mogna att de kan förstå att man ska kissa i toan. Sen har vi haft blöja på tills de varit torra under dagen hemma/borta/natten innan vi helt tagit bort blöjan i respektive situation.

Har inte blivit någon stress varken för oss eller barnet då det inte riskerar bli några olyckor så vi är nöjda med vår metod och kommer köra samma på lillebror.
Stora syster blev nog helt blöjfri överallt och dygnet runt vid 3-3,5år om jag inte minns fel och vi började ett tag efter 2års ålder. Lillebror är 2,5år och känns inte riktigt redo än..


Vi är mitt uppe i att ta bort blöjan för dottern som är knappt 2.5 år. Det går upp och ner, men ändå över förväntan. Vi valde att ta bort blöjan på natten i samma vända, men där är jag mer skeptisk pga ojämn framgång. Dagen går ganska bra! Men vi är ändå bara inne på dag 4.

Har buke några konkreta tips eller tankar, vad har funkat för era barn eller vad funkade inte alls? :)
 
Tror vi kunde ta bort blöjan på dagen runt 3 år, nu vid 6 år blev han blöjfri på natten. För vissa tar det längre tid 😊 (hade en del diskussioner kring detta med exet).
 
Vi försöker lite smått här med tösen som blir 3 i oktober. Vet inte om hon är riktigt redo än dock. Hon kan gå med bar underkropp och både kissa och bajsa liksom utan att bry sig. Inget större intresse av vare sig potta eller toalett mer än spontant.
Funderar på att vänta några månader och prova igen, även om jag helst haft henne blöjfri åtminstone dagtid tills förskolan börjar i augusti.
 
Vi provade några gånger från knappt 2 års ålder men vårt yrväder var inte riktigt redo då. Han ville ha blöja.
Fördelen med de övningarna var att han lärde sig känna när han kissade och hur det kändes att vara nödig, så det var nog bra.
En dag helt plötsligt vid 3,5 så ville han ha kalsonger precis som pappa. Då hakade vi på direkt, ett fåtal olyckor första 2-3 dagarna sen var han helt blöjfri dagtid. Funkade super. Blöja nattetid fortfarande.
 
Vi valde (till skillnad från @Energi ) att ha potta tillgängligt, så den stod i vardagsrummet där han lekte mest. Då behövde man inte pausa och gå bort på samma sätt så det funkade rätt snabbt att börja kissa i pottan. Bajsa tog lite längre. Sen fasade vi över till toalett. Vi hade en toasits men den var mest bökig och ingen hjälp alls.

Tror att vi började på sommaren när han var 2,5 och innan han var tre var han torr dagtid.
Fördelen med sommartid är att kunna gå naken/halvnaken och "vattna blommorna" - det blir lite av en rolig grej att kissa :)

Läste också böcker om att gå på pottan.

Körde babypotting när han var bebis men blev sen ett för stort glapp där han var för tung för mig att hålla rätt och för liten för att sitta ordentligt tyvärr så då var det blöja på heltid i kanske ett år.
 
Körde babypotting när han var bebis men blev sen ett för stort glapp där han var för tung för mig att hålla rätt och för liten för att sitta ordentligt tyvärr så då var det blöja på heltid i kanske ett år.

Fattar att det är överspelat nu för er men tipsar om bumbosits till toaletter. Där kan bebisar sitta i grodposition långt innan de kan sitta själva! :)
 
Mina bästa tips är att köra toalettsits istället för potta, min lilla erfarenhet säger att det annars kan bli en ny invänjning att gå från potta till toalett.

Fast det kan tydligen slå åt fel håll det också :p

Vår son har suttit på toasits (bumbo) hela livet. Nu är han 20 månader och börjar bli dags för potträning. Men nu vägrar han allt annat än bumbon och lite svårt att ta med toaletten överallt 😅 Så vi får börja med att försöka vänja sig vid att ha nära till marken :p
 
Vi började redan vid drygt 1,5 på vinst och förlust, för sonen var så intresserad av pottan och det var ändå sommar och semester så vi tänkte att vi testar. Men vi gav upp efter 3-4 veckor, han skulle precis börja på ny förskola då och det hände fortfarande en del olyckor. Lade undan pottan helt i några månader, fast han fortsatte gå på pottan och toalett på förskolan vid blöjbyten på eget initiativ. Mitt i vintern vid prick 2 år körde vi igen och det gick mycket snabbare! Vi körde enligt Blöjfri-metoden båda gångerna. Aldrig haft en bajsolycka ens vid magsjuka, och såväl potta som ring och vanlig toastol har fungerat sedan start. Nattblöjan är kvar, den är full varje morgon och han sover väldigt tungt så vi är inte sugna på att ta bort den ännu 😅 Händer någon enstaka ”olycka” i veckan nu men då handlar det om en droppe eller två i kalsongerna innan han kommer på sig, inte en hel tömd blåsa.

Mina tips är väl att inte vara orolig för lite olyckor när ni är iväg under träningen (även om man av förståeliga skäl inte sticker iväg första dagarns kanske), det är inte mycket jobbigare än ett blöjbyte. Vi upplevde att sonen behövde lite utmaningar med att vara iväg för att det skulle lossna helt. Och blir det för jobbigt -pausa helt och testa om några månader istället! En del verkar inte vilja prova på vintern, men vi hade färre inomhusolyckor på vintern än på sommaren trots att vi var ute nästan hela tiden på sommarförsöket.
 
Senast ändrad:
Vi har både potta och toasits som vi erbjuder, uppskattar pottan för den kan hon vara mer självständig med, hon går helst inte på toan själv, trots att vi har sån sits med trappa som hon kan klättra upp på, men vill egentligen vara själv vid toabesök, så pootan funkar bäst. Har också en väska med en potta i som följer med överallt, för hon tycker det är obehagligt att gå på offentliga toaletter, så vi vill inte pusha med det och riskera att befästa obehaget, utan då kör vi hellre potta som vi sätter inne på toaletten tills hon vänjer sig vid olika miljöer på toa.
 
Tror att äldsta var ca 2,5 när hon blev blöjfri, yngsta runt 2. Med båda två har vi kört bajs på toa (med ring) eller potta från att de var några månader. När de blev lite större brukade vi också försöka hinna morgonkissen på toa. Det blev en rätt så enkel övergång till att vara helt utan blöja efter det. Med stora var vi dock lite för på med att fråga om hon var kissnödig hela tiden, så hon behövde aldrig riktigt känna efter själv. Med lillasyster hade vi lärt oss 😅
 
Vi tog på nattblöjan igen pga många olyckor på nätterna. Nu 17 dagar sen vi tog bort blöjan på dagen så har nattblöjan varit torr varje morgon i flera dagar. Så imponerad!

Våran stora svårighet just nu är att dra ner byxorna själv, hon vill sällan ens försöka, varken inför potta eller andra tillfällen där byxorna ska av. Jag antar att den poletten kommer trilla ner när vi minst anar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 483
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 171
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 518
Senast: Blyger
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp