Blöjfri - tips och tankar

Vi ska sluta med blöja vilken dag som helst, har läst blöjfri på 3 dagar-boken och inser att vi gjort typ alla fel man kan göra. Dottern är nu 2,5 år och känns medveten om när hon är kissnödig och hur man gör när man kissar men hon har aldrig kissat på pottan (eller toaletten), det vägrar hon. Är lite orolig för hur det ska gå, vill inte att hon ska gå runt och hålla sig men det tror jag inte heller hon gör för hon tycker typ att det är lite roligt att kissa i trosorna och berättar gärna vilka trosor hon kissat i.

Någon som har tips/pepp/bra erfarenheter att dela med sig av?
 
Vi ska sluta med blöja vilken dag som helst, har läst blöjfri på 3 dagar-boken och inser att vi gjort typ alla fel man kan göra. Dottern är nu 2,5 år och känns medveten om när hon är kissnödig och hur man gör när man kissar men hon har aldrig kissat på pottan (eller toaletten), det vägrar hon. Är lite orolig för hur det ska gå, vill inte att hon ska gå runt och hålla sig men det tror jag inte heller hon gör för hon tycker typ att det är lite roligt att kissa i trosorna och berättar gärna vilka trosor hon kissat i.

Någon som har tips/pepp/bra erfarenheter att dela med sig av?
Om hon tycker om att ni läser så finns det gott om böcker om pottor och att gå på pottan som ni kan testa, de hjälpte E att tycka det var mindre läskigt. Kan också testa att låta henne dekorera pottan med klistermärken och göra en grej av att det är hennes fina potta som är just för henne att sitta på.
Sen var positiv förstärkning jätteviktigt för oss, först när sitta på pottan var läskigt fick hon titta tecknat på vår telefon när hon satt där, så det skulle vara kul. Och sen när det kom till att faktiskt utföra behov på pottan hade vi klistermärken, för det tycker hon är kul, så fick varje gång det kom minsta lilla kiss i pottan.
 
Vi har också kört på att när det händer olyckor säger vi bara att det gör inget, men nästa gång ska hon försöka hinna till pottan, för det är ju inget kul att gå med blöta trosor, och om man hinner till pottan i tid får man ett klistermärke (och applåder och en massa beröm såklart).

Sen vet jag att vissa barn funkar att man på rutin ber dom gå på pottan, men det funkade inte alls här, vi fick lämna helt till dottern att bestämma när hon skulle gå.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 483
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 915
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 518
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp