Blöt frusen häst...

icekat3

Trådstartare
Hej!
Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen aning om vad det skulle bli för väder och temperatur på kvällen när hon fick gå utan täcke, då var det soligt och fint väder med några plusgrader. De sa att hon skakade från kylan.
Jag blev ju såklart jätteorolig och rädd om vilka konsekvenser det kommer bli för hennes hälsa? Känner mig jättedum för jag inte tog tid till att kolla väderleken.
Hon har ganska tunn vinterpäls för hon har ofta haft vintertäcke på sig när det var kallt. Är inte klippt.
Tack för svar.
 
Så där blir det ju ibland. Det är inte lätt att spå väder eller veta exakta gränser för sin hästs termiska konfortzon... Det är inget som får några konsekvenser för din häst om hon fryser någon timme någon enstaka gång. Men det är ju jättebra att du får veta att hon blev frussen så att du kan täcka på lite extra i framtiden.
 
Konsekvenserna för en kall och blöt häst är ungefär samma som för en kall och blöt människa.

Det beror på.

hur länge den varit kall och blöt, hur man 'fixar' det, hur individen i sig är, allmäntillstånd osv osv.

Så någonstans mellan 'ge en extra morot' och 'lunginflammation'. Oftast hamnar hästarna i 'extra morot' kategorin.
 
Vilket bra stall du står i att dina stallkollegor hör av sig och rapporterar om din häst inte betedde sig normalt när du inte var där och de som tog in noterade detta !

Det blir ingen skada på din häst för en gång den fryser pga vädret i hagen ...
däremot om den som jag tolkar dig, varit van att ha täcke tidigare så hade jag väldigt noga kollat väderprognosen innan jag valde att släppa ut den utan täcke denna tid på året om du inte själv skulle vara i stallet tätt de dagarna /dygnet att själv isåfall kunna anpassa /avgöra.
 
Tack för alla svar! Ja, jag ska komma ihåg att kolla väderprognos efter dethär.
Har någonstans hört att hästen riskeras att få korsförlamning om den fryser mycket? Är det sant eller bara strunt?
 
Är hästen frisk i övrigt så händer förmodligen ingenting om det är en enstaka händelse. Har hästen känslig rygg så kan hon såklart stått och spänt sig så att hon får ont så du kan ju känna över ryggen nästa gång du är där för säkerhets skull så att det inte blir rodeo när du sitter upp.
 
Tack för alla svar! Ja, jag ska komma ihåg att kolla väderprognos efter dethär.
Har någonstans hört att hästen riskeras att få korsförlamning om den fryser mycket? Är det sant eller bara strunt?

Nja, en sanning med modifikation. En häst som står och spänner sig kan få ont över korset men en "äkta" korsförlamning får de inte av det. Det uppkommer vanligtvis (om ingen annan sjukdom ligger bakom) om hästen har ridits hårt (eller har rusat en massa i hagen) och sedan blir stående.
 
Nja, en sanning med modifikation. En häst som står och spänner sig kan få ont över korset men en "äkta" korsförlamning får de inte av det. Det uppkommer vanligtvis (om ingen annan sjukdom ligger bakom) om hästen har ridits hårt (eller har rusat en massa i hagen) och sedan blir stående.

Vad grundar du detta på som orsak till "korsförlamning" ?
 
Nja, en sanning med modifikation. En häst som står och spänner sig kan få ont över korset men en "äkta" korsförlamning får de inte av det. Det uppkommer vanligtvis (om ingen annan sjukdom ligger bakom) om hästen har ridits hårt (eller har rusat en massa i hagen) och sedan blir stående.

Näe...? Korsförlamning kan drabba hästar som tränas efter att de vilat någon eller några dagar, utan att man dragit ner på kraftfodret.
 
Korsförlamning kan nog komma av flera saker, min första häst fick korsförlamning pga hälta, han gick och spände sig så och ville inte visa sig halt, men det slutade med korsförlamning och då såg man att han var väldigt halt. Eller ja, detta är ju veterinärens teori i alla fall. Förr fick ofta kallbloden korsförlamning eftersom dom fick lika mycket havre över helgen, när de var lediga, som de fick när de jobbade hårt i skogen i veckorna. En bekants häst fick troligen korsförlamning för att de gick ut med svettig häst ur ridhus, utan täcke mitt i kalla vintern. Men har nog aldrig hört att en häst får korsförlamning av att den frusit några timmar. Jag har ju dock inte hört allt :)
 
Hej!
Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen aning om vad det skulle bli för väder och temperatur på kvällen när hon fick gå utan täcke, då var det soligt och fint väder med några plusgrader. De sa att hon skakade från kylan.
Jag blev ju såklart jätteorolig och rädd om vilka konsekvenser det kommer bli för hennes hälsa? Känner mig jättedum för jag inte tog tid till att kolla väderleken.
Hon har ganska tunn vinterpäls för hon har ofta haft vintertäcke på sig när det var kallt. Är inte klippt.
Tack för svar.
Ja, det är svårt nu. Senast igår var en sådan dag i alla fall i Skåne, på förmiddagen sken solen, mild vind och det droppade från taken. På kort tid övergick det till ösregn och halv storm. Jag tycker det är svårt på morgnarna. Hur kommer dagen att bli? Men för min häst som lätt fryser f f a om hon blir blöt av regn och det sedan blåser lite, tänker jag att det är bättre om hon är lite varm mitt på dagen än står och fryser.
Hon har ju gjort det någon gång innan jag lärt mig hur hon fungerar, men det hände ingen särskilt.
 
Den kan få ont i ryggen, vilket bör gå över på någon dag med täcken.

Upplever att dom kan bli sjuka och hosta om dom är känsliga.
 
Det kan hända min shettis på sommaren ibland. Hon är en sådan som ALDRIG fryser med vinterpälsen (och jag menar verkligen aldrig. Tjugo grader kallt, snöslask, osv - inget biter på vinterpälsen!). Jag måste till och med klippa henne, för annars blir hon svettig och flåsig. Men på sommaren, om det regnar och temperaturen går ner mot 10 plusgrader, så kan hon mycket väl frysa och börja skaka. Täcke på och lite extra hö, och det har aldrig blivit några allvarliga följder av att frysa någon enstaka gång.
 
Hästar som inte är täckade håller vanligtvis värmen genom att äta mera, och skakningarna i muskulaturen är kroppens eget system att främja värme. Under de väderförutsättningar du beskriver så tror jag knappast att hästen tagit skada av det, men är de sådär frusna när de kommer in, så kan det vara lämpligt att värma upp muskulaturen ordentligt (täcke eller träning från marken) innan man sätter sig i sadeln och rider.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 453
Senast: Trissa
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 712
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 315
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 210
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp