Blöta hö + grovlek på höstråna

Jenny85

Trådstartare
Har några funderingar som har fastnat i mitt huvud som ni kanske kan reda ut åt mig :)

Min "hosthäst" får sitt hö blött och det enda sättet att lösa vattningen på i mitt stall är att jag blöter det några timmar innan hon får det. Nu har jag funderat lite kring det här och frågan är om jag behöver tillsätta mineraler/vitaminer? Blir det inte urlakat på mineraler och vitaminer när man sköljer det? Behöver man räkna med att andra näringsämnen försvinner? Kanske vore intressant att ta en analys även efter att höet en gång har blötts?

Ni andra som blöter ert hö, hur har ni löst det rent praktiskt? Jag vattnar idag i höpåsar och det är det mest smidiga för min stallägare men påsarna blir ju rätt ofräscha och måste kastas med jämna mellan rum så inga mögelsporer sätter fart. Förr använde jag mig av korgar med hål i och dem var ju bara att skölja av varje dag så var dem fräscha men ändå var det lite drygt att väga samt bära ut i hagen. Hur har ni andra löst det?

Kan tillägga att höet vi använder är av fin kvalitet och dammar inte nämnvärt, men för min känsliga häst så går det inte med torrt hö. Hade ingen möjlighet att använda hösilage i år som jag alltid annars gjort.

En annan fundering jag har är om det finns några direkta nackdelar med grovskördat hö, alltså hö med grövre strån som inte är lika finklippt som man ofta ser. Fördelarna är ju att det inte är lika benäget att damma och att tuggtiden blir lite längre. Nyfiken på andra tankar kring det, nackdelar?
 
Sv: Blöta hö + grovlek på höstråna

Angående näringsförluster vid blötläggning/spolning av hö har jag läst lite olika. (Har för tillfället tyvärr inte några korrekta källhänvisningar att ge dig). En studie från SLU kom fram till följande:

"Försök har gjorts med anledning av att se vad som händer med höet när man blötlägger det från 0- 12 timmar. Man kom fram till att om höt blötläggs i 30 min. minskade mängden inandningsbara partiklar, sporer m.m. med ca 90 %, men man fick även en minskning av mineralerna natrium, kalium och fosfor.
Om man blötlade höet en längre tid som upp till 12 timmar minskade inte mängden inandningsbara partiklar ytterligare, däremot fick man även en förlust av magnesium och en ökad förlust av natrium, kalium och fosfor. Även lättlösliga kolhydrater och olika kväveföreningar kan läcka ut vid en längre tids blötläggning.
Resultatet av undersökningen var alltså att blötläggning av hö i ca 30 min var det mest effektiva. Man minskade spormängden som mest och fick ett minimum av näringsförluster. Detta kan man göra till hosthästar för att minska mängden luftburna sporer. Det räcker däremot inte att enbart spola höet med vattenslang."

En annan studie jag läste om (minns ej var) hade komit fram till att olika höpartier tappade olika mycket näringsinnehåll vid blötläggning. Vissa höprov tappade ca 30 % av sockerhalten medan andra knappt något, om jag inte minns fel. Säkert har någon av de mycket kemi- och foderkunniga bukefalisterna härinne bättre koll än jag in skrivande stund på exakta källhänvisningar.

På den tiden då jag sysslade med höblötning körde jag två olika system, beroende på vilka krav stallägarna hade vid fodringarna. Ena stallet ville ha nät, och då laddade jag hönät som jag duschade grundligt utomhus en bra stund, lät dem droppa av och svälla och sedan hängde upp i stallet.

Ett annat stall körde med ikeapåsar och då spolade jag ner i påsen tills den var nästan helt vattenfylld, lät det stå och dra en stund och hällde sedan bort allt vatten. Höpåsarna spolade jag ur ordentligt varje dag och hängde på tork så de blev aldrig äckliga
 
Sv: Blöta hö + grovlek på höstråna

Hej; tyvärr kan jag inte svara på dina frågor. Men har en fråga, hoppas det är ok. Hur fungerar det med blötläggning av hö när det är kallt? finns det risk att det fryser, vattnar du med varmtvatten då? Nu har ju vintern varit mild men som förra vintern tex...
Har själv en hosthäst, men fungerar nu jättbra med hösilage tack och lov. Men bara så länge det är någorlunda kallt, har för få kusar för att kunna använda stora balar när det blir varmare...
 
Sv: Blöta hö + grovlek på höstråna

Jag har valt att tro på SLU's studie som "majskolven" nämnde.
Vilket innebär att jag ger ett extra tillskott av vitaminer (de vattenlösliga?) och mineraler (ett tillskott med en lite högre halt med fosfor).

Min häst äter stora mängder hö och jag har ingen möjlighet att blötlägga i tunna el liknande. Har istället valt att använda hönät alternativt Ikeakassar (som jag klippt en massa hål i botten på), höt "fluffas" upp innan der packas, sedan hänger jag upp dem utomhus och spolar med vattenslang. Det får sedan rinna av innan jag tar in det i boxen.

Angående äckliga kassar så tvättar jag mina i tvättmaskinen, även hönäten:)
Min häst mår bra och har ett fint hull vilket säger att jag måste göra något rätt;)
 

Liknande trådar

D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: tgd
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 389
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har en 22-årig fjordhästdam som tyvärr är hosthäst, vilket hon har varit så länge jag har känt henne. Hon står i ett stall som...
2
Svar
25
· Visningar
3 350
Senast: Emmagnusson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp